AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #1 Del Skrevet 16. mai 2022 Endelig ble jeg ferdig med fanagenseren, men den ble hakket stram over armene og brystet. Resten er fint. Har ikke sydd eller vasket den. Kan jeg vaske den og strekke den på noe vis? Jeg orker ikke å rekke opp. Anonymkode: afe57...14e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #2 Del Skrevet 16. mai 2022 Er det mønsterstrikken som er blitt litt stram? Er det bare litt, så ordner det seg. Strikketøy går ut i bruk, og du kan som du sier strekke det litt ut i fasong etter at du vasker genseren og ulla er våt. Anonymkode: ad767...5fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 16. mai 2022 #3 Del Skrevet 16. mai 2022 Vask og strekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #4 Del Skrevet 16. mai 2022 Har du strikket i ren ull vil det kunne bli mye bedre etter vask og strekk. Anonymkode: 04e17...e26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #5 Del Skrevet 16. mai 2022 Kommer jo an på garnet du har strikket i, hvor løst eller fast du har strikket, og hvor mye mindre for liten den er. Anonymkode: 9cdea...e9d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #6 Del Skrevet 16. mai 2022 Det er stramt over skuldrene og brystet. Jeg er ganske breiskuldra og tok ikke dette med i betraktning når jeg begynte. Men jeg ser for meg at hvis jeg vasker og strekker, kanskje legger noe i genseren, håndduker f.eks? Anonymkode: afe57...14e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #7 Del Skrevet 19. mai 2022 Hvilken garn har du strikket i da? Det har noe å si for hva du kan gjøre. Anonymkode: b1cf2...4a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hunter7 Skrevet 23. mai 2022 #8 Del Skrevet 23. mai 2022 Du sier at du ikke har sydd den sammen. Er den strikket i deler eller rundt? Er den strikket i deler, kan du lage kiler og sy de inn for å få mer bevegelsesrom. Er den strikket rundt, så kan du fortsatt strikke kiler, men da må du sy gode sømmer der du vil ta genseren ut og så sy fast kilene (ikke helt ulikt metoden man bruker i kofter). Jeg har måttet gjøre det en gang, og det var et helvetes arbeid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 25. mai 2022 #9 Del Skrevet 25. mai 2022 Prøv å vask den, også strekker du den i vår tilstand. Du kan også dampe den, og strekk den mens den er fuktig Med damping så mener jeg at du tar et kjøkkenhåndkle og fukter med vann, la det være ganske vått. Legg det oppå genseren, også trykker du strykejernet ned på det våte kjøkkenhåndkleet (jeg damper alltid nystrikka ullklær pga det blir jevnere og mykere) Jeg har en tendens til å strikke strammere når det er mønsterstrikk, så jeg fikk tips om å gå opp et halvt nummer i pinnestørrelse på mønsterdelen. Og det funker hvis hele genseren består av mønster så strikker jeg hele med et halvt nummer tykkere pinner. Er det mønster feks bare på brystpartiet (sånn som da jeg strikket Hopi-genser) så byttet jeg pinne da jeg skulle begynne på mønsterstrkkk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå