Gå til innhold

Mødre som saboterer far etter brudd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hr. Aktiv skrev (10 minutter siden):

Jeg leste ikke alle sakene, åpnet kun den øverste. Men jeg har også vært på fvk. Barna mine og deres far har også opplevd stans i samvær. Ikke med samværssabotasje som motivasjon, men barnas beste. Det kom, så langt jeg leste, ikke frem hva som var årsaken i de sakene over.

Barnefaren her har også vært sååå trist på fvk. Problemet er jo at han såvidt klarer å ta vare på seg selv. I dag har han samvær med tilsyn. Vi er jo likevel en del av statistikken,og han er ekspert på å stille meg i et dårlig lys ute blant folk. 

Anonymkode: 95d38...ffa

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg leste ikke alle sakene, åpnet kun den øverste. Men jeg har også vært på fvk. Barna mine og deres far har også opplevd stans i samvær. Ikke med samværssabotasje som motivasjon, men barnas beste. Det kom, så langt jeg leste, ikke frem hva som var årsaken i de sakene over.

Barnefaren her har også vært sååå trist på fvk. Problemet er jo at han såvidt klarer å ta vare på seg selv. I dag har han samvær med tilsyn. Vi er jo likevel en del av statistikken,og han er ekspert på å stille meg i et dårlig lys ute blant folk. 

Anonymkode: 95d38...ffa

Det er vel et åpenbart problem når selv rettsinstansene sier det er et problem? Men pga. regelverket kan det ikke dømmes eller taes tak i problemet. En ny lovendring er også langt unna da det er så stor uvilje politisk sett for å endre denne praksisen. Her er det åpenbart at likestillingen har gått for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (2 minutter siden):

Det er vel et åpenbart problem når selv rettsinstansene sier det er et problem? Men pga. regelverket kan det ikke dømmes eller taes tak i problemet. En ny lovendring er også langt unna da det er så stor uvilje politisk sett for å endre denne praksisen. Her er det åpenbart at likestillingen har gått for langt.

Likestilling gått for langt? Før var det vanlig at menn overhodet ikke ville omgås barna etter et brudd. Likestillinga er vel heller kommet for kort, siden 50/50-fordeling ikke er en selvfølge.

Anonymkode: f51f4...1a4

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (16 minutter siden):

Det er vel et åpenbart problem når selv rettsinstansene sier det er et problem? Men pga. regelverket kan det ikke dømmes eller taes tak i problemet. En ny lovendring er også langt unna da det er så stor uvilje politisk sett for å endre denne praksisen. Her er det åpenbart at likestillingen har gått for langt.

Hvordan skal loven være utformet tenker du? 

Anonymkode: c4204...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffekrus skrev (3 timer siden):

I slike situasjoner der far ikke stiller opp på samvær, så synes ikke jeg det er samværssabotasje å prøve å få til mindre samvær. Det er så ufattelig slitsomt å ikke kunne stole på at den andre forelderen stiller opp. Både fordi barna blir så vanvittig skuffet, og fordi seinvakter gjerne blir lagt til samværsdagene.

Jeg tenker det samme.

Barn trenger forutsigbarhet, og den stadige skuffelsen er bare skadelig for dem.

At noen trenger fleksibilitet på grunn av beordring på jobb eller kronisk sykdom er nå en ting - det kan man snakke med barna åpent om.

Men «stiller ikke opp» er ikke greit. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det pappa og stemor som slengte dritt om mamma til meg da jeg var barn. Mamma sa aldri noe stygt om dem. Needless to say, mamma og jeg er superclose, og pappa har jeg ikke sett på mange år. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner faktisk til ett tilfelle hvor barnet hadde adhd, og selvfølgelig burde gå på medisiner. MEN moren unnlot bevisst å gi ungen sin medisiner, rett før samvær sammen med den biologiske faren deres. 

dermed var det selvfølgelig en ganske stor risiko for at ungen begynte å utagerere når den var sammen med faren sin. Noe moren selvfølgelig kunne bruke for å skaffe seg mer "ammunisjon" mot faren, og klage over at faren aldri i verden burde fått det samværet han allerede hadde sammen med barnet deres. Da var det liksom mannen som var alt for "upålitelig" i følge denne moren.     

Anonymkode: 9a9c0...891

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til gode å høre om mødre som saboterer samvær og snakker dritt om far, motsatt derimot har jeg både sett, hørt og opplevd selv. 

Anonymkode: 3e747...52d

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Likestilling gått for langt? Før var det vanlig at menn overhodet ikke ville omgås barna etter et brudd. Likestillinga er vel heller kommet for kort, siden 50/50-fordeling ikke er en selvfølge.

Anonymkode: f51f4...1a4

Skal man ikke ta i betrakning at tiden forandrer seg? Skal man på død og liv være i 1940 ennda? Ja da må damer begynne å gjøre husarbeide igjen og slutte med jobbingen ute. 

50/50 burde vært obligatorisk en selvfølge og begge parter måtte bli enig i samværsavtale. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan skal loven være utformet tenker du? 

Anonymkode: c4204...f83

Ihvertfall ikke premiering av sabotasje slik det er i dag. Så ha tvang i loven slik at barna blir hentet om ikke en evt. dom overholdes samt begge parter stiller likt som omsorgspersoner noe de ikke gjør i dag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvorfor syns foreldre som ikke bor sammen at det er greit å snakke dritt om hverandre ovenfor barna? Det gjelder faktisk ikke bare mødre, fedre er minst like ille der. 
 

Grabbe til seg mest mulig penger? Tror du at det å være aleneforelder er et liv i rikdom? Hvilket belegg har du for å påstå at langt i fra alt går til barna? Vet du egentlig hvor dyrt det er med barn?

Alenemødre blir så absolutt ikke favorisert i samfunnet. Det er derimot forventet at mødre tar størstedelen av ansvaret ved brudd, og ingen syns de er helter av den grunn. Men alenefedre derimot, de blir fremstilt som helter. Gjerne hjulpet og støttet ekstra i alle instanser, som barnehage, skole og SFO.  Hjelp alenemødre bare kan se langt etter. Det tåles mye mer «feil» av alenefedre enn alenemødre. 
 

Og selvfølgelig skal både mødre og fedre prioritere barna. 

Anonymkode: 6c812...378

Alenemødre blir så absolutt favorisert! De kan drive barnefar fra vettet ved å sabotere for samvær, og NAV belønner de med at far må betale enda mer i bidrag. Håper inderlig Karma kommer og biter de.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til mange saker der mor driver med samværssabotasje kun fordi NAV belønner det med større bidrag. Dette har vært mye fokus på de siste årene, og jeg håper det kommer en endring i loven som gjør at denne praksisen opphører. 
Når det er sagt, så finnes det selvfølgelig noen fedre som ikke bør ha samvær eller der de ikke er interessert i samvær. 
Dessverre går dette kun ut over barna.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor snakket aldri stygt om min far etter at han dro. Aldri. Jeg trodde han var helt fantastisk. Helt til jeg ble voksen og fant ut fra andre hvor forferdelig han var både mot min mor og meg, jeg bare husket ikke noe av det for jeg var for ung. 

Jeg skulle ønske min mor fortalte meg alt min far hadde gjort, før jeg forgudet han i mange år, og skyldet på min mor fordi han dro. Når jeg hører mødre snakke stygt om fedre nå, så tror jeg på det. Mange fedre som ikke oppfører seg som bra fedre før de drar og da bruker barna til å kontrollere mor på avstand.

Anonymkode: 353b0...091

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en historie hvor far klager i alle sosiale medier om at mor har tatt barnet til utlandet mot hans vilje. Vel, han skrev under på at hun fikk lov. Han klagde og klagde, lagde blogg og deler masse innlegg fra mannsforum. Mor kom tilbake til Norge, krevde mekling og gjett hva? Han nektet å stille for det var så langt å kjøre enda han ikke jobber. Og resultatet av at han ikke stilte til mekling ble at mor fikk reise ut av landet igjen med barnet og loven i hånd. Far klager fortsatt.

Anonymkode: 221cd...82e

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Her er det omvendt, ein eks som er mann som gjør alt for å være jævlig! Skal starffe meg for alt det er verdt selv om han ikke ønsker være sammen med meg. Det er seff min feil alt og jeg som er en dårlig mor!  Han er kreativ da det skal han ha! Jeg venter på hva som er neste ting han skal straffe med. Han bruker barna!🤮 

Jeg skal ha minimalt med kontakt med han, så lenge han er en drittsekk og jeg kommer nok aldri til å tilgi han! Jeg skal klare å fake det if til barna. Av og til er det best at 2 foreldre kun har kontakt over meldinger! Han trurr også samværet og vil kreve barnebidrag fra meg tross alt 50/50 deling!

