Gå til innhold

Mamma som skal på dps. Redd for barneværnet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har noen år slitt med en mulig depresjon eller noe sånt. Hverfall er jeg ganske langt nede i perioder og er ofte litt nedstemt. Jeg trenger også å få jobba med tankesettet mitt da det er veldig negativt. Men spørsmålet er egentlig: Jeg har to barn på 4 og 5 år. Kommer barneværnet til å kobles inn når jeg starter hos dps? Jeg har enda ikke fått første time og jeg har nå begynt å få kalde føtter. Blir så redd for å miste barna eller noe sånt. Det hadde ikke akkurat hjulpet på psyken å ha barneværnet på pustende i nakken. Men jeg prøver å tenke at det at jeg søker hjelp skal være til hjelp for min familie. Det er klart det går utåver dem og de merker at jeg ikke har det bra…

hilsen redd mamma

 

 

 

Anonymkode: 99ac1...cbe

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ingen automatikk i at barnevernet blir inkludert. 

Anonymkode: 3274a...d89

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kommer an på? Er du alene med barna?

Jeg har gått på DPS mens jeg hadde tre barnehagebarn. Aldri vært noe barnevern involvert.

Anonymkode: 26d64...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hei!

Har noen år slitt med en mulig depresjon eller noe sånt. Hverfall er jeg ganske langt nede i perioder og er ofte litt nedstemt. Jeg trenger også å få jobba med tankesettet mitt da det er veldig negativt. Men spørsmålet er egentlig: Jeg har to barn på 4 og 5 år. Kommer barneværnet til å kobles inn når jeg starter hos dps? Jeg har enda ikke fått første time og jeg har nå begynt å få kalde føtter. Blir så redd for å miste barna eller noe sånt. Det hadde ikke akkurat hjulpet på psyken å ha barneværnet på pustende i nakken. Men jeg prøver å tenke at det at jeg søker hjelp skal være til hjelp for min familie. Det er klart det går utåver dem og de merker at jeg ikke har det bra…

hilsen redd mamma

 

 

 

Anonymkode: 99ac1...cbe

barnvernet er ikke farlig ,ikke tro på alt du leser

Anonymkode: 2e2af...6ad

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dps melder kun om meldeplikten utløses. Av erfaring skjer det sjelden på dps. 

Anonymkode: 821a8...3d5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trygt gå til psykolog uten at barnevernet blir innblandet.

Anonymkode: a0f8a...21c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går til psykolog når jeg trenger det. Bv blir ikke kontaktet for det. Da må det være veldig god grunn til det. Jeg er gift med barnefar og ikke alene da. Men har hatt kontakt med bv pga hevn fra svigermor og jeg sa da at jeg gikk til psykolog og diagnosen min. De brydde seg ikke. For jeg søker hjelp når jeg trenger det. Jeg er ærlig om det og er flink å ta meg av barna. Om du sliter med å ta deg av barna og ikke har en mann i livet som kan avlaste deg no når du søker hjelp kan det være dps spør om du vil ha hjelp av bv med avlasting til du er komt ovenpå igjen. Kanskje du bare trenger en sykemelding og få litt fri på dagen til behandling og hjelp fremover og en pustepause før barna kommer fra bhg/skole. En utslitt deprimert mor er ikke noe særlig! Ta vare på deg selv og lykke til :) Ikke vær redd bv, de hjelper og bryr seg i de fleste tilfeller. De ønsker det beste for barna og familien. De fleste av bv ihvertfall! Kan være noen steder har litt dårlig rykte. Men jeg opplevde de som veldig ok og flinke. Tungt med falske beskyldninger men flotte folk som kom. 

Anonymkode: bd2a3...48b

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i psykiatrisk poliklinikk.

Vi gjennomfører en barnekartleggingssamtale, for å danne oss et bilde av barnas situasjon. Du kan også bli tilbudt barnesamtale (frivillig), hvor barna får alderstilpasset informasjon om forelderens sykdom. Det er ingen automatisk melding til barnevernet, sånt skjer helst ved alvorlig rusbruk eller alvorlig sinnslidelse. Ved "vanlig" depresjon er dette veldig sjelden, men mulig behandler oppfordrer deg til å søke hjelp/avlastning hos familien/venner - ev barnevernet. 

 

Anonymkode: 2ccfc...2f8

  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg jobber i psykiatrisk poliklinikk.

Vi gjennomfører en barnekartleggingssamtale, for å danne oss et bilde av barnas situasjon. Du kan også bli tilbudt barnesamtale (frivillig), hvor barna får alderstilpasset informasjon om forelderens sykdom. Det er ingen automatisk melding til barnevernet, sånt skjer helst ved alvorlig rusbruk eller alvorlig sinnslidelse. Ved "vanlig" depresjon er dette veldig sjelden, men mulig behandler oppfordrer deg til å søke hjelp/avlastning hos familien/venner - ev barnevernet. 

 

Anonymkode: 2ccfc...2f8

Hva er alvorlig rusbruk? :P 

Anonymkode: 16dab...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ingen måte, du kan ta det helt med ro🙂 De aller fleste som går til samtaler på DPS er helt nomale folk som av ulike grunner trenger noen å snakke med. Det er ikke noe forskjell på det og feks gå til kiropraktor med vond rygg. Helt normalt! Behandleren din spør om antakeligvis om livssituasjonen din når *hen skal bli kjent med deg, og da kartlegger de ting som feks om du har barn, familie, nettverk osv. Og selvfølgelig dersom det skulle vise seg at du var så deprimert at du bare ligger i et mørkt rom uten noen andre til å ta seg av barna ville nok behandleren din ha hjulpet deg med å få nødvendig hjelp. Og det KAN jo være i form av en bekymringsmelding til barnevernet, men dette ville blitt gjort i samarbeid med deg og barnevernet ville da bare sett det som positivt at du samarbeider og tar tak i problemene dine. 

Anonymkode: 61428...0ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at de melder til barnevernet. Det kommer helt an på behandleren.

Anonymkode: c5a00...72d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan hende at de melder til barnevernet. Det kommer helt an på behandleren.

Anonymkode: c5a00...72d

Nei det kommer ikke an på behandleren, men mors sinnstilstand. En depresjon er nødvendigvis ikke ‘bare en depresjon. Den kan være alvorlig den også. Om mor sitter og forteller om en helt mørk tilværelse, der hun knapt kommer seg opp av senga enkelte dager og tenker at barna har det bedre uten henne, da bør detjo  absolutt kartlegges hvorvidt hun kan få hjelp og avlastning mht barna. Barnevernet kommer på banen fordi det trengs, ikke fordi de ønsker å være vemmelige.

TS om du skal få hjelp hos DPS for depresjon vil ikke bv automatisk kobles inn. Men sliter du med alvorlig depresjon som går kraftig ut over morsrollen må du jo få hjelp mht barna. Det betyr ikke at de vil ta fra deg barna, men du vil kunne få (økonomisk) hjelp til støtteordninger bla. Barnevernet vil det beste for deg og barna.

Har du derimot bare en mild/moderat depresjon som ikke går ut over barna i stor grad, så vil neppe bv komme på banen. Du må derimot være forberedt på spørsmål rundt barna og da er det opp til deg hvor ærlig du ønsker å være. 

Anonymkode: c82f3...132

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei det kommer ikke an på behandleren, men mors sinnstilstand. En depresjon er nødvendigvis ikke ‘bare en depresjon. Den kan være alvorlig den også. Om mor sitter og forteller om en helt mørk tilværelse, der hun knapt kommer seg opp av senga enkelte dager og tenker at barna har det bedre uten henne, da bør detjo  absolutt kartlegges hvorvidt hun kan få hjelp og avlastning mht barna. Barnevernet kommer på banen fordi det trengs, ikke fordi de ønsker å være vemmelige.

TS om du skal få hjelp hos DPS for depresjon vil ikke bv automatisk kobles inn. Men sliter du med alvorlig depresjon som går kraftig ut over morsrollen må du jo få hjelp mht barna. Det betyr ikke at de vil ta fra deg barna, men du vil kunne få (økonomisk) hjelp til støtteordninger bla. Barnevernet vil det beste for deg og barna.

Har du derimot bare en mild/moderat depresjon som ikke går ut over barna i stor grad, så vil neppe bv komme på banen. Du må derimot være forberedt på spørsmål rundt barna og da er det opp til deg hvor ærlig du ønsker å være. 

Anonymkode: c82f3...132

Jo, det er helt opptil behandleren/behandlerne om det blir sendt en bekymringsmelding eller ikke. Bekymringsmelding kan bli sendt selv om det ikke er snakk om alvorlig depresjon. 

Anonymkode: c5a00...72d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei det kommer ikke an på behandleren, men mors sinnstilstand. En depresjon er nødvendigvis ikke ‘bare en depresjon. Den kan være alvorlig den også. Om mor sitter og forteller om en helt mørk tilværelse, der hun knapt kommer seg opp av senga enkelte dager og tenker at barna har det bedre uten henne, da bør detjo  absolutt kartlegges hvorvidt hun kan få hjelp og avlastning mht barna. Barnevernet kommer på banen fordi det trengs, ikke fordi de ønsker å være vemmelige.

TS om du skal få hjelp hos DPS for depresjon vil ikke bv automatisk kobles inn. Men sliter du med alvorlig depresjon som går kraftig ut over morsrollen må du jo få hjelp mht barna. Det betyr ikke at de vil ta fra deg barna, men du vil kunne få (økonomisk) hjelp til støtteordninger bla. Barnevernet vil det beste for deg og barna.

Har du derimot bare en mild/moderat depresjon som ikke går ut over barna i stor grad, så vil neppe bv komme på banen. Du må derimot være forberedt på spørsmål rundt barna og da er det opp til deg hvor ærlig du ønsker å være. 

Anonymkode: c82f3...132

Joda, det kommer an på behandleren. Vi mennesker er ikke et objektivt måleinstrument, akkurat.  
 

Ser ikke på det som noe poeng i å motta hjelp når man har blitt mamma. 

Anonymkode: 16dab...47d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro som høygravid på dps, ingenting skjedde. Tror barnevernet kontaktes kun hvis meldeplikten utløses, dvs du er til fare for barna.

Anonymkode: 999ea...76d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er A4 går det bra. 

Anonymkode: 16dab...47d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jo, det er helt opptil behandleren/behandlerne om det blir sendt en bekymringsmelding eller ikke. Bekymringsmelding kan bli sendt selv om det ikke er snakk om alvorlig depresjon. 

Anonymkode: c5a00...72d

Helt riktig! Jeg ble meldt da jeg fikk fødselsdepresjon. Selvom barna var meget godt ivaretatt av far, og moren min bodde hos oss og hjalp til. Var det siste vi som familie trengte! Så kommer helt an på hvem du møter på i systemet. Dessverre for oss fikk jeg en ung og tydeligvis overivrig behandler. Gikk privat etter det. 

Anonymkode: 7a948...673

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei 😊 jeg går på dps. Leste i min egen journal at de vurderte det som at jeg ikke hadde behov for hjelp fra barnevern. Så de ser det jo selvfølgelig an men du kan jo være en god forelder selv om du har depresjon, er jo ikke sånn at de tar barna på grunn av det. 

Anonymkode: 58d0f...2a8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er redd men trenger hjelp så lurer jeg på om det ville vært et alternativ å ha samtaler på video på nett med en utenlandsk psykolog? Mange som gjør det.

Anonymkode: c5a00...72d

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei 😊 jeg går på dps. Leste i min egen journal at de vurderte det som at jeg ikke hadde behov for hjelp fra barnevern. Så de ser det jo selvfølgelig an men du kan jo være en god forelder selv om du har depresjon, er jo ikke sånn at de tar barna på grunn av det. 

Anonymkode: 58d0f...2a8

Ja, men så kan det hende at en annen person vurderer annerledes på grunn av et eller annet selv om situasjonen ikke er alvorlig og barna har det helt fint.

Anonymkode: c5a00...72d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...