AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #2 Skrevet 17. mai 2022 Hvorfor opprettet du denne tråden? Ja? Fortell? Anonymkode: 0bcc9...2ca 14 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #3 Skrevet 17. mai 2022 Mest sannsynlig på grunn av høyere kaloriinntak enn forbrenning. Eller at den vokser i rykk og napp i høyden, da er man ofte overvektig en periode. Dette klarte du vel å forstå selv? Anonymkode: 26c8e...cf4 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #4 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mest sannsynlig på grunn av høyere kaloriinntak enn forbrenning. Eller at den vokser i rykk og napp i høyden, da er man ofte overvektig en periode. Dette klarte du vel å forstå selv? Anonymkode: 26c8e...cf4 Høres rart ut. Ville nå heller tro at voksing i rykk og napp fører til at barn kan bli veldig tynne, men klarer ikke å se noen logikk i at de skulle bli overvektige. Med mindre de stapper i seg for mye mat da, men det har jo ingenting med å "vokse i rykk og napp" å gjøre. Anonymkode: a08f2...8fc 11 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #5 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mest sannsynlig på grunn av høyere kaloriinntak enn forbrenning. Eller at den vokser i rykk og napp i høyden, da er man ofte overvektig en periode. Dette klarte du vel å forstå selv? Anonymkode: 26c8e...cf4 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor opprettet du denne tråden? Ja? Fortell? Anonymkode: 0bcc9...2ca Fordi jeg leser på KG: «baret mitt er litt kraftig» når BMI viser alvorlig fedme. «Barnet mitt er supersterk, men litt rund» -‘fedme. «Barn har godt av å ha litt å gå på ved sykdom» - fedme. Osv. Så jeg er spent på hva foreldrene svarer på det konkrete spørsmålet. Anonymkode: 60a70...d70 8 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #6 Skrevet 17. mai 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Høres rart ut. Ville nå heller tro at voksing i rykk og napp fører til at barn kan bli veldig tynne, men klarer ikke å se noen logikk i at de skulle bli overvektige. Med mindre de stapper i seg for mye mat da, men det har jo ingenting med å "vokse i rykk og napp" å gjøre. Anonymkode: a08f2...8fc Det kan selvfølgelig føre til begge deler? Selv ble jeg temmelig lubben som 11-12åring, før jeg plutselig strakk meg nesten 10 cm på et halvt år. Var slank igjen etter det. Anonymkode: 26c8e...cf4 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #7 Skrevet 17. mai 2022 Kjenner et overvektig barn godt og barnet får godteri hver eneste dag, is hver dag og stort sett pasta eller pølse til middag. Virker nesten som at moren har tvangstanke om å fore opp barnet. Hun beklager seg over at barnet er overvektig og i neste setning forteller hun at barnet får snop daglig. Tror det er noe som ikke stemmer i hodet til moren. Anonymkode: 1521c...677 8
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #8 Skrevet 17. mai 2022 Herregud.. for en tråd å starte på 17.mai 🙄 Noen barn, slik som min venninne sin jente, er FØDT "rundere". Hun er frisk, hun er sprek, hun er helt herlig!❤ Hun er bare sånn som hun er.. Moren har alltid vært slank og de er en aktiv familie.. Hvorfor skulle egentlig noen trenge å forsvare dette for DEG? Hvem tror du at du er?😂 Anonymkode: 9e2d2...215 8 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #9 Skrevet 17. mai 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi jeg leser på KG: «baret mitt er litt kraftig» når BMI viser alvorlig fedme. «Barnet mitt er supersterk, men litt rund» -‘fedme. «Barn har godt av å ha litt å gå på ved sykdom» - fedme. Osv. Så jeg er spent på hva foreldrene svarer på det konkrete spørsmålet. Anonymkode: 60a70...d70 Tror du at de foreldrene du bruker som eksempler her liksom skulle få en øyeåpner av spørsmålet ditt, også blir barna slanke? Anonymkode: 26c8e...cf4 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #10 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja? Fortell? Anonymkode: 60a70...d70 De fleste vil garantert fortelle at det er «genetisk» og at barnet spiser to knekkebrød og trenger 8 dager i uka uten å gå ned. De færreste tør å innrømme at ungene er bælfeite fordi de spiser usunn mat! Anonymkode: 5c92c...62c 9 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #11 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Herregud.. for en tråd å starte på 17.mai 🙄 Noen barn, slik som min venninne sin jente, er FØDT "rundere". Hun er frisk, hun er sprek, hun er helt herlig!