Gå til innhold

Hva hadde dere gjort her? jeg venter en nytt barn i Oktober, og kan ikke forvente barnehageplass neste år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, Puny said:

Det skjønner ikke jeg heller. Enten har hun misforstått noe, eller så er det viktig informasjon hun ikke oppgir, eller så misforstår alle henne, for dette bør virkelig gå opp. 

Det er noe hun ikke forteller. For far skal tilbake i jobb i august som betyr at han enten ikke tar sine uker, eller at han starter før alle andre uker er brukt opp. Ved sistnevnte burde ts ha flere uker å bruke etter august 

Anonymkode: b68b4...61a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er noe hun ikke forteller. For far skal tilbake i jobb i august som betyr at han enten ikke tar sine uker, eller at han starter før alle andre uker er brukt opp. Ved sistnevnte burde ts ha flere uker å bruke etter august 

Anonymkode: b68b4...61a

5 minutter siden, Puny said:

Det skjønner ikke jeg heller. Enten har hun misforstått noe, eller så er det viktig informasjon hun ikke oppgir, eller så misforstår alle henne, for dette bør virkelig gå opp. 

Eller det spørs på når i oktober. Regnet på nytt og august er ikke umulig 

Anonymkode: b68b4...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Eller det spørs på når i oktober. Regnet på nytt og august er ikke umulig 

Anonymkode: b68b4...61a

Hvis man setter termindato til 1. oktober i foreldrepengekalkulatoren så er maks permisjon for begge ferdig den 18. august. TS sier jo hun skal ut i permisjon i september, så da er termin tidlig i oktober en gang. Hun har også allerede sagt at hverken hun eller far kan flytte på ferien for hverken 22 eller 23, så jeg skjønner ikke hvorfor alle synes det er så rart? Det stemmer jo på en prikk. 

Anonymkode: 7b0ba...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvis man setter termindato til 1. oktober i foreldrepengekalkulatoren så er maks permisjon for begge ferdig den 18. august. TS sier jo hun skal ut i permisjon i september, så da er termin tidlig i oktober en gang. Hun har også allerede sagt at hverken hun eller far kan flytte på ferien for hverken 22 eller 23, så jeg skjønner ikke hvorfor alle synes det er så rart? Det stemmer jo på en prikk. 

Anonymkode: 7b0ba...31a

For det første så stemmer det ikke at de ikke kan flytte på ferien, det kan man når man har permisjon, ingen arbeidsgiver kan bestemme det når man har permisjon. For det andre så har de jo ferie. La oss si de ikke flytter på den, og TS må ta ut sin ferie i juli, da stopper jo far sin permisjon når ts har ferie, og gjenopptar sin permisjon når ts er ferdig i ferie. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis man setter termindato til 1. oktober i foreldrepengekalkulatoren så er maks permisjon for begge ferdig den 18. august. TS sier jo hun skal ut i permisjon i september, så da er termin tidlig i oktober en gang. Hun har også allerede sagt at hverken hun eller far kan flytte på ferien for hverken 22 eller 23, så jeg skjønner ikke hvorfor alle synes det er så rart? Det stemmer jo på en prikk. 

Anonymkode: 7b0ba...31a

Hvis man da velger 59 uker med 80% utbetaling så vil permisjonen være til litt uti oktober. Ferie inngår ikke, så dersom far og mot i utgangspunktet kun har 4 ferieuker i juli så kan de forsyve permisjon med ytterligere 4 uker.

Anonymkode: 30df0...7ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulønnet perm er løsningen her. Selv skal jeg ha ett år ulønnet. 

Anonymkode: 422f2...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe ulønnet kan være en god løsning her. 
 

Mor tar ulønnet mai og halve juni, så starter far sin permisjon. Da får dere Juli sammen + at permisjonen til far rekker til barnehagestart.

Eller mor tar to uker ulønnet etter sin permisjon, så starter far sin permisjon. Så jobber far igjen når mor har ferie. 

Eller så starter fars permisjon når mor er ferdig med sin permisjon. Far jobber når mor har ferie og starter sin permisjon igjen når ferien er ferdig. Etter sin permisjon tar far ulønnet frem til barnehagestart? 

Hvorfor har ikke far noe ferie? 

Snakk med nav, jeg klarer ikke se at dette ikke går opp. 
 

( fikk i januar selv, det var en litt vanskeligere kabal) 

Anonymkode: 1c39d...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.5.2022 den 22.01):

ok takk for svar :) da må babyen til dagmamma, pappan begynner og jobbe fra August igjen

Anonymkode: 15a68...30b

Det med fra oktober mener jeg er feil. Hvertfall i min kommune. Her har man rett på plass i løpet av mnd barnet fyller 1år i (innenfor sept-nov). Så en kan risikere å få plass fra feks 28.okt og ikke 5.okt feks. Ikke at det er mange ukene. Men greit å ha med i beregningen for hvor lenge en skal estimere behovet for dagmamma :) 

Ellers så kan dere jo søke om oppstart fra august. Dere får trolig ikke plass fra da. Men dere kan jo være heldig. Så det skader jo ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puny skrev (9 timer siden):

For det første så stemmer det ikke at de ikke kan flytte på ferien, det kan man når man har permisjon, ingen arbeidsgiver kan bestemme det når man har permisjon. For det andre så har de jo ferie. La oss si de ikke flytter på den, og TS må ta ut sin ferie i juli, da stopper jo far sin permisjon når ts har ferie, og gjenopptar sin permisjon når ts er ferdig i ferie. 

Nå har flere i tråden her prøvd å forklare deg at man ikke kan flytte en fast ferie som faller utenom permisjonen. = ferien er brukt opp før og etter permisjon, ikke noe ferie igjen. Når ferien er brukt opp så får man ikke mer ferie, hva er så vanskelig å forstå? I TS sitt tilfelle faller begge sin ferie utenom permisjonen begge årene, ergo har de brukt opp ferien og har ingen uker igjen å spe på permisjonen med. Jeg vet ikke hvordan jeg kan si det mindre teskjeer?

Anonymkode: 7b0ba...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nå har flere i tråden her prøvd å forklare deg at man ikke kan flytte en fast ferie som faller utenom permisjonen. = ferien er brukt opp før og etter permisjon, ikke noe ferie igjen. Når ferien er brukt opp så får man ikke mer ferie, hva er så vanskelig å forstå? I TS sitt tilfelle faller begge sin ferie utenom permisjonen begge årene, ergo har de brukt opp ferien og har ingen uker igjen å spe på permisjonen med. Jeg vet ikke hvordan jeg kan si det mindre teskjeer?

Anonymkode: 7b0ba...31a

Det har jeg aldri sagt, men MINST en av de VIL ha ferie som faller INNENFOR permisjonen, og når TS tar ferie, stopper mannen sin permisjon de ukene. 
 

før og etter EGEN permisjon ja, men ikke etter mannen sin. Mannen til ts vil nødvendigvis ha permisjon i juli da ts har ferie. 
 

det er en umulighet når  året har 53 uker, og 80% utbetaling gir 59 uker ferie. 

Endret av Puny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis man da velger 59 uker med 80% utbetaling så vil permisjonen være til litt uti oktober. Ferie inngår ikke, så dersom far og mot i utgangspunktet kun har 4 ferieuker i juli så kan de forsyve permisjon med ytterligere 4 uker.

Anonymkode: 30df0...7ec

 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ulønnet perm er løsningen her. Selv skal jeg ha ett år ulønnet. 

Anonymkode: 422f2...456

 

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Noe ulønnet kan være en god løsning her. 
 

Mor tar ulønnet mai og halve juni, så starter far sin permisjon. Da får dere Juli sammen + at permisjonen til far rekker til barnehagestart.

Eller mor tar to uker ulønnet etter sin permisjon, så starter far sin permisjon. Så jobber far igjen når mor har ferie. 

Eller så starter fars permisjon når mor er ferdig med sin permisjon. Far jobber når mor har ferie og starter sin permisjon igjen når ferien er ferdig. Etter sin permisjon tar far ulønnet frem til barnehagestart? 

Hvorfor har ikke far noe ferie? 

Snakk med nav, jeg klarer ikke se at dette ikke går opp. 
 

( fikk i januar selv, det var en litt vanskeligere kabal) 

Anonymkode: 1c39d...4a4

Ulønnet eller 80% ville vært eneste muligheter for å forlenge permisjon, ja. Men det er jo ikke aktuelt for TS, de hadde vel ikke så god råd og barnet har uansett dagplass hos tanten sin. 

Anonymkode: 7b0ba...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puny skrev (3 minutter siden):

Det har jeg aldri sagt, men MINST en av de VIL ha perle som faller INNENFOR permisjonen, og når TS tar ferie, stopper mannen sin permisjon de ukene. 
 

før og etter EGEN permisjon ja, men ikke etter mannen sin. Mannen til ts vil nødvendigvis ha permisjon i juli da ts har ferie. 
 

det er en umulighet når  året har 53 uker, og 80% utbetaling gir 59 uker ferie. 

 

AnonymBruker skrev (På 20.5.2022 den 22.19):

har ikke mulighet til 4 uker verken jeg eller far, kun 2 uker for far, han har 2 uker nå i mai for og få det til og gå opp og jeg har 2 uker for jeg vil jobbe så mye som mulig før jeg går i permisjon i september, og neste år har vi begge tidlig ferie, så har ikke mulighet til og utsette ferie da ferien er fastsatt hvert år, skal ha sent i år begge 2

Anonymkode: 15a68...30b

Hva har juli med TS å gjøre? Det var en annen bruker sin mann. Les TS sitt innlegg en gang til (over), begge sin ferie faller utenfor begge sin permisjon. Og de har 100%, ikke 80%. Altså har de 46 uker over to kalenderår, mye tid til ferie utenom der over to år.

Anonymkode: 7b0ba...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå har flere i tråden her prøvd å forklare deg at man ikke kan flytte en fast ferie som faller utenom permisjonen. = ferien er brukt opp før og etter permisjon, ikke noe ferie igjen. Når ferien er brukt opp så får man ikke mer ferie, hva er så vanskelig å forstå? I TS sitt tilfelle faller begge sin ferie utenom permisjonen begge årene, ergo har de brukt opp ferien og har ingen uker igjen å spe på permisjonen med. Jeg vet ikke hvordan jeg kan si det mindre teskjeer?

Anonymkode: 7b0ba...31a

Men far har jo permisjon når han har ferie, og kan derfor utsette sin permisjon mens han har ferie. 

De har jo permisjon fra oktober til og med august, det er tilnærmet umulig at ikke minst en av dem har fire uker ferie i denne perioden. Ergo fire uker ekstra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 8.09):

Jeg har også støtt på ferieproblemet med termin i oktober. Ferie er fastlagt til juli på jobben hos oss, altså må jeg bruke årets ferie nå før barnet blir født. Med oktoberbarn skal jeg tilbake i jobb i mai, og dermed er også neste års ferie bundet til juli etter at jeg starter i jobb. Jeg kan ikke flytte hverken årets eller neste års ferie siden permisjonen faller mellom de to feriene og jeg er i jobb under den pålagte ferietiden. 

Anonymkode: 7b0ba...31a

Men når du har ferie,  så stopper de jo permisjonen og du får ukene dine igjen. Det er jo egentlig ett fett

Anonymkode: b7620...326

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå har flere i tråden her prøvd å forklare deg at man ikke kan flytte en fast ferie som faller utenom permisjonen. = ferien er brukt opp før og etter permisjon, ikke noe ferie igjen. Når ferien er brukt opp så får man ikke mer ferie, hva er så vanskelig å forstå? I TS sitt tilfelle faller begge sin ferie utenom permisjonen begge årene, ergo har de brukt opp ferien og har ingen uker igjen å spe på permisjonen med. Jeg vet ikke hvordan jeg kan si det mindre teskjeer?

Anonymkode: 7b0ba...31a

En av foreldrene har permisjon mens den låste ferien er, så en av de kan utsette med ferie 

Anonymkode: b68b4...61a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå har flere i tråden her prøvd å forklare deg at man ikke kan flytte en fast ferie som faller utenom permisjonen. = ferien er brukt opp før og etter permisjon, ikke noe ferie igjen. Når ferien er brukt opp så får man ikke mer ferie, hva er så vanskelig å forstå? I TS sitt tilfelle faller begge sin ferie utenom permisjonen begge årene, ergo har de brukt opp ferien og har ingen uker igjen å spe på permisjonen med. Jeg vet 

Alle 4/5 ukene er ikke låst. Det ville vært veldig uvanlig. De får flekse med de få ukene de kan flekse med

Anonymkode: b68b4...61a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

 

Hva har juli med TS å gjøre? Det var en annen bruker sin mann. Les TS sitt innlegg en gang til (over), begge sin ferie faller utenfor begge sin permisjon. Og de har 100%, ikke 80%. Altså har de 46 uker over to kalenderår, mye tid til ferie utenom der over to år.

Anonymkode: 7b0ba...31a

Nei, du har 49 uker hvis du har 100% utbetaling. https://www.nav.no/foreldrepenger-etter-oktober#hvor-lenge
da mangler du 4 uker på å ha «fri» et helt år. Hvis barnet er født 1. oktober, så MÅ minst en av de ha ferie i løpet av de neste 49 ukene, evt. er den faste ferien deres låst til de 4 resterende ukene av året, og da passer det jo perfekt. man har i hvert fall 4 uker ferie, og da er vi på 53  uker, altså ett helt år. 

Endret av Puny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

En av foreldrene har permisjon mens den låste ferien er, så en av de kan utsette med ferie 

Anonymkode: b68b4...61a

Dette! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men når du har ferie,  så stopper de jo permisjonen og du får ukene dine igjen. Det er jo egentlig ett fett

Anonymkode: b7620...326

Når jeg har ferie har jeg ikke permisjon?

Anonymkode: 7b0ba...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Alle 4/5 ukene er ikke låst. Det ville vært veldig uvanlig. De får flekse med de få ukene de kan flekse med

Anonymkode: b68b4...61a

Tja, alle landets lærere har det for eksempel, så veldig uvanlig er det ikke. Men det endrer ikke det faktum at en av dem kan utsette ferie eller pause permisjonen mens den andre har ferie. 

Anonymkode: 5bdce...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...