Gå til innhold

El- sparkesykkel uten hjelm

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen på 14 år har spart seg opp til å kjøpe en el- sparkesykkel. Vi bor litt i høyden, det er nedoverbakke til sentrum. Byen har forøvrig ikke slike låne- sparkesykler mange byer har. Da vet jeg folk ikke bruker hjelm, men her er det altså bakker.

Problemet mitt er at han nekter å ville bruke hjelm! Hva kan jeg gjøre med det? Ser de som sykler til ungdomsskolen her, ikke bruker hjelm. Er det noe jeg bare må godta?

Anonymkode: 1c2f5...761

AnonymBruker
Skrevet

Da får han ikke bruke den da. Du kan ikke la sikkerheten til sønnen din være lik null bare fordi andre ikke bruker hjelm. Har du sett de sakene som omhandler de som tryner på de sparkesyklene? Du risikerer å få hjem et barn med knust skalle. Selv voksne bør bruke hjelm. 

Anonymkode: 97e16...5e2

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da får han ikke bruke den da. Du kan ikke la sikkerheten til sønnen din være lik null bare fordi andre ikke bruker hjelm. Har du sett de sakene som omhandler de som tryner på de sparkesyklene? Du risikerer å få hjem et barn med knust skalle. Selv voksne bør bruke hjelm. 

Det var det jeg tenkte. Problemet mitt er at på dette kommer han nok ikke til å høre på meg… 

Er det for drøyt å låse fast sykkelen hans med egen nøkkel, hvis jeg ser han sykle uten hjelm? 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var det jeg tenkte. Problemet mitt er at på dette kommer han nok ikke til å høre på meg… 

Er det for drøyt å låse fast sykkelen hans med egen nøkkel, hvis jeg ser han sykle uten hjelm? 

TS

Ikke drøyt i det hele tatt. Du bestemmer. Ferdig snakka. Dette er et tena som ikke er diskutabelt. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS

Nei, det er ikke for drøyt. Gutten er bare 14 år og du er hans foresatte, ergo du bestemmer. 

Anonymkode: e8870...483

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min skled og tryna skikkelig på el-sparkesykkel. Var en bitteliten stein han ikke så, så kjørte ikke fort engang. Endte med gips på armen, men hodet som ble slengt i bakken klarte seg uskadet pga hjelmen. Begynner på videregående til høsten og bruker fremdeles hjelm uten engang å vurdere noe annet.

Anonymkode: 0293d...0c6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er du som setter grenser. Ingen hjelm, da får han gå og sparkesykkelen blir hjemme. 

Som voksen bruker jeg hjelm enten det er sparkesykkel eller vanlig sykkel. Det har reddet meg mange ganger, enten på slalom, klatring, sparkesykkel, motorsykkel, sykkel osv. Ungene får heller ikke lov til å bruke sykkel eller sparkesykkel uten hjelm. 

Anonymkode: 89c39...307

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde nektet å bruke den uten hjelm.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ser de som sykler til ungdomsskolen her, ikke bruker hjelm. Er det noe jeg bare må godta?

Absolutt ikke. Mange som sykler uten hjelm her også, men det er ikke aktuelt for mitt barn. Han har ikke elsparkesykkel, men har fått beskjed om at hvis jeg ser eller hører om at han sykler uten hjelm så blir sykkelen inndratt på ubestemt tid.

Anonymkode: 7c8eb...c49

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sønnen på 14 år har spart seg opp til å kjøpe en el- sparkesykkel. Vi bor litt i høyden, det er nedoverbakke til sentrum. Byen har forøvrig ikke slike låne- sparkesykler mange byer har. Da vet jeg folk ikke bruker hjelm, men her er det altså bakker.

Problemet mitt er at han nekter å ville bruke hjelm! Hva kan jeg gjøre med det? Ser de som sykler til ungdomsskolen her, ikke bruker hjelm. Er det noe jeg bare må godta?

NEI!

Hvis han ikke bruker hjelm, så synes jeg at du skal nekte han å sykle! Det kan være forskjellen på liv og død, i en ulykke.. 

Anonymkode: b17f9...327

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du forteller han at dersom han ikke bruker hjelm så låser du sparkesykkelen,bryter han den regelen og kjører uten hjelm så selger du sparkesykkelen og tar pengene selv. Han er 14 og trenger å oppleve konsekvenser. 

Vis han også bilder av skader som folk har fått uten hjelm. 

Anonymkode: 819cb...d4f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er påbudt med hjelm for de under 15 år fra 15. juni, så da er det vel ikke et tema. Uten hjelm, ingen sparkesykkel. 

Anonymkode: 9d269...503

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk aldri sett noen med hjelm på en slik elsparkesykkel, er det vanlig? Er det vanlige sykkelhjelmer det går i eller noe annet?

Anonymkode: bffb6...be4

Skrevet

Skjønner ikke at folk ikke bruker hjelm jeg, man har bare et hode og det bør man beskytte når man velger å benytte seg av sparkesykler både med eller uten "motor" samme med sykkel. 

Her i hus så er det en regel når det kommer til hjul og det er at det kun blir brukt sammen med hjelm. Vil man ikke ha hjelm vil man ikke ha hjul.

Hadde låst sparkesykkelen fast inntil han tok til vettet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uff, dette er jeg veldig bekymret for med mine barn også. Nå bruker de heldigvis hjelm, men jeg ser at de fleste slutter med det når de begynner på ungdomsskolen. Sånn var det da jeg var ung også. Men jeg har alltid brukt hjelm uansett! Håper virkelig at mine barn blir like fornuftige som meg 😄 

Ang el-sparkesykkel, er det hinsides å ikke bruke hjelm. Jeg hadde nektet mine barn å eie en slik en hvis de ikke var påpasselig med hjelmbruk. Lås den med kraftig hengelås til han innser hvor viktig det er.

Anonymkode: 2e822...8d2

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan jo tvinge han til å bruke hjelm, selv om alle andre i klassen og rundt i miljøet hans ikke gjør det. Det skaper på ingen måte utenforskap, mobbeoffer eller løgn fra han (han kommer til å ha den på rattet).

Anonymkode: fb41c...874

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo både lurt.. og påbudt med hjelm fra 15.juni så 🤷🏻‍♀️

489333FB-D776-4FEC-93AA-DF4D40EE969E.png

Anonymkode: ad634...0fd

Gjest hellokitty
Skrevet (endret)

https://www.nrk.no/osloogviken/ung-kvinne-kritisk-skadd-i-elsparkesykkelulykke-1.15576229

https://www.nrk.no/osloogviken/sykepleier-advarer-mot-barn-pa-elsparkesykkel-etter-flere-ulykker-i-viken-1.15562408

Du kan jo fortelle han at om drøye to uker er det påbudt med hjelm. Spør han samtidig om han er villig til å sette seg inni en bil uten bilbelte eller om han ville kjørt moped uten hjelm. Det ville blitt akkurat det samme som å kjøre sparkesykkel uten hjelm.

Endret av hellokitty
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Om han nekter å bruke hjelm, får han så klart ikke bruke sparkesykkel heller!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...