Gå til innhold

Jeg vil så gjerne ha et barn til, men med planene går Det ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt råd her. Jeg er akkurat blitt 32, er gift og har to barn. Ei på fem og en på halvannet. Vi eier ikke bolig, men leier fra familie. Det er stabilt og trygt her vi bor. Sparer ihvertfall til bolig og mannen min tjener bra. 

Jeg har en bachelorgrad, men umulig å finne noe jobb innen der da det er noe typ historiefag, men jeg vil igjen begynne på en yrkesrettet grad neste høst, så jeg kan få sikker og trygg jobb fremover. Har hittil jobbet i butikk, og det kan jeg jo fremover og. Men pga barn osv har jeg vært hjemmeværende noen år. 

Men... Jeg vil så gjerne ha et barn til. Det passer ikke. Verken mtp planene mine om å komme oss opp og frem, tanken om at de ikke skal begynne i bhg før de er ett år, med studier og er redd karaktersnittet skal gå opp slik at jeg ikke kommer inn osv.. 

Jeg klarer ikke legge bort tanken på en liten en til.. Kunne kanskje ventet til jeg har "kommet inn" og så prøvd, men redd jeg ikke klarer det osv.. Om jeg venter til etter vil jeg jo bære 36 år og redd jeg ikke strekker til. 

Hva hadde du gjort? 

Anonymkode: 2ef1d...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

To barn er nok;) Prøv å legg vekk tanken på baby. Det er kos, men det vil utgjere ei stor ekstrabelastning på familien. Spare til bolig mm blir vanskelig dersom du skal få fleire barn.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha vært fornøyd med to barn, har du /dere kapasitet til et barn som kanskje har store utfordringer, er det i regnestykket ditt? 

Anonymkode: 057ca...d4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi burde aldri gått for nr 3, og anbefaler det ikke til noen.

Har minst to venner med tre barn som har sagt det samme til meg, men det er jo ikke sånn at man angrer på barna man har fått❤️ Likevel ble livet veldig mye tøffere…

Anonymkode: d7dfe...75e

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode kloke svar.. All fornuft sier, nei, ikke flere. Men jeg sitter jo nesten å griner over tanken å aldri kunne oppleve å gå gravid, føde og få baby oppå brystet igjen.. Kosen med å velge navn, kjøpe klær,bli kjent med en ny personlighet.. 

Samtidig.. Jeg er heldig. Jeg har to friske, perfekte nydelige og herlige barn. Jeg har muligheten til å komme tilbake i slik kroppen min var før, jeg har overskudd, jeg har en konkret plan for å skape et bedre liv for oss alle... Mye vil ha mer, sies det. Bør kanskje stoppe mens leken er god, men jeg er livredd for å angre. Når jeg sitter der i en alder av 38.. 

Anonymkode: 2ef1d...057

  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for gode kloke svar.. All fornuft sier, nei, ikke flere. Men jeg sitter jo nesten å griner over tanken å aldri kunne oppleve å gå gravid, føde og få baby oppå brystet igjen.. Kosen med å velge navn, kjøpe klær,bli kjent med en ny personlighet.. 

Samtidig.. Jeg er heldig. Jeg har to friske, perfekte nydelige og herlige barn. Jeg har muligheten til å komme tilbake i slik kroppen min var før, jeg har overskudd, jeg har en konkret plan for å skape et bedre liv for oss alle... Mye vil ha mer, sies det. Bør kanskje stoppe mens leken er god, men jeg er livredd for å angre. Når jeg sitter der i en alder av 38.. 

Anonymkode: 2ef1d...057

Viktigst av alt som jeg trodde jeg skrev. Jeg kan konsentrere meg om de to jeg har nå.. Ligger ved siden av yngste som fortsatt lukter jordbær selvom jeg vasket hendene hans.. 

Anonymkode: 2ef1d...057

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få barnet, og ta utdanning seinere. 

Anonymkode: 86064...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk tredjemann nå nylig. Vet egentlig ikke om vi har gjort det rette. Alt eg vet er at hun gir oss å store søskene mye glede. Men eg ser og kor mye eg ikke strekker til om dagene. Og det er tøft å kjenne på. ❤️ 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville kjørt på med en til, og forsøkt å studere deltid. Økonomisk blir det litt trangere, men ellers er tilværelsen som studentmor nokså fleksibel. Ungen kan ha korte dager i bhg i perioder. Man er i en fruktbar alder i en begrenset tid, mens utdanning har ingen utløpsdato. Dessuten blir barnet nærmere sine søsken i alder. Jeg tror det blir tyngre å evt. skulle begynne på nytt senere. Og hvem vet, kanskje det frister med en fjerdemann om noen år?

PS: Kanskje pedagogikk eller noe slikt ville hjulpet deg å få jobb som historielærer, uten at du må begynne helt på nytt?

Anonymkode: 0d24a...b94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt å ha to barn,  dvs stoppe etter to og jeg gleder meg til alt vi kan finne på sammen mens de vokser uten at vi må ta hensyn til en baby til.  Minsten er under året fortsatt men jeg allerede har noen planer til sommeren og neste år. Jeg skal også studere og jobbe etterhvert og det blir veldig deilig å gjøre det uten å tenke på nye graviditeter,  formen og hva jeg har overskudd til. Samme gjelder barna. Blir deilig med tid sammen uten å tenke på formen pga graviditeten,  amming og slikt. Samtidig er det litt trist at en periode i livet er over, det må jeg innrømme. 

Anonymkode: 6576d...21b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Få barnet, og ta utdanning seinere. 

Anonymkode: 86064...287

Her bør hun ta utdanning nå og heller vente med et eventuelt 3 barn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også ha nummer 3, men satte opp både positive og negative sider med det og da var det greit å stoppe på 2. Jeg tenker fortsatt av og til på at jeg vil ha en til, men det er kun følelsene som vil, fornuften og alt det praktiske sier nei. 
 

du må finne ut hva som er viktigst for deg. Utdanning eller barn, og gjerne hva konsekvensene av de to vil ha på de to du allerede har på lang sikt. 
 

lykke til med valget!

Anonymkode: b8895...7db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk siste da jeg var 38. 

Anonymkode: b7c34...0d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså det er tydelig at dette trengs god betenkningstid.. Jeg klarer ikke legge det fra meg. Mannen sier altså jaja, kjør på, hvis vi skal ha fler, få nå, men han sitter jo med de samme tankene som meg.. 

 

Anonymkode: 2ef1d...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overlat til skjebnen. Ha sex uten prevensjon, men unngå at han kommer inn i deg. Dersom han lekker tidlig eller ikke rekker å trekke ut og du blir gravid så var det meningen at du skulle få barn.

 

Anonymkode: d7206...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Overlat til skjebnen. Ha sex uten prevensjon, men unngå at han kommer inn i deg. Dersom han lekker tidlig eller ikke rekker å trekke ut og du blir gravid så var det meningen at du skulle få barn.

 

Anonymkode: d7206...f21

Ja kanskje det? Vi har brukt denne formen for prevensjon i ti år, bortsett fra da vi prøvde å bli gravid. Med nr to prøvde vi i to år, så jeg blir ikke "lett gravid" heller liksom. 

 

Anonymkode: 2ef1d...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du la ditt egoistiske ønske om en ny unge potensielt ødelegge for de barna du har? 

Anonymkode: d8a12...45f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er uten jobb nå? Du bør i hvert fall være i jobb.

Du kan fint ta utdanning senere mens barna er større, det er flere som gjør det. Da må du bare være forberedt på at mye av tredveårene går meg til småbarnstid og du ikke kommer ordentlig igang med jobb før om noen år. 

Anonymkode: 4dcd4...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skal du la ditt egoistiske ønske om en ny unge potensielt ødelegge for de barna du har? 

Anonymkode: d8a12...45f

Oj 😐 det var jo ganske direkte. Det å få barn er jo et valg man tar utifra hva man selv vil. Det er menneskelig å være egoistisk på noen områder i livet, særlig når det kommer til instinkter og biologi. Det betyr dog ikke at alle bør få barn 😅

Før i tiden, og nå i andre kulturer er det vanlig å få mange barn, og de aller fleste har det helt fint. 

Men for å svare deg, jeg har tenkt tanken. Vi har det jo fint. Jeg elsker barna mine og ja, jeg er livredd for at det å få et tredje barn skal være noe som gjør ting vanskelig i hjemmet. Jeg er redd barna skal føle seg nedprioritert. Jeg er redd for å ikke strekke til. Tenk om det tredje barnet er sykt? Å få barn nr to, tre, fire og fem er jo en risiko mødre tar hver eneste dag. Som oftest går det bra, men noen ganger gjør det ikke det. 

Selvsagt har jeg tenkt tanken.. Jeg er fullt oppegående, bruker all min fritid på barna (nå sover yngste og eldste er hos fetteren sin). Vi har det bra nå, så hvorfor pelle på det.. Men klarer ikke legge det fra meg 😢

Anonymkode: 2ef1d...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...