Gå til innhold

Hva er kostnaden ved å eie en Tesla?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor mye koster Tesla i måneden? Vurderer å kjøpe en brukt Model S.

Anonymkode: 4dac0...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I følge luksusfellen rundt 9000 + strøm og bom

Anonymkode: 8c21a...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så dyrt? Ingen fordel med å kjøpe elbil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så dyrt? Ingen fordel med å kjøpe elbil...

Mye verditap... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Kommer an på hvilken pris bilen har da... En pent brukt rimelig ny Model S koster 700-850'000. Så der kan man vel fort si at verditapet alene er 4-5000 i måneden. Så kommer forsikring, og den kan jo koste 12-15'000 i året. Trafikkforsikringsavgift på rundt 3000 i året. Strøm for å kjøre bilen. 

Så blir fort en passe høy sum. 

Førstegenerasjons S med lite batteri får du til 200k og oppover. Da blir verditapet vesentlig mindre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

@newman01 har rett, her kan man ikke gi et generelt svar. Det er jo utrolig mange faktorer som avgjør kostnaden ved en bil. Men fascinerende å se at de anonyme elbilskeptikerne er raskt ute for å trolle likevel...

Anonymkode: e6058...cd7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Ethvert innkjøp som er årsak til deltagelse på Luksusfellen koster dobbelt eller mer av reell pris. Har sett episoder der deltagerne ikke har betalt legeregningen på 218kr som har vokst til 3-4000kr pga renter og salær. Det betyr ikke nødvendigvis at det koster 3000kr å dra til legen. 

De som kjøpte Ford Mach-E da den kom på markedet kan selge den nå til omtrentlig samme pris på finn. Det betyr at de har hatt en nesten gratis bil i et års tid. Noen elbiler stiger tilogmed i pris pga. lang leveringstid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er kostnaden ved å eie en Tesla?

Verdigheten din.

Anonymkode: afaa4...64b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 5/18/2022 at 7:06 PM, AnonymBruker said:

Det spørs hvor mye du kjøper bilen for det, og om du lader mest hjemme eller på hurtigladere + ca 1000+/- i forsikring + veigavgift

Anonymkode: 78693...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer selvsagt an på hvilken type Tesla du har, hvor mye du kjører i områder med bompenger/ferger osv. 

Det er ingen grunn til å beregne et veldig mye høyere verditap av en Tesla enn en fossilbil. 

Nedsiden med en elbil er at batteriteknologien utvikles raskt med lengre rekkevidde og kortere ladetid. Men Tesla er allerede så god på dette at det for folk flest vil ha marginal betydning om batteriet har 500 eller 700 km rekkevidde. 

Nedsiden med fossilbil er at de raskt fases ut og at det vil bli vanskeligere/dyrere å bruke dem. 

Eier du bilen i 5 år bør du kunne legge til grunn avskrivningskostnad på 15 prosent per år. Dvs en Tesla til 450 000 har samme verditap som en diesel-Skoda til samme pris. 

Men så er jo Tesla mye billigere å bruke. Selv med dagens strømpriser langt billigere drivstoff, og minst 50 prosent rabatt på bompenger/ferger. 

Anonymkode: f03d3...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Varierer veldig. 
Min gamle tesla kostet 8000,- i måneden første måneden, fullfinansiert. Den andre måneden vesentlig mindre pga jeg betalte ned store deler av lånet. 

Min nye tesla koster meg ca 5000,- i måneden alt inkludert. Dvs, lånet+forsikring+strøm.  

Kjører jeg mindre, koster den mindre osv. 

Anonymkode: 29f5e...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.5.2022 den 19.10):

Hæ? Om man har lån på den, da eller? Vi betaler ikke i nærheten av så mye

Anonymkode: 8e91a...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

drittbiler. den vil ikke overleve 5 år på en eier uten flere turer til verksted.

