Gå til innhold

Livet består av jobb, barn og husarbeid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at det har blitt laget ørten tråder om dette før. Jeg har ofte svart at min løsning er turnusarbeid, å få gjøre husarbeid i fred og ro på formiddagen. Men jeg kjenner at det ikke holder. Jeg føler at livet har lite innhold annet enn jobb, barn og holde orden på alt som må gjøres.

Vi har to barn, et ganske lite ett og en som nærmer seg tenåra. Jeg har flink og snill mann som gjør sin del av jobben. Jeg jobber innen helse, og kan ha ganske hektiske dager på jobb, samt mye ansvar, men også ganske greie dager. Egentlig er det meste i orden i livet vårt, vi sliter ikke med noe ekstra som sykdom eller dårlig økonomi.

Men jeg føler allikevel at jeg ønsker forandring, at det er for lite tid til å gjøre hyggelige ting. Jeg er sliten i helgene, jeg orker ikke å gjøre så mye, men det må man jo, både hjemme og aktiviteter ute. Og det blir ikke så hyggelig når man egentlig ikke orker.

Jeg drømmer om å selge alt vi eier og flytte til sydligere strøk, og leve på oppsparte midler 😜 Mannen er absolutt ikke enig i dette. Jeg vurderer også å gå ned til 80 % stilling. Men det koster oss ca 7000 i mnd, og det virker veldig mye! Vi har forsåvidt råd.... 

Kanskje jeg kunne begynt å jobbe natt? 

Noen forslag eller innspill? Hva gar hjulpet for deg? Jeg vet mange sliter med det samme.

Anonymkode: 16855...6cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde uten tvil gått ned i stilling. Det går alltid an å kutte på kostnader tid er mer verdifullt.

Anonymkode: c2f41...c2e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet 100% for å ha råd til huset og bilen og de fine klærne. Nå har jeg fått barn og tenker ikke å jobbe mer enn maks 60%. Har bare blitt mindre materialistisk. Flyttet litt lenger fra sentrum. Kjøper klær på Fretex. Finner brukt på Finn. Lager mat fra bunn og handler sjeldent

Anonymkode: c2f41...c2e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du går i samme felle som jeg og mange andre gjør iblant? Jeg har mange aktiviteter som jeg VET jeg liker og som jeg lett kan gjøre hvis jeg har 30-60 minutter på kvelden. Og som jeg vet gjør meg godt. F.eks høre på podcast, lese en bok, hagearbeid, planter, håndarbeid, planlegge kreative prosjekter etc. Så har jeg en periode hvor jeg er sliten, og hva bruker jeg tiden til i stedet for de tingene jeg VET jeg blir avslappet av? Jeg bruker det til dårlige serier og scrolling på mobilen. Som ikke gjør meg godt.

Vi innbiller oss at vi slapper av når vi ligger på sofaen og scroller, men det er faktisk en stressende aktivitet for hjernen.

Min løsning er å tilrettelegge for kneika med å starte. F.eks sette frem symaskinen før kvelden, si til mannen min at i kveld skal jeg … eller skrive en liste med noen punkter. Det forplikter (litt), og når jeg først starter, lurer jeg på hvorfor jeg ikke gjør det hver kveld.

Etter at ungene har lagt seg (ca. 21) gjør jeg nesten aldri husarbeid. Selv om det ser bomba ut. Noen pauser MÅ man ha.

Anonymkode: fe21b...3aa

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er en mann «flink og snill» fordi han gjør sin andel? Jeg ville puttet det under kategorien «normalt oppegående». Under forståelsen av at alle som ikke utfører sin andel, ubedt og uten å bli administrert, ikke er normalt oppegående, men heller ikke-fungerende mennesker.

uansett: Det blir laget ørten tråder om dette, ts, fordi folk ikke liker å bli fortalt at de må endre vaner. Og svaret i alle trådene er det samme: bli mer effektiv. Effektivitet betyr ikke å gjøre mer på kortere tid. Det betyr å luke bort absolutt alt unødvendig arbeid og gjøre det absolutt nødvendige så sjelden og så raskt som mulig.

