Gå til innhold

Hvorfor utryddet Gud Neandertalerne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Holar skrev (3 timer siden):

Hvordan kan Gud ha utryddet neandertalere når Gud ikke var funnet opp enda?

Stemmer det.

Ifølge bibelen var paradis ca 6000 år siden, da passer det jo ikke inn at det var neandertalere  og homo sapiens  for 10.000 år siden 🤔

Kreasjonister burde ta seg en tur på naturhistorisk museum 😉

Anonymkode: 454e6...ec6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.6.2022 den 23.32):

Men hvorfor får man kreft av det liksom? Det er ikke sånn at mennesker fant opp kreft. 

Anonymkode: a32e1...216

Det er helt sant. Tipper neanderthalerne fikk kreft også. Kreft skyldes ikke bare livsstil. Det er på mange vis en aldersbetinget sykdom. 
Det kommer av at med tiden blir det småfeil i cellenes arvestoff, slik at de begynner å dele seg og lage kreftsvulster. 
Er mange som får kreft som har levd sunt, ikke røkt og avholdsmennesker. 
 

Ja, jeg vet at yngre også får kreft, men forekomsten øker voldsomt med alderen. Derfor blir vi aldri kvitt kreftsykdommer. Noe skal vi dø av.
 

Det er naturlig. Gud/naturen/whatever har også plassert tobakk, alkohol og andre karsinogener på jorda. 
 

Neanderthalerne døde aldri ut. De lever i genomet til den europeiske befolkningen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eryn skrev (På 22.6.2022 den 22.09):

Du kan veldig lite om kreft hører jeg. 

Det må du forklare nærmere. Sier du at man kan kontrollere at man får kreft? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Per Spelmann skrev (På 22.6.2022 den 22.33):

Et friskt menneske som spiser riktig og sunt og er rimelig oppegående får ikke plutselig kreft.

 

Feil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Entern said:

Feil.

Dokumenter det gjerne. Kreft begynner ikke plutselig. Det kan være arv, påvirkning av gifter, stråling, etc. Nøyaktig hva som skjer vet ikke en gang vitenskapen så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Spelmann skrev (12 minutter siden):

Dokumenter det gjerne. Kreft begynner ikke plutselig. Det kan være arv, påvirkning av gifter, stråling, etc. Nøyaktig hva som skjer vet ikke en gang vitenskapen så vidt jeg kan se.

Hvis ikke vitenskapen nøyaktig kan si hva som skjer, hvordan kan du påstå at det ikke kan være tilfeldig eller spontant da? Er du bedre kvalifisert enn vitenskapen?

Anonymkode: b9d54...80b

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Spelmann skrev (1 time siden):

Dokumenter det gjerne. Kreft begynner ikke plutselig. Det kan være arv, påvirkning av gifter, stråling, etc. Nøyaktig hva som skjer vet ikke en gang vitenskapen så vidt jeg kan se.

Har kjent opptil flere sunne, oppegående  folk som fikk kreft.

Kan selvsagt skyldes stråling, kjemikalier eller noe arvelig da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Entern said:

Har kjent opptil flere sunne, oppegående  folk som fikk kreft.

Kan selvsagt skyldes stråling, kjemikalier eller noe arvelig da.

Jeg liker svaret ditt. Det finnes noe som kalles loven om årsak og virkning, noe blant annet Albert Einstein var opptatt av, og denne loven er universell.

Alt som skjer har en årsak og en virkning av det. Her blir kreft virkningen som må ha en årsak.

I leksikon, både Store Norske og Wikipedia brukes et annet begrep «kausalitet».Prinsippet om kausalitet er oppgitt som følger: Hvert fenomenet har en årsak.

Man kan også snu litt på det å si at forebygging som tobakksforebyggende tiltak og påfølgende røykenedgang som årsak, og at færre tilfeller av lungekreft er en virkning.

Min farmor døde av kreft. Hun var frisk og rask helt til hun ble 60 og så fant man kreft og bare på et halvt år døde hun. Hun både røykte og jobbet på sykehus med røntgenstråling og mye annet. Begge deler kan forårsake kreft, men i motsetning til andre som kanskje tar røntgen en gang eller to i livet, så jobbet hun med det og ble ofte utsatt for det.

Det kom som et sjokk på alle som kjente henne. Hun var sprek og gikk mye i fjellet.

Røntgenstråling er en form for elektromagnetisk stråling, med høy nok frekvens til at den er såkalt ioniserende (øker risikoen for kreft) og det kan oppstå endringer i arvestoffet (DNA-et) vårt. Disse endringene kan gjøre at cellene går fra å være normale celler til å bli kreftceller som deler seg ukontrollert.

85 prosent av lungekrefttilfellene skyldes også røyking, men kombinasjon av flere uheldige ting kan ha vært årsaken.

Jeg tror i hvert fall at ingenting skjer tilfeldig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Spelmann skrev (1 time siden):

Jeg liker svaret ditt. Det finnes noe som kalles loven om årsak og virkning, noe blant annet Albert Einstein var opptatt av, og denne loven er universell.

Alt som skjer har en årsak og en virkning av det. Her blir kreft virkningen som må ha en årsak.

I leksikon, både Store Norske og Wikipedia brukes et annet begrep «kausalitet».Prinsippet om kausalitet er oppgitt som følger: Hvert fenomenet har en årsak.

Man kan også snu litt på det å si at forebygging som tobakksforebyggende tiltak og påfølgende røykenedgang som årsak, og at færre tilfeller av lungekreft er en virkning.

Min farmor døde av kreft. Hun var frisk og rask helt til hun ble 60 og så fant man kreft og bare på et halvt år døde hun. Hun både røykte og jobbet på sykehus med røntgenstråling og mye annet. Begge deler kan forårsake kreft, men i motsetning til andre som kanskje tar røntgen en gang eller to i livet, så jobbet hun med det og ble ofte utsatt for det.

Det kom som et sjokk på alle som kjente henne. Hun var sprek og gikk mye i fjellet.

Røntgenstråling er en form for elektromagnetisk stråling, med høy nok frekvens til at den er såkalt ioniserende (øker risikoen for kreft) og det kan oppstå endringer i arvestoffet (DNA-et) vårt. Disse endringene kan gjøre at cellene går fra å være normale celler til å bli kreftceller som deler seg ukontrollert.

85 prosent av lungekrefttilfellene skyldes også røyking, men kombinasjon av flere uheldige ting kan ha vært årsaken.

Jeg tror i hvert fall at ingenting skjer tilfeldig

Kan være enig i at alt har en «årsak». Men her er diskusjonen om disse årsakene er menneskeskapte. Om en 23-åring får en baby med downs syndrom, er det menneskeskapt eller tilfeldig?

Anonymkode: b9d54...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan være enig i at alt har en «årsak». Men her er diskusjonen om disse årsakene er menneskeskapte. Om en 23-åring får en baby med downs syndrom, er det menneskeskapt eller tilfeldig?

Anonymkode: b9d54...80b

Det aller meste av kreft i dag skyldes menneskelig aktivitet, men f.eks naturlig radongass kan forårsake kreft om man blir mye utsatt for det. Det finnes mange stoffer i naturen som er helseskadelige om vi blir mye utsatt for det.

Downs syndrom oppstår når cellene inneholder et ekstra kromosom, men hva er årsaken til det ekstra kromosonet? Det er f,eks en klar sammenheng mellom morens alder og sjansen for å få et barn med Downs.

Kromosomer finner vi i alle cellene i kroppen, og de inneholder vårt genetiske arvestoff, DNA. Så når blant annet røntgenstråling og elektromagnetisk stråling med høy nok frekvens kan gjøre endringer i arvestoffet (DNA-et) så er det kanskje masse annet som også kan gjøre det.

Ifølge en studie Bionsen har utført utsetter gjennomsnittskvinnen huden sin for i overkant av 515 forskjellige kjemikalier daglig. Mange av kjemikaliene som benyttes i populære hygiene- og kosmetikkprodukter har blitt knyttet til mange ulike helseproblemer.

De er nok ikke tilfeldig at slike ting skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PS

Visste du at alkohol er en av hovedårsakene til kreft i nordiske land? Visste du at sminke og kosmetikk, også mye av tannkrem, solkrem, etc kan inneholde hormonforstyrrende stoffer som kan medvirke til kreft og mye annet, og at det flyter over av slike produkter i overflodssamfunnet? Forbrukerrådet fant skadelige stoffer i sju av ti deodoranter.

Da har jeg ikke nevnt giftige tungmetaller, sprøytemidler, atomnedfall, eksos, dioksiner, polyklorerte bifenyler (PCB), bly, kvikksølv, kadmium og poly- og perfluoralkylstoffer (PFAS), etc

Utslipp av miljøgifter kommer blant annet fra industri, produkter, transport, oppvarming, landbruk, forbrenningsanlegg, søppelfyllinger og andre avfallsanlegg.

Flere tusen stoffer med særlig problematiske og helseskadelige egenskaper finnes på det europeiske markedet. Barn og voksne blir utsatt for miljøgifter og andre helseskadelige stoffer i mat og miljøet vi lever i. Foster og spedbarn er mest sårbare.

Visste du at f.eks høyspentledninger kan gi økt risiko for barneleukemi (blodkreft)? Å bli eksponert for benzen, maling og ioniserende stråling kan øke risikoen. Det er f.eks benzen og andre kjemikalier i sigarettrøyk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis ikke vitenskapen nøyaktig kan si hva som skjer, hvordan kan du påstå at det ikke kan være tilfeldig eller spontant da? Er du bedre kvalifisert enn vitenskapen?

Anonymkode: b9d54...80b

Fordi det ofte er sammensatt. Da er det vanskelig å peke på en enkelt ting som årsak, men de vet nok at kreft ikke oppstår tilfeldig. Se forøvrig de tre svarene jeg har over

 

Endret av Per Spelmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Spelmann skrev (23 minutter siden):

Det aller meste av kreft i dag skyldes menneskelig aktivitet, men f.eks naturlig radongass kan forårsake kreft om man blir mye utsatt for det. Det finnes mange stoffer i naturen som er helseskadelige om vi blir mye utsatt for det.

Downs syndrom oppstår når cellene inneholder et ekstra kromosom, men hva er årsaken til det ekstra kromosonet? Det er f,eks en klar sammenheng mellom morens alder og sjansen for å få et barn med Downs.

Kromosomer finner vi i alle cellene i kroppen, og de inneholder vårt genetiske arvestoff, DNA. Så når blant annet røntgenstråling og elektromagnetisk stråling med høy nok frekvens kan gjøre endringer i arvestoffet (DNA-et) så er det kanskje masse annet som også kan gjøre det.

Ifølge en studie Bionsen har utført utsetter gjennomsnittskvinnen huden sin for i overkant av 515 forskjellige kjemikalier daglig. Mange av kjemikaliene som benyttes i populære hygiene- og kosmetikkprodukter har blitt knyttet til mange ulike helseproblemer.

De er nok ikke tilfeldig at slike ting skjer.

Ja, det er høyere risiko for å få barn med downs syndrom om mor er eldre. Men nå stilte jeg spørsmål om 23-åringen, fordi unge kan også få det. Hva er årsaken da?

Anonymkode: b9d54...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er høyere risiko for å få barn med downs syndrom om mor er eldre. Men nå stilte jeg spørsmål om 23-åringen, fordi unge kan også få det. Hva er årsaken da?

Anonymkode: b9d54...80b

Det er nok ikke tilfeldig at slike ting skjer, men  det kan blant annet også kan skyldes arv, at man arver gener som er skadet så man er ekstra utsatt for annen påvirkning.

Downs er genetisk medfødt, men hva om foreldre og deres foreldre har genetiske feil som følge av menneskelig akivitet?

Downs syndrom oppstår når cellene inneholder et ekstra kromosom, men hva er årsaken til det ekstra kromosonet?

Kromosomer finner vi i alle cellene i kroppen, og de inneholder vårt genetiske arvestoff, DNA. Og vi vet at blant annet røntgenstråling og elektromagnetisk stråling med høy nok frekvens kan gjøre endringer i arvestoffet (DNA-et), noe som blant annet kan forårsake kreft.

Kanskje finnes det masse annet som også kan gjøre det.

Ifølge en studie Bionsen har utført utsetter gjennomsnittskvinnen huden sin for i overkant av 515 forskjellige kjemikalier daglig. Mange av kjemikaliene som benyttes i populære hygiene- og kosmetikkprodukter har blitt knyttet til mange ulike helseproblemer.

Hva får deg til å tro at det er tilfeldig, eller bare plutselig skjer?

 

Endret av Per Spelmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/9/2022 at 10:01 PM, Per Spelmann said:

Hva definerer du som vitenskapen? Det finnes mange vitenskapsfolk som tror på en Gud, og vi finner mange størrelser i historien, som Einstein som trodde på Spinozas Gud. I hans siste dager sa han at om han ikke var en Jøde ville han ha vært en kveker.

Se f.eks Darwins egen selvbiografi der han riktignok sier at evolusjonsteorien er utfordrende for en skapertro. Men samtidig finner han skaperverket så fantastisk at det er vanskelig ikke å tro på en skaper.

Flere av fysikkens største bidragsytere var kristne: Galilei, Kepler, Pascal, Newton, Faraday og Maxwell for å nevne noen.

Som Robert Millikan, en nobelprisvinnende fysiker, skrev i Collier’s National Weekly:

«Dette kan jeg si med sikkerhet: det finnes ikke et vitenskapelig grunnlag for benektelsen av religion.

Det finnes ikke et vitenskapelig grunnlag for å fornekte at enhjørninger finnes heller, det er ikke et grunnlag for å tro de finnes. Bevisbyrden går andre vegen, dersom alt peker mot deres eksistens vil det være fornuftig å tro at de muligens eksisterer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Spelmann skrev (10 minutter siden):

Ok, nå skal jeg ta bort det eksempelet, eller den setningen som forvirrer og legge inn resten på nytt

Downs syndrom oppstår når cellene inneholder et ekstra kromosom, men hva er årsaken til det ekstra kromosonet?

Kromosomer finner vi i alle cellene i kroppen, og de inneholder vårt genetiske arvestoff, DNA. Så når blant annet røntgenstråling og elektromagnetisk stråling med høy nok frekvens kan gjøre endringer i arvestoffet (DNA-et) så er det kanskje masse annet som også kan gjøre det.

Ifølge en studie Bionsen har utført utsetter gjennomsnittskvinnen huden sin for i overkant av 515 forskjellige kjemikalier daglig. Mange av kjemikaliene som benyttes i populære hygiene- og kosmetikkprodukter har blitt knyttet til mange ulike helseproblemer.

De er nok ikke tilfeldig at slike ting skjer.

Det kan også skyldes arv at man arver gener som er skadet

Så ting kan og kanskje kan ha skjedd for at at den og den sykdommen. Og ditt og datt kan øke risiko for den og den sykdommen. Hvis det er ok grunner for deg til å si at alle sykdommer er menneskeskapt (selv når du sier naturlige gasser kan være årsaker), så får det bare være. Jeg på min side stoler på at hovedårsaken til mutasjoner (eks kromosonmutasjon) er feil i cellenes egne funksjoner aka tilfeldig/spontant (med ytre påvirkning som den andre årsaken, som stråling eller kjemikalier). Så får vi heller være enige om å være uenige.

Anonymkode: b9d54...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Så ting kan og kanskje kan ha skjedd for at at den og den sykdommen. Og ditt og datt kan øke risiko for den og den sykdommen. Hvis det er ok grunner for deg til å si at alle sykdommer er menneskeskapt (selv når du sier naturlige gasser kan være årsaker), så får det bare være. Jeg på min side stoler på at hovedårsaken til mutasjoner (eks kromosonmutasjon) er feil i cellenes egne funksjoner aka tilfeldig/spontant (med ytre påvirkning som den andre årsaken, som stråling eller kjemikalier). Så får vi heller være enige om å være uenige.

Anonymkode: b9d54...80b

Jeg rettet den teksten. Det var litt raskt skrevet, men jeg har aldri sagt at alle sykdommer er menneskeskapt.

Downs kan blant annet også kan skyldes arv, at man arver gener som er skadet så man er ekstra utsatt for annen påvirkning. Downs er genetisk medfødt, men hva om foreldre og deres foreldre har genetiske feil som følge av menneskelig akivitet?

Downs syndrom oppstår når cellene inneholder et ekstra kromosom, men hva er årsaken til det ekstra kromosonet?

Kromosomer finner vi i alle cellene i kroppen, og de inneholder vårt genetiske arvestoff, DNA. Og vi vet at blant annet røntgenstråling og elektromagnetisk stråling med høy nok frekvens kan gjøre endringer i arvestoffet (DNA-et), noe som blant annet kan forårsake kreft.

Kanskje finnes det masse annet som også kan gjøre det, og spesielt om man har medfødte defekter.

Ifølge en studie Bionsen har utført utsetter gjennomsnittskvinnen huden sin for i overkant av 515 forskjellige kjemikalier daglig. Mange av kjemikaliene som benyttes i populære hygiene- og kosmetikkprodukter har blitt knyttet til mange ulike helseproblemer. (Det var bare et lite eksempel)

Hva får deg til å tro at det er tilfeldig, eller bare plutselig skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...