Gå til innhold

Hvordan løse problemene i norsk skole? Vi tar for oss 1 av dem først


Drizzt

Anbefalte innlegg

Den norske skolen har mange problemer. Det blir et altfor langt innlegg hvis jeg skal ramse opp alt, men jeg tar for denne gangen 1 av dem: Uro, bråk, støy i klassen, bråkmakere som ødelegger for læringen til medelevene.

Så hvordan løse dette? Har dere noen seriøse forslag?

Jeg skjønner ikke at elevene skal få lov å holde på med dette uten konsekvenser og læreren skal ikke ha noe mulighet å ta kontroll i timen. Det går utover skolemiljøet og læringen til de andre elevene som blir stadig forstyrret av 1, 2 eller 3 stk i klassen.

Mitt forslag er at bråkmakerne tas ut av klassen permanent hvis den snille metoden ikke gir resultater innen kort tid og får eget opplegg et annet sted, for eksempel hjemme. Den snille metoden innebærer å sende dem til rektor og ut av klassen for resten av dagen, eventuelt ringe foreldrene å hente barnet snarest. Når det begynner å gå utover foreldrenes arbeidsforhold, blir det flere engasjerte foreldre i hva barnet egentlig driver med på skolen. 

Deres forslag?

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig!!! Det er altfor få konsekvenser for drittungeoppførsel i skolen nå for tida.

Anonymkode: 6a37a...704

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg gikk på ungdomsskolen, så var det faktisk standard at drittunger bare skulle bli oversett. "Hvis ingen gir dem oppmerksomhet, så er det heller ingen som gidder å oppføre seg på denne måten over lengre tid" var selvfølgelig lærerne sitt "argument" der. Men dette fungerte jo selvfølgelig aldri. Dersom drittungen står rett ved siden av deg, og skriker skjellsord / banneord rett i øret på deg (samtidig som du forsøker å holde blikket ned i pulten eller bøkene dine) så forstår jo drittungen at du kan høre pisset deres. Du trenger ikke se på dem / snakke til dem, for at de skal forstå at alle andre kan høre pisset deres. 

dersom sånn oppførsel hadde blitt slått hardt ned på fra første sekund, så ville dette tullet mest sannsynlig blitt stoppet nærmest umiddelbart. Men ettersom drittungen fikk holde på som man ønsket, så bare eskalerte det. Å for eksempel titte på mobiltelefonen sin (med påfølgende klikke-lyder og lyder hver gang beskjeder ble sendt / levert) utartet seg etter hvert til at flere andre elever fikk frastjålet ting, bøker ble dyttet ned på gulvet, pulter veltet, og drittungen vandrer ut av rommet og smeller igjen døren så hardt man klarer hver gang. 

Anonymkode: f51f4...72d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 time siden):

Den norske skolen har mange problemer. Det blir et altfor langt innlegg hvis jeg skal ramse opp alt, men jeg tar for denne gangen 1 av dem: Uro, bråk, støy i klassen, bråkmakere som ødelegger for læringen til medelevene.

Så hvordan løse dette? Har dere noen seriøse forslag?

Jeg skjønner ikke at elevene skal få lov å holde på med dette uten konsekvenser og læreren skal ikke ha noe mulighet å ta kontroll i timen. Det går utover skolemiljøet og læringen til de andre elevene som blir stadig forstyrret av 1, 2 eller 3 stk i klassen.

Mitt forslag er at bråkmakerne tas ut av klassen permanent hvis den snille metoden ikke gir resultater innen kort tid og får eget opplegg et annet sted, for eksempel hjemme. Den snille metoden innebærer å sende dem til rektor og ut av klassen for resten av dagen, eventuelt ringe foreldrene å hente barnet snarest. Når det begynner å gå utover foreldrenes arbeidsforhold, blir det flere engasjerte foreldre i hva barnet egentlig driver med på skolen. 

Deres forslag?

Forslag:

God, stabil klasseledelse og god relasjon lærer/elev, og godt og trygt klassemiljø, og tilpasset undervisning, samt godt skole-hjemsamarbeid er løsningen. At alle barn føler mestring.

