Gå til innhold

Kunne du (økonomisk) klart deg om du gikk ned til 80% stilling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne høre hvor mye den 20%`n har å si for folk, spesielt i disse «dyre tider»? 

Jeg skal jobbe 80% fra høsten, men det er for å satse mer på eget firma som jeg har ved siden av. Jeg har ikke nok inntekter til vanlige utgifter inkl.mat dersom jeg ikke får inn noe med firmaet (noe jeg har gjort hittils). 

Jeg har høyere utdanning, og en inntekt på ca 570.000 i full stilling. Kan ikke skjønne hvordan de med lavere lønn kan klare seg med redusert stilling, samtidig som det irriterer ræva av meg av man må jobbe og slite så mye for å leve. 
 

Men - det er en risk jeg er villig til å ta 😊 Selv om det kiler litt ekstra i magen pga det. 

Anonymkode: f4398...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, hadde absolutt klart meg. Samlet hadde vi også klart oss om en ble hjemmeværende. 

Men vi liker jobbene våre godt. Men for å satse på noe nytt jeg brant for, slik som du gjør, så hadde jeg gjort det. Og i alle fall om jeg så på det jeg gjorde som "slit"

Anonymkode: 537ac...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 50% så har gått ned mer enn 20% allerede men jeg har samboer som kan ta noe av utgiftene og ingen barn . Hadde jeg fått barn eller jeg hadde bodd alene tror jeg ikke det hadde gått . Får også 50% i ufør da jeg har gått ned til deltidsstilling pga helse 

Anonymkode: e9c8c...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, hadde absolutt klart meg. Samlet hadde vi også klart oss om en ble hjemmeværende. 

Men vi liker jobbene våre godt. Men for å satse på noe nytt jeg brant for, slik som du gjør, så hadde jeg gjort det. Og i alle fall om jeg så på det jeg gjorde som "slit"

Anonymkode: 537ac...483

Oi, såpass? Så heldig du er! 😊 Har mannen din veldig god inntekt, eller har dere lavt forbruk? 
Hvor mye samlede utgifter har dere hver måned da? 
 

ts 

Anonymkode: f4398...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde gått fint. Det hadde imidlertid gitt mindre pensjonsoppsparing (kombinert med mindre mulighet til å spare selv), så det er ikke noe jeg ville basert meg på å gjøre store deler av yrkeslivet mitt. 

Anonymkode: 55410...a97

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne gjort det med 600k før jeg hadde gått ned, men det hadde kun vært hvis mannen hadde beholdt sin lønning på over en mill. Alene kunne jeg ikke gjort det med 2 barn.

Anonymkode: 17f4d...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne fint gått ned, men kunne nok ikke hatt den lederjobben jeg har og jobbet bare 80 %

Anonymkode: fe61f...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 80% nå, og det går fint, men om renta går opp til 5-6% så går det ikke lenger. 

Anonymkode: 4a5e6...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har ikke så mye gjeld på huset, så husleia er billig. 

Anonymkode: 9fc94...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Drømmen er å gå ned 50-60% snart. Livet for meg er så mye mer enn bare jobb!

Anonymkode: e6983...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg sletta boliglånet gikk jeg ned til 50%, fritiden er det met verdifulle du har!! :) Nå kan jeg trene på dagtid, gå turer...slappe av. Reise litt.

Jeg er i 40åra. Ser for meg å selge alt når jeg er i 50åra. Så leve så mye som mulig, livet er faktisk bare en gang. Nesten ingen tenker på det.

Anonymkode: 00617...f3d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle greier det! Det kan skje ting i livet så ein er nødt og da går alt. Tæring etter næring, alltid! 

Anonymkode: 34ab3...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, overhodet ikke. Faste utgifter på 30.000, inntekter på 40.000. Og overskuddet skal dekke mat, transport, klær, vedlikehold på hus, veterinær, osv. til meg, et barn og en hund. 

Anonymkode: 38d94...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Etter jeg sletta boliglånet gikk jeg ned til 50%, fritiden er det met verdifulle du har!! :) Nå kan jeg trene på dagtid, gå turer...slappe av. Reise litt.

Jeg er i 40åra. Ser for meg å selge alt når jeg er i 50åra. Så leve så mye som mulig, livet er faktisk bare en gang. Nesten ingen tenker på det.

Anonymkode: 00617...f3d

Det der er akkurat slik jeg vil leve livet også! Forskjellen på oss og andre, er jo at vi lever økonomisk etter den tenkemåten også. Jeg har ikke stort forbruk, lever ikke i luksus og det bidrar til at jeg kan ved siden av lånet, spare mye hver måned.

Heller det, enn å måtte jobbe 100% for å leve et "luksusliv"

Anonymkode: e6983...024

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem. 

Vi bør alle leve som om vi bare har 66% av inntekten siden det er det vi ender opp med om noe går galt. Er det noe livet er så er det et usikkert prosjekt

Anonymkode: 0483a...bdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi, såpass? Så heldig du er! 😊 Har mannen din veldig god inntekt, eller har dere lavt forbruk? 
Hvor mye samlede utgifter har dere hver måned da? 
 

ts 

Anonymkode: f4398...54d

Hvorfor mannen? Vi har begge veldig god inntekt, jeg marginalt mer ;)  Og var "heldige" og kom godt inn på boligmarkedet tidlig 2000 tall, så bokostnader er minimale. 

Anonymkode: 537ac...483

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, overhodet ikke. Faste utgifter på 30.000, inntekter på 40.000. Og overskuddet skal dekke mat, transport, klær, vedlikehold på hus, veterinær, osv. til meg, et barn og en hund. 

Anonymkode: 38d94...ec2

Ser du har høye utgifter du også.. jeg har selv 27.500 jeg må ut med hver måned, med en lønn på ca 31.000 (uten helligdagstillegg). 
Siden jeg jobber med eget firma på si, har jeg ofte mer enn dette. Likevel føler jeg at jeg gambler når jeg nå skal redusere til 80%, men jeg må bare. Som ei annen sier her; Livet er nå! 
Skulle helst hatt 50%, men det hadde ikke mannen gått med på. 70% var også for lite, som også var et alternativ. 
 

Spennende å høre hva dere sier 😊

 

ts 

Anonymkode: f4398...54d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg vil gjerne høre hvor mye den 20%`n har å si for folk, spesielt i disse «dyre tider»? 

Jeg skal jobbe 80% fra høsten, men det er for å satse mer på eget firma som jeg har ved siden av. Jeg har ikke nok inntekter til vanlige utgifter inkl.mat dersom jeg ikke får inn noe med firmaet (noe jeg har gjort hittils). 

Jeg har høyere utdanning, og en inntekt på ca 570.000 i full stilling. Kan ikke skjønne hvordan de med lavere lønn kan klare seg med redusert stilling, samtidig som det irriterer ræva av meg av man må jobbe og slite så mye for å leve. 
 

Men - det er en risk jeg er villig til å ta 😊 Selv om det kiler litt ekstra i magen pga det. 

Anonymkode: f4398...54d

Jobber 80% og får ut 25500 Etter skatt. Klarer meg meget godt. Bor billigt, sparer 8000 per mnd :) en må bare kutte utgifter så går det bra

Anonymkode: 1949e...a2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten det samme som deg ts i lønn. Jeg kunne fint ha gått ned til 80%, men da ryker nok ferieturene mine. Det er ikke aktuelt!

Anonymkode: 316bb...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg vil gjerne høre hvor mye den 20%`n har å si for folk, spesielt i disse «dyre tider»? 

Jeg skal jobbe 80% fra høsten, men det er for å satse mer på eget firma som jeg har ved siden av. Jeg har ikke nok inntekter til vanlige utgifter inkl.mat dersom jeg ikke får inn noe med firmaet (noe jeg har gjort hittils). 

Jeg har høyere utdanning, og en inntekt på ca 570.000 i full stilling. Kan ikke skjønne hvordan de med lavere lønn kan klare seg med redusert stilling, samtidig som det irriterer ræva av meg av man må jobbe og slite så mye for å leve. 
 

Men - det er en risk jeg er villig til å ta 😊 Selv om det kiler litt ekstra i magen pga det. 

Anonymkode: f4398...54d

Jeg har 300 000 i årslønn på 70% jobb, jeg venter på å få bygd meg opp en høyere stilling. Samboer har 500 000 i året. Det går akkurat rundt for oss. 

Anonymkode: 4d817...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...