AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #1 Skrevet 19. mai 2022 Mitt barn har lært om adhd, og er overbevist om at dette er akkurat slik han har det. Mye kan stemme,det er jeg enig i. Det som stemmer minst er nok uroligheter i klasserommet. Samtidig er han ikke komfortabel i klasserommet, blant annet fordi hans venner går i den andre klassen. Han dagdrømmer og kroner i margen på skrivesaker istedenfor. Men kan noen fortelle meg hvordan slik utredning foregår? Er det flere med barn som har sagt ifra selv? Anonymkode: 6342b...08c
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #2 Skrevet 19. mai 2022 Barnet må bli henvist til bup også blir det tatt tester der. Anonymkode: 3c2d0...1fe 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #3 Skrevet 19. mai 2022 Gå til fastlege og få henvisning. men det kan være vanskelig å komme inn i systemet uten f eks ppt i ryggen. Det er mange som trenger hjelp nå og nåløyet for å komme til er trangt. Her har vi mistanke om Adhd, uoppmerksom type(ikke hyperaktiv) hos vår gutt på 13. Vi har fått komme gjennom nå etter 4. henvisning på 4 år(vi lot være å bli henvist under korona fordi vi regnet med å bli avvist). Vi har ikke hatt ppt i ryggen da vår gutt fungerer forholdsvis greit på skolen, både faglig og sosialt, problemene har vi mest hjemme. Så her hadde vi tilslutt møte med lærer, fastlege og helsesøster, der alle la fram til fastlege det de ser av utfordringer, da ble vi "godkjent". Henvisning bare fra fastlege var ikke godt nok. Men det er lang ventetid på time. Vi fikk henvisning godkjent i februar og har fått time i slutten av juni. Anonymkode: 2b25a...c1e
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #4 Skrevet 19. mai 2022 Det kan jo hende han er hyperaktiv selv om det er mer subtilt. Hyperaktivitet hos meg arter seg som krusseduller på ark når jeg konsentrer meg om å lytte. Jeg fikler med neglene, klør på ruer eller i hodebunnena eller scroller på mobilen når jeg ser film, det er konstant fikling.. Jeg må ofte opp og stå, f. Eks gå på toalettet utenom pausene på foredrag for å strekke meg litt. Vet desverre ikke hvordan utredning hos barn er. Men det er jo veldig fint at han sier ifra og kan få hjelp med utfordringer tidlig. Anonymkode: ca217...505
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #5 Skrevet 19. mai 2022 Jeg fikk diagnosen adhd sol voksen. Jeg var hun som satt bakerst i klasserommet, tittet mer ut av vinduet enn på læreren, dagdrømte, og fikk ikke med meg stort. Beina ristet under bordet, og fingrene vibrere nærmest. Det føltes iallefall slik,men jeg satt likevell helt i ro, løp ikke rundt i klasserommet, og løp ikke ut og inn. Jeg turde ikke en gang i rekke opp hånda for å gå på do i timen. Jeg ble aldri fanget opp, fordi jeg lærte meg måter å takle følelser og livet på. De var ikke nødvendigvis gode og riktige, men de gjorde at jeg ikke fikk noe oppmerksomhet. Men fikk da heller ikke hjelpen jeg trengte. Men foreldrene mine har sagt at de ser det nå, at jeg hadde jo adhd, var jo aldri noe tvil. Og de skjønner ikke at de ikke hadde sett det når jeg var barn. Men nå var jeg jente da, og jenter kan ha en del andre symptomer enn gutter. Anonymkode: 062e7...b24
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #6 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Gå til fastlege og få henvisning. men det kan være vanskelig å komme inn i systemet uten f eks ppt i ryggen. Det er mange som trenger hjelp nå og nåløyet for å komme til er trangt. Her har vi mistanke om Adhd, uoppmerksom type(ikke hyperaktiv) hos vår gutt på 13. Vi har fått komme gjennom nå etter 4. henvisning på 4 år(vi lot være å bli henvist under korona fordi vi regnet med å bli avvist). Vi har ikke hatt ppt i ryggen da vår gutt fungerer forholdsvis greit på skolen, både faglig og sosialt, problemene har vi mest hjemme. Så her hadde vi tilslutt møte med lærer, fastlege og helsesøster, der alle la fram til fastlege det de ser av utfordringer, da ble vi "godkjent". Henvisning bare fra fastlege var ikke godt nok. Men det er lang ventetid på time. Vi fikk henvisning godkjent i februar og har fått time i slutten av juni. Anonymkode: 2b25a...c1e Det er ingen som blir nektet utredning for adhd dersom man har mistanker om det og har flere symptomer på det. Anonymkode: 96e90...5db
Maestro Skrevet 20. mai 2022 #7 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg fikk diagnosen adhd sol voksen. Jeg var hun som satt bakerst i klasserommet, tittet mer ut av vinduet enn på læreren, dagdrømte, og fikk ikke med meg stort. Beina ristet under bordet, og fingrene vibrere nærmest. Det føltes iallefall slik,men jeg satt likevell helt i ro, løp ikke rundt i klasserommet, og løp ikke ut og inn. Jeg turde ikke en gang i rekke opp hånda for å gå på do i timen. Jeg ble aldri fanget opp, fordi jeg lærte meg måter å takle følelser og livet på. De var ikke nødvendigvis gode og riktige, men de gjorde at jeg ikke fikk noe oppmerksomhet. Men fikk da heller ikke hjelpen jeg trengte. Men foreldrene mine har sagt at de ser det nå, at jeg hadde jo adhd, var jo aldri noe tvil. Og de skjønner ikke at de ikke hadde sett det når jeg var barn. Men nå var jeg jente da, og jenter kan ha en del andre symptomer enn gutter. Anonymkode: 062e7...b24 Samme erfaring her. Var når jeg begynte hos BUP av andre årsaker, at det ble fanget opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå