Gå til innhold

Kunne du (økonomisk) klart deg om du gikk ned til 80% stilling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 456000 i årslønn ved 100 prosent og gått ned til 50% pluss en inntekt ved siden av som gir meg 96. 000 i året så brutto . Så tilsammen 270 000 i året ish etter skatt ? 
 

Jeg har en 5000 etter skatt til å spare også. 

 

Anonymkode: e9c8c...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, fra å ha samlet inntekt på over 1,1 mill går jeg ned til omtrent halvparten. Hurra for ødelagt ekteskap og skilsmisse🤯

Anonymkode: bf1b8...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne fint gått ned til 30-40% stillinger begge to og klart oss fint, men trives alt for godt på jobben til å i det hele tatt vurdere det 🤣

Anonymkode: 6fdae...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kunne fint gått ned til 30-40% stillinger begge to og klart oss fint, men trives alt for godt på jobben til å i det hele tatt vurdere det 🤣

Anonymkode: 6fdae...c7f

Samme her :) 

Jobber riktignok bare 50 % nesten hele året, men har en høysesong hvor jeg jobber ekstremt mye i noen uker. Resten av året er jeg knapt på jobb, men er fortsatt viktig for firmaet mitt. Siden jeg eier det 😅

 

 

Anonymkode: d6b70...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hae økonomisk sett gått ned fra en 90% stilling til ca 75%, da jeg jobber 50% og har resten aap. Merket det veldig i starten men man blir vandt til det. Om boligrenten går opp endel må jeg nok få forlenget nedbetalingen på boliglånet for å ha litt mer å rutte med i måneden, men ellers lever jeg fint slik det er nå.

Anonymkode: df445...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ikke noe problem. 

Vi bør alle leve som om vi bare har 66% av inntekten siden det er det vi ender opp med om noe går galt. Er det noe livet er så er det et usikkert prosjekt

Anonymkode: 0483a...bdf

Skulle akkurat til å skrive noe tilsvarende. 

Jeg ble syk og ufør, og klarer meg heldigvis på 66% lønn. Det vil si, jeg har også en forsikring som gjør at jeg ligger omtrent på 75% lønn nå, men det er ingen lønnsøkning fremover. Veldig mange av mine venner ville ikke klart seg om tilsvarende skjedde dem. Ironisk nok er det en del med høyest lønn som ville slite mest, på grunn av forbruket de har lagt seg på. 

Anonymkode: e5efb...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 80% lønn nå pga. 59 uker foreldrepermisjon, og jeg klarer meg godt. Det er "bare" 3000,- mindre i bruttolønn i måneden. Sitter igjen med ca. 8000,- etter alt er betalt, noe som er nok. 

Anonymkode: 1a948...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utbetalt gjennomsnittlig 35.000,- i måneden. Kunne klart meg på mindre, men da tror jeg at jeg måtte sluttet med å sponse min far med den tusingen i måneden, og det ville jo blitt vanskelig for ham igjen.  Jobber hele tiden med å holde forbruket nede, bortsett fra når det kommer til ungene så jeg sparer litt hver mnd som går til vedlikehold av hus og bil og sånn. 

Anonymkode: f94f5...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og mannen har gått ned til 80% og vi klarer oss helt fint. Vi taper samlet 250.000 kr i året på det. Gleder oss til å få normal lønning igjen, for det blir litt mer sparsomme ferier og må ellers være litt ekstra påpasselig med økonomien. 

Anonymkode: d9292...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntektsmessig hadde jeg klart det, er pr tiden gjeldfri og kun ett barn igjen hjemme. Hadde også klart oss om samboer ville jobbet kun 80% han også. 

Men rent praktisk lar ikke min (mellom)lederstilling seg redusere til 80%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem! Sparer ca 50% av lønnen min nå, så hadde jo blitt mindre sparing (som hadde vært kjipt), men ikke noe problem. 
 

Har passet på å holde forbruke på samme nivå hver gang lønnen har økt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar 😊

 

Ser at majoriteten av dere kunne, eller har, jobbe redusert. Det er veldig bra, men jeg fatter nesten ikke at det går an å ha 8000 igjen etter alt er betalt osv. Jeg MANGLER penger til utgifter når jeg nå går ned, så det er forskjell på folk, si! 
 

Vi har også to tenåringer som drar forbruket opp, både med klær og mat. Ikke minst en bil som koster oss 6-7000 pr måned, som jeg personlig fint kunne ha redusert ved å kjøpe en billigere bil. Men jeg tror ikke mannen går med på det. Ny for under ett år siden, og det er første gang vi har kjøpt en splitter ny årsmodell av en bil. 
 

Kan også ev. kutte studielånet for en periode, og ikke minst matposten. Det er jo flere muligehter, men vi sliter litt med å redusere det forbruket vi har. Vi liker ikke å skulle telle kronene i butikken, selv om vi ha uke - matliste, og gjør fornuftige valg  her. 
 

Får håpe jeg tjener nok på firmaet 😊

 

ts 

Anonymkode: f4398...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjener 100 tusen mindre enn deg i 100%, men har redusert til 50%. Uproblematisk, og såå verdt det. Alt handler om prioriteringer.

Anonymkode: e3ed5...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt kommer vel Ann på prioriteringer, hvor man bor, hvor stort hus man har, biler, mat, klær og diverse. Alle disse postene kan jo reduseres hvis man virkelig vil. Man kan flytte til ett billigere område, øke nedbetalingstiden på boliglån, bare handle bruktklær, redusere matposten osv. 

Jeg skal jobbe 40-60% etter permisjon, men så har jeg arvet en del, så blir snart gjeldsfri, og da klarer jeg meg med mye mindre i mnd. Jeg og mannen har separat økonomi, men har en felles konto vi setter inn like mye på som går til mat og felles ting.

Anonymkode: 4e6f7...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har 35.000 utbetalt i måneden inkludert barnetrygd og alt, og er eneforsørger for 4 barn. Trenger hver krone. 

Anonymkode: a4b1d...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.5.2022 den 8.33):

Det der er akkurat slik jeg vil leve livet også! Forskjellen på oss og andre, er jo at vi lever økonomisk etter den tenkemåten også. Jeg har ikke stort forbruk, lever ikke i luksus og det bidrar til at jeg kan ved siden av lånet, spare mye hver måned.

Heller det, enn å måtte jobbe 100% for å leve et "luksusliv"

Anonymkode: e6983...024

Jeg har vært den som likte å kjøpe ting, skulle ha dyre ting. Dyre biler osv, bodd på dyre hoteller i Europa på reise. Men til slutt så ga det meg ikke noe lenger.

Nå i dag er mat og frihet det som teller mest. 

Anonymkode: 00617...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg har 35.000 utbetalt i måneden inkludert barnetrygd og alt, og er eneforsørger for 4 barn. Trenger hver krone. 

Anonymkode: a4b1d...8b8

Nå valgte du jo selv å føde 4 barn, lite fornuftig.

Anonymkode: 00617...f3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal frivillig ned til 60% om 2 år. Det gleder jeg meg til

Anonymkode: e6983...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn eller større utgifter annet enn vanlige (strøm, leie etc)

Jobber allerede i lavlønnet yrke, fulltid. Men merker ikke mye om går ned 20%. Annet enn at jeg har myyye mer overskudd og er mer glad. Så for meg er det verdt å jobbe 80% istedet for 100%.

Men jeg "må" jobbe 100%++ fordi vi mangler folk og det er myyyee arbeid som renner over hele tiden 😢

Anonymkode: b3319...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...