AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #1 Skrevet 20. mai 2022 Jeg syns det er mange som tenker at barna ordner opp selv når det gjelder det sosiale. At de tar initiativ selv til å invitere venner osv. Nå har jeg ei datter på 11 år, og det virker som at de fleste foreldre nå overlater alt til barna. Men, de er såpass umodne enda, at de trenger veiledning på det sosiale lenge enda. Jeg merker jo det på min egen datter også. Hun har mange venner, og noen nære venner. Det hender hun får seg nye venner og blir veldig opptatt av de, og glemmer de andre. Da foreslår jeg at, kanskje du skal invitere Thea nå, for nå er det en stund siden hun har vært her. Og da vil hun jo gjerne det. Jeg lar henne ikke styre alt 100% selv enda. Hvordan gjør dere det? Lar dere de styre alt selv, eller hjelper dere litt til? Anonymkode: 6992b...a30
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #2 Skrevet 20. mai 2022 Min eldste er 15 og i gjengen hans har vi foreldre en finger med i spillet. Vi arrangerer julebord, 17. mai frokost, sommerfest, vi planlegger kjøring til/fra kino. Begge trener mye og møter vennene der, så de kan trenge litt pushing for å komme seg mer ut. Vi foreldre fikser overnattinger/kjøring/henting trening/kamp for å få hverdagskabalen til å gå opp. Det fungerer fordi så mange av oss foreldre har kjent hverandre og barna siden de gikk i barnehagen. Yngste derimot må mest klare seg selv, der sliter jeg å få kontakt med foreldre så hun må klare seg mer selv, men jeg må be henne ta kontakt når hun har vært mye alene. Humøret hennes blir bedre av sosial kontakt. Anonymkode: 62bfb...647
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #3 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg syns det er mange som tenker at barna ordner opp selv når det gjelder det sosiale. At de tar initiativ selv til å invitere venner osv. Nå har jeg ei datter på 11 år, og det virker som at de fleste foreldre nå overlater alt til barna. Men, de er såpass umodne enda, at de trenger veiledning på det sosiale lenge enda. Jeg merker jo det på min egen datter også. Hun har mange venner, og noen nære venner. Det hender hun får seg nye venner og blir veldig opptatt av de, og glemmer de andre. Da foreslår jeg at, kanskje du skal invitere Thea nå, for nå er det en stund siden hun har vært her. Og da vil hun jo gjerne det. Jeg lar henne ikke styre alt 100% selv enda. Hvordan gjør dere det? Lar dere de styre alt selv, eller hjelper dere litt til? Anonymkode: 6992b...a30 De styrer det helt fint selv. Det er normalt at de er litt til og fra med venner. Sånn skal det være. Anonymkode: 3591d...632 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #4 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De styrer det helt fint selv. Det er normalt at de er litt til og fra med venner. Sånn skal det være. Anonymkode: 3591d...632 De gjør ikke det alltid. De aller fleste trenger veiledning på det sosiale til langt oppi tenåra. Jeg har to tenåringer i tillegg. Mange foreldre tror de styrer det fint selv, og noen gjør det. Men, de fleste trenger veiledning. Anonymkode: 6992b...a30 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #5 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Min eldste er 15 og i gjengen hans har vi foreldre en finger med i spillet. Vi arrangerer julebord, 17. mai frokost, sommerfest, vi planlegger kjøring til/fra kino. Begge trener mye og møter vennene der, så de kan trenge litt pushing for å komme seg mer ut. Vi foreldre fikser overnattinger/kjøring/henting trening/kamp for å få hverdagskabalen til å gå opp. Det fungerer fordi så mange av oss foreldre har kjent hverandre og barna siden de gikk i barnehagen. Yngste derimot må mest klare seg selv, der sliter jeg å få kontakt med foreldre så hun må klare seg mer selv, men jeg må be henne ta kontakt når hun har vært mye alene. Humøret hennes blir bedre av sosial kontakt. Anonymkode: 62bfb...647 Så bra dere foreldre er involvert selv om de begynner å bli store👍🏻 Anonymkode: 6992b...a30
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #6 Skrevet 20. mai 2022 Så sært, når eg var liten gjekk vi nærmest på sjølvstyring faktisk. (ikkje bra) Vi kunne dra over alt utan tilsyn og styrte alt det sosiale sjølv. Vart ikkje kronisk aktivisert heller. Kjenner eg blir litt matt. Barn idag kjem berre ikkje til å bli sjølvstendige blir dei vel?? Ein mellomting hadde gjort seg.. Anonymkode: bce63...585 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #7 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så sært, når eg var liten gjekk vi nærmest på sjølvstyring faktisk. (ikkje bra) Vi kunne dra over alt utan tilsyn og styrte alt det sosiale sjølv. Vart ikkje kronisk aktivisert heller. Kjenner eg blir litt matt. Barn idag kjem berre ikkje til å bli sjølvstendige blir dei vel?? Ein mellomting hadde gjort seg.. Anonymkode: bce63...585 Nei, det går nok galt Anonymkode: 65984...eae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå