Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper det rett som det er. Godt både i indiske gryter, supper og frikasse. 

Anonymkode: cee0b...192

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (2 timer siden):

Jeg ville kjøpt mer av det om det ble billig. Dette koster jo mer enn svinekoteletter og kyllinglår.   Men høne er veldig godt til coq au vin, selv om de fleste bruker kylling til denne retten nå.   https://gladkokken.no/oppskrifter/coqauvin-hane-fransk-gourmet-gryte

335CB99C-0C35-4F8B-82FE-D63315875BE0.jpeg

Jeg har kjøpt høne et par ganger, men de har vært mye mindre. De har vært bare 1kg, og litt lite kjøtt i grunn. Har også brukt i coq au vin, men blir oftest kylling jeg bruker, for det er lettere å få tak i.

Anonymkode: 1e65c...a62

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har kjøpt høne et par ganger, men de har vært mye mindre. De har vært bare 1kg, og litt lite kjøtt i grunn. Har også brukt i coq au vin, men blir oftest kylling jeg bruker, for det er lettere å få tak i.

Glemte å si - tror det kostet 29kr for en frossen.. men det er nok et par år siden nå

• Liker 1
Skrevet
16 hours ago, visp said:

Hvor store forskjeller kan en høne bli i smak når den kokes i flere timer? 

Jeg tenker at det nok ikke handler om smak, men om konsistensen. At den ikke er mør nok. 

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Glemte å si - tror det kostet 29kr for en frossen.. men det er nok et par år siden nå

Ja, det husker jeg også, og noen ganger enda billigere.  Da ble jo folk litt kreative og fikk lyst til å kjøpe høner.  Men nå tror jeg at selve prosessen med å få dem fra hønsehuset og ut i butikkene koster en del, og at det er enklere å skrote dem.  Blir det kastet eller brukt til noe?  Jeg vet ikke. Det samme problemet gjelder visst for geitekillinger av hannkjønn.

AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (23 timer siden):

Ja, det husker jeg også, og noen ganger enda billigere.  Da ble jo folk litt kreative og fikk lyst til å kjøpe høner.  Men nå tror jeg at selve prosessen med å få dem fra hønsehuset og ut i butikkene koster en del, og at det er enklere å skrote dem.  Blir det kastet eller brukt til noe?  Jeg vet ikke. Det samme problemet gjelder visst for geitekillinger av hannkjønn.

Jo mer jeg tenker på den kyllingbruken, jo mer nasty er det. 

Anonymkode: 8951e...cc4

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo mer jeg tenker på den kyllingbruken, jo mer nasty er det. 

Anonymkode: 8951e...cc4

Jeg har også noen tanker om industrien med kyllinger og svin, men vet egentlig ikke nok. Vi har jo sett en del skremselsdokumentarer ang. begge deler, men foreløpig gjør jeg vel som de fleste og kjøper den maten jeg finner på tilbud i butikkene. Jeg har ærlig talt ikke økonomi til å betale firedobbel pris, selv om jeg ikke er noen storforbruker av slike produkter.  Økonomien handler jo om mer enn kjøttpriser og handler om å få pengene til å dekke våre behov.

Skrevet
Adobyen skrev (På 22.5.2022 den 10.26):

Jeg ville kjøpt mer av det om det ble billig. Dette koster jo mer enn svinekoteletter og kyllinglår.   Men høne er veldig godt til coq au vin, selv om de fleste bruker kylling til denne retten nå.   https://gladkokken.no/oppskrifter/coqauvin-hane-fransk-gourmet-gryte

335CB99C-0C35-4F8B-82FE-D63315875BE0.jpeg

Synes du 56,90,-/kg er dyrt? Ei høne på den størrelsen gir minst 1,5kg rent kjøtt og masse kraft, det blir det mange middager av! 

Gjest Adobyen
Skrevet
Ugresset skrev (7 minutter siden):

Synes du 56,90,-/kg er dyrt? Ei høne på den størrelsen gir minst 1,5kg rent kjøtt og masse kraft, det blir det mange middager av! 

Ja, jeg synes at det er dyrere enn det burde være for høne. 30 kr kg ville være mer akseptabelt. Pga. At det er i utgangspunktet en billig råvare som krever tid å bruke.  Kraften er god, men kjøttet er tørt og ikke så godt som kylling. 

Det er selvfølgelig smak og behag som avgjør.

Skrevet
Adobyen skrev (2 timer siden):

Ja, jeg synes at det er dyrere enn det burde være for høne. 30 kr kg ville være mer akseptabelt. Pga. At det er i utgangspunktet en billig råvare som krever tid å bruke.  Kraften er god, men kjøttet er tørt og ikke så godt som kylling. 

Det er selvfølgelig smak og behag som avgjør.

Ok, jeg er ikke enig med deg. Får den nok trekketid er det mye bedre smak i hønsekjøttet enn kylling. Enig med deg at høne kunne hatt en lavere kilopris fordi det ikke selges så mye av det men utover det er det en verdig pris for ei høne som har levd et langt liv med å legge egg til oss. Høne selges på tilbud om høsten til 29-39,-/kg. 

Gjest Adobyen
Skrevet
Ugresset skrev (5 timer siden):

Ok, jeg er ikke enig med deg. Får den nok trekketid er det mye bedre smak i hønsekjøttet enn kylling. Enig med deg at høne kunne hatt en lavere kilopris fordi det ikke selges så mye av det men utover det er det en verdig pris for ei høne som har levd et langt liv med å legge egg til oss. Høne selges på tilbud om høsten til 29-39,-/kg. 

Jeg liker best stekt fugl, og er ikke så glad i slikt som frikassé og suppe på høns.  Jeg har hatt ok resultat med å blande finkuttet hønsekjøtt inn i enkelte gryteretter, men som sagt er det jo smak og behag og den enkeltes kokkeferdigheter som selvfølgelig teller her. Mine er ikke all verdens å skryte av, selv om jeg liker meg på kjøkkenet 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...