Dette fordrer tilstrekkelige ressurser i skolen. Nok voksne. Og at kontaktlærer har nok tid til kontaktlærerressursen. Miljøarbeidere eller nærværsteam ved skolen. Ja til andre yrkesgrupper inn i skolen, vernepleiere, miljøterapauter, større stillingsprosent til sosiallærer, skolehelsesykepleier mer enn 1 dag i uka -bør ha kontortid hver dag.

Du sier fjernes fra klassen med andre undervisningsarenaer -hvem skal planlegge og gjennomføre dette? Da må det ansettes en person til.

Sende til rektor? Rektor bør heller brukes til de oppgavene som er satt til den stillingen. Hva vil løses ved at utfordrende barn fjernes? Det løser jo ikke problemet i det hele tatt....bare flytter det et annet sted. Slik skapes tapere. 

Endret av Snabeltann
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

når jeg gikk på ungdomsskolen, så var det faktisk standard at drittunger bare skulle bli oversett. "Hvis ingen gir dem oppmerksomhet, så er det heller ingen som gidder å oppføre seg på denne måten over lengre tid" var selvfølgelig lærerne sitt "argument" der. Men dette fungerte jo selvfølgelig aldri. Dersom drittungen står rett ved siden av deg, og skriker skjellsord / banneord rett i øret på deg (samtidig som du forsøker å holde blikket ned i pulten eller bøkene dine) så forstår jo drittungen at du kan høre pisset deres. Du trenger ikke se på dem / snakke til dem, for at de skal forstå at alle andre kan høre pisset deres. 

dersom sånn oppførsel hadde blitt slått hardt ned på fra første sekund, så ville dette tullet mest sannsynlig blitt stoppet nærmest umiddelbart. Men ettersom drittungen fikk holde på som man ønsket, så bare eskalerte det. Å for eksempel titte på mobiltelefonen sin (med påfølgende klikke-lyder og lyder hver gang beskjeder ble sendt / levert) utartet seg etter hvert til at flere andre elever fikk frastjålet ting, bøker ble dyttet ned på gulvet, pulter veltet, og drittungen vandrer ut av rommet og smeller igjen døren så hardt man klarer hver gang. 

Anonymkode: f51f4...72d

Dette argumentet feiler beviselig hver gang. De roer seg ikke ned bare fordi de andre later som om de ignorerer dem. Støy og bråk er alltid forstyrrende for de andre. Hverken kan man konsentrere seg eller høre hva læreren sier. 

Jeg lurer på hva det blir av disse elevene i voksen alder. De kan umulig få med seg nok av faglig innhold fra skolen for å klare seg videre i livet - videregående, universitet, jobb? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snabeltann skrev (34 minutter siden):

Forslag:

God, stabil klasseledelse og god relasjon lærer/elev, og godt og trygt klassemiljø, og tilpasset undervisning, samt godt skole-hjemsamarbeid er løsningen. At alle barn føler mestring.

Dette er jo bare teori og tomme ord. Hva betyr det du har skrevet i praksis konkret?

 

Snabeltann skrev (34 minutter siden):

Dette fordrer tilstrekkelige ressurser i skolen. Nok voksne. Og at kontaktlærer har nok tid til kontaktlærerressursen. Miljøarbeidere eller nærværsteam ved skolen. Ja til andre yrkesgrupper inn i skolen, vernepleiere, miljøterapauter, større stillingsprosent til sosiallærer, skolehelsesykepleier mer enn 1 dag i uka -bør ha kontortid hver dag.

Enig i at flere yrkesgrupper må inn i skolen og at det kreves mer ressurser, men hvordan løser dette problemet med barn uten oppdragelse eller med diagnoser som gjør det umulig å fungere i vanlig klasse?

Du sier fjernes fra klassen med andre undervisningsarenaer -hvem skal planlegge og gjennomføre dette? Da må det ansettes en person til.

Jepp - det må være en lærer. Privatistopplegg. 1:1, elev og lærer med grensesetting og konsekvenser for upassende oppførsel. I den grad det er mulig for en elev å tilegne seg kunnskap fra skolen, bør disse elevene få muligheten 1:1 uten at de forstyrrer 20 elever til i klassen. Foreldrene må veldig aktivt på banen også og bidra for å snu den negative spiralen som fører barnet deres nedover.

Sende til rektor? Rektor bør heller brukes til de oppgavene som er satt til den stillingen. Hva vil løses ved at utfordrende barn fjernes? Det løser jo ikke problemet i det hele tatt....bare flytter det et annet sted. Slik skapes tapere. 

Jepp, sende til rektor hvor rektor gir 1 advarsel og ved gjentakelse ringes foreldrene om å hente eleven snarest fra skolen. Når det er snakk om elever som har null respekt for autoriteter (lærer, rektor, andre voksne som bestemmer på skolen), er å bli sent til rektors kontor en god og gammel måte å virke ''avskrekkende'' på rampeunger. Nøkkelordet her er konsekvenser - noe elevene ikke opplever i dag. Jo, at et ''utfordrende'' barn fjernes fra klassen løser problemet for 20 andre elever og en lærer som får undervise i fred. Problemet flyttes et annet sted med bedre muligheter å løses for den konkrete eleven uten at det går utover 20 andre elever. Taperne skapes på skolen i dag. Det er nok med 1 taper i klassen for å skape flere tapere gjennom ødelagt læringsmiljø. 

Mine kommentarer i innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sønnen min startet i 1. klasse var de 30 elver i klassen, og 1 lærer. Hvordan skal læreren klare å holde ro da? Det er jo klin umulig for en person og ha kontroll på 30, 6 åringer. 

Da datteren min noen år tidligere startet i 1. klasse, var de 19 elver. Da var det mye lettere å ha ro i timene.

Anonymkode: 28d0b...736

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når sønnen min startet i 1. klasse var de 30 elver i klassen, og 1 lærer. Hvordan skal læreren klare å holde ro da? Det er jo klin umulig for en person og ha kontroll på 30, 6 åringer. 

Da datteren min noen år tidligere startet i 1. klasse, var de 19 elver. Da var det mye lettere å ha ro i timene.

Anonymkode: 28d0b...736

30 er for mye. Da er det stor fare at det er minst 3 bråkmakere som gjør det umulig for læreren å undervise og umulig for de andre 27 å lære noe. Da jeg gikk på skole (i utlandet) var vi mellom 20 og 25 i klassen på barnetrinnene og det var alltid 1 eller 2 gutter i klassen som ødela for resten av elevene. Læreren klarte fint å holde ro i klassen da bråkmakerne ble fjernet. De fikk gå til rektor og så ble de sent hjem for dagen da foreldrene ble oppringt med beskjed om å hente snarest. Det var null toleranse for slik oppførsel på skolen. Det gikk utover bråkmakerne til slutt som fikk dårlig skoleprogresjon og ble flyttet til en annen skole å begynne på nytt. Jeg synes det var mye bra i måten det ble løst på med unntak for at bråkmakerne ikke fikk alternativt opplegg hjemme eller et annet sted med lærer 1:1 og tapte 1 skoleår før de ble flyttet til en annen skole med en ny sjanse å fullføre året de tapte. Men en kombinasjon av ''gå til rektor, få advarsel, ring foreldrene om å hente snarest, være hjemme resten av dagen'' og eget opplegg 1:1 med lærer gir bedre muligheter for taperne å få til noe og gir resten av klassen arbeidsro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (7 minutter siden):

 

Mine kommentarer i innlegget.

Igjen, ressurser. Barn som utfordrer er egentlig et rop om hjelp. Barnet trenger noen som har tid og anledning til å hjelpe. Pr. i dag er det ikke nok ressurser, altså penger i norske kommuner til dette. Det er nedskjært og skrapa til beinet. 

Skolen har sin tildelte pott, som må deles mellom de ulikevbehovene som er. Ppt tilråder, og rektor fordeler og skriver enkeltvedtak. Det er kommunepolitikerene som rår over pengesekken. Med økende behov i helse og omsorgssektoren som vi ser i dag med stadig eldre befolkning, lider de yngste. Umulig å sette disse gruppene mot hverandre - så dette er noe å tenke på neste valg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snabeltann skrev (Akkurat nå):

Igjen, ressurser. Barn som utfordrer er egentlig et rop om hjelp. Barnet trenger noen som har tid og anledning til å hjelpe. Pr. i dag er det ikke nok ressurser, altså penger i norske kommuner til dette. Det er nedskjært og skrapa til beinet. 

