Gå til innhold

Barnet skal bare være med meg, jeg er høygravid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag har vært sutring fra ende til en annen. 

Jeg har vært på lekeplassen med ungen på 3, går inn en stund og det er bare sutring. Leker gjemsel med han og styrer på. Pappaen får ikke gjøre noe. Jeg er utslitt.

Han spør om de skal gå ut, men han vil ut med meg - og ikke pappaen. 

For å få slutt på skrikingen så går jeg ut. Jeg klarer så vidt gå, er utslitt og trøtt. 

Er det normalt at en 3 åring er så ute i stand for å gjøre noe selv? Det er helt krise.

Anonymkode: 5a26c...384

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lekeplasser er kjedelig synes han - bare surrer rundt alene og sutrer, han er fornøyd med badeland, senter, lekeland osv...

Blir så lei!

AnonymBruker
Skrevet

Er jo dere selv som fortsetter å skape den vanen, derfor må dere bryte den. Uansett hvor mye barnet hyler.

Start i små puljer, at han er ute med barnet i korte perioder som økes.

I dag er dessverre foreldrene styrt av barna sine, før var ting litt annerledes.

Anonymkode: cc5ab...b2c

• Liker 18
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er jo dere selv som fortsetter å skape den vanen, derfor må dere bryte den. Uansett hvor mye barnet hyler.

Start i små puljer, at han er ute med barnet i korte perioder som økes.

I dag er dessverre foreldrene styrt av barna sine, før var ting litt annerledes.

Jeg klarer ikke høre på sutring og hyling en hel dag. Jeg er totalt ødelagt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lekeplasser er kjedelig synes han - bare surrer rundt alene og sutrer, han er fornøyd med badeland, senter, lekeland osv...

Blir så lei!

Kanskje pappaen kunne tatt han med på lekeland, badeland etc da? Du muliggjør jo denne klengingen med å hele tiden være tilgjengelig og ettergivende, maskert av unødvendig dårlig samvittighet over den lille som snart kommer. Far slipper ikke til, og kan komme til å trekke seg mer unna, 3åringen lærer at han vinner terreng ved å brøle. Sett ned foten, far er god nok han også!

Anonymkode: aeefa...9b7

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Far må jo bare ta ungen med ut og finne på noe, slik at du får slappe av uten å måtte høre på sutringen. De kan dra på lekeland, i basseng, på besøk, på tur med sykkelvogn, besøk en ny lekeplass litt lengre unna som er ny for ungen, tur til fjæra for å plukke stein og skjell, i skogen etc. Det er virkelig ikke så vanskelig, men her er det mannen som må ta tak slik at dere bryter (u)vanen med at det er ungen som får bestemme!

Anonymkode: eef44...5b1

• Liker 12
Skrevet

Da må far ta ungen under armen og gå på lekeplassen.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje pappaen kunne tatt han med på lekeland, badeland etc da? Du muliggjør jo denne klengingen med å hele tiden være tilgjengelig og ettergivende, maskert av unødvendig dårlig samvittighet over den lille som snart kommer. Far slipper ikke til, og kan komme til å trekke seg mer unna, 3åringen lærer at han vinner terreng ved å brøle. Sett ned foten, far er god nok han også!

Anonymkode: aeefa...9b7

Pappaen vil ikke på lekeland, badeland osv. Han er ikke en sosial type. Vil helst bare ut i skogen i all slags vær. Kommer sjeldent med noen ideer, venter på at jeg skal si noe.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pappaen vil ikke på lekeland, badeland osv. Han er ikke en sosial type. Vil helst bare ut i skogen i all slags vær. Kommer sjeldent med noen ideer, venter på at jeg skal si noe.

Høres ut som dere trenger noen å snakke med, en tredjepart.

Du viser det klassiske, forhold der to passer dårlig sammen. Har null kommunikasjon.

Ikke la barna bli sjefen i familien, slik det skjer med 99% av familier i dag dessverre.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud så tafatt? Han forstår vel at han også må ofre seg vel, dette er uakseptabel oppførsel av en voksen mann. Han liker ikke være sosial? Vel han trenger ikke være sosial på badeland, han skal være med barnet sitt. Her må du sette ned foten, du har snart 3 sutrete unger i huset. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Har en på 2 år og 8 mnd og fikk akkurat nr 2. veldig mammadalt her også. Her måtte vi bare være konsekvente på det. «nå skal du og pappa på lekeplassen», «nå skal du og pappa på sykkeltur», «nå skal du og pappa på busstur og gå på lafè», også gjøre noe spennende rundt det. På sykkeltur var det f.eks at hun hjalp meg med å lage matboks som de skulle spise på turen osv. Et par ganger med opplegg bare de to, så er der noe plutselig en selvfølge at det er hun og pappaen som skal det, og ikke jeg. Nå 4 uker etter fødsel så er jeg veeeldig glad for at vi begynt med det på slutten av graviditeten, for er ganske låst mtp amming fortsatt, og er krise om vi 4 skulle gjort vært sammen hele dagen i helgene, så da er det supert at hun og pappaen kan gjøre hyggelige ting sammen.

Fremdeles er mamma best, men går nå helt supert at de går ut å finner på ting alene uten meg.

Anonymkode: 16cb1...9a8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til når babyen kommer.. Når 3-åringen får viljen sin gang på gang nå så vil den jo fortsette å kreve det.

Anonymkode: 1882e...1db

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier til mine barn at jeg ikke forstår sutring. Skal de ha skikkelig respons fra meg må de snakke med vanlig stemme, ellers forstår jeg ikke hva de sier. Det funker ganske bra. Jeg takler ikke, og tolererer ikke sutring og hyling, tenker det er like greit for meg og dem å kvitte seg med den uvanen. 

Anonymkode: d9245...aa7

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Hadde det helt likt. Fikk hjelp av far og bestemor slik jeg fikk hvile. De tok han med på hverdagslige ting, handle på butikken, biblioteket, kafe etc. Men ofte ble det at jeg bare la meg på soverommet med ørepropper. Kan ikke pappaen ta han med ut i skogen med matpakke? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
LadyCroft skrev (3 minutter siden):

Hadde det helt likt. Fikk hjelp av far og bestemor slik jeg fikk hvile. De tok han med på hverdagslige ting, handle på butikken, biblioteket, kafe etc. Men ofte ble det at jeg bare la meg på soverommet med ørepropper. Kan ikke pappaen ta han med ut i skogen med matpakke? 

Besteforeldre er ikke til stedet. Har ingen familie i nærheten.

Han vil ikke det. Bare skriker, sutrer, sier nei osv... Jeg blir totalt sprø.

Skrevet

Klart han sutrer, det hjelper jo. Han får jo viljen sin gang på gang. Sutringen avtar når barnet skjønner at det ikke hjelper, at det er de voksne som legger føringene. Betyr ikke at barnet aldri skal bestemme, men klarer ikke den høygravide mammaen å leke, ja så er det ikke noe alternativ heller. 

Jeg fikk nylig nummer to og de siste månedene er det far som har tatt store deler av ansvaret med størstemann. Derfor er det heller ikke noe sjokk at det er pappa som må gå ut og leke mens mamma er inne med baby nå i starten. Guttongen favoriserer meg helt klart, men om vi bestemmer at pappa skal, så vet han at det ikke et noe alternativ å slå seg vrang slik at han får med mamma istede.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

La far ta med ungen ut i skogen på tur da ? 

Anonymkode: 7958e...2b3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Heln skrev (3 minutter siden):

Klart han sutrer, det hjelper jo. Han får jo viljen sin gang på gang. Sutringen avtar når barnet skjønner at det ikke hjelper, at det er de voksne som legger føringene. Betyr ikke at barnet aldri skal bestemme, men klarer ikke den høygravide mammaen å leke, ja så er det ikke noe alternativ heller. 

Nettopp, synd det ikke er mer fokus på dette for nye mødre.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ungen er 3! år og skal ikke bestemme noe som helst. Unger på den alderen går alene ut i snøen, uten klær, dersom de er sjefen, liksom. Send faren ut med ungen. Om faren velger å ta ungen med i skogen, er det billigere, sunnere og mer lærerikt for ungen enn badeland og heller ikke her er det ungen som skal bestemme. Dere skal ta avgjørelser for han fordi han er et lite barn som ikke kan ta vare på seg selv. 

Anonymkode: 60a6d...09e

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du lar barnet bestemme. Ris til egen bak. Om du fortsetter denne oppdragelsen. Må du begyne å brette opp ermene til puberteten. Slaget er nok allerede tapt til da. 
Hilsen mor til tre, som er mor og leder hjemme. Mitt pluss, er at jeg ikke har en vinglete far i huset. 

Anonymkode: 869db...1bc

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...