AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #1 Skrevet 20. mai 2022 Har ett barn meg cøliaki som begynner på skolen snart. Hvordan er det med servering av kaker og pølser på skolen ved 17 mai? Er det noen hensyn rundt dette? Er 25 år siden sist jeg var på en skole på 17 mai.. Anonymkode: ce5c9...2b9
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #2 Skrevet 20. mai 2022 Her merkes alle allergikaker, glutenfrie, melkefrie og annet som er til salg i egen bod. Som oftest foreldrene til barn med allergier som baker. Skole med 500 barn så det blir mange slike kaker. Her fordeles kakebaking og kaffe på 7 trinn så man baker omtrent annethvert år. Har stått og solgt på 17. mai to ganger og det var nok utvalg og ikke bare langpanne. Det er en ide å minne noen arrangører om allergiopplegg om det er liten skole. Anonymkode: 203a0...3dc 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #3 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har ett barn meg cøliaki som begynner på skolen snart. Hvordan er det med servering av kaker og pølser på skolen ved 17 mai? Er det noen hensyn rundt dette? Er 25 år siden sist jeg var på en skole på 17 mai.. Anonymkode: ce5c9...2b9 Det er helt tilfeldig. Er skolen stor eller liten, hvem baker, hvem selger, hvor sensitivt er barnet ditt osv. Det kan være lurt å ta kontakt med de ansvarlige rett før, så kan du unngå slikt som glutenbuljong i pølsevannet, og at de blander kakespader mellom kakene. De fleste er velvillige, men ikke opplyste om graden av risiko for en med cøliaki. Foreldre som leverer kaker sier gjerne fra om de er gluten- og laktosefrie, så spørs det om de som tar i mot og selger er bevisste rundt det. Vi tar ikke sjansen på andre enn den kaken jeg har levert selv, og passer på at mitt barn får først, men vi går på en enorm skole og det er sikkert 50 kaker og 20 forskjellige foreldre som står i boden tilsammen i løpet av dagen. Det var is, popkorn og glutenfritt pølsevann, ikke glutenfrie lomper/brød, og bare én kake (min egen) vi tok sjansen på. Egen bod som hun over skriver om hadde vært gull! Alle bursdagene, fritidsaktiviteter og sfo er mye verre, du har null kontroll. Jeg sender med eget av alt, kake, pizza og godtepose i hver eneste bursdag. Og til adventstiden og avslutninger og kjeks og klubbkvelder og vennegrupper og kos. Anonymkode: b8535...605 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #4 Skrevet 20. mai 2022 Var egen glutenfri-bod på vår skole☺️ Anonymkode: 229ea...1fd
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #5 Skrevet 20. mai 2022 Da jeg hadde barn på barneskolen, så bakte jeg alltid glutenfrie kaker til 17. mai. Jeg har cøliaki selv, så har jo bakt glutenfrie kaker i alle år, så tenkte det var greit at vi som kan tilbyr oss og lage. De hadde og glutenfrie lomper til pølsene. Anonymkode: f16fd...4a3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #6 Skrevet 20. mai 2022 Som mor til en med cøliaki og en med melkeproteinallergi, så kan jeg si at de aller fleste plasser er svært oppmerksomme på første allergien, mens den andre allergien er vesentlig vanskeligere. Anonymkode: e9b22...b54
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #7 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Som mor til en med cøliaki og en med melkeproteinallergi, så kan jeg si at de aller fleste plasser er svært oppmerksomme på første allergien, mens den andre allergien er vesentlig vanskeligere. Anonymkode: e9b22...b54 Mener du de fleste kan mest om cøliaki? Mitt barn har nylig fått dette og jeg kunne svært lite. Usikker på om det er kun jeg som kunne lite, eller om det er sånn generelt i samfunnet. Anonymkode: ce5c9...2b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå