Gå til innhold

17% av barn dør av kvelning pga pølsespising...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

...I USA.. leste dette nettopp. Til ettertanke bare.

Noe av det farligste vi gjør er faktisk å spise. Det var av typen "hotdog". Barna mine spiser mye grillpølser og 5åringen stapper munnen full hos faren. Vi får bare holde hodet kaldt. 🙈 

Hadde en fæl opplevelse med barnet med når h*n var 1år gammel. Satt en matbit i feil rør og måtte inn på akutten. Gikk heldigvis bra. 

Anonymkode: d3302...f10

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Derfor er det viktig at en kan førstehjelp, selv på småbarn. 

Anonymkode: 4692f...a95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da skjærer man pølsene i biter.

Anonymkode: 3bdf2...cd9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Derfor er det viktig at en kan førstehjelp, selv på småbarn. 

Jeg fikk full panikk da barnet mitt ikke  fikk puste. Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har hatt så panikk i kroppen noen gang, jeg overleverte barnet til far som heldigvis var rett ved. Jeg prøvde så godt jeg kunne, men det nyttet ikke. Hun skreik (heldigvis) så det var litt luft ned til lungene. Håper jeg aldri opplever dette igjen.Ts 

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Viktig å sitere riktig statistikk/prosent. Det er jo ikke sånn at 17% av barn som spiser pølser dør heldigvis. Men 17% av barna som døde av kvelning var pølse årsaken.

Skjær pølsen opp i små biter til de minste.

Anonymkode: 0e7ec...01d

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vil vel anta at det er 17% av de som dør av kvelning som dør av pølsebiter, eller 17% av de som dør i det hele tatt, muligens, men 17% av barn i USA dør ikke fordi de blir kvalt av pølsebiter altså...😂 

Anonymkode: ed45e...f33

"About 17% of food-related asphyxiations are caused by hot dogs."

Der fant jeg hva det faktisk var snakk om ja...

Fint om de som legger ut ting "til ettertanke" kan skrive skikkelig hva de egentlig snakker om.

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Viktig å sitere riktig statistikk/prosent. Det er jo ikke sånn at 17% av barn som spiser pølser dør heldigvis. Men 17% av barna som døde av kvelning var pølse årsaken.

Skjær pølsen opp i små biter til de minste.

Anonymkode: 0e7ec...01d

Det er faktisk til og med bare 17 % av de som dør av matrelatert kvelning og ikke av alle som dør av kvelning.

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er det ikke alle som gjør. Jeg må vel da kunne gi fem-åringen en hel pølse uten å tenke at det skal skje han. Jeg kan heller ikke ringe faren hans og si han må kutte opp pølsen i redsel for at det skal gå galt. Han hadde klikket på meg og trodd jeg var gal. 

Jeg har lært meg at jeg ikke må bli krakilsk, selv etter den traumatiske hendelsen tidligere. Ts 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er det ikke alle som gjør. Jeg må vel da kunne gi fem-åringen en hel pølse uten å tenke at det skal skje han. Jeg kan heller ikke ringe faren hans og si han må kutte opp pølsen i redsel for at det skal gå galt. Han hadde klikket på meg og trodd jeg var gal. 

Jeg har lært meg at jeg ikke må bli krakilsk, selv etter den traumatiske hendelsen tidligere. Ts 

Neivel.

AnonymBruker
Skrevet

En ting er førstehjelp men man må lære barna å ikke trykke kjeften full av mat. 

Mitt barn har 2 venner som stapper hele kjeften full av mat og de ser ut som om de kveles mens de spiser, skikkelig ubehagelig å se på. 

Anonymkode: 1199c...1e3

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Rettelse fra ts, 17% av kvelningstillfeller er pga pølser. Beklager..! 

Neste gang du svinger innom bensinstasjonen med tom mage bør du tenke deg om før du velger en pølse fra grillen, men det har lite med fettinnholdet å gjøre. Ifølge American Academy of Pediatrics bør «hotdogs» være merket med advarsel på grunn av høy risiko for kvelning, spesielt for barn. I USA skyldes 17 prosent av kvelning i forbindelse med matinntak hos barn, nettopp pølser.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er faktisk til og med bare 17 % av de som dør av matrelatert kvelning og ikke av alle som dør av kvelning.

Og faktisk var visst de 17% de som setter pølsebiter i halsen og kommer på sykehuset pga det. Alle av de dør ikke en gang.

Totalt dør ca 77 barn av pølsebiter i USA i løpet av et år. Det fødes ca 4 248 744 barn pr år i USA...

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg fikk full panikk da barnet mitt ikke  fikk puste. Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har hatt så panikk i kroppen noen gang, jeg overleverte barnet til far som heldigvis var rett ved. Jeg prøvde så godt jeg kunne, men det nyttet ikke. Hun skreik (heldigvis) så det var litt luft ned til lungene. Håper jeg aldri opplever dette igjen.Ts 

Nei, så skremmende!😰🥺❤️

Anonymkode: 0067c...554

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En ting er førstehjelp men man må lære barna å ikke trykke kjeften full av mat. 

Mitt barn har 2 venner som stapper hele kjeften full av mat og de ser ut som om de kveles mens de spiser, skikkelig ubehagelig å se på. 

Anonymkode: 1199c...1e3

Min sønn gjør også det. Men er umulig å få han til å stoppe med det. Kan være enklere satt enn gjort. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei. Man kutter den på langs. 

Problemet med pølse er at det er "perfekt" størrelse, og kompakthet, for å sette seg dønn fast i spiserøret til et lite barn. 

Anonymkode: 420b7...345

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, så skremmende!😰🥺❤️

Anonymkode: 0067c...554

Ja det var ordentlig skremmende. Når noe kommer ned i luftrøret så skal det så lite til for at det blir katastrofalt.

De sa også på sykehuset hvor mange barn de fikk inn i mnd pga mat i vrangstrupen eller kvelning. Desverre også dødsfall. Det gikk ei uke før alt gikk greit igjen i dette tilfelle. Ble fløyet inn på Rikshospitalet også, og vi bor i drammen. Jeg var bare 21år gammel og sitter stucket i meg for resten av livet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skjønner jeg at du fikk panikk. Det er jo naturlig. Men uansett så er det viktig å kunne førstehjelp. 

AnonymBruker
Skrevet

Og hvilket tall gjemmer seg bak 17%?

Anonymkode: bdd49...77c

Skrevet

Og hvilket tall gjemmer seg bak 17%?

Anonymkode: bdd49...77c

Døde barn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...