Gå til innhold

Noen som har erfaring med å arrangere urnenedsettelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Pappa døde for en måned siden. Han flyttet til min by etter at han ble enkemann for 7 år siden. Vi har ingen annen familie her, og hans siste ønske var at urna skal settes i mammas grav i byen jeg vokste opp. Vi hadde bisettelse i kirka her og kun søsteren min kom tilreisende, så det var kun sju personer i bisettelsen. Resten av slekta (de bor på stedet) vil heller komme til urnenedsettelsen.

Jeg har aldri deltatt i urnenedsettelse. Er det vanlig med seremoni? Prest? Virker rart for meg å plassere urna foran i kirka og ha en slags kopi av bisettelsen. Andre tips? Har avtalt tidspunkt med kirkekontoret. Trenger ikke råd angående hva som må betales for, kun praktiske ting og hva som er vanlig.

Det er en flyreise unna, så litt tungvint for meg å organisere. Søsteren min har ikke tenkt å komme (hun bor heller ikke i oppvekstbyen). Hun var sterkt uenig i kremasjon og ville at vi skulle ha kistebegravelse i min by, men jeg insisterte på at pappa ønske skal oppfylles. 

Anonymkode: d3a74...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi hadde urnenedsettelse for få måneder siden, hadde ingen seremoni, det er ikke så vanlig heller. Her var bisettelse i samme kirke/kirkegård som urnen er. Men urnen leveres jo kirkekontoret etter kremering, så da må det jo oppgis hvilken kirke dere ønsker. Det må også være plass i ønsket grav for en urne til. Bodde han i en kommune koster det ekstra om han skal ha gravplass et annet sted

Anonymkode: 0053c...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kirkegård og plass i ønsket grav, er avklart. Utfordringen er at "hele slekta" vil komme. Vanlig at noen sier noe? Hvem gjør hva?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.5.2022 den 15.40):

Kirkegård og plass i ønsket grav, er avklart. Utfordringen er at "hele slekta" vil komme. Vanlig at noen sier noe? Hvem gjør hva?

TS

Men de hadde jo muligheten til å komme når bisettelsen fant sted? Hvorfor kom de ikke da?

Når vi hadde urnenedsettelse så var det kun oss nærmeste samlet rundt gravstedet. Kirketjeneren kom med urnen som viste oss navn og personnr på urnen slik at vi kunne bekrefte at det var riktig. Vi ble spurt om noen ønsket å senke urnen men ingen ønsket å gjøre det da vi ble tatt litt på sengen av spørsmålet. Kirketjeneren senket urnen. Så fikk vi noen minutter for oss selv før graven ble lukket.

Så spiste vi kake og drakk kaffe etterpå hjemme hos en i familien. 

Da vi hadde selve bisettelsen ble det holdt taler og opplesning av dikt i kirken. Så spise vi mat etterpå men dette var også kun for den nærmeste familien siden dette var under koronarestriksjonene.

Anonymkode: a0118...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Urnenedsettelse blir litt hva dere gjør det til. Jeg har vært med på at ansatt på kirkekontoret setter urna ned og jeg har selv senket urna en gang. Det er ingen seremoni om ikke man lager en selv, og vi har aldri vært inne i kirka/kapellet.

Om dere er mange så kanskje dere vil synge en sang ved graven? Kanskje dere skal vurdere å leie et lokale til etterpå? Bestille bord på et spisested? Eller er det noen som har plass og er åpen for at dere møtes hjemme hos dem? 

Vurder gjerne om du vil ha med en rose eller en plante til graven (og ta med en liten spade om den skal plantes om ikke du vet at det er tilgjengelig på gravlunden). Eventuelt ta med et lys du kan tenne om du synes det er en fin ting. 

Den første gange jeg var med på en urnenedsettelse følte jeg det ble veldig uhøytidlig, det er derfor jeg kommer med forslag. 

Kondolerer med pappaen din. 

Anonymkode: aa1c2...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vært med på dette 1 gang. Bisettelse i byen min slektning bodde med stort oppmøte. Kremasjon etter hans ønske, urnen ble sendt til min hjemby der han hadde noe familie og en tilknytning. En fra kirkekontoret senket urnen. Vi hadde ordnet med musiker som spilte saksofon etter urnesenking. Så hadde vi leid lokaler ( ei kantine), bestilt snitter og kaffe der, og så hadde vi avtalt oss mellom å ta med kaker. Det var to som sa noen minneord, alt var privat arrangert. 

Anonymkode: 0a27e...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men de hadde jo muligheten til å komme når bisettelsen fant sted? Hvorfor kom de ikke da? 

Når vi hadde urnenedsettelse så var det kun oss nærmeste samlet rundt gravstedet. Kirketjeneren kom med urnen som viste oss navn og personnr på urnen slik at vi kunne bekrefte at det var riktig. Vi ble spurt om noen ønsket å senke urnen men ingen ønsket å gjøre det da vi ble tatt litt på sengen av spørsmålet. Kirketjeneren senket urnen. Så fikk vi noen minutter for oss selv før graven ble lukket.

Så spiste vi kake og drakk kaffe etterpå hjemme hos en i familien. 

Da vi hadde selve bisettelsen ble det holdt taler og opplesning av dikt i kirken. Så spise vi mat etterpå men dette var også kun for den nærmeste familien siden dette var under koronarestriksjonene.

Slekta bor der urnenedsettelsen skal være. Bisettelsen foregikk her jeg bor på motsatt kant av landet. Kronglete og dyrt å reise. En flybillett koster nærmere 10 000 kr t/r og så må man kjøre (leie)bil i to timer fra flyplassen og hit. Så jeg skjønner dem godt.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Slekta bor der urnenedsettelsen skal være. Bisettelsen foregikk her jeg bor på motsatt kant av landet. Kronglete og dyrt å reise. En flybillett koster nærmere 10 000 kr t/r og så må man kjøre (leie)bil i to timer fra flyplassen og hit. Så jeg skjønner dem godt.

Ja den ser jeg og.

Samtidig så tenker jeg at en begravelse koster mye penger. Dere har jo allerede arrangert en begravelse. Skal dere leie kirke, prest og muligens organist igjen til urnenedsettelsen så blir det jo en del penger.

Jeg tror jeg hadde droppet noe opplegg i kirken og kun hadd en vanlig urnenedsettelse på gravplassen. Og så arrangert et uformelt minnesamvær etterpå hjemme hos noen av slektningene med noe lett å spise og drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...