Gå til innhold

Hvor mye lommepenger til 18 åring på hybel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja for vi som reagerer her i tråden den har ikke gått på skolen selv:ironi:

 

Disse påstandene skal jeg gjerne likt å sett kilder på.

Anonymkode: 03520...1c5

Jeg forteller om mitt syn på arbeidsmengden og sier ikke at andre her ikke har gått på skolen? Man har kanskje ulike syn på det som sagt, men for min del er jeg veldig glad jeg kunne fokusere fullt på studiet. Hvis jeg hadde fått et barn som ønsket å flytte for å studere på VGS og jeg hadde penger til det ville jeg personlig ha hjulpet barnet økonomisk for å gi det den muligheten uten å ha en deltidsjobb som tok for mye tid hvis barnet ikke ønsket det. 

Anonymkode: 630fb...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og det kan man ikke få til hvis man har en jobb på siden mener du?

Anonymkode: 03520...1c5

Ikke meg du siterte, men selv om det er mulig betyr ikke at det er optimalt for alle. Noen ønsker ekstrajobb å klarer seg fint men siden å studere/ha skolen på fulltid er mye jobb det også ville det vært vanskelig å kombinere for mange. Spesielt siden for lite fritid kan påvirke psykisk helse og dermed også motivasjon for å jobbe mot gode karakterer. 

Anonymkode: 630fb...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en på hybel. Vi dekker hybel. Stipend går til mat etc. Vi dekker telefon +++
Går på toppidrettsgymnas så ikke mye tid til jobbing, og spiser mye siden han trener mye. Bruker lite penger på «tull».

Anonymkode: 45936...db9

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg hadde knapt gitt en krone. Hadde forlangt at han jobbet. 

Anonymkode: 45910...350

Foreldre har forsørgeransvar for barna sine til barna er ferdige med videregående skole. Det betyr at foreldrene har plikt til å hjelpe økonomisk selv om man er 18 år, så lenge en fortsatt går på skole. Forsørgeransvar betyr at foreldrene skal dekke mat, klær, bolig, fritidsaktiviteter og så videre. 

Anonymkode: d56dc...d70

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager, er dette vanlig? Fra den gang jeg flyttet på hybel som 16-åring og gjennom årene som student mottok jeg kun mindre engangssummer fra mamma. Betalte alle regninger selv, førerkortet også. Har hatt sommer- og helgejobb fra jeg var 14, og har ikke inntrykk av at jeg er i en særstilling der? Jeg er helt SJOKKERT over at en 18-åring skal få betalt alle regninger og i TILLEGG skal få lommepenger.

Anonymkode: 040ec...91b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi ungene selv vil jobbe. De liker å føle at de gjør nytte for seg og tjener sin egne penger. Og de har tid til å være både sosial og trene og få gode karakterer i tillegg så ikke bekymre deg for de du

Anonymkode: 03520...1c5

Å være sosial, trene, jobbe og få gode karakterer samtidig er jo krevende da. Kanskje det er lettere for noen men jeg tror ikke det hadde funket for meg faktisk. Jeg fikk gode karakterer fordi jeg prioriterte skolen, men hadde faktisk ikke tid til så mye annet fordi det tok mye tid for meg. Vi er forskjellige også så det som funker for en trenger ikke funke for en annen. 

Anonymkode: 630fb...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I alle dager, er dette vanlig? Fra den gang jeg flyttet på hybel som 16-åring og gjennom årene som student mottok jeg kun mindre engangssummer fra mamma. Betalte alle regninger selv, førerkortet også. Har hatt sommer- og helgejobb fra jeg var 14, og har ikke inntrykk av at jeg er i en særstilling der? Jeg er helt SJOKKERT over at en 18-åring skal få betalt alle regninger og i TILLEGG skal få lommepenger.

Anonymkode: 040ec...91b

Yes. Nå unnskylder folk det med at de har «fORsØrGeRPLIKt», og dermed kan de sy madrasser under føttene på barna med god samvittighet.

Anonymkode: aebab...30c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Han har hatt nok med skole, men kommer til å ha en liten helgejobb neste skoleår. Ts

Anonymkode: f33a3...b56

Har han søkt på sommerjobb da?  Der kan han tjene penger og legge til siden til skolen begynner igjen.  3000 er jo mer eller nok til mat i en mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Yes. Nå unnskylder folk det med at de har «fORsØrGeRPLIKt», og dermed kan de sy madrasser under føttene på barna med god samvittighet.

Anonymkode: aebab...30c

Sy madrasser? Når man er fulltidselev så er det jo meningen at man skal få bruke tiden sin på det også? Det er ikke ungdommen sin feil at de ikke har fulltidsjobb enda der de faktisk tjener penger. Å være elev/student kan være like krevende bare at man ikke får betalt, og det er jo derfor foreldrene er pliktig til å forsørge sine barn? 

Anonymkode: 630fb...49f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lurer på om vi har lagt oss på et for lavt nivå.. Sønnen på 18 bor på hybel og mottar stipend som dekker husleia akurat. Får 3000 i matpenger fra oss pr mnd. Vi betaler regningene hans,(mobil, treningsabonement ol.) Klær og utstyr får han penger til utenom. Planen var at han skulle reise hjem i helgene. Det har han ofte valgt å ikke gjøre da han har venner på hybelen som han vil henge med i helgene, og da blir kansje 3000 til mat pr mnd litt lite? Ønsker innspill.. 

Anonymkode: f33a3...b56

Hva sier han selv da? 

Anonymkode: c221d...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

I alle dager, er dette vanlig? Fra den gang jeg flyttet på hybel som 16-åring og gjennom årene som student mottok jeg kun mindre engangssummer fra mamma. Betalte alle regninger selv, førerkortet også. Har hatt sommer- og helgejobb fra jeg var 14, og har ikke inntrykk av at jeg er i en særstilling der? Jeg er helt SJOKKERT over at en 18-åring skal få betalt alle regninger og i TILLEGG skal få lommepenger.

Anonymkode: 040ec...91b

Alle er ikke like flinke som deg. 

Anonymkode: c221d...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så mange som nevner jobb....

Jeg fikk støtte hele studietiden, slik at jeg slapp å jobbe utenom.

Tok en tung mastergrad med gode karakterer, og fikk en veldig god jobb. Var aktiv i studentforeningen. Trente jevnlig. Og hadde likevel litt fritid.

Har klart meg utmerket godt økonomisk som voksen likevel, for pengestyring hadde jeg lært hjemmefra. 

Takknemlig for foreldre som støtter :)

 

Anonymkode: 5fe14...436

Det er noen som er heldige, men de aller fleste jobber ved siden av studiene eller i ferien. Jeg fikk ikke en krone av mine foreldre, ei heller mat eller andre ting dekt, jobbet gjennom hele studietiden og var med på elitelag ved siden av. Gikk ut med toppkarakter på masteren og 600 000 i studielån (utenlandsopphold på toppuniversitet).

Noen av oss må faktisk klarer oss selv fra dagen vi fyller 18 år.

Jeg kommer ikke til å betale flerfoldige tusen i mat- og lommepenger til barna mine når de flytter ut, er det krise stiller jeg selvfølgelig opp men jeg tror ikke en 18-åring har vondt av å bo i kollektiv, lage mat hjemme, spise havregryn en uke fordi noe annet ble prioritert eller måtte kjøpe billigere sminke.

Anonymkode: 48ca8...4b3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

 

Det måtte jeg i ferier. Selvfølgelig. Ikke aktuelt å drive 3 måneders dank hver sommer. 

Heldigvis ikke parallelt med studier. Da ville de fem årene vært en helt annen opplevelse, med helt andre karakterer. 

Om man selv vil jobbe å ha råd til "luksus" er jo det noe annet. 

Men du snakker mulig ikke om et særlig krevende studium? 

Anonymkode: 5fe14...436

Jentungen ønsker selv å begynne å jobbe når  hun var 14. Vi sa ja på en betingelse at det ikke gikk ut over skole/karakterer og så videre.Hun viste raskt at hun var kapabel til å ta det ansvaret og hun jobbet og så gjennom videregående og nå på et krevende studie, så er jo det er fullt mulig.

Anonymkode: 03520...1c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

 

Hvilket masterstudium har man både råd og tid til å studere fulltid og få gode karakterer, trene nesten daglig, ha en rolle i studentforeningen, være sosial, og likevel ha litt fritid? Med den studiestøtten man får i dag? 

Anonymkode: 5fe14...436

Synes det er festlig at alle skal begynne å trekke masterstudiet når hovedinnlegget helt tydelig snakket om videregående skole,

Anonymkode: 03520...1c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sammenligning har jeg en studentsønn på 22 år. Han har lån og stipend, ca 8.300 utbetalte normalmåned. Husleie inkl strøm og nett 4.200. Da har han 4.100 kr igjen hver mnd til mat, fornøyelser, klær, treningsabonnement, fagforeningsko tingent, bussbillett osv. Han klarer seg med det. Han har spart det han tjente på sommerjobb, og av storstipend i august og januar bruker han 8.300+utgifter til skolebøker. Vi betaler mobil, forsikring, hjemreise. 

Jeg syns ikke din skoleelev har lite å rutte med når dere betaler div klær og utstyr.Det er både viktig og nødvendig å lære seg økonomistyring.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Dere som mener at det er mer enn nok tid i døgnet til fulltids skole, husarbeid, trening, venner pluss jobb, hvordan ser det regnestykket ut? 
For når jeg ser på alt en aleneboende ungdom skal rekke på en dag ser det sånn ut:

Det er anbefalt at tenåringer sover 8-9 timer per natt. Skolen starter kl. 8, og før det trenger man tid til frokost, morgenstell og tid til å komme seg til skolen. La oss si at ungdommen må stå opp kl. 7, da må han altså sovne før kl. 22 for å få ni timers søvn.

Skolen slutter kl. 16.30. Så er det hjem for å lage middag og spise. 
I gjennomsnitt bruker en nordmann ca. 50 minutter per dag på diverse husarbeid (vaske bad, støvsuge, skifte sengetøy, klesvask osv.). Sleng på litt tid for å handle inn mat og annet nødvendig. Gjennomsnittsnordmannen bruker ca. 45 minutter på å lage middag, og så ca. 15-20 minutter på å spise en hverdagsmiddag. Gjennomsnittlig bruker vi en halvtimes tid på oppvask og opprydding etter matlaging. Dette tar nesten 2,5 timer, og da er klokken blitt 19.00

Så skal han gjøre lekser i 1,5 timer. Da er klokken blitt 20.30 før han gå ut og være med venner eller dra på trening. 

Hvis han skal sovne før kl. 22, bør han altså legge seg en stund før det. Før sengetid må han pakke sekken for neste dag, ta kveldsstellet og kanskje rydde litt. Skal han spise kveldsmat eller lese før leggetid, må han være hjemme litt før kl. 21.00.


Han har altså bare en liten halvtime fritid.

En ungdom som bor hos foreldrene sine og slipper det meste av husarbeid, matlaging, handling og slikt har minst to timer mer fritid per dag enn en ungdom som bor alene. 


 

Kilde for gjennomsnittlig tidsbruk: https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/20.500.12199/927/file80368_sifo_fagrapport_3_2005_mat.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Anonymkode: 29703...cb6

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gir ca 3500 til min på 20 år, Bsu konto hver mnd pluss ekstra.

Anonymkode: 4d8ac...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):


Dere som mener at det er mer enn nok tid i døgnet til fulltids skole, husarbeid, trening, venner pluss jobb, hvordan ser det regnestykket ut? 
For når jeg ser på alt en aleneboende ungdom skal rekke på en dag ser det sånn ut:

Det er anbefalt at tenåringer sover 8-9 timer per natt. Skolen starter kl. 8, og før det trenger man tid til frokost, morgenstell og tid til å komme seg til skolen. La oss si at ungdommen må stå opp kl. 7, da må han altså sovne før kl. 22 for å få ni timers søvn.

Skolen slutter kl. 16.30. Så er det hjem for å lage middag og spise. 
I gjennomsnitt bruker en nordmann ca. 50 minutter per dag på diverse husarbeid (vaske bad, støvsuge, skifte sengetøy, klesvask osv.). Sleng på litt tid for å handle inn mat og annet nødvendig. Gjennomsnittsnordmannen bruker ca. 45 minutter på å lage middag, og så ca. 15-20 minutter på å spise en hverdagsmiddag. Gjennomsnittlig bruker vi en halvtimes tid på oppvask og opprydding etter matlaging. Dette tar nesten 2,5 timer, og da er klokken blitt 19.00

Så skal han gjøre lekser i 1,5 timer. Da er klokken blitt 20.30 før han gå ut og være med venner eller dra på trening. 

Hvis han skal sovne før kl. 22, bør han altså legge seg en stund før det. Før sengetid må han pakke sekken for neste dag, ta kveldsstellet og kanskje rydde litt. Skal han spise kveldsmat eller lese før leggetid, må han være hjemme litt før kl. 21.00.


Han har altså bare en liten halvtime fritid.

En ungdom som bor hos foreldrene sine og slipper det meste av husarbeid, matlaging, handling og slikt har minst to timer mer fritid per dag enn en ungdom som bor alene. 


 

Kilde for gjennomsnittlig tidsbruk: https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/20.500.12199/927/file80368_sifo_fagrapport_3_2005_mat.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Anonymkode: 29703...cb6

Du kan skrive så mange døgnhjul du bare orker, men det er faktisk nok tid til å jobbe for ungdommer som alle andre. Det du beskriver det er en privilegiert ungdom.

Anonymkode: aebab...30c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Traktorlesba96 said:

Tuller du nå?

?

Anonymkode: 32d57...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan skrive så mange døgnhjul du bare orker, men det er faktisk nok tid til å jobbe for ungdommer som alle andre. Det du beskriver det er en privilegiert ungdom.

Anonymkode: aebab...30c

Du mener man er privilegert når en ungdom er alene om alt husarbeid og matlaging, som de aller fleste andre ungdommer i Norge slipper fordi foreldrene gjør det? :klo:

Anonymkode: 29703...cb6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...