Skolen har sin tildelte pott, som må deles mellom de ulikevbehovene som er. Ppt tilråder, og rektor fordeler og skriver enkeltvedtak. Det er kommunepolitikerene som rår over pengesekken. Med økende behov i helse og omsorgssektoren som vi ser i dag med stadig eldre befolkning, lider de yngste. Umulig å sette disse gruppene mot hverandre - så dette er noe å tenke på neste valg.  

Ja, min løsning forutsetter ressurser OG vilje å løse problemet. Så lenge kommuner og stat nedprioriterer problemet, skapes det mange tapere på skolen - tapere som fikk sin skolegang ødelagt av andre tapere.

Barnet trenger absolutt hjelp å finne en måte som fungerer og for mange barn skjer dette ikke i en klasse med andre elever, men 1:1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (5 minutter siden):

30 er for mye. Da er det stor fare at det er minst 3 bråkmakere som gjør det umulig for læreren å undervise og umulig for de andre 27 å lære noe. Da jeg gikk på skole (i utlandet) var vi mellom 20 og 25 i klassen på barnetrinnene og det var alltid 1 eller 2 gutter i klassen som ødela for resten av elevene. Læreren klarte fint å holde ro i klassen da bråkmakerne ble fjernet. De fikk gå til rektor og så ble de sent hjem for dagen da foreldrene ble oppringt med beskjed om å hente snarest. Det var null toleranse for slik oppførsel på skolen. Det gikk utover bråkmakerne til slutt som fikk dårlig skoleprogresjon og ble flyttet til en annen skole å begynne på nytt. Jeg synes det var mye bra i måten det ble løst på med unntak for at bråkmakerne ikke fikk alternativt opplegg hjemme eller et annet sted med lærer 1:1 og tapte 1 skoleår før de ble flyttet til en annen skole med en ny sjanse å fullføre året de tapte. Men en kombinasjon av ''gå til rektor, få advarsel, ring foreldrene om å hente snarest, være hjemme resten av dagen'' og eget opplegg 1:1 med lærer gir bedre muligheter for taperne å få til noe og gir resten av klassen arbeidsro.

Bare det at du kaller noen taper vitner om et horribelt menneskesyn. Håper aldri du trenger å få et barn med utfordringer selv. Ting er ikke svart hvitt.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snabeltann skrev (3 minutter siden):

Bare det at du kaller noen taper vitner om et horribelt menneskesyn. Håper aldri du trenger å få et barn med utfordringer selv. Ting er ikke svart hvitt.   

😂 Horribelt menneskesyn faktisk. Ja, det er nok ''horribelt'' å kalle spaden for en spade. Følelser blir såret, la oss lukke øynene istedet og rosemale. Det er et annet problem i norsk skole - spaden kalles sjeldent for en spade, men det er ikke bare skolen - det er et gjennomgående problem i det norske samfunnet.

Utfordringer? Som er skapt av dårlig oppfølging hjemme, dårlig oppdragelse, manglende grensesetting og manglende interesse fra foreldrenes side å få gjort de nødvendige endringene som skal sørge for at barnet tas ut fra et miljø som ikke fungerer for barnet og over til et miljø som fungerer? Nei, jeg har ikke barn med slike utfordringer. 

P.S. Det var du som innførte ordet tapere i tråden :)  For et horribelt menneskesyn du har. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (17 minutter siden):

 

Mine kommentarer i innlegget.

Svar på øverste sitat: det betyr at lærer fra oppstart med ny klasse evner å lese elevene  som utfordrer, møte deres behov, ha kunnskaper om hvordan barnet lærer.

Å kunne ha solide støttespillere i fagarbeidere som har mulighet til å tilpasse for eleven. Forebygge uro og utagering før det skjer. Læreren må kjenne eleven, vite hva som tenner engasjement. Klare å skape et klassemiljø der elevene godtar at alle er forskjellig, og har respekt for hverandre. Samt tid til å se alle, snakke med alle, og ja, kunne ta den telefonen hjem når barnet er sliten, lei seg, sint, og bruke foreldrene når det trengs. 