Anonymkode: fd387...5a6

Anbefaler traumebehandling ❤️ snakker av erfaring.kkem.

Anonymkode: 7adf9...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til én eneste historie med mødre som saboterer samvær. Jeg kjenner derimot til flere historier hvor far selv ikke stiller opp, men fremstiller det som om det moren sin skyld. Både til de nærmeste og på mannsforum, f2f og andre sosiale medier.

Jeg har ofte lurt på hvorfor. Det åpenbare er selvfølgelig at de ikke har lyst til å betale en krone for de barna de bare stakk fra. De vil bare slippe fri fra alt, og leve videre som om det ikke hadde skjedd. Og så forstår de selvfølgelig at «folk flest» ikke har særlig med sympati for folk som forlater barna sine, og må skape slike historier for å rettferdiggjøre seg selv.

Sannheten ser man gjerne best når barna blir tenåringer eller voksne. I de tre historiene jeg kjenner godt, har samtlige av barna kuttet all kontakt med faren da de ble store nok til å ta egne valg basert på farens oppførsel.

Anonymkode: 16c31...2da

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NymeriaRhoynar skrev (På 23.5.2022 den 7.51):

Jeg er i 40-årene og jeg kjenner ikke en eneste person som er slik du beskriver. Hva slags grunnlag har du for påstanden din om at dette er så utbredt at "vi må snakke om at det er et problem"? For det er ingen grunn til at "vi" må snakke om det hvis det er så sjeldent at det er svært usannsynlig at "vi" kommer til å oppleve det.

Du må ha levd under en stein.  Dette problemet er da vitterlig vært en mediasak i årtider. 

TV2 har blant annet hatt en bred dekning om problemet tidligere. 

 

Anonymkode: 105d9...c70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blåjojo skrev (5 timer siden):

Alenemødre blir så absolutt favorisert! De kan drive barnefar fra vettet ved å sabotere for samvær, og NAV belønner de med at far må betale enda mer i bidrag. Håper inderlig Karma kommer og biter de.

Bidraget øker fordi samværsfradraget forsvinner. Det skal dekke det barnet koster under samværet. Så hvis du mener det er gevinst i det, må det bety at fradraget er satt for høyt. Hvorfor hører jeg da ikke en eneste stemme som snakker for å redusere det, slik at denne påståtte gevinsten ved sabotasje forsvinner?

Anonymkode: 86493...ffa

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster var sånn. Seks dager i uka hjernevasket hun ungen på at far var en forferdelig og grusom person, og på den syvende dagen, da far skulle ha samvær, ville selvsagt ikke barnet dra. Da satte søsteren min opp tidenes spill for galleriet der hun sååå fortvilt prøvde å overtale barnet til å besøke far. Og det var jo kun dette folk så...

Anonymkode: aa510...53e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min mor snakket aldri stygt om min far etter at han dro. Aldri. Jeg trodde han var helt fantastisk. Helt til jeg ble voksen og fant ut fra andre hvor forferdelig han var både mot min mor og meg, jeg bare husket ikke noe av det for jeg var for ung. 

Jeg skulle ønske min mor fortalte meg alt min far hadde gjort, før jeg forgudet han i mange år, og skyldet på min mor fordi han dro. Når jeg hører mødre snakke stygt om fedre nå, så tror jeg på det. Mange fedre som ikke oppfører seg som bra fedre før de drar og da bruker barna til å kontrollere mor på avstand.

Anonymkode: 353b0...091

Min mann opplever dessverre det motsatte med sine barn. Mor fremstiller seg selv som et offer og han som ond. Hun både røykte og diverse andre ting under graviditeten og det var en stor grunn til at det ble slutt mellom de to. Allikevel har hun foreldreretten og nå har barna sluttet å snakke med ham. Det er helt forferdelig vondt. 

Anonymkode: d6220...9f1

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så lei av kjønnfokus når det kommer til slike saker.

Hvorfor ikke skrive «Foreldre dom saboterer..», ikke mødre eller fedre.

Noen mennesker er så enkle at har de en barnefar i sitt nettverk de er glad og ser blir utsatt for ei manipulerende barnemor.. så er det nok til å tror alle fedre er ofre i foreldretvister. Eller omvendt. 
Folk er så himla enkle og førlsesstyrte.

Anonymkode: df1fd...089

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...