Anonymkode: f12ec...9a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må lage innholdet i livet ditt selv. Det er klart at særlig to små barn tar mye tid, men jeg lover at dette blir bedre om noen år (såpass at du kan ta deg selv i å savne årene da de var mer interessert i å bruke tid med deg 😄). I mellomtiden må du finne lommer av tid i løpet av dagen til bare dine ting. Kanskje kan dere ha to kvelder i uken hver, hvor dere etter middag kan gjøre akkurat det dere vil mens den andre tar seg av barna. Tren eller ta en joggetur, treff venninner, finn en hobby og et rom du kan drive med den i fred, sleng deg i sengen og binge en serie på Netflix, hva som helst så lenge det er noe DU vil gjøre og som du får gjøre i fred. Finn barnevakt og lage date-kvelder. Ikke vask og rydd mer enn nødvendig. Husarbeid tar mye tid, kutt dette ned til et minimum. Med årene vil du oppleve at ettermiddagene og kveldene gradvis blir mer og mer dine og deres i takt med at barna blir større og mer selvstendige. Og så ville jeg absolutt vurdert å gå ned i stilling. Det er sikkert en del utgifter dere kan kutte på og det er bare noen år nå som er hektiske før du kan gå opp i stilling igjen uten å føle deg helt oppbrukt. 

Anonymkode: 4f3e9...309

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du taper 7700 i måneden på å gå ned til 80% stilling så har du en veldig god lønn. Da har dere virkelig råd til dette.

Anonymkode: 9ba90...1a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har råd: Gå ned i stilling, kjøp/lei mindre bolig, kvitte dere med rotet. Det skapte ro for meg og vår familie.

Anonymkode: ac699...7b6

AnonymBruker
Skrevet

Definer «innhold i livet».

Hva er det som skal skje et annet sted kl 16.25 dag 756 man bor der? 

Jeg er helt for ideer som bytte jobb/få mer kvalitet ut av fritiden osv.

Men for de fleste vil jo tiden spises opp av sparetiltakene man må tilrettelegge for.

Anonymkode: d9430...5a5

Skrevet

Men er det ikke dette som egentlig er livet? Hverdagene, hvor man egentlig ikke får gjort så mye, fordi man blir sliten av full jobb, hus og barn. Selv om man er to voksne som begge drar sin del av lasset. Er det ikke naturlig å være sliten etter en endt arbeidsuke og ikke ha så mye overskudd til alt mulig i helgene? 

Kanskje man må akseptere at sånn er det i perioder? At man ikke har overskudd til masse spennnede hobbier, egentid flere ganger i uka, spennende kjærestetid og what not. 

Er det noe i at vi er for kravstore eller at vi tror at vi skal rekke så mye mer enn det vanlige? Og at vi, pga sosiale medier, tror at "alle andre" både har det superspennende og har superkrefter så de orker alt? 

Alt var definitivt ikke bedre før, men jeg vet at da jeg vokste opp på 70-tallet, så var det ikke så voldsomt press på alt de voksne skulle gjøre. Jeg vokste ikke opp med hjemmeværende mor, men hadde foreldre som var likestilte også på husarbeidsfronten. Vi gjorde ting sammen - feks fredag eller lørdag var vaskedag, og da tok hele familien i et tak for å få rent hus til helga. Det å ha/være en familie innebar at vi gjorde ting sammen, ikke hver for oss. Ungene ble heller ikke kjørt på fritdisaktivterer og foreldre sto ikke på sidelinja og så på hva de søte små gjorde. Det siste vil iallfall være tidsbesparende! 

Jeg tviler på at å redusere jobben er det som er løsningen, da tar du bare en enda større del av husarbeidet men uten at du får betalt for det. Du får ikke på magisk vis tid eller ork til å gjøre masse hobbier bare fordi du jobber mindre, forventningene om at du da tar unna alt av husarbeid vil være mye sterkere enn som så. 

Syns ellers at det ei over her skrev om å gjøre ting man VET er energigivende er viktig og lurt. Jeg forsøker det sjøl og, fordi jeg ser hvor mye mer fornøyd jeg blir hvis jeg makter det, istedenfor å bare "synke sammen" i sofaen etter middag. 

Dere burde jo sammen se litt på hva dere gjør og hvordan for å få hverdagen til å gå rundt, og du må tenke gjennom hva som gir deg energi og glede. Og sikkert også senke forventningene til hvor spennende dette livet nå skal være......

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er jo ikke barn og husarbeid, men å jobbe for noen andre og ikke kunne styre sin tid selv. 

Anonymkode: af858...dac

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Problemet er jo ikke barn og husarbeid, men å jobbe for noen andre og ikke kunne styre sin tid selv. 

Anonymkode: af858...dac

Dette er et viktig poeng. Jeg jobber i en IT-bedrift. Da koronaen lukket ned samfunnet fikk jeg for første gang mulighet for å ha hjemmekontor. Dermed fikk jeg stått opp 1 1/2 time senere enn vanlig, og kunne hente i barnehagen nesten 1 time tidligere enn jeg kunne før. Dette førte til mindre stress både for store og små. Vi fikk litt bedre tid til alt, og det utgjorde en stor forskjell. Jeg følte også at jeg gjorde jobben min bedre da jeg var mer uthvilt. Nå etter at den normale hverdagen er tilbake er også alt stresset der igjen. Overskuddet er borte. Sjefen er negativ til hjemmekontor og ser ikke det positive i det. Jeg er i mammapermisjon akkurat nå, men kommer til å prøve å forhandle meg frem til hjemmekontor noen dager i uka. Om det blir nei fra sjefen kommer jeg til å gå ned til 80 % stilling og kanskje mer. Det er sånn det blir når arbeidsgivere ikke lar ansatte få velge noe selv. 

Anonymkode: 8cd80...892

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil absolutt ikke anbefale å jobbe natt. Kroppen har ikke godt av det.

7000 er mye penger. Hvis du reduserer stillingen, ta en hel dag fri. Å fordele det på 1 time hver dag kommer ikke til å merkes.

Den dagen du har helt fri, har du ikke utgifter til jobbreise.

Å alltid ha med matpakke er en fin måte å spare på. Jeg vet ikke hvor mye klær du kjøper, men der kan du knipe inn. Kjøp brukt sportsutstyr. Det er mange som selger ting som er brukt bare noen ganger.

Går dere på et dyrt treningssenter, kan man bytte til det billigste. Dusj der hvis dere har dyr strøm. Sett termostaten ned en grad hjemme, og ta på en cardigan eller genser.

Handle stort og sett opp matbudsjett. Lag dobbelt så mye chili eller annen middag og frys ned halvparten. Det sparer tid.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg vet at det har blitt laget ørten tråder om dette før. Jeg har ofte svart at min løsning er turnusarbeid, å få gjøre husarbeid i fred og ro på formiddagen. Men jeg kjenner at det ikke holder. Jeg føler at livet har lite innhold annet enn jobb, barn og holde orden på alt som må gjøres.

Vi har to barn, et ganske lite ett og en som nærmer seg tenåra. Jeg har flink og snill mann som gjør sin del av jobben. Jeg jobber innen helse, og kan ha ganske hektiske dager på jobb, samt mye ansvar, men også ganske greie dager. Egentlig er det meste i orden i livet vårt, vi sliter ikke med noe ekstra som sykdom eller dårlig økonomi.

Men jeg føler allikevel at jeg ønsker forandring, at det er for lite tid til å gjøre hyggelige ting. Jeg er sliten i helgene, jeg orker ikke å gjøre så mye, men det må man jo, både hjemme og aktiviteter ute. Og det blir ikke så hyggelig når man egentlig ikke orker.

Jeg drømmer om å selge alt vi eier og flytte til sydligere strøk, og leve på oppsparte midler 😜 Mannen er absolutt ikke enig i dette. Jeg vurderer også å gå ned til 80 % stilling. Men det koster oss ca 7000 i mnd, og det virker veldig mye! Vi har forsåvidt råd.... 

Kanskje jeg kunne begynt å jobbe natt? 

Noen forslag eller innspill? Hva gar hjulpet for deg? Jeg vet mange sliter med det samme.

Anonymkode: 16855...6cd

Jeg jobber ca 100% natt som sykepleier og har da 4-5 dager fri etter 4-5 dage på. Altså mye fritid i mellom til familien og tjener greit. Ca 35 000 utbetalt. Og så hender det jo det dukker opp en helligdag innimellom. Fornøyd med lønna og fritiden. 

Anonymkode: 7192a...59f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dette er et viktig poeng. Jeg jobber i en IT-bedrift. Da koronaen lukket ned samfunnet fikk jeg for første gang mulighet for å ha hjemmekontor. Dermed fikk jeg stått opp 1 1/2 time senere enn vanlig, og kunne hente i barnehagen nesten 1 time tidligere enn jeg kunne før. Dette førte til mindre stress både for store og små. Vi fikk litt bedre tid til alt, og det utgjorde en stor forskjell. Jeg følte også at jeg gjorde jobben min bedre da jeg var mer uthvilt. Nå etter at den normale hverdagen er tilbake er også alt stresset der igjen. Overskuddet er borte. Sjefen er negativ til hjemmekontor og ser ikke det positive i det. Jeg er i mammapermisjon akkurat nå, men kommer til å prøve å forhandle meg frem til hjemmekontor noen dager i uka. Om det blir nei fra sjefen kommer jeg til å gå ned til 80 % stilling og kanskje mer. Det er sånn det blir når arbeidsgivere ikke lar ansatte få velge noe selv. 

Enig i alt du skriver her, bortsett fra konklusjonen. Prøv å legg større press på din arbeidsgiver om hjemmekontor før du ødelegger for deg selv og går ned til 80 prosent.

Anonymkode: ffde4...5f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg jobber ca 100% natt som sykepleier og har da 4-5 dager fri etter 4-5 dage på. Altså mye fritid i mellom til familien og tjener greit. Ca 35 000 utbetalt. Og så hender det jo det dukker opp en helligdag innimellom. Fornøyd med lønna og fritiden. 

Anonymkode: 7192a...59f

Ikke alle evner å jobbe natt. Noen slik som meg selv klarer ikke omstillingen så resten av dagen går til å være i tåka og de første fridagene blir formen dårlig og vanskelig å finne døgnrytmen igjen. Så er det på og den omstillingen blir tung. I tillegg så er man da avhengig av at partner aldri reiser bort fordi barna ikke kan være alene hjemme om natten. Du blir avhengig av han. 

Anonymkode: b3e1b...01c

AnonymBruker
Skrevet

Kort sagt skal en tåle omstillingene godt for å kunne jobbe natt. All fritiden kan gå tapt til å føle seg uggen. Da hjelper det hverken med penger eller noen dager fri. 

Anonymkode: b3e1b...01c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dette.

Før corona snakket vi mye i heimen om at livet kjennes ut som et hamsterhjul, med jobb, barn, husarbeid og null tid til kvalitetstid og hvile. Så kom corona og hjemmekontor og for første gang siden vi fikk barn hadde vi tid til mer søvn, større innsats på jobb og kortere dager i barnehagen for barna, noe som førte til at barna var mindre slitne og grinete på ettermiddagen og vi fikk faktisk tid til å ha kvalitetstid sammen på ettermiddagene. Ved å slippe reisevei til og fra jobb sparte vi ikke bare store summer på transport, vi fikk også tid til den hvilen og de hyggelige aktivitetene vi har behov for. Jeg har heller aldri jobbet like mye og like effektivt før, og hastesaker som kom inn i det jeg var i ferd med å avslutte for dagen var det aldri noe problem å få unna, for barnehagen var bare en liten rusletur unna og jeg hadde tid til å legge inn en liten halvtime ekstra før henting, eller gå og hente barna og jobbe litt mens barna spiste en brødskive og slappet av litt etter barnehagen. Nå som jeg er tilbake på kontoret har jeg ikke tid til å jobbe et sekund ekstra, og mange dager må jeg faktisk jobbe mindre enn jeg skal for å rekke å levere og hente barna. 🤦‍♀️

At (noen) arbeidsgivere ikke ser verdien av å tilby en bedre work/life balance for sine ansatte er hinsides min forståelse. Med en helt vill prisøkning i senere tid har reallønna mi også gått NED, og når du legger transportkostnader oppå der igjen så har vi langt dårligere økonomi nå enn tidligere, noe som igjen fører til stress og bekymringer.

Jeg kommer til å se meg om etter en ny jobb, hos en arbeidsgiver som ser verdien av å tilby sine ansatte en fleksibel arbeidshverdag med bedre work/life balance.

Anonymkode: 5ca8c...4ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke barn men har husarbeid og jobb. Føler med deg TS. Føler innimellom at jeg bare går fra seng til jobb. Står opp, går på jobb, kommer hjem sliten. Vipps er det kveld og må legge meg tidlig pga jobb. Har jeg fri må jeg vaske hus, vaske klær, handle, gjøre all slags ærend, etc. 

Jeg har trivdes besy på rundt 80%. Lite  forskjell i lønn, men en hel ekstra fridag i uka.

For min del er det vanskelig å 'holde' på fordi jobben hele tiden trenger folk så jeg ender opp på utkalling  og må jobbe likevel 😡

Anonymkode: cfcc8...8ff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har «outsourced» hus- og vindusvask. Har man råd, er det virkelig verd hver krone. Det er mye jeg skulle skåret ned på før jeg hadde sagt opp den tjenesten.

Anonymkode: a8571...c96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...