I klasser der dette funker, og stillasene rundt eleven er gode, vil det være av verdi for hele klassen å måtte "være belemret" med slike "tapere" og vil gjøre dem til bedre mennesker. 

Stillasene rakner når rektor er på skolelederkonferanse, fagarbeider er satt som vikar i paralellklassen,  2 av 4 lærere som skal ha inspeksjon i langfri er på ansvarsgruppemøter...og kontaktlærer er alene med (i mitt tilfelle) 29 elever.  Da er det fritt fram. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen inn i barnehagen i stedet for barnehagen inn i skolen, er min tanke

Tror mye av problemet er at 5/6 åringer blir presset inn i en skolehverdag de ikke er klar for. 5/6 årsalderen er en tøff utviklingsperiode og mange er ikke klare for å takle en skolehverdag sånn den er i Norge nå. Med reform 97 så ble det jo snakket så varmt om å ta leken inn i klasserommet, men det som er skjedd er at leken er helt borte fra klasserommet. Men 6- åringene er på det samme utviklingsstadiet og trenger leken i aller høyeste grad.

Før 97 var Adhd og adferdsvansker knapt nok eksisterende, de siste 20 årene har det bare økt på og blitt et stort problem. Kan det ha sammenheng med 5/6 åringer i skolen? Greit nok at Adhd er medfødt, men kan det ha blitt vanskeligere å fungere med Adhd i det norske skolesystemet etter Reform 97?

Jeg har hatt 3 førsteklassinger de siste 7 årene og syns utviklingen har gått helt feil vei fra jeg hadde den første for 7 år siden. Det har så klart mye å si hva læreren fokuserer på, og læreren mitt eldste barn hadde de første årene hadde fokus på at leken skulle være tilstede i klasserommet.

Læreren til barn nr to hadde ingen fokus på lek, der var det pensum, pensum, pensum og påfølgende utfordringer med elever som ikke klarer å tilpasse seg.

Lærerne til barn nr 3 har nok noe fokus på det, men inntrykket mitt nå er at det er ikke tid. De har så mye de lærestoff de skal gjennom at de har ikke en gang tid til å gå tur i to skoletimer mer enn annenhver uke.

Anonymkode: 2df73...345

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (3 minutter siden):

😂 Horribelt menneskesyn faktisk. Ja, det er nok ''horribelt'' å kalle spaden for en spade. Følelser blir såret, la oss lukke øynene istedet og rosemale. Det er et annet problem i norsk skole - spaden kalles sjeldent for en spade, men det er ikke bare skolen - det er et gjennomgående problem i det norske samfunnet.

Utfordringer? Som er skapt av dårlig oppfølging hjemme, dårlig oppdragelse, manglende grensesetting og manglende interesse fra foreldrenes side å få gjort de nødvendige endringene som skal sørge for at barnet tas ut fra et miljø som ikke fungerer for barnet og over til et miljø som fungerer? Nei, jeg har ikke barn med slike utfordringer. 

P.S. Det var du som innførte ordet tapere i tråden :)  For et horribelt menneskesyn du har. 

Sant nok, beklager. Brukte "taper" i stedet i siste innlegg. Men håper jeg fikk fram poenget. Problemet må ikke skyves bort, men løses. Til beste for alle parter. Det var i allefall det jeg prøvde å få fram 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snabeltann skrev (Akkurat nå):

Svar på øverste sitat: det betyr at lærer fra oppstart med ny klasse evner å lese elevene  som utfordrer, møte deres behov, ha kunnskaper om hvordan barnet lærer.

Så ... Læreren skal være tankeleser, allvitende og automatisk kjenne eleven så godt at riktig løsning blir identifisert med en gang? Det er ikke gjennomførbart. Husk at samme lærer har en haug med andre elever å bruke tid på samtidig i klassen. Så mye tilrettelegging kan ikke gjennomføres av samme lærer i klassen i timen med de andre elevene tilstede. Hva hvis det er 3 slike elever? Skal læreren bruke hele timen på de 3 elevene? Hva får resten av elevene i klassen ut av det? Dårlig løsning.

Å kunne ha solide støttespillere i fagarbeidere som har mulighet til å tilpasse for eleven. Forebygge uro og utagering før det skjer.

Tilpasse for eleven utenfor klasserommet vekk fra ''triggerne'' for disse elevene. Med en fagarbeider. Det er ikke alle som fungerer bra i en vanlig klasse. Da må de få tilpasset opplæring et annet sted

Læreren må kjenne eleven, vite hva som tenner engasjement. Klare å skape et klassemiljø der elevene godtar at alle er forskjellig, og har respekt for hverandre. Samt tid til å se alle, snakke med alle, og ja, kunne ta den telefonen hjem når barnet er sliten, lei seg, sint, og bruke foreldrene når det trengs. 

Mye ønsketenkning fra din side som ikke er gjennomførbar i praksis i klassen hvis alle elevenes behov skal ivaretas. Husk at læreren er bare 1 person og har begrenset med tid i klassetimen :) Det du pålegger læreren av ansvar er ikke gjennomførbart i en klasse med flere elever.

I klasser der dette funker, og stillasene rundt eleven er gode, vil det være av verdi for hele klassen å måtte "være belemret" med slike "tapere" og vil gjøre dem til bedre mennesker. 

De klassene finnes nok ikke fordi det du foreslår ikke er gjennomførbart i praksis.

Stillasene rakner når rektor er på skolelederkonferanse, fagarbeider er satt som vikar i paralellklassen,  2 av 4 lærere som skal ha inspeksjon i langfri er på ansvarsgruppemøter...og kontaktlærer er alene med (i mitt tilfelle) 29 elever.  Da er det fritt fram. 

Ser du - funker ikke. Løsningen er tilpasset opplegg 1:1 utenfor klassen for de som ikke fungerer i klassen. Resten av elevene lærer at medeleven er ivaretatt ut fra sine forutsetninger på en tilpasset måte slik at alle får opplæringen de har krav på.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snabeltann skrev (1 time siden):

At alle barn føler mestring.

Dessverre oppnår bråkmakerne mestringsfølelse ved å bråke. Fordi det er det eneste de er flinke til. Synes forresten det er mange fine tiltak som foreslås her, men mange høres kjente ut, de aller fleste er kanskje allerede på plass i skolesystemet?

Anonymkode: 45973...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (2 timer siden):

Den norske skolen har mange problemer. Det blir et altfor langt innlegg hvis jeg skal ramse opp alt, men jeg tar for denne gangen 1 av dem: Uro, bråk, støy i klassen, bråkmakere som ødelegger for læringen til medelevene.

Så hvordan løse dette? Har dere noen seriøse forslag?

Jeg skjønner ikke at elevene skal få lov å holde på med dette uten konsekvenser og læreren skal ikke ha noe mulighet å ta kontroll i timen. Det går utover skolemiljøet og læringen til de andre elevene som blir stadig forstyrret av 1, 2 eller 3 stk i klassen.

Mitt forslag er at bråkmakerne tas ut av klassen permanent hvis den snille metoden ikke gir resultater innen kort tid og får eget opplegg et annet sted, for eksempel hjemme. Den snille metoden innebærer å sende dem til rektor og ut av klassen for resten av dagen, eventuelt ringe foreldrene å hente barnet snarest. Når det begynner å gå utover foreldrenes arbeidsforhold, blir det flere engasjerte foreldre i hva barnet egentlig driver med på skolen. 

Deres forslag?

helt enig, de er så fredet. er synd på dem vettu

Anonymkode: 53b66...8cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spurte etter forslag, og dette er mitt forslag. All kritikk du kommer med er reelle utfordringer, ja. Absolutt.

1:1 er gull i noen tilfeller, men den ene personen deles gjerne på (igjen, mitt tilfelle) 6 andre elever med krav på spes.ped, norskopplæring, fagarbeider, tilrettelagt undervisning på mindre gruppe, etc. Brukes 1:1 på en elev, må det være 3 voksne tilgjengelig - for de andre elevene skal også ha det de har krav på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...