❤ Hun er bare sånn som hun er.. Moren har alltid vært slank og de er en aktiv familie.. Hvorfor skulle egentlig noen trenge å forsvare dette for DEG? Hvem tror du at du er?😂 Anonymkode: 9e2d2...215 Nå er ikke jeg trådstarter, men dette er et diskusjonsforum, er det plutselig ulovlig å ta opp temaer man lurer på? Anonymkode: 5c92c...62c 9 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #12 Skrevet 17. mai 2022 Jeg var overvektig som barn fordi: 1. Foreldrene mine hadde verken tid eller overskudd til å "dra meg med ut" i den alderen hvor alt blir kjedelig og barneleker var for barnslig. Jeg har to søsken som tok all tiden og energien til mine foreldre med sine utfordringer. 2. Vi bodde på bygden og den eneste aktive fritidsaktiviteten var fotball, som jeg overhode ikke var interessert i. 3. Mitt fristed var å reise på hytten med mine besteforeldre i helgene, og min bestemor er alt for flink til å lage god kosemat. Og er den typen som viser omsorg gjennom å lage favorittmaten min så ofte som hun kan. Jeg var normalvektig frem til jeg var rundt 10 år. Og overvektig frem til jeg var slutten av 20 årene. Er vel fortsatt litt rund i kantene, men så lenge jeg klarer å gå i fjellet med 15-20 kg sekk om sommeren på min årlige tur over Hardangervidden så er jeg godt fornøyd. Hvertfall med tanke på at jeg var over 120 kg på det tyngste. Og har vært innom de tre vanligste spiseforstyrrelsene underveis. Anonymkode: 196b7...f0b 10 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #13 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvorfor opprettet du denne tråden? Ja? Fortell? Anonymkode: 0bcc9...2ca La folk få lov til å spørre! Er ikke verre enn at man ignorerer tråden hvis man ikke liker den. Anonymkode: e63f2...4a1 9
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #14 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Mest sannsynlig på grunn av høyere kaloriinntak enn forbrenning. Eller at den vokser i rykk og napp i høyden, da er man ofte overvektig en periode. Dette klarte du vel å forstå selv? Anonymkode: 26c8e...cf4 Tror sannsynligheten er litt større for at det er for høyt kaloriinntak og for lavt aktivitetsnivå. Selvom de fleste her på forumet liker å overbevise seg selv om at ungene er overvektige av merkelig grunner. Anonymkode: e63f2...4a1 5 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #15 Skrevet 17. mai 2022 (endret) Jeg synes at svarene (les: unnskyldningene) folk kommer med ofte er morsomst. Ikke rart at det er mye overvekt her i landet når folk faktisk tror at overvekt skyldes sykdom og medisiner (det kan, men det er sjeldent), født kraftig, genetikk, naturlig forbrenning på under 1000 kalorier dagen, at det er umulig å gå ned i vekt fordi dietter visstnok ikke virker 95% av gangene, eller at de rett og slett er sunne og friske med en bmi på 35 og ville sett ut som et skjelett med en bmi i nærheten av 25 Anonymkode: 2c2a9...fc5 Delryddet,fjernet sitering av regelbrudd. Chantielle mod. Endret 18. mai 2022 av Chantielle 3 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #16 Skrevet 17. mai 2022 Selv om spørsmålet er stilt på en åpenbar frekk måte og med baktanker, tenker jeg likevel å svare, fordi det kanskje kan åpne noen fordomsfulle øyne. Mitt barn har ikke en av-knapp. Han har vært sånn helt siden han var baby, han spiste uhemmede mengder MME. Og senere grøt. Og senere annen mat. Det var liksom ingen bunn. Og før fordømmingen fortsetter: Jeg prøvde virkelig å amme, og ammet søsknene, men til og med helsesøster anbefalte flaske. Helsesøster sa det ville gå seg til når han begynte å krabbe og gå etc, men det gjorde det aldri. Vi prøvde ham på idrett for å få mer fysisk aktivitet, men barnet har forsinket grovmotorisk utvikling (uavhengig av vekt, har blitt fulgt opp av spesialisthelsetjenesten), og hatet fotball, som han ikke mestret. Dette har fortsatt opp i barneskolealder. Han ELSKER mat. All slags mat, inkludert sunn mat som salat og grønnsaker. Men det er ikke spesielt lett å slanke ett barn når man også har et annet barn som er undervektig. Vi kan ikke ha en ren grønnsaksmiddag, for da vil det undervektige barnet ikke spise så mye som et gram. Og når man ikke ønsker å påføre noen av barna spiseforstyrrelser, er det ikke så enkelt å finne ut hvordan man skal finne balansen. Dette barnet som er overvektig spiser sunt (elsker for eksempel grønnsaker), får bare godteri på lørdager og da i begrensede mengder etc, men han spiser rett og slett for MYE til hvert måltid. I tillegg er det nok også noe uheldig genetikk der, for les dere opp på forskning - genetikk er viktig ift overvekt. Han var dessuten undervektig da han ble født, og det var infarkter i morkaka. Jeg mistenker at han nok fikk for lite næring i svangerskapet, og at dette har ført til epigenetiske endringer. Men det får vi uansett ikke gjort noe med. Vi har imidlertid, på tross av bekymringer mtp å påføre ham spiseforstyrrelser, valgt å aktivt begrense porsjonene og forsøke å lære barnet mer selvkontroll nå, og det er ikke så enkelt når det er snakk om et barn på 10+ år. Å si at du får ikke mer kjøttboller, men broren din (undervektig) får. Men vi ser at det har hjulpet. Han har gått ned en god del kilo denne vinteren. Det er ikke sånn at alle barn er overvektige fordi foreldrene deres stapper i dem brus og godteri og pølser hver dag. Vi har tre barn - ett overvektig, ett undervektig, ett normalvektig. Far er normalvektig, mens jeg veier for mye - men det er av andre årsaker enn barnets overvekt. Vi spiser helt normal mat. Vekt er komplisert. Jeg har venner som driver med overvektsforskning. De er reflekterte og ikke-fordømmende, i motsetning til mobben på KG. Anonymkode: e8a78...c38 20 8 6
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #17 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selv om spørsmålet er stilt på en åpenbar frekk måte og med baktanker, tenker jeg likevel å svare, fordi det kanskje kan åpne noen fordomsfulle øyne. Mitt barn har ikke en av-knapp. Han har vært sånn helt siden han var baby, han spiste uhemmede mengder MME. Og senere grøt. Og senere annen mat. Det var liksom ingen bunn. Og før fordømmingen fortsetter: Jeg prøvde virkelig å amme, og ammet søsknene, men til og med helsesøster anbefalte flaske. Helsesøster sa det ville gå seg til når han begynte å krabbe og gå etc, men det gjorde det aldri. Vi prøvde ham på idrett for å få mer fysisk aktivitet, men barnet har forsinket grovmotorisk utvikling (uavhengig av vekt, har blitt fulgt opp av spesialisthelsetjenesten), og hatet fotball, som han ikke mestret. Dette har fortsatt opp i barneskolealder. Han ELSKER mat. All slags mat, inkludert sunn mat som salat og grønnsaker. Men det er ikke spesielt lett å slanke ett barn når man også har et annet barn som er undervektig. Vi kan ikke ha en ren grønnsaksmiddag, for da vil det undervektige barnet ikke spise så mye som et gram. Og når man ikke ønsker å påføre noen av barna spiseforstyrrelser, er det ikke så enkelt å finne ut hvordan man skal finne balansen. Dette barnet som er overvektig spiser sunt (elsker for eksempel grønnsaker), får bare godteri på lørdager og da i begrensede mengder etc, men han spiser rett og slett for MYE til hvert måltid. I tillegg er det nok også noe uheldig genetikk der, for les dere opp på forskning - genetikk er viktig ift overvekt. Han var dessuten undervektig da han ble født, og det var infarkter i morkaka. Jeg mistenker at han nok fikk for lite næring i svangerskapet, og at dette har ført til epigenetiske endringer. Men det får vi uansett ikke gjort noe med. Vi har imidlertid, på tross av bekymringer mtp å påføre ham spiseforstyrrelser, valgt å aktivt begrense porsjonene og forsøke å lære barnet mer selvkontroll nå, og det er ikke så enkelt når det er snakk om et barn på 10+ år. Å si at du får ikke mer kjøttboller, men broren din (undervektig) får. Men vi ser at det har hjulpet. Han har gått ned en god del kilo denne vinteren. Det er ikke sånn at alle barn er overvektige fordi foreldrene deres stapper i dem brus og godteri og pølser hver dag. Vi har tre barn - ett overvektig, ett undervektig, ett normalvektig. Far er normalvektig, mens jeg veier for mye - men det er av andre årsaker enn barnets overvekt. Vi spiser helt normal mat. Vekt er komplisert. Jeg har venner som driver med overvektsforskning. De er reflekterte og ikke-fordømmende, i motsetning til mobben på KG. Anonymkode: e8a78...c38 Du som er moren VALGTE å mate ungen din med alt for mye, altså så er det din feil at ungen er feit. Anonymkode: 821f4...eb3 3 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #18 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selv om spørsmålet er stilt på en åpenbar frekk måte og med baktanker, tenker jeg likevel å svare, fordi det kanskje kan åpne noen fordomsfulle øyne. Mitt barn har ikke en av-knapp. Han har vært sånn helt siden han var baby, han spiste uhemmede mengder MME. Og senere grøt. Og senere annen mat. Det var liksom ingen bunn. Og før fordømmingen fortsetter: Jeg prøvde virkelig å amme, og ammet søsknene, men til og med helsesøster anbefalte flaske. Helsesøster sa det ville gå seg til når han begynte å krabbe og gå etc, men det gjorde det aldri. Vi prøvde ham på idrett for å få mer fysisk aktivitet, men barnet har forsinket grovmotorisk utvikling (uavhengig av vekt, har blitt fulgt opp av spesialisthelsetjenesten), og hatet fotball, som han ikke mestret. Dette har fortsatt opp i barneskolealder. Han ELSKER mat. All slags mat, inkludert sunn mat som salat og grønnsaker. Men det er ikke spesielt lett å slanke ett barn når man også har et annet barn som er undervektig. Vi kan ikke ha en ren grønnsaksmiddag, for da vil det undervektige barnet ikke spise så mye som et gram. Og når man ikke ønsker å påføre noen av barna spiseforstyrrelser, er det ikke så enkelt å finne ut hvordan man skal finne balansen. Dette barnet som er overvektig spiser sunt (elsker for eksempel grønnsaker), får bare godteri på lørdager og da i begrensede mengder etc, men han spiser rett og slett for MYE til hvert måltid. I tillegg er det nok også noe uheldig genetikk der, for les dere opp på forskning - genetikk er viktig ift overvekt. Han var dessuten undervektig da han ble født, og det var infarkter i morkaka. Jeg mistenker at han nok fikk for lite næring i svangerskapet, og at dette har ført til epigenetiske endringer. Men det får vi uansett ikke gjort noe med. Vi har imidlertid, på tross av bekymringer mtp å påføre ham spiseforstyrrelser, valgt å aktivt begrense porsjonene og forsøke å lære barnet mer selvkontroll nå, og det er ikke så enkelt når det er snakk om et barn på 10+ år. Å si at du får ikke mer kjøttboller, men broren din (undervektig) får. Men vi ser at det har hjulpet. Han har gått ned en god del kilo denne vinteren. Det er ikke sånn at alle barn er overvektige fordi foreldrene deres stapper i dem brus og godteri og pølser hver dag. Vi har tre barn - ett overvektig, ett undervektig, ett normalvektig. Far er normalvektig, mens jeg veier for mye - men det er av andre årsaker enn barnets overvekt. Vi spiser helt normal mat. Vekt er komplisert. Jeg har venner som driver med overvektsforskning. De er reflekterte og ikke-fordømmende, i motsetning til mobben på KG. Anonymkode: e8a78...c38 MME kunne du fint ha begrenset, her er det du som gjorde han en bjørnetjeneste og nå får du resultatet. Det er ikke babyen som bestemmer mengdene den skal spise, men du. Anonymkode: 5c92c...62c 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #19 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): MME kunne du fint ha begrenset, her er det du som gjorde han en bjørnetjeneste og nå får du resultatet. Det er ikke babyen som bestemmer mengdene den skal spise, men du. Anonymkode: 5c92c...62c Er du helsesøster? Dette diskuterte jeg selvsagt med helsepersonell. Anonymkode: e8a78...c38 7 8
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #20 Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du som er moren VALGTE å mate ungen din med alt for mye, altså så er det din feil at ungen er feit. Anonymkode: 821f4...eb3 Typisk svar fra fordømmende personer uten kunnskap om hvor komplekst mat, helse og vekt er. Anonymkode: e8a78...c38 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå