Gå til innhold

Mamma som skal på dps. Redd for barneværnet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gikk på dps og ble meldt til barnevernet på grunnlag av å ha tatt et par trekk av en joint i barnefri uke. Denne "tilståelsen" var bare noe jeg fortalte tilfeldig i forbindelse med en emosjonelt vanskelig periode. Ganske merkelig avgjørelse med tanke på at å kutte ut personen som drev med dette og "tok meg med på det" var del av historien. Jeg synes at jeg klarte meg nokså bra med å stå i full jobb, klare mine barneuker og kutte ut elementer som var negative for helsen. Slett med uvirkelighetsfølelse og depresjon. Og dette var "hjelpen jeg fikk" ❤️

Anonymkode: 83c70...fb7

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg gikk på dps og ble meldt til barnevernet på grunnlag av å ha tatt et par trekk av en joint i barnefri uke. Denne "tilståelsen" var bare noe jeg fortalte tilfeldig i forbindelse med en emosjonelt vanskelig periode. Ganske merkelig avgjørelse med tanke på at å kutte ut personen som drev med dette og "tok meg med på det" var del av historien. Jeg synes at jeg klarte meg nokså bra med å stå i full jobb, klare mine barneuker og kutte ut elementer som var negative for helsen. Slett med uvirkelighetsfølelse og depresjon. Og dette var "hjelpen jeg fikk" ❤️

Anonymkode: 83c70...fb7

Håper at du anmeldte behandleren da bekymringsmeldingen var helt tydelig ulovlig.

Anonymkode: c5a00...72d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg jobber i psykiatrisk poliklinikk.

Vi gjennomfører en barnekartleggingssamtale, for å danne oss et bilde av barnas situasjon. Du kan også bli tilbudt barnesamtale (frivillig), hvor barna får alderstilpasset informasjon om forelderens sykdom. Det er ingen automatisk melding til barnevernet, sånt skjer helst ved alvorlig rusbruk eller alvorlig sinnslidelse. Ved "vanlig" depresjon er dette veldig sjelden, men mulig behandler oppfordrer deg til å søke hjelp/avlastning hos familien/venner - ev barnevernet. 

 

Anonymkode: 2ccfc...2f8

Jeg og venner har vært på DPS - ingen av oss opplevde dette. 

Anonymkode: 085a0...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Håper at du anmeldte behandleren da bekymringsmeldingen var helt tydelig ulovlig.

Anonymkode: c5a00...72d

Jeg vurderte det, men hadde ikke overskudd. Jeg byttet behandler men fikk da en kollega av den tidligere nevnte. Det står noen usakligheter i journal som denne behandleren bare overtok fra behandleren med bekymringsmeldinga. Jeg har skrevet en klage på dette men ikke sendt den ennå. BV har jeg ikke noe å gjøre med lenger... Saken må jeg jo følge opp om jeg sender den inn, så vet ikke når jeg får gjort det. Har en sperre for det .men det må gjøres. 

Til TS vil jeg si at det er synd om frykt for BV skal hindre behandling, men jeg vil ikke lyve heller. Se an personen før du forteller ting som kan bli brukt mot deg. Det er særlig noen diagnoser som anses som bevilgning til å lire av seg hva som helst fra behandlerside. Vær åpen for å få hjelp, men kjenn på magefølelsen i møte med dem. Ikke vær naiv.

Anonymkode: 83c70...fb7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Gikk på dps i 2,5 år og ble gravid 2 ganger da. Aldri snakk om noe barnevern :)  Ble friskmeldt under siste svangerskap.

Anonymkode: d7292...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt riktig! Jeg ble meldt da jeg fikk fødselsdepresjon. Selvom barna var meget godt ivaretatt av far, og moren min bodde hos oss og hjalp til. Var det siste vi som familie trengte! Så kommer helt an på hvem du møter på i systemet. Dessverre for oss fikk jeg en ung og tydeligvis overivrig behandler. Gikk privat etter det. 

Anonymkode: 7a948...673

Det er trist. Hadde fødseldepresjon og fikk hjelp. Ingen meldte meg for det. Hadde mannen hjemme da han måtte få min permisjon.

Anonymkode: bd2a3...48b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er trist. Hadde fødseldepresjon og fikk hjelp. Ingen meldte meg for det. Hadde mannen hjemme da han måtte få min permisjon.

Anonymkode: bd2a3...48b

Var helt latterlig! Men førte jo til mye stress siden vi måtte gjennom møter, de skulle ha informasjon fra legen, skolen og barnehagen til de to eldste. Føltes skamfullt og flaut. Vi er ressurssterke mennesker, jeg bare fikk en fødselsdepresjon som nybakt trebarnsmor. Ble jo raskt henlagt. Men føltes som et overgrep å bli meldt til barnevernet av de som skulle hjelpe. De visste jo at barna var meget godt ivaretatt mens jeg hadde det vanskelig. 

Anonymkode: 7a948...673

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du tar tak i livet ditt,tenker jeg.

Hvis ikke du har det bra,så har ikke barna dine det bra heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Var helt latterlig! Men førte jo til mye stress siden vi måtte gjennom møter, de skulle ha informasjon fra legen, skolen og barnehagen til de to eldste. Føltes skamfullt og flaut. Vi er ressurssterke mennesker, jeg bare fikk en fødselsdepresjon som nybakt trebarnsmor. Ble jo raskt henlagt. Men føltes som et overgrep å bli meldt til barnevernet av de som skulle hjelpe. De visste jo at barna var meget godt ivaretatt mens jeg hadde det vanskelig. 

Anonymkode: 7a948...673

Ja det er tungt. Ihvertfall når du er en god mor. Kan ikke styre om du skal få det eller ikke. Men å søke hjelp er viktig og burde vel være mer enn nok. Å sende bv på de da er ikke greit så lenge de har flere til å hjelpe seg og barna blir ivaretatt. Er nok mange mørketall der ute på fødselsdeprisjoner og andre ting for at folk er for redd til å søke hjelp! På tide at de som melder blir stilt til ansvar om det ikke er god nok grunn! Det er ufattelig tungt å stå i det i tilegg til det andre.

Anonymkode: bd2a3...48b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei og nei. Jeg har jobbet i akuttpsykiatri, kommunal psykiatri og på DPS - og det finnes absolutt ingen automatikk i dette. Du kan være en eksemplarisk mor selv om du er litt deprimert. For at helsepersonell skal ha varslingsplikt til barnevernet kreves det at barna er utsatt for omsorgssvikt. Det er de ikke automatisk selv om mor trenger litt hjelp. I min karriere har jeg møtt kanskje 2000 småbarnsmødre, og èn eneste gang har jeg opplevd at avdelingen kontaktet barnevernet. Og det var et mye mer alvorlig tilfelle enn en lett depresjon. 

Jeg har selvfølgelig opplevd mange ganger at vi oppfordrer mor til å kontakte barnevernet for hjelp, veiledning og avlastning - men kun én bekymringsmelding har jeg opplevd. 

Anonymkode: e5819...b8a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som går på dps eller andre psykologer har jo barn. 
De fleste som oppsøker hjelp har jo et problem de ønsker å få hjelp til, og få det bedre. 
Det er bare toppen av isfjellet av de som er «syke» som søker hjelp.
Tenk alle mørketall.. alle som lider i stillhet. Det er der det kan bli farlig. 
Foreldre som ønsker hjelp for psyken er gode foreldre som har innsikt og ser seg selv. 
 

Anonymkode: 97452...a15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, nei og nei. Jeg har jobbet i akuttpsykiatri, kommunal psykiatri og på DPS - og det finnes absolutt ingen automatikk i dette. Du kan være en eksemplarisk mor selv om du er litt deprimert. For at helsepersonell skal ha varslingsplikt til barnevernet kreves det at barna er utsatt for omsorgssvikt. Det er de ikke automatisk selv om mor trenger litt hjelp. I min karriere har jeg møtt kanskje 2000 småbarnsmødre, og èn eneste gang har jeg opplevd at avdelingen kontaktet barnevernet. Og det var et mye mer alvorlig tilfelle enn en lett depresjon. 

Jeg har selvfølgelig opplevd mange ganger at vi oppfordrer mor til å kontakte barnevernet for hjelp, veiledning og avlastning - men kun én bekymringsmelding har jeg opplevd. 

Anonymkode: e5819...b8a

Hvilken DPS har du jobbet for? Hadde vært godt å vite hvor det er så bra, hvis det du forteller er sant.

Anonymkode: c5a00...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, nei og nei. Jeg har jobbet i akuttpsykiatri, kommunal psykiatri og på DPS - og det finnes absolutt ingen automatikk i dette. Du kan være en eksemplarisk mor selv om du er litt deprimert. For at helsepersonell skal ha varslingsplikt til barnevernet kreves det at barna er utsatt for omsorgssvikt. Det er de ikke automatisk selv om mor trenger litt hjelp. I min karriere har jeg møtt kanskje 2000 småbarnsmødre, og èn eneste gang har jeg opplevd at avdelingen kontaktet barnevernet. Og det var et mye mer alvorlig tilfelle enn en lett depresjon. 

