Gå til innhold

Har noen kommet litt for sent til gaten for en flyavgang? Hva skjedde?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er avhengig ALLE som jobber med avgangen, gate, kaptein, flyvert, bagasje/ramp personalet og andre utenstående faktorer, transferpassasjer, bagasje, slot- tid etc. Kan jo si at gaten stenger 10-20 minutter før avgang fordi det er prosedyrer kring avgang som må gjøres ETTER at ALLE passasjerer er ombord. Det skjer mye bak kulissene. I hovedsak så er det kaptein som bestemmer om sen passasjerer får bli med eller ikke. Det er definitivt ikke gatepersonalet, men det er de som får kjeft 😬 det er ikke en buss dere skal med, kom i god tid. 

Anonymkode: 37b0f...669

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er da en selvfølge. Det er selvsagt noen surrehuer som ikke får til dette, men jeg flyr kanskje én gang per år og får fint til å gå problemløst gjennom sikkerhet samt sette meg ned raskt og effektivt. Helt uten å komme for sent og snike i køen…

Anonymkode: ffff1...4e2

Hadde det vært en selvfølge ville flyplasser og fly vært en drøm mot hva som stort sett møter deg nå... Eneste gangen jeg erfarer det du her beskriver er fast-track og full fleks en tidlig hverdags morgen, når 90% er pendlere. 

Uansett. Jeg fortsetter å komme i siste liten, uten margin for uforutsette ting, med tidenes beste samvittighet. Og når andre gjør det samme slipper jeg dem selvfølgelig forbi med et smil, ser ikke hvorfor man kan hjelpe hverandre å spare tid på den måten.

Flyr man bare en gang i året er det jo noe annet, da er det kanskje kos å sette seg på flyplassen med en øl. Men for meg vil slik tidsbruk spise opp mange døgn i året. 

Anonymkode: a7b6a...74f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

For for eksempel Norwegian stenger gaten på mange flyavganger 20 min før. Har noen dukket opp 15 min før og fortsatt kommet med? Jeg hadde veldig knapp tid pga enorme forsinkelser på toget til flyplassen, klarte allikevel å være på plass ved gaten 25-30 min før flyavgang, men måte løpe litt gjennom en annen terminal først. Det fikk meg til å tenke på hva som ville skjedd om køen i sikkerhetskontrollen var litt lenger! 

Anonymkode: 6d906...b96

Hvis du kommer for sent så får du ikke vært med det flyet

Anonymkode: 6976d...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde en gang på gardermoen at at vi ikke slapp om bord på et norwegian fly. Vi løp og kom 14 min før avgang. 15 var grensa. Det var kø inn til flyet, men vi ble fortsatt nektet adgang. Så spørs veldig hvem du møter på… 

Anonymkode: 4f692...b81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ringte meg på mobilen, og sa at "det er bare deg vi venter på, nå". Da var jeg på do, med håndbagasje-kofferten åpen fordi jeg skulle flytte noe derfra og over i skulderveska. Skal si jeg fikk fart på meg, lukket kofferten og beinfløy til gaten. Kjempeflaut! Men de SAS-ansatte var så hyggelige ❤️ 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det har skjedd meg sikkert 10 ganger. Ikke verdens undergang hvis du har full flex billett. Har også toppstatus i både Oneworld og Star Alliance, så flyselskapene er gjerne litt mer medgjørlige i forhold til å booke meg om gratis til andre avganger, men har måttet kjøpe ny billett et par ganger også.

Kommer jo veldig an på hvor man reiser også. Er det innenriks eller i Europa er det jo ofte bare en par timer å vente. Står du i Singapore og neste fly går dagen etter er det jo litt mer styr.

Anonymkode: 27bdb...bef

Dersom du har for vane å komme for sent vil ikke all verdens gullkort hjelpe deg - en bekjent er av den typen som rulsker selv om han burde løpt til gaten og kommer for sent og vifter med sin status som om det kjøper han fri fra normalt folkeskikk i forhold til andres tid. innmari flaut og irriterende for oss som evner tenke litt lengre.. 

Anonymkode: 3b439...800

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kun kommet for sent på en lang flygning fra utlandet med Emiratene. Gaten var mørk og jeg var helt fortvilet. Jeg var jeg heldig med at de hadde plass på neste avgang 5 timer senere så de bare ombooket meg uten ekstra kostnad. Det ville jeg ikke regnet med i Norge.

