Gå til innhold

Huden min blir rødere av ingrediensen Niacinamide


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huden min blir rødere av ingrediensen Niacinamide. Det skal egentlig hjelpe mot rødhet og er i mange produkter for sensitiv og rød hud. Vet hud er ulikt fra menneske til menneske, men er det flere som reagerer negativt på Niacinamide? Synes det er kjipt å reagere på en ingrediens som egentlig er så bra 😒

Anonymkode: 8d00e...fe3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir litt tørr av niacinamide, så det er ikke alle som tolerer det. Reaksjon på niacinamid kan handle om konsentrasjonen, så man kan forsøke produkter med lavere konsentrasjon, dvs. under 10%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (24 minutter siden):

Jeg blir litt tørr av niacinamide, så det er ikke alle som tolerer det. Reaksjon på niacinamid kan handle om konsentrasjonen, så man kan forsøke produkter med lavere konsentrasjon, dvs. under 10%.

Føler jeg blir rødere bare av 2% Niacinamide, jeg 😅 Men har et serum med under 1% som funker bra.

Anonymkode: 8d00e...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Føler jeg blir rødere bare av 2% Niacinamide, jeg 😅 Men har et serum med under 1% som funker bra.

Anonymkode: 8d00e...fe3

Ja, det er nok veldig individuelt :)  Jeg tåler opp til 5-6%, over det så blir jeg tørr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (34 minutter siden):

Ja, det er nok veldig individuelt :)  Jeg tåler opp til 5-6%, over det så blir jeg tørr. 

Jeg tilhører den hypersensitive gruppen på alt av hudpleie, er så tungvint 🙈

Anonymkode: 8d00e...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også sensitiv til niacinamid, så no-go for meg! 

Anonymkode: 3c04c...bac

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tilhører den hypersensitive gruppen på alt av hudpleie, er så tungvint 🙈

Anonymkode: 8d00e...fe3

Ja, det skjønner jeg. Jeg hadde en hud som tålte "alt", men selv om jeg anser at jeg har rimelig god peiling på hudpleie og gjorde alt "riktig", så klarte jeg altså å overbehandle huden min. Hudbarrieren ble svekket, og huden var svært sensitiv en periode. Heldigvis klarte jeg å reparere huden min, men den er fortsatt mer sensitiv enn hva den var før.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (21 minutter siden):

Ja, det skjønner jeg. Jeg hadde en hud som tålte "alt", men selv om jeg anser at jeg har rimelig god peiling på hudpleie og gjorde alt "riktig", så klarte jeg altså å overbehandle huden min. Hudbarrieren ble svekket, og huden var svært sensitiv en periode. Heldigvis klarte jeg å reparere huden min, men den er fortsatt mer sensitiv enn hva den var før.

Hva er dine HG for å redde/reparere hudbarrieren din? <3 Lurer også på om du bruker noen produkter fra Purito? Venter selv på nattmasken deres, ingrediensene ser veldig bra ut! Synes det er Niacinamide i veldig mye, men denne er uten det :)

Anonymkode: 8d00e...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er dine HG for å redde/reparere hudbarrieren din? ❤️ Lurer også på om du bruker noen produkter fra Purito? Venter selv på nattmasken deres, ingrediensene ser veldig bra ut! Synes det er Niacinamide i veldig mye, men denne er uten det :)

Anonymkode: 8d00e...fe3

Det jeg gjorde for å reparere hudbarrieren, var å kutte ut ALT av aktive ingredienser og kun bruke en mild rens, en fuktighetsgivende og reparende krem, og en mild solkrem med fysisk filter. Jeg har lite erfaring med K-beautymerker og turte ikke eksperimentere, så jeg brukte LRP Tolèriane rensemelk for sensitiv hud, Eucerin UltraSensitive AntiRedness Soothing Care, Aderma Dermalibour reparerende krem til utslettene og UltraSun Face SPF 30. Jeg fikk veldig tørre og røde øyelokk, og brukte Dermalibour der også, ingen øyekrem. Etter 4 mnd med dette regimet, hadde huden balansert seg igjen, og nå kan jeg bruke lavstyrke retinol og en mild syreeksfoliering èn gang i uka.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (43 minutter siden):

Det jeg gjorde for å reparere hudbarrieren, var å kutte ut ALT av aktive ingredienser og kun bruke en mild rens, en fuktighetsgivende og reparende krem, og en mild solkrem med fysisk filter. Jeg har lite erfaring med K-beautymerker og turte ikke eksperimentere, så jeg brukte LRP Tolèriane rensemelk for sensitiv hud, Eucerin UltraSensitive AntiRedness Soothing Care, Aderma Dermalibour reparerende krem til utslettene og UltraSun Face SPF 30. Jeg fikk veldig tørre og røde øyelokk, og brukte Dermalibour der også, ingen øyekrem. Etter 4 mnd med dette regimet, hadde huden balansert seg igjen, og nå kan jeg bruke lavstyrke retinol og en mild syreeksfoliering èn gang i uka.

Jeg la spesielt merke til Eucerin, den tror jeg huden min hadde tolerert like bra som Avene tolerance emulsion 🤩

Anonymkode: 8d00e...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolererer ikke så godt niacimide.

Har First Serum fra Skincity som jeg mener har 10%, og det går fint - men sammen med peeling innimellom merker jeg det på barrieren.

Så nå blander jeg det med et HAserum jeg hadde fra før fra Cosrx, og så tenker jeg gå over til et mer beroligende serum når det er tomt.

Har bestilt et fra Cosrx nå, og tenker også prøve centella asiatica eller noe liknende. 
 

Virker som om min dehydrerte hud foretrekker calmingserier fremfor aktive ingredienser. 
 

Men jo- jeg blander inn La Roche Posay  cicaplast balm i kremen for å reparere barriere :) 

Endret av DundreMilfin
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hvordan vet dere at det er niacinamid dere ikke tåler - og ikke en av de andre ingrediensene i produktene dere bruker? Det er vel ikke ren niacinamid dere har på huden?

Anonymkode: 14ce3...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan vet dere at det er niacinamid dere ikke tåler - og ikke en av de andre ingrediensene i produktene dere bruker? Det er vel ikke ren niacinamid dere har på huden?

Anonymkode: 14ce3...93d

Det er noen ingredienser som i større grad enn andre kan gi reaksjoner/irritasjoner, deriblant såkalte aktive ingredienser som bl.a. niacinamide. Mange reagerer også på f.eks. parfyme, alkohol og eteriske oljer.

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er egentlig bra for deg . Rødheten forsvinner etter en time eller to , så at du blir rød av niacinamid betyr ikke at ikke tåler det , men at  det fungerer som det skal . Bruk det heller om kvelden.

Niacinamide, also called nicotinamide, is one of the two major forms of niacin (vitamin B3) used to prevent vitamin B3 deficiency and related conditions such as pellagra – a disease which includes dermatitis and red lesions. In the first half of the 20th century, thousands of deaths in the United States have been attributed to pellagra until simple dietary supplements with vitamin B3  was found to cure the disorder. Today, niacinamide is one of the most hyped ingredients in the skin care market; in fact, it’s found in many skin care products. Niacinamide is a precursor to two very important biochemical co-factors: NAD and NADP. These two molecules are involved in several biochemical reactions that your cells, including skin cells, need to repair skin damage and provide appearance benefits to aging skin.

Anonymkode: b7b75...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å legge til at grunnen til rødheten er blodrush til området du har smørt, det samme kan skje om man tar B3 vitamintilskudd i tablettform.
Blodsirkulasjon til områder med skader hjelper til å lege problemet .

Anonymkode: b7b75...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får dype kviser to tre dager etter jeg har brukt the ordinary sitt niacinamide serum så mistenker det er for høy styrke for huden min. Jeg talte det godt for fem år siden men sluttet og begynte med retinol så tror huden min er svakere enn før 

Anonymkode: 1be63...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.5.2022 den 11.17):

Huden min blir rødere av ingrediensen Niacinamide. Det skal egentlig hjelpe mot rødhet og er i mange produkter for sensitiv og rød hud. Vet hud er ulikt fra menneske til menneske, men er det flere som reagerer negativt på Niacinamide? Synes det er kjipt å reagere på en ingrediens som egentlig er så bra 😒

Anonymkode: 8d00e...fe3

Har ikke tenkt over dette, men ja - kanskje. Jeg har sensitiv hud, litt varm og rød i kinnene osv.. Føler jeg har blitt litt rødere faktisk, og jeg bruker en rens med denne ingrediensen. 

Anonymkode: beaab...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...