Jeg har selvfølgelig opplevd mange ganger at vi oppfordrer mor til å kontakte barnevernet for hjelp, veiledning og avlastning - men kun én bekymringsmelding har jeg opplevd. 

Anonymkode: e5819...b8a

Nå er det i helsevesenet som alle andre offentlige etater, man er prisgitt de menneskene man møter på. Det finnes også helsepersonell som bryter varslingsplikten. Så det er et reelt problem man faktisk må ha i bakhodet. 
 

Som denne fæle saken feks: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KzWXV4/jeg-ble-beskyldt-for-aa-ha-drept-min-egen-datter

Anonymkode: 7a948...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ingen automatikk i at barnevernet blir koblet inn. Å melde til bv er uansett aller siste instans. Hvis de mener at du trenger hjelp vil de først og fremst oppfordre deg til å kontakte bv selv, for veiledning, avlastning eller annet (som uansett er hoveddelen av det bv jobber med, det er bare syke mennesker på KG og andre fora som tror bv ikke gjør annet enn å ta barn fra foreldre).  Lykke til. Det er uansett udelt positivt at du tar tak i dette. 

Anonymkode: c22a5...3fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, det er ingen automatikk i at barnevernet blir koblet inn. Å melde til bv er uansett aller siste instans. Hvis de mener at du trenger hjelp vil de først og fremst oppfordre deg til å kontakte bv selv, for veiledning, avlastning eller annet (som uansett er hoveddelen av det bv jobber med, det er bare syke mennesker på KG og andre fora som tror bv ikke gjør annet enn å ta barn fra foreldre).  Lykke til. Det er uansett udelt positivt at du tar tak i dette. 

Anonymkode: c22a5...3fd

Neida, i realiteten er dessverre barnevernet ofte aller første instans. 

40% av barn som får hjelp av barnevernet er plassert utenfor hjemmet sitt, så ja, jeg ville si at det er risikabelt å ha med barnevernet å gjøre.

Anonymkode: c5a00...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i barnevern. Ble nylig henvist til DPS, og er ikke bekymret på egne vegne iallefall. Fint at man tar grep om egne vegne. 

 

Anonymkode: 1bb2b...ad6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Barnevernet blir ikke automatisk koblet inn. Eneste er at de gjerne må kobles inn dersom du er aleneforsørger, skal ha døgnopphold og ikke har familie/venner rundt deg som kan ha barna imens. Men det er jo da for å hjelpe deg og barna, ikke for å påpeke noe hos dere som familie :) 

Ellers så er det jo bare positivt at du søker og tar imot hjelp av dps når du trenger. Større sjanse for at barnevernet kobles på dersom det ikke tas tak i den psykiske helsen hos foreldre og det videre går utover barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått til psykolog siden før jeg ble mor. Jeg har 2 barn og ingen på dps har noen gang ytret at de vil melde meg til barnevernet. Jeg tok derimot kontakt med dem selv for noen år siden fordi jeg ønsket litt veiledning i morsrollen. Jeg fikk god hjelp fra dem da 😊

Anonymkode: f00d1...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg jobber i barnevern. Ble nylig henvist til DPS, og er ikke bekymret på egne vegne iallefall. Fint at man tar grep om egne vegne. 

 

Anonymkode: 1bb2b...ad6

Jeg har forstått det slik at barnevernsansatte er hellige og ‘fredet’, da de er så spesielle og unike med barn at det er er unntak. 😅 

Anonymkode: 16dab...47d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg gikk på dps og ble meldt til barnevernet på grunnlag av å ha tatt et par trekk av en joint i barnefri uke. Denne "tilståelsen" var bare noe jeg fortalte tilfeldig i forbindelse med en emosjonelt vanskelig periode. Ganske merkelig avgjørelse med tanke på at å kutte ut personen som drev med dette og "tok meg med på det" var del av historien. Jeg synes at jeg klarte meg nokså bra med å stå i full jobb, klare mine barneuker og kutte ut elementer som var negative for helsen. Slett med uvirkelighetsfølelse og depresjon. Og dette var "hjelpen jeg fikk" ❤️

Anonymkode: 83c70...fb7

For en idiotisk ting å informere dps om når du har barn. Du må ha skjønte det kom til å bli meldt når du sa det! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...