Gå til innhold

Krise, festdrakt til barn lukter sterkt parfyme og jeg trenger råd!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt sent ute her nå, vi fikk en festdrakt fra et vennepar for noen dager siden. Drakta så flott ut i første øyekast, men når jeg luktet på den i dag så lukter den veldig sterkt herreparfyme. Hva gjør jeg for å fjerne lukta? Har lagt den i fryseren nå, men det hjelper kanskje ikke for sånne lukter? Krise 😱

Anonymkode: 7ad67...b5f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vask den?

Anonymkode: 25635...0b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan den vaskes?

Hvis ikke ville jeg hengt den ut.

Anonymkode: 2055f...e60

AnonymBruker
Skrevet

Det står at den bare kan renses, jeg rekker vel uansett ikke å vaske å få den helt tør nå eller? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det står at den bare kan renses, jeg rekker vel uansett ikke å vaske å få den helt tør nå eller? 

Vaske den, og tørk den på tørkestativ rett ved siden av en varmeovn i løpet av natta....burde vel gå vel? Ta den ut til tørk om det et sol ute i morgen, det er jo over halvannen dag til! Ha den på en kjapp 1 timersvask eller mindre

Endret av Mumia
  • Liker 2
Skrevet

Ta den på kaldvask med eddik - uten sentrifugering.

Så tørker du den i håndkle, og henger den utendørs imorgen. 

Jeg ville belaget meg på å ta en tur på butikk imorgen, om du fortsatt kjenner lukten etter vask med eddik vil den ikke forsvinne. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

La den henge ute, det kan hjelpe på lukt.

Anonymkode: de5b0...690

AnonymBruker
Skrevet

Vask med eddik uten sentrifuge som nevnt. 

Rull inn i håndkle. 

Heng ut i vind dersom mulig. 

Anonymkode: b19d6...a6b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips dere  👍

AnonymBruker
Skrevet

Tok min (voksenstr, trønderbunad) på finvask 30 grader med milo. ble kjempefin og luktet godt. Har også prøvd på ullprogram men da er det så mye vann igjen at det hadde gått raskere å ta det for hånd.

Har vasket en del andre ting med eddik uten særlig hell, så foretrekker milo, blenda sensitiv o.l.

Anonymkode: 7373c...95a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt sent ute her nå, vi fikk en festdrakt fra et vennepar for noen dager siden. Drakta så flott ut i første øyekast, men når jeg luktet på den i dag så lukter den veldig sterkt herreparfyme. Hva gjør jeg for å fjerne lukta? Har lagt den i fryseren nå, men det hjelper kanskje ikke for sånne lukter? Krise 😱

Hva er problemet? Vil du ikke at sønnen din skal lukte godt og kanskje til og med få seg litt dåse? 😁

Anonymkode: 8eb48...719

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vasker den. Og så henger du den ut. Og så lar du den henge ute til 17. mai. Og så tar du en vurdering på om det er forsvarlig å la barnet gå i den. Dersom ikke ifører du barnet bukse og skjorte.

De fleste typer stank i klær som ikke er mugg-relaterte går vekk etter noen uker med lufting, så fortsetter du å la drakten henge ute vil den være fint brukbar neste år. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tok min (voksenstr, trønderbunad) på finvask 30 grader med milo. ble kjempefin og luktet godt. Har også prøvd på ullprogram men da er det så mye vann igjen at det hadde gått raskere å ta det for hånd.

Har vasket en del andre ting med eddik uten særlig hell, så foretrekker milo, blenda sensitiv o.l.

det hjelper jo ikke å erstatte en stank med en annen? Milo stinker parfyme, så en kan ikke la unger gå i klær vasket med slikt. Jeg vasker ull med shampo. Parfymefri, selvsagt. Godt mulig du som voksen liker parfyme. Men når det beviselig er skadelig for barn utsetter man ikke dem for det, like lite som man røyker med dem i bilen.

Anonymkode: f6f32...6cf

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva er problemet? Vil du ikke at sønnen din skal lukte godt og kanskje til og med få seg litt dåse? 😁

"Festdrakt til barn" 😕

Anonymkode: 5f889...b1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er festdrakt til en jente og hun er 10 år 🙄

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vasker ull med shampo. Parfymefri, selvsagt. Godt mulig du som voksen liker parfyme. Men når det beviselig er skadelig for barn utsetter man ikke dem for det, like lite som man røyker med dem i bilen.

Oi, snakk om å sitte på sin høye hest. For vaskemiddel. Skulle tro du snakket om barnemishandling her, men nei. Milo! 

Anonymkode: b19d6...a6b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du vasker den. Og så henger du den ut. Og så lar du den henge ute til 17. mai. Og så tar du en vurdering på om det er forsvarlig å la barnet gå i den. Dersom ikke ifører du barnet bukse og skjorte.

De fleste typer stank i klær som ikke er mugg-relaterte går vekk etter noen uker med lufting, så fortsetter du å la drakten henge ute vil den være fint brukbar neste år. 

det hjelper jo ikke å erstatte en stank med en annen? Milo stinker parfyme, så en kan ikke la unger gå i klær vasket med slikt. Jeg vasker ull med shampo. Parfymefri, selvsagt. Godt mulig du som voksen liker parfyme. Men når det beviselig er skadelig for barn utsetter man ikke dem for det, like lite som man røyker med dem i bilen.

Det finnes parfymefri Milo

Anonymkode: 414f0...908

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes ikke nyvasket med helt normale milde vaskemidler er en stank.. Både blenda sensitiv og den hvite Miloen vi har lukter veldig lite synes jeg da. For vår del var det å vaske noe rent for å fjerne lukt av hva det nå enn er. Bruker ikke parfyme selv, men jeg bruker deodorant og helt vanlige vaskemidler - synes du virker veldig hysterisk som sammenligner det med røyking i bil...

Hvor skadelig er det om min 3 åring bruker ullundertøy vasket med Milo mener du? Hva gjør du om du må bruke flekkfjerner? Det må jo da være livsfarlig.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Alltid noen som skal være "hakket over"...

Anonymkode: 032cf...612

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er festdrakt til en jente og hun er 10 år 🙄

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

"Festdrakt til barn" 😕

Anonymkode: 5f889...b1c

Ja jeg bomma litt og så ikke at det var til "barn", tenkte det var til en tenåring.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det festdrakt fra butikk eller en eksklusiv hjemmesydd? Hvis den er fra butikk kan den selvfølgelig vaskes i maskin. Det gjør jeg etter hvert bruk. Jeg vasker den på 30 grader med 600 omdreininger

Anonymkode: 087bb...a2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...