Gå til innhold

Hengekøye-ferie. Helt uten erfaring. Hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi tenker på hengekøyeferie i skauen i år. Er det noen med erfaring fra dette? Hva bør vi vite? Hva pakke med oss? Bør vi ha 2 doble senger eller 4 enkle? Ungene er 10,12 og 16 år.

Alle tips mottas med stor takk

Anonymkode: 5063c...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 2 dobble eller 4 enkle senger?

Om du mener hengekøyer, så vil jeg tro det er best med 4 enkle. Husk tarp og myggnetting, spade for å grave ned ekskrementer evt. pose og sekk å ha det i.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hatt 4 doble. Da er et ikke så trangt når en ligger der alene. To i en funker til kos men ikke til soving

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk gode brede FLATE stropper til å henge opp køyene med og ikke disse runde tauene, de sklir på trestammen. 

 

Anonymkode: cd970...b7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk dobbelthengekøye med liggeunderlag oppi. Husk myggnetting og varmeflaske når du legger deg. Sjekk kroppen for flått hver dag. 

Anonymkode: dd041...f2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Heaven Tent, i størrelse XL. Veldig fornøyd😊 Har hver sin hengekøye 

Anonymkode: adea6...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en testnatt nå. Sjekk at utstyret holder, soveposene er varme nok og dere får til pakkingen. Så tar dere en ny testnatt med alt dere bytter ut. Dere kommer til å gjøre masse erfaringer, og man må kjenne utstyret før man står der langt uti skogen og finner ut at man skulle hatt stropper til tarpen og at det er feil gjenger på gassbeholderen til stormkjøkkenet. Vet dere hvor mye mat dere trenger? Hvilken havregrøt dere liker, og sukker, kanel, salt? Smør? Olje?

Vi gjorde ALLE tabbene man kunne gjøre første gang vi teltet ute. Og har oppgradert og byttet ut utstyr i flere runder, rett og slett fordi jeg og den ene ungen er frossenpinner og må ha vinterdunpose selv på sommeren. Nå har vi rutine, vi vet hva vi trenger og hvor mye av alt, og hvor mye som får plass i sekken, og slenger sammen tursekkene våre på ti minutter. 

Endret av Summeer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mt3 skrev (28 minutter siden):

 2 dobble eller 4 enkle senger?

Om du mener hengekøyer, så vil jeg tro det er best med 4 enkle. Husk tarp og myggnetting, spade for å grave ned ekskrementer evt. pose og sekk å ha det i.

 

Ja såklart. Hengekøyer, ikke senger. 

Anonymkode: 5063c...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja såklart. Hengekøyer, ikke senger. 

Anonymkode: 5063c...330

Og som de andre skriver kjøp større hengekøye enn de minste som er. Kjekt å ha litt plass, og rom for liggeunderlag så en ikke blir kald undenifra.

Prøv ut hvilken mat dere vil ha med, hva holder seg uten kjøleskap, tar minst mulig plass og flest mulig av dere liker. Førstehjelpsutstyr, en ekstra stropp.. Google hva andre anbefaler å ha i sekken, sjekk flere før dere bestemmer dere for hva dere vil ha med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dobbel hengekøye er ikke beregnet til å sove to i, hvertfall ikke over lengre tid. Vi har en dobbel pr pers i familien. Husk også gode liggeunderlag for å ikke bli kald, anbefaler Klymit eller sånn underquilt. 

Ta et par testnetter før dere bestemmer dere for ferie, da vil dere fort se hva som trengs av utstyr. 

Anonymkode: 8a282...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alle de andre her. Ta en testnatt først. Man lærer mye om pakking og utstyr.

Vi var på kombinert telt og hengekøyetur i helga. Og hadde pakket med alt for mye og tungt, selv om vi parkerte noen hundre meter fra der vi skulle campe. (mye fordi vi ikke er campingfolk, og derfor ikke har riktig utstyr)

Liggeunderlagene vi hadde med funka dårlig i hengekøye og sklei bare ut. Jeg hadde ikke lest meg opp hvordan å feste hengekøyene, så lå vondt hele natta.

Soveposene vi hadde var for min del litt for kald, og jeg frøs litt. Så jeg burde nok kjøpe meg en sovepose som er litt varmere. Vi hadde lånt utstyr denne helga, så da er det lettere å kjøpe eget etter å ha testet.

Fikk mange lærdommer etter denne første turen, og vi gleder oss allerede til neste tur!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at vanlige «stive» liggeunderlag funker best i hengekøya, oppblåsbare former seg veldig etter deg, men de vanlige stiver opp litt så man slipper å bli most😂

Anonymkode: 92bb1...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utover hva alle andre har sagt så, Se til så hengekøyen ikke henger over steiner og at det er mykt å lande HViS den sklir ned! Er kanskje selvsagt men man kan fort glemme å sjekke underlaget når man er litt ivrig. 🤣🤣😎

Anonymkode: d9f35...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv med en helg først, gjerne i nærheten av der dere bor og i kort gangavstand fra parkering. Man lærer fryktelig mye av å prøve, teste utstyr,  osv. Gjør det enkelt. 

Anonymkode: 76a15...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...