AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #1 Skrevet 23. mai 2022 Føler meg litt smålig som tar opp dette men har lyst på synspunkter. Har nylig flyttet sammen med kjæreste som har en datter på 15 som bor hos oss 50% av tiden. Vi deler alt likt, husleie, billån, strøm, mat og andre utgifter. Jeg har merket at etter at vi flyttet sammen og er to om utgiftene har jeg ikke fått bedre råd, snarere dårligere fordi jeg nå også betaler for en 15-åring som spiser mer enn meg. Jeg er student og er vant til å leve svært sparsommelig på matfronten og holder noen ganger på å steile når jeg ser hva slags summer som blir brukt på mat av feks pålegg, juice, dyre oster osv. Tar jeg helgehandelen vippser han halvparten og jeg omvendt, men noen ganger er det fristende å la være når en helgehandel omtrent er tilsvarende mitt tidligere månedsbudsjett. Har tatt opp det med mat og han har blitt bedre men allikevel. Vi har akkurat bestilt sommerferie og fant denne i felleskap. Turen kostet 40 000 og jeg betalte halvparten. Nå begynner jeg å lure om det er rart at kjæresten min ikke har foreslått å betale mer for turen, de er tross alt 2 og jeg 1. Samtidig er kjæresten min verdens beste som henter meg på nattevakt eller hvis jeg har vært på vinkveld og vanligvis hadde måttet ta taxi, og generelt alltid stiller opp hvis det trengs så jeg har tenkt at det går litt opp i opp uansett. Han har aldri tatt opp dette med økonomi, og jeg merker jeg heller ikke har lyst.. Tanker? Anonymkode: 2620c...f24
Ost Skrevet 23. mai 2022 #2 Skrevet 23. mai 2022 Hadde jeg blitt sammen med noen med barn og flytter sammen hadde jeg tatt det som en selvfølge å bidra. Sånn er det når man blir sammen med noen som har barn, tenker nå jeg. 6
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #3 Skrevet 23. mai 2022 Dere må snakke sammen! Anonymkode: 706f4...80b 3 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #4 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå begynner jeg å lure om det er rart at kjæresten min ikke har foreslått å betale mer for turen, de er tross alt 2 og jeg 1. Jeg synes det er rart. Ikke snakk om at jeg hadde fått noen andre til å betale for barnas ferie. Men jeg tenker også at du må ta litt av ansvaret for at det er blitt slik, du burde ha betalt en tredjedel, eventuelt bedt om å få tilbake to tredjedeler hvis det var du som la ut. Når du bare betaler halvparten uten videre så tenker han tydeligvis ikke over det. Anonymkode: 993a9...f56 11 1
Gjest rabrabara Skrevet 23. mai 2022 #5 Skrevet 23. mai 2022 Jeg forventet ikke at min samboer skulle betale mat, klær, utstyr og ferier for mine barn. Det gjorde jeg.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #6 Skrevet 23. mai 2022 Hm. Ang maten så er det kjipt… men rettferdig at du tar halvparten. MEN. Du kan like vell være pris bevist! Hvilken mat dere serverer i deres hus, skal ikke tenåringen bestemme. Hun trenger ikke få yndlings osten, juicen, alt mulig rart, helt rettferdig å be hun velge. Si at hun kan få velge noen ting som hun er veldig glad i, men hun skal ikke få det som er dyrest på alt. En tenåring klarer fint å prioritere. Det med ferien syntes jeg ikke er rettferdig. Der syntes jeg faktisk enten mannen skulle stått for hele beløpet på kidden, eller at mor og far spleiser på dette. Uansett så syntes jeg at du skal ta opp dette med økonomi med typen uansett. Si du ønsker å være mer prisbevisst, at du går mer i minus og det er synd når dere har mange områder dere kan spare inn penger på Å ha en god, smart og ryddig økonomi er en selvfølge å kunne kreve, selv om han er snill ellers! Anonymkode: 0d6ed...fe5 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #7 Skrevet 23. mai 2022 Nei, nei, nei. Du skal ikke bidra økonomisk med hans datter. Det får han gjøre selv. Hva skjer om det blir slutt? Da har du kastet bort de pengene. Dere dekker deres utgifter, også legger han på det det datteren "koster" Anonymkode: 9bc57...222 17 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #8 Skrevet 23. mai 2022 Å, for en mann! Han skal også betale for 2/3 av det den turen koster. Herregud! Dump han. Han utnytter deg og du blir, dessverre, utnyttet Anonymkode: 9bc57...222 10 1
lillevill Skrevet 23. mai 2022 #9 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Føler meg litt smålig som tar opp dette men har lyst på synspunkter. Har nylig flyttet sammen med kjæreste som har en datter på 15 som bor hos oss 50% av tiden. Vi deler alt likt, husleie, billån, strøm, mat og andre utgifter. Jeg har merket at etter at vi flyttet sammen og er to om utgiftene har jeg ikke fått bedre råd, snarere dårligere fordi jeg nå også betaler for en 15-åring som spiser mer enn meg. Jeg er student og er vant til å leve svært sparsommelig på matfronten og holder noen ganger på å steile når jeg ser hva slags summer som blir brukt på mat av feks pålegg, juice, dyre oster osv. Tar jeg helgehandelen vippser han halvparten og jeg omvendt, men noen ganger er det fristende å la være når en helgehandel omtrent er tilsvarende mitt tidligere månedsbudsjett. Har tatt opp det med mat og han har blitt bedre men allikevel. Vi har akkurat bestilt sommerferie og fant denne i felleskap. Turen kostet 40 000 og jeg betalte halvparten. Nå begynner jeg å lure om det er rart at kjæresten min ikke har foreslått å betale mer for turen, de er tross alt 2 og jeg 1. Samtidig er kjæresten min verdens beste som henter meg på nattevakt eller hvis jeg har vært på vinkveld og vanligvis hadde måttet ta taxi, og generelt alltid stiller opp hvis det trengs så jeg har tenkt at det går litt opp i opp uansett. Han har aldri tatt opp dette med økonomi, og jeg merker jeg heller ikke har lyst.. Tanker? Anonymkode: 2620c...f24 hvordan har du egentlig råd til dette da? Hvor får du pengene fra om du ikke jobber? 3
CrazyCatLady2500 Skrevet 23. mai 2022 #10 Skrevet 23. mai 2022 Slutter aldri å forbløffe meg over at folk flytter sammen - og tar samtalen om økonomi ETTERPÅ? Dette burde det være en selvfølge å snakke om før man flytter sammen. 18
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #11 Skrevet 23. mai 2022 Den diskusjonen hadde jeg tatt. Jeg er sammen med en mann med barn fra før, og han tar alt med barna - Han handler inn mat før barna kommer og fyller kjøleskapet (han har to, og det blir ribbet ila. 24 timer...). - Når han bestiller felles ferie så regner han ut halvparten av hva det hadde kostet hvis det kun var oss to, og lar meg betale det. F.eks. en hotellsuite til fire som koster 6.000,-, natten, men et vanlig dobbeltrom hadde kostet 2.000,-, da betaler jeg 1.000,- og han resten. - Alt barna trenger av ting og tang og fritidsaktiviteter deler han og eksen 50/50 (eller han litt mer, fordi hun krever det, men det er en annen diskusjon). Slik har det vært for oss hele tiden, og det har vært på hans initiativ. Hvis du er student så er det i hvert fall urimelig å be deg hoste opp for hans barn. Han er kanskje også litt eldre enn deg siden han har barn på 15? Anonymkode: 0f68b...ec7 12 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #12 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Å, for en mann! Han skal også betale for 2/3 av det den turen koster. Herregud! Dump han. Han utnytter deg og du blir, dessverre, utnyttet Anonymkode: 9bc57...222 Tenk deg alle de mødrene som ville vært alene fordi bonusfar sponser for barna deres. Anonymkode: 76b46...f40
Diskusjon69 Skrevet 23. mai 2022 #13 Skrevet 23. mai 2022 Nå hadde jeg ikke gått inn i et seriøst forhold med noen som har barn fra før, men om jeg hadde gjort det, hadde det vært helt uaktuelt å betale for en annen mann sitt avkom. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #14 Skrevet 23. mai 2022 lillevill skrev (18 minutter siden): hvordan har du egentlig råd til dette da? Hvor får du pengene fra om du ikke jobber? Har ikke skrevet at jeg ikle jobber noe sted. Jeg jobber deltid ved siden av studier. Til den som spurte over her: ja, han er 12 år eldre enn meg. takk for svar ☺️ Ts Anonymkode: 2620c...f24
lillevill Skrevet 23. mai 2022 #15 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har ikke skrevet at jeg ikle jobber noe sted. Jeg jobber deltid ved siden av studier. Til den som spurte over her: ja, han er 12 år eldre enn meg. takk for svar ☺️ Ts Anonymkode: 2620c...f24 Da har du jo ikke råd til dette. Har du regnet på hvordan din økonomi hadde blitt om du bodde alene ? 1
lillevill Skrevet 23. mai 2022 #16 Skrevet 23. mai 2022 Hadde jeg vært deg, hadde jeg satt meg ned med han. Og sagt, du vi har jo egentlig ikke snakket om dette men..jeg tjener xxxx i måneden. Og jeg merker at vi bruker ganske mye penger på mat og ferier og sånt, og jeg har egentlig ikke råd til det. 5 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #17 Skrevet 23. mai 2022 Jeg har en stefar som alltid har inkludert meg som sin egen, heldigvis! Om ikke ville jeg følt meg mer utenfor familien. Men, du er student ts. Og det bør være grunn til at du får betale litt mindre akkurat nå. Så får du heller bidra mer når du har jobb. Anonymkode: b71c2...0c9 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #18 Skrevet 23. mai 2022 lillevill skrev (1 minutt siden): Hadde jeg vært deg, hadde jeg satt meg ned med han. Og sagt, du vi har jo egentlig ikke snakket om dette men..jeg tjener xxxx i måneden. Og jeg merker at vi bruker ganske mye penger på mat og ferier og sånt, og jeg har egentlig ikke råd til det. Enig med denne. Det er jo ikke sånn at én skal oppleve å få markant dårligere økonomi enn den andre. Her regnet jeg på hvordan utgiftene mine ville endre seg før vi flytter sammen. For min del ville jeg ha måttet leve på sparebluss om vi skulle delt alt 50/50, fordi han har dyrere vaner enn meg og hjemmeboende barn 100%. Jeg satte meg ned med ham og snakket om dette, og vår løsning blir at vi skal ha 100% felles økonomi der alle inntekter samles, og fordeles ut der vi trenger/ønsker. (Nå har ikke vi funnet felles bolig ennå, så har ikke fått satt dette ut i liv.) Anonymkode: f7878...5b5 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #19 Skrevet 23. mai 2022 Som flere sier så handler dette mest om at du ikke har råd. Dersom du hadde hatt mye penger så hadde det sikkert ikke gjort noe? Sånn tenker jeg som stemor selv. Jeg har råd og da er det greit, men hadde jeg vært student så ville det vært noe helt anna. Går på evne, ikke vilje. Anonymkode: b0eed...5b7 3 1
lillevill Skrevet 23. mai 2022 #20 Skrevet 23. mai 2022 Men jeg synes det er så rart at han ikke har snakket med deg, TS? Hadde jeg hatt en samboer som er student, som flytta inn hos meg og mitt barn, så hadde jeg tenkt veldig mye på økonomien til studenten og hvordan tilpasse, hva har vi råd til? Har jo datet en student og da tenkte jeg MYE på det. Og JEG betalte mye mer, hele tiden, spanderte som regel alltid når vi spiste ute. Tenkte det var normalt jeg. Men han har ikke tatt noe hensyn? Han vet vel at du ikke har jobb? Allikevel går han utifra at dere skal leve slik HAN er vant til, og dele 50 % ... 🤔 merker jeg blir veldig skeptisk på denne mannen. 6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå