Gå til innhold

Hjelp! Skal kjøpe min første leilighet.. 2-roms i Grorud eller 1-roms på Sagene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter veldig nå, men jeg er glad da :) Luksusproblem egentlig. Problemet er bare at jeg ikke vet om jeg skal gå for større leilighet. Da må jeg isåfall flytte til Grorud og der er jeg ikke så kjent. Får også lengre reisevei til jobb. Alternativet er å kjøpe en 1-roms med alkove f.eks. Da bor jeg mer sentralt, men får ca en like dyr leilighet som er mindre.

Noen i lignende situasjon som kan hjelpe?

Om du ikke har kjennskap til oslo og du sitter i et stort hus trenger du ikke svare :) 

Anonymkode: 2a541...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner flere som har valgt å kjøpe en litt for liten leilighet på Sagene og solgt et par år senere med stor fortjeneste. Hvis du er ung/enslig ville jeg helst bodd sentralt. 

Anonymkode: 78623...49b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en liten på St. Hanshaugen i sin tid da det var viktigere for meg å bo sentralt enn å ha stor plass. Jeg satte stor pris på kort veg til jobb, venner og sentrum. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du? Liker du det urbane liv, kafeer, barer og være der det skjer? Er du sosial?
Jeg hadde gått for Sagene ett roms. Nettopp fordi jeg er singel og liker å ha det sosiale liv innenfor kort rekkevidde. Du får også kortere vei til jobb hvilket gir livskvalitet. Også lettere for andre å besøke deg ved en sentral beliggenhet. 
Om du f.eks en som liker å være mer i naturen, da hadde jeg nok valgt Grorudalen.

Anonymkode: bdfc3...6c3

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for 1roms på Torshov og angret ikke. Som ung og singel med jobb i sentrum var det perfekt🙂 kort vei til det meste og jeg klarte meg fint uten ordentlig soverom. Fikk en fin fortjeneste da jeg solgte 3 år senere og hadde da mulighet til å kjøpe noe større sammen med kjæreste. Leiligheter på grorud som kostet det samme som jeg kjøpte for hadde mye mindre prisstigning i samme periode.

Anonymkode: 03b2b...ddc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo helt på alder, interesser og livssituasjon. Vanskelig å svare på, hvis man ikke vet mer om deg og dine preferanser. 

Personlig ville jeg valgt 2-roms i Grorud, da jeg ikke ønsker å bo i sentrum - og jeg foretrekker heller større plass. Hvis jeg skal inn til byen er det alltids trikk som går. Er i midten av 20-årene. 

Men som en over nevner, så kan det være lurt å velge 1-roms på Sagene - på grunn av økonomiske grunner (stor fortjeneste). Mange førstekjøpere som ønsker å bo i sentrum. 

Anonymkode: 00e2b...b33

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg sliter veldig nå, men jeg er glad da :) Luksusproblem egentlig. Problemet er bare at jeg ikke vet om jeg skal gå for større leilighet. Da må jeg isåfall flytte til Grorud og der er jeg ikke så kjent. Får også lengre reisevei til jobb. Alternativet er å kjøpe en 1-roms med alkove f.eks. Da bor jeg mer sentralt, men får ca en like dyr leilighet som er mindre.

Noen i lignende situasjon som kan hjelpe?

Om du ikke har kjennskap til oslo og du sitter i et stort hus trenger du ikke svare :) 

Anonymkode: 2a541...889

Jeg hadde valgt 1 roms på Sagene med mindre det er Grorud dalen nærme marka , og ikke selve Grorud . Da ville jeg gått for 2 roms nær marka. 
 

 

Edit:   for meg ville også reisevei til jobb hatt noe å si. Hvis du foreksempel jobber nær Grorud men må bytte trikk og buss hver dag for å komme til jobb fra sagene så ville der påvirket valget. Dessuten er du avhengig av bil så er Grorud best og hvis du har katt eller hund så groruddalen bedre . 

Endret av FruR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du å ha kort vei til sentrum, egentlig kort vei til alt, eller liker du å ha marka rett i nærheten?

Jeg kjøpte leilighet på Torshov da jeg var førstegangskjøper. Den hadde riktignok en sovealkove med skyvedør, men jeg elsket de årene jeg bodde der. Vet ikke om Grorud hadde blitt helt det samme.

Hvis du skal bo alene, så er man jo ikke SÅ avhengig av å ha et soverom, selv om det er deilig. Går det an å trekke for eller sette senga litt "for seg" i ettromsleiligheten?

 

Anonymkode: 53967...b8a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor akkurat Grorud? Hvis jeg først skulle kjøpt et «billig» sted utenfor bykjernen ville jeg heller valgt Holmlia. Kortere reisevei til sentrum med tog enn med banen, og nærhet til sjøen er fantastisk.

Anonymkode: 0460c...03d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke bodd på sagene. Og heller ikke Grorud. Ville valgt et sted nærmere byen enn Grorud, men ikke nødvendigvis så "hipt" som sagene. Hadde levd fint på litt mindre plass som singel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første leiligheten på midten av nittitallet var en 1 roms på Sagene. 36 m2, en seng klistret opp i taket. Antar det er merke etter rumpeballene mine fortsatt. 

Gå for sagene, beste plassen å bo i Oslo. Mye grøntarealer, god kolleltiv og lett å selge når den tid kommer 

Anonymkode: 999c3...1d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt Sagene fordi det er utrolig koselig der. Jeg flyttet nylig fra en stor leilighet lenger øst i Oslo til noe som er mer sentrumsnært fordi jeg savnet nærhet til venner, by, cafe, jobb osv. Kjempefornøyd med valget. Men må føye til at det er billigere områder enn Sagene som er sentrumsnære (Hasle, Ensjø, Etterstad har jo nærhet til banen og ikke så langt ut som Groruddalen). Sagene er blant de dyreste bydelene. 

Anonymkode: eb2f3...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sagene! Min første leilighet var en 1-roms der. Stortrivdes! Som ung og singel er man bare hjemme for å sove uansett. Følte ikke behov for det ekstra rommet.

Anonymkode: f5352...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler folk å holde seg unna alt i Groruddalen fra Økern og oppover. Anbefaler også det samme fra Tveita og oppover. Anbefaler heller ingen å bo i bydel Alna eller søndre Nordstrand. Da faller ulven, teisen og bryn bort. Samt Prinsdal, Hauketo, Holmlia og Mortensrud i bydel Søndre Nordstrand. 

Så hvis ditt alternativ står mellom Sagene og Grorud og kun de to stedene så er Sagene det beste alternativet. Har du derimot mulighet til å kjøpe en 2 roms på f.eks Lambertseter, Manglerud, Oppsal eller bøler så hadde jeg tittet rundt der. Relativt kort vei til sentrum med bane (ca 16 min) som går hvert 8ende minutt. Siste bane går fra sentrum rundt 01:00. Nattbuss går hver halvtime frem til klokken 05:30  i helgene. I tillegg så har man gangavstand til marka og masse fine badeplasser herfra.

Anonymkode: f90f6...f09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt at du spør om det her inne? Dette er det vel bare du som må kjenne på.☺️Du vil få vidt forskjellige svar.

Selv hadde jeg valgt Sagene 10/10 ganger. Jeg liker å bo sentralt.

Anonymkode: 0f817...d3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi flyttet fra Grunerløkka til bydel Grorud da vi var i midten av 20åra, ferdig som studenter og lei av å bo trangt, oppi studentfest bråk og upraktisk med bil. Det var fint å bo sentralt mens vi studerte, men ble ordentlig lei etterhvert. 

Er du i tjueårene, singel, uten kjæledyr, liker å være sosial og nær byen, og ikke avhengig av bil, kjøp et kott på Sagene, hold ut noen år mens du pynter det så fint du kan og selg når du er lei etter et par år. :)

Vi stortrives i Grorud forresten, de som er negative til bydelen har mest sannsynlig ikke bodd der 😆 Godt kollektivtransport, så null problem å komme seg til og fra byen, nær fantastiske Nordmarka, fine badevann, stille og rolig og man har alt man trenger i nærheten. Anbefaler området Rødtvet, Ammerud, Kalbakken ❤️

Anonymkode: ba83e...49b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg anbefaler folk å holde seg unna alt i Groruddalen fra Økern og oppover. Anbefaler også det samme fra Tveita og oppover. Anbefaler heller ingen å bo i bydel Alna eller søndre Nordstrand. Da faller ulven, teisen og bryn bort. Samt Prinsdal, Hauketo, Holmlia og Mortensrud i bydel Søndre Nordstrand. 

Så hvis ditt alternativ står mellom Sagene og Grorud og kun de to stedene så er Sagene det beste alternativet. Har du derimot mulighet til å kjøpe en 2 roms på f.eks Lambertseter, Manglerud, Oppsal eller bøler så hadde jeg tittet rundt der. Relativt kort vei til sentrum med bane (ca 16 min) som går hvert 8ende minutt. Siste bane går fra sentrum rundt 01:00. Nattbuss går hver halvtime frem til klokken 05:30  i helgene. I tillegg så har man gangavstand til marka og masse fine badeplasser herfra.

Anonymkode: f90f6...f09

Dette ville jeg sett bort fra TS - oser at fordommer. Har bodd på Tveita - kjempefint og rolig, og kortere vei til byen med tbanen enn Manglerud, hyppigere baner og kort vei til marka og badeplasser.

Anonymkode: d6769...45b

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagene er vel ganske sentralt med gåavstand til sentrum. Grorud kjenner jeg ikke så mye til. Jeg bor ikke i Oslo. Men personlig ville jeg nok hatt en 2 roms leilighet,det er godt å kunne lukke døren til soverommet.

Anonymkode: 92a52...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leilighet med alkove hadde utgått for min del, men det finnes jo så mange små 2-roms leiligheter på samme størrelse som 1-roms leilighet. Hvordan de er prismessig i forhold til hverandre har jeg derimot ikke satt meg inn i. 
 

Anonymkode: b887c...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...