Anonymkode: 24b6f...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig irriterende med folk som brøyter seg fram i køen før sikkerhetskontrollen. "Unnskyld, jeg skal rekke et fly" 

Ja, for du er vel den eneste i denne køen som skal det...

Anonymkode: e3ad6...69c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (16 timer siden):

De roper deg jo opp da etpartre ganger før de stenger, og om du er forsinket pga annet fly gir de oftest beskjed fly mellom på tvers av selskap også - så om du likevel kommer for sent får du ikke bli med.. Og er bagasjen din alt på flyet blir flyet stående til de finner den og tar den av mens du må stå på gate og se på.. Vel fortjent egentlig og til stor irritasjon for både pasasjerer og crew. 

På Gardermoen er det en stund siden de sluttet å rope opp folk over calling anlegget, pga personvernregler. De bare gjentar at alle passasjerer til gate xx og yy noen ganger og håper de som mangler får det med seg.

Hilsen Gardemoen ansatt. 

Anonymkode: 58082...0e5

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle mellomlande på Gardermoen og flyet mitt inn var forsinket. Trodde ikke jeg skulle nå flyet videre, men i det jeg kom inn i terminalen hørte jeg navnet mitt bli ropt opp så jeg løp gjennom og fikk bare et hvorfor er du sen. Sa flyet jeg kom med var forsinket. hadde vært uvær der jeg var. De ba meg løpe ombord. Sekunder etter jeg kom om bord så ble døra lukket og vi fløy videre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Veldig irriterende med folk som brøyter seg fram i køen før sikkerhetskontrollen. "Unnskyld, jeg skal rekke et fly" 

Ja, for du er vel den eneste i denne køen som skal det...

Anonymkode: e3ad6...69c

Enig 😂 Var ute for en sånn en på Gardermoen sist. «Sorry men jeg har alt for dårlig tid nå, jeg må gå foran». Valgte å ignorere han og slapp han ikke frem foran meg (han gikk i stedet til en annen skranke(?)). Hva vet vel han om hvor god tid jeg har? Kan i det minste spørre pent om man har til intensjon å snike i køen og presse seg foran alle andre.

Anonymkode: da8ec...d24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele flyet ventet på meg en gang. Det var ganske flaut men jeg var så takknemlig. Hun som stod i gaten kommuniserte med de på flyet så de ventet litt for min skyld. Dette var SAS.

Anonymkode: eae2d...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle dra fra den militære terminalen på Fornebu og vi fikk tiden flyet skulle gå og stakk bort på den sivile terminalen. Vi kom tilbake i god tid, men herkulesen stod å gikk. Vi fikk bli med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På Gardermoen er det en stund siden de sluttet å rope opp folk over calling anlegget, pga personvernregler. De bare gjentar at alle passasjerer til gate xx og yy noen ganger og håper de som mangler får det med seg.

Hilsen Gardemoen ansatt. 

Anonymkode: 58082...0e5

Gjelder dette kun innland? VI fløy fra utland og var forsinket fra innland og ble ropt opp i år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig 😂 Var ute for en sånn en på Gardermoen sist. «Sorry men jeg har alt for dårlig tid nå, jeg må gå foran». Valgte å ignorere han og slapp han ikke frem foran meg (han gikk i stedet til en annen skranke(?)). Hva vet vel han om hvor god tid jeg har? Kan i det minste spørre pent om man har til intensjon å snike i køen og presse seg foran alle andre.

Anonymkode: da8ec...d24

Men hva vet du om hvorfor de har dårlig tid? Og hvorfor er folk så surmaga og knappe med hverandre i denne tråden? 

Jeg legger som sagt ikke inn mer enn 10 minutter. Med 50 flygninger i året nekter jeg å bruke 2 døgn av årets 365 dager på sikkerhetsmarginer på flyplasser. 

Så om taxien ikke kommer, eller det har vært en ulykke, og det er kø, da må jeg høflig spørre om jeg kan slippe forbi. 

Og så slipper jeg selvfølgelig forbi andre som trenger det samme. 95% av flygningene har jeg jo 5-10 minutter å gå på, og gir gjerne denne tiden til noen som har hatt litt uflaks på veien den dagen.

Den ene gangen jeg møtte på en som deg var faktisk da jeg måte "hive meg på" et fly for å rekke å se mamma før hun døde. Personen ("Karen") hoppet raskt unna da hun fikk høre årsaken til at jeg var ute i siste liten. 

Anonymkode: a7b6a...74f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den ene gangen jeg møtte på en som deg var faktisk da jeg måte "hive meg på" et fly for å rekke å se mamma før hun døde. Personen ("Karen") hoppet raskt unna da hun fikk høre årsaken til at jeg var ute i siste liten. 

Anonymkode: a7b6a...74f

en "karen" som du skriver ville ikke latt deg gå forbi men svart noe ala hvor fæl du var som brukte din mor som unnskyldning på denne måten.. 

Anonymkode: 3b439...800

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hva vet du om hvorfor de har dårlig tid? Og hvorfor er folk så surmaga og knappe med hverandre i denne tråden? 

Jeg legger som sagt ikke inn mer enn 10 minutter. Med 50 flygninger i året nekter jeg å bruke 2 døgn av årets 365 dager på sikkerhetsmarginer på flyplasser. 

Så om taxien ikke kommer, eller det har vært en ulykke, og det er kø, da må jeg høflig spørre om jeg kan slippe forbi. 

Anonymkode: a7b6a...74f

Ingenting, men det er jo ikke mitt problem. Jeg synes også det er kjedelig å beregne god nok tid til eventuelle uforutsette hendelser, men jeg er ikke frekk nok til å snike og presse meg foran andre hvis jeg selv har valgt å prioritere annerledes. Da må jeg heller ta konsekvensene selv. 

Anonymkode: da8ec...d24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingenting, men det er jo ikke mitt problem. Jeg synes også det er kjedelig å beregne god nok tid til eventuelle uforutsette hendelser, men jeg er ikke frekk nok til å snike og presse meg foran andre hvis jeg selv har valgt å prioritere annerledes. Da må jeg heller ta konsekvensene selv. 

Anonymkode: da8ec...d24

Hyggelig verden vi lever i, gitt... 

Man "prioriterer" ikke at taxien ikke kommer, eller at det er en bilulykke, eller at du plutselig må hive deg på et fly på grunn av et møte, eller dødsfall. 

Ingen drar bevisst for sent hjemmefra. Og om folk flest kunne vist litt raushet i køer ville dere alle spart mye tid på å ikke henge på slitsomme og overprisede flyplasser. 

Anonymkode: a7b6a...74f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da jeg jobbet i sikkerhetskontrollen på Gardermoen, for flere år siden, så hendte det at de kom fra gaten og så etter de siste passasjerene til siste flighten innenlands på kvelden. Da hendte det at det var transfer fra utlandet som skulle videre, men så var den taxfreen da, den måtte de jo selvfølgelig innom uten tanke på at flyet ventet. Ikke alltid den fra flyselskapet var like blid da. 
For oss som jobbet i sikkerhetskontrollen spilte det ikke så stor rolle, vi hadde hele vakta foran oss så om vi sto 3-4 personer der og hang til det kom gate closed på tavla spilte mindre rolle. Verre når den på gate hadde glemt å endre fra gate closing til gate closed, da fikk vi ikke stengt og vi hadde andre ting vi måtte gjøre. 

Anonymkode: 34b4b...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Husker da jeg jobbet i sikkerhetskontrollen på Gardermoen, for flere år siden, så hendte det at de kom fra gaten og så etter de siste passasjerene til siste flighten innenlands på kvelden. Da hendte det at det var transfer fra utlandet som skulle videre, men så var den taxfreen da, den måtte de jo selvfølgelig innom uten tanke på at flyet ventet. Ikke alltid den fra flyselskapet var like blid da. 
For oss som jobbet i sikkerhetskontrollen spilte det ikke så stor rolle, vi hadde hele vakta foran oss så om vi sto 3-4 personer der og hang til det kom gate closed på tavla spilte mindre rolle. Verre når den på gate hadde glemt å endre fra gate closing til gate closed, da fikk vi ikke stengt og vi hadde andre ting vi måtte gjøre. 

Anonymkode: 34b4b...e23

Enig i den.

Selv om jeg argumenterer for at man ikke trenger en enorm sikkerhetsmargin om folk bare kan være litt hyggelige med hverandre, så gjør jeg jo ingenting som forsinker meg ytterligere om det først nærmer seg avgang. Ingen tax free. Ingen kaffe/mat to go. Og et solid tempo mot gaten. 

Anonymkode: a7b6a...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...