Gå til innhold

Nattterror ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutten min på 5 år våknet rundt klokka 00.00 full panikk. 
Hylte og gråt. Han var helt utrøstelig. 

Ba meg gå bort og la han være i fred. Jeg prøvde å trøste han, men da ble han aggressiv og begynte å slå meg veldig hardt. Aldri slått meg så hardt før. Jeg ble veldig engstelig og begynte å gråte selv. Mest fordi jeg ikke forstod hva som foregikk. 
Jeg spurte om han hadde vondt noen steder. Han svarte nei. 
Jeg spurte om han hadde hatt en vond drøm. Han svarte «ikke, gå bort.» 

«Du vet du kan fortelle mamma alt. Mamma er her for deg uansett sant.» 

Jeg strakk hånda mot han og prøvde å stryke på han. Da hoppet han ut av senga og løp rundt i rommet sitt. Rev nattbordet over ende og sølte all vannet sitt utover gulvet. 

Aldri opplevd han slik før. Armene mine gjør vondt etter alle slagene jeg fikk mot meg (beskyttet meg med armene mot slagene). 

Han sovnet igjen tilslutt. 

Jeg bor alene med han. Faren har han annenhver helg. 

Noen som har opplevd slikt før ? 

Anonymkode: 0a355...e9b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Wow😳 Har aldri hørt om det før. Men det kan sikkert være noe sånt. Mannen min tok tak rundt halsen min og våknet akkurat idet han var på vei til å slå meg i ansiktet med knyttneven. Det var ikke natterror da.

Spør han om han husker det i morgen. Jeg er spent på svaret. 

Anonymkode: 99f0a...256

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Gutten min på 5 år våknet rundt klokka 00.00 full panikk. 
Hylte og gråt. Han var helt utrøstelig. 

Ba meg gå bort og la han være i fred. Jeg prøvde å trøste han, men da ble han aggressiv og begynte å slå meg veldig hardt. Aldri slått meg så hardt før. Jeg ble veldig engstelig og begynte å gråte selv. Mest fordi jeg ikke forstod hva som foregikk. 
Jeg spurte om han hadde vondt noen steder. Han svarte nei. 
Jeg spurte om han hadde hatt en vond drøm. Han svarte «ikke, gå bort.» 

«Du vet du kan fortelle mamma alt. Mamma er her for deg uansett sant.» 

Jeg strakk hånda mot han og prøvde å stryke på han. Da hoppet han ut av senga og løp rundt i rommet sitt. Rev nattbordet over ende og sølte all vannet sitt utover gulvet. 

Aldri opplevd han slik før. Armene mine gjør vondt etter alle slagene jeg fikk mot meg (beskyttet meg med armene mot slagene). 

Han sovnet igjen tilslutt. 

Jeg bor alene med han. Faren har han annenhver helg. 

Noen som har opplevd slikt før ? 

Følte du han var våken imens det pågikk? Snakket han snøvlete og var blank i øynene? Det KAN være handlinger gjort i søvne. Da vil han ikke huske det dagen etterpå.

Uansett sjeldent søvngjengeri skjer med så kraftig utagering som du beskriver. Da ville jeg selv lett ha tenkt at det kan ha skjedd noe svært vanskelig i livet hans som han ikke forteller om😔

Anonymkode: 1ec5c...742

AnonymBruker
Skrevet

Aldri trippel «T»

»ttt» No no.

Anonymkode: b1d40...e76

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ungen min på 3 har sannsynligvis det. I lange perioder "våkner" h*n nesten daglig med hylgråting/skriking og mye av det du beskriver her. Men det har pågått ganske lenge allerede, med kun korte perioder uten episoder,  og nesten på slaget 4 timer etter at h*n sovnet. Det skal kunne ses et mønster i det, tilstrekkelig mange ganger før man begynner å snakke om det som diagnose og ikke et enkelttilfelle. 

Anonymkode: a58d3...61b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Aldri trippel «T»

»ttt» No no.

Avslutte en setning uten punktum (eller andre tegn), det er helt ok? 

Aldri trippel «T»

No, no.

Anførselstegn skal heller ikke brukes slik du gjør her.

Anonymkode: 6ad2a...50d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Avslutte en setning uten punktum (eller andre tegn), det er helt ok? 

Aldri trippel «T»

No, no.

Anførselstegn skal heller ikke brukes slik du gjør her.

Anonymkode: 6ad2a...50d

Var ikkje det ho lurte på. Trur du skal legge deg og sove🙃

Anonymkode: 7fb9c...692

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som natteskrekk som det heter på norsk. Google det, så blir du nok roligere 

Anonymkode: 3ffb2...5a3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det høres ut som nattskrekk ja. Ett av mine barn har hatt dette. Han våknet og var veldig lei seg, kom ned til oss (evt inn på soverommet hvis vi hadde lagt oss) og bablet om noe som plaget ham (ofte uforståelig eller noe helt merkelig som hvorfor det fløy fugler rundt hodet på Pappa). I starten prøvde vi som deg å finne ut av hva det var og trøste ham, men vi skjønte raskt at det beste var å bare si "det går bra, det skal vi ordne i morgen" og da roet han seg med en gang og gikk og la seg og neste dag husket han ingenting. De er ikke våkne når dette skjer, og man skal ikke vekke dem heller og det varer ikke lenge. Det skjer som oftest i løpet av de første timene etter at de har sovnet. De aller fleste vokser det av seg. :)  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spurte han på morgenen om det som skjedde i natt. Han husket det ikke sa han. Så tror nok det var nattskrekk 🤷‍♀️ 
virket litt sliten i dag. 
Vet ikke om det kan være en faktor at vi startet med allergimedisin første gang i går, men tror ikke det. Legging gikk som vanlig og samme rutiner. 
men vært litt sliten etter 17 mai med masse inntrykk og fullpakket dag. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Aldri trippel «T»

»ttt» No no.

Ja det vet jeg. Var litt trøtt i natt 😊

takk for stavekontrollen 👍

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...