AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #1 Skrevet 16. mai 2022 Må foreldre gå i tog med det trinnet ungen/ungene representerer? Når jeg spurte noen foreldre om dette så lo de bare av meg og svarte selfølgelig skal foreldre gå i tog med barna! Jeg er vokst opp med at mine foreldre sto i veikanten, vaiet med flagget og ropte hurra når jeg stolt gikk forbi dem i toget? Har tidene forandret seg? Hilsen forvirret 1.klasse tvillingmamma Anonymkode: 6dd1b...06d 1
Mamasitas Skrevet 16. mai 2022 #2 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Må foreldre gå i tog med det trinnet ungen/ungene representerer? Når jeg spurte noen foreldre om dette så lo de bare av meg og svarte selfølgelig skal foreldre gå i tog med barna! Jeg er vokst opp med at mine foreldre sto i veikanten, vaiet med flagget og ropte hurra når jeg stolt gikk forbi dem i toget? Har tidene forandret seg? Hilsen forvirret 1.klasse tvillingmamma Anonymkode: 6dd1b...06d Heia tvillingmamma❤️ Mine foreldre gikk ikke i tog heller. De var ikke engang og så på toget så jeg ville ikke gå selv heller. Du må gå med barna dine, det vil være gode minner og tradisjoner de tar med videre til sine barn❤️ Til lykke på dagen imorgen!🥰 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #3 Skrevet 16. mai 2022 Nei det må du ikke. Eller, det må være 1 eller 2 voksne med i toget. Du kan velge å være en av dem, eller du kan stå å se på fra sidelinja. Jeg har aldri, og kommer aldri til å gå i tog med barna mine. Det finnes så mange foreldre som mer en gjerne vil gå i tog, at jeg som hater å gå i tog, har valgt å stå å se på fra sidelinja Anonymkode: c7641...a49 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #4 Skrevet 16. mai 2022 Mamasitas skrev (4 minutter siden): Heia tvillingmamma❤️ Mine foreldre gikk ikke i tog heller. De var ikke engang og så på toget så jeg ville ikke gå selv heller. Du må gå med barna dine, det vil være gode minner og tradisjoner de tar med videre til sine barn❤️ Til lykke på dagen imorgen!🥰 Det må man så absolutt ikke. Det er helt opp til hver enkelt om de vil ikke ikke. Barna får gode minne selv om mor/far velger å ikke gå i toget sammen med dem Anonymkode: c7641...a49 5
GammelKaktus Skrevet 16. mai 2022 #5 Skrevet 16. mai 2022 Hos oss så får ikke foreldre gå med barna, det er lærere og andre fra skolen som går med de i toget. Vi står og glor og så møtes vi på skolen når de er ferdige. 5
SinEater Skrevet 16. mai 2022 #6 Skrevet 16. mai 2022 Jeg gikk i tog uten foreldre, min far hentet meg når toget var ferdig. Urelevant kanskje, men har ingen gode minner fra 17mai.. 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 16. mai 2022 #7 Skrevet 16. mai 2022 Det er ikke sånn at alle foreldre skal gå i toget, nei. Tror du må ha misforstått noe. Hvis alle foreldre skal være med i barnetoget, blir det jo en helsikkes langt tog Blant de minste skolebarna er det nok vanlig at et par foreldre blir med i toget for å holde styr på alle (vanligvis foreldrekontaktene som arrangerer hvem det blir), resten ser på. Blant de eldre barna er det ingen foreldre med.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #8 Skrevet 16. mai 2022 Jeg går i toget mens junior er fortsatt i barnehagen. Men ganske normalt når de er skolebarn at barna går selv. Ofte er det fau eller 2 ansvarlige voksne som leder klassen i front. Kanskje en voksen bak for å passe på. Må uansett ha en voksen til å bære fanen. Min lærer og klasse assistenten var alltid med samt et par foreldre. Husker jeg gikk stolt sammen med venninnene mine helt fra 1 klasse. Mamma og pappa stod å så på 😊 Anonymkode: f3051...84b
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #9 Skrevet 16. mai 2022 Her har de fleste 1. klassingene med foreldre, og en del 2. klassinger. Etter det er det kun klassekontaktene som er med (og de kontaktlærerne som vil), men de er med helt til de er ferdig på barneskolen. Anonymkode: 6fd5a...c6b
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #10 Skrevet 16. mai 2022 Her hos oss i Oslo får foreldre ikke lov til å gå i toget (unntaket er 1-2 foreldre som blir med for å holde styr på barna). Anonymkode: c75cd...eec
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #11 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her hos oss i Oslo får foreldre ikke lov til å gå i toget (unntaket er 1-2 foreldre som blir med for å holde styr på barna). Anonymkode: c75cd...eec 1-2 per klasse på småskoletrinnet Anonymkode: c75cd...eec
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #12 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må foreldre gå i tog med det trinnet ungen/ungene representerer? Når jeg spurte noen foreldre om dette så lo de bare av meg og svarte selfølgelig skal foreldre gå i tog med barna! Jeg er vokst opp med at mine foreldre sto i veikanten, vaiet med flagget og ropte hurra når jeg stolt gikk forbi dem i toget? Har tidene forandret seg? Hilsen forvirret 1.klasse tvillingmamma Anonymkode: 6dd1b...06d Veldig ulikt fra sted til sted. Her får kun to foreldre pr klasse gå med barna fra 1. klasse, oftest klassekontakter. (Rundt 20-25 barn pr klasse og 3-4 klasser pr kull) Anonymkode: f7f33...c3e
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #13 Skrevet 16. mai 2022 Anonymus Notarius skrev (1 time siden): Det er ikke sånn at alle foreldre skal gå i toget, nei. Tror du må ha misforstått noe. Hvis alle foreldre skal være med i barnetoget, blir det jo en helsikkes langt tog Blant de minste skolebarna er det nok vanlig at et par foreldre blir med i toget for å holde styr på alle (vanligvis foreldrekontaktene som arrangerer hvem det blir), resten ser på. Blant de eldre barna er det ingen foreldre med. Her er det kombinert barne- og borgertog, det er ca 50 elever pr årskull fordelt på to skoler. Det er svært vanlig at foreldrene går sammen med de yngste skolebarna - evt besteforeldre dersom familien også har barn i barnehage eller er opptatt på annet hold (f.eks omsorgsyrker). Tradisjoner og kutymer er svært ulike fra sted til sted, med tanke på hvor varierte bosetninger det er i Norge. Anonymkode: f79c7...6b7
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #14 Skrevet 16. mai 2022 Anonymus Notarius skrev (1 time siden): Det er ikke sånn at alle foreldre skal gå i toget, nei. Tror du må ha misforstått noe. Hvis alle foreldre skal være med i barnetoget, blir det jo en helsikkes langt tog Blant de minste skolebarna er det nok vanlig at et par foreldre blir med i toget for å holde styr på alle (vanligvis foreldrekontaktene som arrangerer hvem det blir), resten ser på. Blant de eldre barna er det ingen foreldre med. Er ikke et helsikes langt tog hele poenget med tog? Her går hele skolen, barnehagene og andre i ett og samme tog. Foreldrene går selvsagt med om de ønsker. Jeg syns det er rart å ikke ville gå i tog med barnet, men jeg vokste jo opp med at vi gjorde det sammen, da. Anonymkode: 01253...612 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #15 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Er ikke et helsikes langt tog hele poenget med tog? Her går hele skolen, barnehagene og andre i ett og samme tog. Foreldrene går selvsagt med om de ønsker. Jeg syns det er rart å ikke ville gå i tog med barnet, men jeg vokste jo opp med at vi gjorde det sammen, da. Anonymkode: 01253...612 Her er poenget med at foreldre, besteforeldre står/går langs siden er at alle skal få se sine håpefulle gå i toget. Med masse voksne i toget så synes ikke barna de blir gjemt bak alle store voksne. I barnehagen (som går halve strekningen av skolebarna) er det lov med fullt kaos med barn, foreldre og eventuelt barnevogner. Anonymkode: f7f33...c3e 2
Marikken Skrevet 16. mai 2022 #16 Skrevet 16. mai 2022 Tenker det er litt ulike kutymer avhengig av sted og ikke minst størrelsen på stedet der man bor. Her i byen er det vel en 35-40 barne-, ungdoms- og videregående skoler som går i tog (med korps innimellom der) og det er kun lærere + noen ekstra foreldre som er med i selve toget. Alle andre står rundt togets rute og vinker til sine håpefulle. Toget er mer enn langt nok som det er og om foreldre også skulle vært en del av selve toget så hadde det jo blitt helt hinsides langt. Barnehager har gjerne egne tog dagen før (eller noen dager før). Det er også borgertog litt senere på dagen før det er russetog også på ettermiddagen. Så de aller aller fleste som vil gå i tog får muligheten til det Jeg har aldri hatt med mine foreldre i toget og jeg har aldri gått i tog med mine barn - men vi står og vinker og "heier" når de går forbi - vi står på samme plass langsmed ruta som mine foreldre sto på da jeg gikk i tog
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #17 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ikke et helsikes langt tog hele poenget med tog? Her går hele skolen, barnehagene og andre i ett og samme tog. Foreldrene går selvsagt med om de ønsker. Jeg syns det er rart å ikke ville gå i tog med barnet, men jeg vokste jo opp med at vi gjorde det sammen, da. Anonymkode: 01253...612 Her i Oslo er det over hundre skoler med i barnetoget. Det sier seg selv at det er helsikes langt allerede… Anonymkode: c75cd...eec 1
Kjetil E Skrevet 16. mai 2022 #18 Skrevet 16. mai 2022 Anonymus Notarius skrev (3 timer siden): Det er ikke sånn at alle foreldre skal gå i toget, nei. Tror du må ha misforstått noe. Hvis alle foreldre skal være med i barnetoget, blir det jo en helsikkes langt tog Blant de minste skolebarna er det nok vanlig at et par foreldre blir med i toget for å holde styr på alle (vanligvis foreldrekontaktene som arrangerer hvem det blir), resten ser på. Blant de eldre barna er det ingen foreldre med. I utgangspunktet skal ikke foreldre gå i toget. Eventuelt kan de følge bak men ikke blant elevene. Men det er et stort men, i en del kommuner er 17 mai en fridag for lærerne. Og da må det gjerne stille et par foreldre pr klasse i toget, siden det da ikke er lærere med og går.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #19 Skrevet 16. mai 2022 Her er det ikke vanlig å gå med de, er ikke spurt om noen foreldre vil være med heller, de har med seg 2 voksne fra skolen. Anonymkode: 510a0...91c
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #20 Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Må foreldre gå i tog med det trinnet ungen/ungene representerer? Når jeg spurte noen foreldre om dette så lo de bare av meg og svarte selfølgelig skal foreldre gå i tog med barna! Jeg er vokst opp med at mine foreldre sto i veikanten, vaiet med flagget og ropte hurra når jeg stolt gikk forbi dem i toget? Har tidene forandret seg? Hilsen forvirret 1.klasse tvillingmamma Anonymkode: 6dd1b...06d er vel bare klassekontakter som går, her er de 4 på trinnet til min og bare de går Anonymkode: b8e8b...d59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå