Gå til innhold

Kunne du (økonomisk) klart deg om du gikk ned til 80% stilling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, hadde klart det fint. Jobbet en periode 80%, men gjorde jo 100% jobb på 80% stilling så gikk tilbake til 100% stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går helt fint. Jobbet 80% siden største var baby, og nå går jeg i 90%. De ekstra 10% fra 80-90 er jo kjekke å ha, men ikke helt nødvendige. Mannen jobber fullt. Jeg har utbetalt ca 28, han minst 36 (overtid osv kommer i tillegg noen mnd). Vi sitter normalt igjen med ca 5000 hver, etter alt er betalt (inkl mat). Vi har to barn, to biler, nybygd hus. 

Anonymkode: 2b941...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for alle svar 😊

 

Ser at majoriteten av dere kunne, eller har, jobbe redusert. Det er veldig bra, men jeg fatter nesten ikke at det går an å ha 8000 igjen etter alt er betalt osv. Jeg MANGLER penger til utgifter når jeg nå går ned, så det er forskjell på folk, si! 
 

Vi har også to tenåringer som drar forbruket opp, både med klær og mat. Ikke minst en bil som koster oss 6-7000 pr måned, som jeg personlig fint kunne ha redusert ved å kjøpe en billigere bil. Men jeg tror ikke mannen går med på det. Ny for under ett år siden, og det er første gang vi har kjøpt en splitter ny årsmodell av en bil. 
 

Kan også ev. kutte studielånet for en periode, og ikke minst matposten. Det er jo flere muligehter, men vi sliter litt med å redusere det forbruket vi har. Vi liker ikke å skulle telle kronene i butikken, selv om vi ha uke - matliste, og gjør fornuftige valg  her. 
 

Får håpe jeg tjener nok på firmaet 😊

 

ts 

Anonymkode: f4398...54d

Det virker jo som om dere har tatt en del uøkonomiske valg.

Om man hele tiden makser forbruket så binder man seg til store kostnader. Dette skaper utfordringer om noe uforutsett skjer. For eksempel ved permittering eller sykdom, eller om man ønsker noe annet i livet, mistrives på jobb, og slik. Et slik forbruk funker så lenge det funker, men er krise den dagen noe vipper lasset. 

Selv gikk vi i banken med et budsjett på hva vi ønsket å betale for å bo, inkludert en sikkerhetsmargin. For meg er det spinnvilt å spørre banken hvor mye man får, og la de diktere hvor mye du har å bruke på andre ting. Tilsvarende har vi aldri hatt billån, da har man jo strengt tatt ikke råd til bil. For om du regner på hva det å kjøre litt mer "luksus" egentlig koster dere nå, og hva dere eventuelt kunne brukt pengene på, er det ikke pent. Tilsvarende klarer vi oss fint med en bil, for 10-15 taxiturer i året er en brøkdel av hva bil nummer to ville kostet. 

Det du nå er i ferd med å gjøre er krise, om det du beskriver er utgangspunktet. Du må ha slingringsmonn for å mislykkes med firmaet. At det ikke blir 20% ned i lønn, men mulig 100%. At du så mulig er helt uten arbeid en periode, da det kan ta tid å finne noe nytt. Dere må rigge dere økonomisk på en helt annen måte før du setter i gang med et slikt prosjekt. 

Anonymkode: 537ac...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Nå valgte du jo selv å føde 4 barn, lite fornuftig.

Anonymkode: 00617...f3d

Den kommentaren måtte bare komme 🤣🤣

Anonymkode: 76522...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den kommentaren måtte bare komme 🤣🤣

Anonymkode: 76522...251

Det er jo 100% sant

Anonymkode: e6983...024

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet 80%. Det var mer enn nok, følte meg aldri fattig.Men så ble jeg syk. Og får nå 66% av den 80-prosenten. Så jeg kan angre på at jeg ikke jobbet mer da jeg var frisk. 

Anonymkode: 21762...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber 80% nå for å få logistikken til gå rundt😊

Anonymkode: 7492f...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kunne hatt større og flottere hus, men har bevisst valgt å kjøpe et hus som er godt innforbi det vi har råd til.

Det er fort gjort når man blir eldre, får bedre jobber å hele tiden ville "oppgradere" hus og bil. Og selv om man i utgangspunktet har råd til alt, blir man ofte låst til at f.eks begge MÅ ha fulltidsjobb.

For endel år siden valgte vi å "nedgradere" huset - valgte å kjøpe et rimeligere hus, som hadde utleiedel+ at vi endte opp med mye mindre lån. 

Vi er bevisste på at vi aldri vet hva som skjer, og vi vil ha en fleksibel økonomi hvor vi kunne klart oss på kun en inntekt. Jeg jobber nå 60 %, og det passer oss veldig fint.

Anonymkode: 4ef53...9cc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde ikke klart meg på 80% av lønn, uten å måtte gjøre endringer og snu på hver krone. Trives med å jobbe 100% i nåværende jobb. Da jeg jobbet i barnehage vurderte jeg 80% for å «overleve» når jeg etterhvert fyller 50 år. Løsningen ble å ta videreutdanning og bytte jobb. Nå er 100% jobb overkommelig og samme inntekt.

Rundt 6000,- mindre i måneden ville ment mye strammere matbudsjett og null til teater, konserter, helgeturer mm - dvs alt som gjør livet ekstra hyggelig å leve! 😊 Om jeg arver penger når jeg fortsatt er yrkesaktiv skal jeg redusere stillingen min. 

Anonymkode: 32506...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg jobbet 80%. Det var mer enn nok, følte meg aldri fattig.Men så ble jeg syk. Og får nå 66% av den 80-prosenten. Så jeg kan angre på at jeg ikke jobbet mer da jeg var frisk. 

Anonymkode: 21762...ebb

Kjenner til en som jobbet alt kan kunne, sparte og skulle leve livet som pensjonist. Han ble syk etter 1 år og døde noen måneder senere, med flere millioner på konto

Anonymkode: e6983...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (singel, barnløs) jobbet 80% et par år. Økonomisk gikk det helt greit, men det var veldig deilig da gikk opp til 100% og fikk litt mer spillerom og frihet, og mulighet til å spre litt mer. Ikke minst var jeg lykkelig over både lønn og sparekonto da jeg havnet på AAP noen år senere, da hadde de 20% mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt kommer vel Ann på prioriteringer, hvor man bor, hvor stort hus man har, biler, mat, klær og diverse. Alle disse postene kan jo reduseres hvis man virkelig vil. Man kan flytte til ett billigere område, øke nedbetalingstiden på boliglån, bare handle bruktklær, redusere matposten osv. 

Jeg skal jobbe 40-60% etter permisjon, men så har jeg arvet en del, så blir snart gjeldsfri, og da klarer jeg meg med mye mindre i mnd. Jeg og mannen har separat økonomi, men har en felles konto vi setter inn like mye på som går til mat og felles ting.

Anonymkode: 4e6f7...082

Jeg kunne godt spart noen tusen, men da hadde jeg blitt nødt til å flytte langt unna jobb, familie og øvrig nettverk.  Det vet jeg ikke om er verdt det. Bruker allerede minimum på mat og klær. Jeg er i tillegg alene med barn etter at pappaen synes alkoholen var viktigere enn oss. Det er ikke alle som kan redusere så mye.

Anonymkode: 38d94...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.5.2022 den 8.35):

Ikke noe problem. 

Vi bør alle leve som om vi bare har 66% av inntekten siden det er det vi ender opp med om noe går galt. Er det noe livet er så er det et usikkert prosjekt

Anonymkode: 0483a...bdf

Dette er så sant. Det skjedde meg og situasjonen ville vært så mye verre dersom vi ikke hadde vært fornuftige før jeg ble syk. Å «bo seg ihjæl» er noe vi ble enige om at vi aldri ville, vi ville heller ha mulighet til å spare og å kunne unne oss reiser/ferie. 
Nå som min inntekt er redusert slipper jeg den ekstra belastningen som redusert inntekt kan føre med seg. Vi har «råd» til at jeg kan fokusere på sykdom/helse istedet selv om vi må spare litt mindre enn før. 
Jeg var forøvrig 31 år når jeg ble rammet av alvorlig sykdom. Så livet er uforutsigbart selv om man i utgangspunktet er ung og frisk. 

Anonymkode: 7b6a8...5d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ca 540 000 kr i årslønn i 100% stilling. Jobber ca 60% og har gjort det en stund (studerer ved siden av). Mannen tjener ca 850 000kr, vi har barn på 9, 13 og 16 år. Vi klarer oss helt fint, mangler ingenting, reiser på ferier og lever godt. Men så er vi også veldig økonomiske og sparer der vi kan i hverdagen. Når jeg begynner å jobbe mer så kommer de ekstra pengene til å brukes på å reise enda mer og bruke kvalitetstid på barna og raskere nedbetaling av lån.

Anonymkode: 90645...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å ta helt gnisten fra deg, men det er lurt å være døre vàr. Hvis du går ned til 80% stilling for å satse på eget firma, og tror du bare skal klare å leve på 80% lønn alene, så er det rimelig naivt. Jobb i eget firma, særlig i oppstartsfasen, krever som oftest 200% jobb. Man er alltid på jobb når man har nytt firma. De fleste oppstartsfirmaer tjener ikke nok til overskudd de første to årene, med mindre du har en helt unik ting som alle "må" ha. Jeg regner med du har spart opp en del penger å ha til de dårlige tidene?

Anonymkode: 36402...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg kunne godt spart noen tusen, men da hadde jeg blitt nødt til å flytte langt unna jobb, familie og øvrig nettverk.  Det vet jeg ikke om er verdt det. Bruker allerede minimum på mat og klær. Jeg er i tillegg alene med barn etter at pappaen synes alkoholen var viktigere enn oss. Det er ikke alle som kan redusere så mye.

Anonymkode: 38d94...ec2

Jo, det kan alle gjøre - det handler som flere skriver om prioriteringer. Du skriver jo selv at du kan spare noen tusen, men da må du flytte. Det vil du ikke. Da er det din prioritering. Du velger å bo nærme nettverket ditt, da velger du å betale litt mer for det. Jeg sier overhodet ikke at det er feil, jeg skjønner deg godt, men du kan ikke si «har ikke mulighet….». For det har du, men da går det på bekostning av noe annet. Andre velger kanskje annerledes.

Anonymkode: e3ed5...30b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, det kan alle gjøre - det handler som flere skriver om prioriteringer. Du skriver jo selv at du kan spare noen tusen, men da må du flytte. Det vil du ikke. Da er det din prioritering. Du velger å bo nærme nettverket ditt, da velger du å betale litt mer for det. Jeg sier overhodet ikke at det er feil, jeg skjønner deg godt, men du kan ikke si «har ikke mulighet….». For det har du, men da går det på bekostning av noe annet. Andre velger kanskje annerledes.

Anonymkode: e3ed5...30b

At folk er så enkle at de ikke forstår dette... Og dette er voksne mennesker? 

Anonymkode: e6983...024

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jo, det kan alle gjøre - det handler som flere skriver om prioriteringer. Du skriver jo selv at du kan spare noen tusen, men da må du flytte. Det vil du ikke. Da er det din prioritering. Du velger å bo nærme nettverket ditt, da velger du å betale litt mer for det. Jeg sier overhodet ikke at det er feil, jeg skjønner deg godt, men du kan ikke si «har ikke mulighet….». For det har du, men da går det på bekostning av noe annet. Andre velger kanskje annerledes.

Anonymkode: e3ed5...30b

Ja, det skjønner jeg 🙄 Men jeg synes det blir for lettvint å si at man bare kan flytte, om det går voldsomt ut over resten av livet. Null familie, venner og så økte kostnader i form av bil/buss osv. Verden er ikke svart/hvitt, som jeg synes posten jeg svarte på framstilte det. Hun hadde også en mann med betalt jobb. Jeg bor også i en dyr by, jeg hadde kanskje spart to tusen på å flytte. Det ville uansett ikke dekket tap av inntekt på 20 %.

Anonymkode: 38d94...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke for å ta helt gnisten fra deg, men det er lurt å være døre vàr. Hvis du går ned til 80% stilling for å satse på eget firma, og tror du bare skal klare å leve på 80% lønn alene, så er det rimelig naivt. Jobb i eget firma, særlig i oppstartsfasen, krever som oftest 200% jobb. Man er alltid på jobb når man har nytt firma. De fleste oppstartsfirmaer tjener ikke nok til overskudd de første to årene, med mindre du har en helt unik ting som alle "må" ha. Jeg regner med du har spart opp en del penger å ha til de dårlige tidene?

Anonymkode: 36402...0e3

Det er ikke er firma som du tror, men et ENK som frilansskribent. 

Anonymkode: f4398...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for alle svar 😊

 

Ser at majoriteten av dere kunne, eller har, jobbe redusert. Det er veldig bra, men jeg fatter nesten ikke at det går an å ha 8000 igjen etter alt er betalt osv. Jeg MANGLER penger til utgifter når jeg nå går ned, så det er forskjell på folk, si! 
 

Vi har også to tenåringer som drar forbruket opp, både med klær og mat. Ikke minst en bil som koster oss 6-7000 pr måned, som jeg personlig fint kunne ha redusert ved å kjøpe en billigere bil. Men jeg tror ikke mannen går med på det. Ny for under ett år siden, og det er første gang vi har kjøpt en splitter ny årsmodell av en bil. 
 

Kan også ev. kutte studielånet for en periode, og ikke minst matposten. Det er jo flere muligehter, men vi sliter litt med å redusere det forbruket vi har. Vi liker ikke å skulle telle kronene i butikken, selv om vi ha uke - matliste, og gjør fornuftige valg  her. 
 

Får håpe jeg tjener nok på firmaet 😊

 

ts 

Anonymkode: f4398...54d

Hey Ts. Jeg sparer 8000 k eller mer fordi jeg ikke har gjeld. Jeg har ikke barn. Jeg har valgt å bo billigt :) jeg sparer till egk. Vilket tar svært lang tid…… Men vil jobbe 80% fordi jeg jobbet meg syk i starten (overtid etc) og bestemmte meg for å jobbe 80% på eget intiativ for å ha mer energi over på fritiden :) jeg kommer aldri til å jobbe 100% igjen.

Anonymkode: 1949e...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...