Anonymkode: 539f8...767

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Hæ? Om man har lån på den, da eller? Vi betaler ikke i nærheten av så mye

Anonymkode: 8e91a...217

Det kommer veldig an på hvilken modell man  har også da... En X til 1,1mill eller en brukt S til 250k gir litt forskjellige månedskostnader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finnes kalkulatorer på nettet. Du sparer ganske mye på drivstoff + bom og servicer så det går ofte opp i opp med en eldre IC bil. Men minst 6-7000,- pr mnd må du regne med. Tesla 3 holder seg godt i pris. Har ikke hatt verditap hittil da hyperinflasjon spiser opp verditapet.

Anonymkode: 0d67a...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Just now, AnonymBruker said:

Finnes kalkulatorer på nettet. Du sparer ganske mye på drivstoff + bom og servicer så det går ofte opp i opp med en eldre IC bil. Men minst 6-7000,- pr mnd må du regne med. Tesla 3 holder seg godt i pris. Har ikke hatt verditap hittil da hyperinflasjon spiser opp verditapet.

Anonymkode: 0d67a...5c5

Slenger man på mva på biler neste år på toppen av økte priser på bilene kan man faktisk risikere å tjene penger på bilhold dette året :) 

De fleste bilmodeller har økt prisene dette året, og med leveringsproblemer på toppen vil brukte biler være attraktivt. Noen vil ha bil denne uka, og betaler gjerne ekstra for å slippe å vente til juni neste år for å få bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kjøpte en brukt Model X som hadde gått 4000 km til omtrent 300 000 kr under nypris fra Tesla. Kjøpte cash, så har ikke billån, men betaler i underkant av 1500 kr/mnd i forsikring og veiavgift. Vi har en meget bra forsikringsdeal gjennom Teknas avtale med Gjensidige. Lading kommer i tillegg, men kostnaden til det vil variere med strømpris og hvor mye du kjører, så det er det ikke mulig å svare på. 

Bompenger skulle vi ha betalt, men har aldri fått noen bomregning og antar at det skyldes at Tesla selv ikke har avsluttet sin avtale fordi vi får ikke opprette noen ny avtale, og at regningen dermed går til dem. Aner derfor ikke hva den kommer på. 

Vi har hatt den på service to ganger, men ikke betalt et øre for det. 

Så, ca. 1500 kr/mnd pluss lading. 

Anonymkode: 85a84...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 5/23/2022 at 11:51 AM, AnonymBruker said:

Vi kjøpte en brukt Model X som hadde gått 4000 km til omtrent 300 000 kr under nypris fra Tesla. Kjøpte cash, så har ikke billån, men betaler i underkant av 1500 kr/mnd i forsikring og veiavgift. Vi har en meget bra forsikringsdeal gjennom Teknas avtale med Gjensidige. Lading kommer i tillegg, men kostnaden til det vil variere med strømpris og hvor mye du kjører, så det er det ikke mulig å svare på. 

Bompenger skulle vi ha betalt, men har aldri fått noen bomregning og antar at det skyldes at Tesla selv ikke har avsluttet sin avtale fordi vi får ikke opprette noen ny avtale, og at regningen dermed går til dem. Aner derfor ikke hva den kommer på. 

Vi har hatt den på service to ganger, men ikke betalt et øre for det. 

Så, ca. 1500 kr/mnd pluss lading. 

Anonymkode: 85a84...0bc

Pluss det du kjøpte den for, det er også en kostnad

Anonymkode: 78693...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Tesla, og jeg vet jo ikke hvor mye du vil ha i lån på bilen, men jeg har en helt ny el bil av et annet merke og jeg kan i det minste mene noe om utgifter utover lån. El bil er billig å forsikre, min koster meg 600,-/mnd, lading/strøm ligger på ca 500,-/mnd. Bom er åpenbart 0,- parkering er sikkert høyst individuelt, så det tar jeg ikke med.
Verksted utgifter på en en ny bil er åpenbart minimale.
Så utover lån, så koster det under 1200,-/mnd å drifte bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...