Gå til innhold

Siden eller På

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei :) 

Er det noen som vet hvorfor vi bruker ordet "på" i denne sammenhengen?

Vi var på besøk hos farmoren til dattera vår, sist vi var der var på fredag og så var vi der igjen i dag (tirsdag). Så sier hun:

"Det var hyggelig å se dere igjen, nå har jeg ikke sett hun lille på fire dager" 

Vi var der jo på fredag og det er fire dager SIDEN, men det er jo tre dager hun ikke så henne PÅ. Altså Lørdag, Søndag og Mandag, for vi kom der jo på Tirsdag.

Er det noen her som skjønner hvorfor vi snakker på denne måten? For i mitt hode blir dette feil. 

Anonymkode: 9cb94...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hah, ja, det er litt interessant. I Tyskland ville de nok sagt "seit" (siden) i den situasjonen. Men de andre germanske språkene jeg kjenner bruker vanlige preposisjoner som på/in (engelsk og nederlandsk).

Anonymkode: 0d848...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hah, ja, det er litt interessant. I Tyskland ville de nok sagt "seit" (siden) i den situasjonen. Men de andre germanske språkene jeg kjenner bruker vanlige preposisjoner som på/in (engelsk og nederlandsk).

Anonymkode: 0d848...31d

Det er jo rett å si "siden". Men det som irriterer meg litt er når folk sier "på" i slike situasjoner, for det stemmer jo ikke. Syns det er så mye snarveier i det norske språket at det ofte kan bli vanskelig å skjønne va folk egentlig mener. 

Anonymkode: 9cb94...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at det skal være forskjell i antallet om man sier "Har ikke sett henne på x dager" eller "Fredag var x dager siden". Jeg vil gi et annet eksempel for å illustrere poenget: hvis forrige gang du møtte en person var 27. mai 2021, så kan du både si at "Jeg har ikke sett ham på et år" og "Det er ett år siden sist jeg traff ham." 

Kanskje burde man strengt tatt brukt døgn, og ikke dager i hovedinnlegget? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...