Gå til innhold

Jeg bestemte meg for å lese koranen. Og er mildt sagt sjokkert over innholdet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Dette er igjen tatt ut av kontekst. Men jeg ser ikke hvor her i teksten er det snakk om rasisme pga hudfarge? Meg bekjent er kristne mer rasistiske enn muslimer. Ta USA som eksempel. Så nevner du kristendommen er SIKKERT LIKE ILLE,ja du har helt rett der at kristendommen er ille. Hva sier bibelen om f eks kvinner?

Anonymkode: a6d60...e11

Hva spiller det for rolle hva bibelen sier ? de fleste i tråen sier at de taravstad fra det. men det gjør ikke muslimer på samme måte. 

Anonymkode: cdd18...cd4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Islamfobi. det er meg et merkelig utrykk. Islamfobi = fobi mot en religion som truer vanntro i annenhvert avsnitt.  Som syntes steinkastning er greit, og drap av ikke troende. Ja jeg er en islamofob. En stolt en også. Er også en kristenfob. Mer hatefull retorikk skal man lete lenge etter. I dagens Norge er man rasist for å stå i mot hatefulle bøker. slik burde det ikke være!

Anonymkode: cdd18...cd4

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva spiller det for rolle hva bibelen sier ? de fleste i tråen sier at de taravstad fra det. men det gjør ikke muslimer på samme måte. 

Anonymkode: cdd18...cd4

Jeg tar absolutt ikke avstand fra Islam. Jeg er en stolt muslim. Så kan alle islamofober ta seg en bolle😊

Anonymkode: a6d60...e11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie Sadberg skrev (2 minutter siden):

Står det sammme i Bibelen 😂

Du forstår tydligvis ikke innlegget.  Les alt

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tar absolutt ikke avstand fra Islam. Jeg er en stolt muslim. Så kan alle islamofober ta seg en bolle😊

Anonymkode: a6d60...e11

og der har vi problemet.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Du nevner det, men hopper likevel lettvint videre; "det står mye rart i bibelen også". Jeg mener du burde stoppe opp litt lenger ved dette, og ikke bare legge bort fordi mange nordmenn visstnok har tatt et oppgjør med dette.

For ja, det står veldig mye rart der. Blant annet hvordan man skal straffe noen som har vært utro. Særlig kvinnesynet, reglene og straffene er helt syke. Det står også at homofili bør straffes hardt, og kan aldri godtas. Og særdeles mye mer.

Det er for enkelt å ta opp hvor mye "rart" det står i koranen, og samtidig legge vekk alt det rare i bibelen med denne argumentasjonen.

Gamletestamentet er (også) makaber lesing. Hva med å feie for egen dør først og fremst?

Anonymkode: 3a8d4...001

Kristendommen har vært igjennom en reform det nekter islam. Dermed oppfattes det som står i koranen og haditene slik immamene velger å tolke den. Mao får man ike tenke selv engang 

ellers har du nok ikke lest koranen. Det har jeg med samme innfallsport som TS, og jeg har også lest bibelen flere ganger.  Det som er slående når man kjenner bibelen og så lese koranen, er at alt det som er kjærlighet i bibelen «massakreres» og på et vis plagieres, men nå med negativt fortegn. Muslimer har jo aldri lest bibelen, og de forstår ikke heller treenigheten i denne monoteistiske religionen. Men hadde de lest den hadde de nok selv oppdaget at koranen er et plagiat som henter et utgangspunkt i bibelen, for så å vri det om til noe negativt.

Koranen er pur vold. Og fienden er de vantro, og kvinner er på nivå med husdyr som skal tiltes og temmes. 
 Når dette tolkes bokstavtro, og dette er det viktigste i muslimers liv, skjønner man at de må ende opp med holdninger som ikke helt harmoniserer med det kristne har lært eller er oppdratt til (nestekjærlighet og det å vende det andre kinnet til for eksempel) 

Anonymkode: 37d43...486

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tar absolutt ikke avstand fra Islam. Jeg er en stolt muslim. Så kan alle islamofober ta seg en bolle😊

Anonymkode: a6d60...e11

Man er ikke ISLAMOFOB om man stiller seg kritisk til en religion. Da er man religionskritiker og det er faktisk helt essensielt for vår ytringsfrihet.

 

Anonymkode: 37d43...486

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jo, det gjør de. De følger ikke gamle testamentet.

Når tilog med norske biskoper går ut og forsvarer abortloven i USA, skjønner du at det er forskjell i misjonering av religion mellom Islam og Kristendom her i Norge.

Anonymkode: 9214a...6e1

Men det har jo ingenting med skriften å gjøre. Skriften i det gamle testamentet er minst like grotesk som i Koranen. 

Anonymkode: 4b839...e73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har alltid vrt i mot grupper som SIAN og syntes de har vert noen store idioter. For å få litt mer kunnskap om hva som virkelig står i Koranen tenkte jeg å lese den.

Jeg er mildt sagt sjokkert. Jeg har aldri lest så mye hatefullt i hele litt liv. Det står at de vantro skal dø i Ilden. At man ikke skal være venner med de, og trusler om å tro  på allah elers kommer du til helvete. Det står at en god muslim er en som drar ut til kamp for allah. 

om dette budskapet står et eller to ganger , så er dt jo rom for å tolke dette annerledes , jeg bestemte meg for å lese videre og tenkTe at jeg ikke skulle dra ting ut av kontekst om dette var noe som var nevnt et fåtall ganger i koranen. Men det gjentar seg og gjentar seg fra kapittel til kapittel. Annenhvert vers dreier seg faktisk om de vanntro. 

Jeg begynner faktisk å se litt hva SIAN mener om det er dette budskapet så mange følger. 

Det står mye rart i bibelen også. Men her har jo veldig mange nordmenn tatt et oppgjørog sagt høyt og tydelig at vi ikke støtter disse holdningene.  De aller færrete av nordmenn følger bibelen i 2022, og det viser også at vi ikke støtter disse holdningene lenger. 

Hvorfor er det ikke flere muslimer som står opp imot det forkastelige som står i denne hellige boken? hvorfor er det ingen som står opp mot innholdet i den ? 

Og dere som fortsatt står og skriker ingen rasister i våre gater. Har dere lest koranen? 

Jeg har hørt hva de sier. De informerer om innholdet i koranen. Jeg trodde også før at dette var dratt ut av kontekst. Men det var før jeg leste den selv.  Men jeg har egetlig aldri hørt at de har nevnt noe om rase. At de for eksempel mener at svarte er mindre verdt enn hvite. De tar jo for seg Islam og innholdet i koranen, så hvorfor er det så mange som sier at dette er rasisme? Sian har ikke nevnt et ord om hudfarge eller annet som kan tyde på rasehat. De stiller kritiske spørmål til innholdet i koranen.  Noe vi allerede har gjort med kristendommen uten å kalle det rasisme.

Eller de to brennpunkt dokumentarerene som tok for seg det mørke innenfor jehovas vitner og smiths venner. Er dette rasisme? hvorfor  er det rasisme så fort man stiller kritiske spørsmål om Islam da?

 

 

 

 

 

Anonymkode: cdd18...cd4

Du må lese mellom fingrene, de mener ting indirekte. Det har mange muslimer hevdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tar absolutt ikke avstand fra Islam. Jeg er en stolt muslim. Så kan alle islamofober ta seg en bolle😊

Anonymkode: a6d60...e11

Islamofob er et tulleord utelukkende brukt som hersketeknikk.

 

Anonymkode: b11b1...781

  • Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal vi med religion??? Det er eventyr som folk tar på ramme alvor og starter kriger over. Menn med makt er de som historisk sett har vært mest interessert i å holde religion levende. Det burde si oss noe. 

Anonymkode: a6720...46e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye bedre i tykkeste bibelbeltet på sør- og vestlandet. Der er det mange som har lidd mye på grunn av religøse.

Anonymkode: 5639e...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tvillingsjel skrev (7 timer siden):

Det som er forskjellen mellom Koranen og Bibelen er at muslimer hevder at Koranen er skrevet av Gud direkte. Bibelen er skrevet av mennesker.

Vi deler jo mye med de kristne. Men vi tror jo altså at ja, Koranen er Guds ord, men den har fysisk blitt skrevet ned og memorisert av mennesker.

Etter profetens død, fred være med ham, ble alle tekster samlet og skrevet på profetens egen dialekt, og satt sammen til en koran. 

 

Anonymkode: 831ab...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Islamofob er et tulleord utelukkende brukt som hersketeknikk.

 

Anonymkode: b11b1...781

Nei,det er det ikke. Akkurat som rasisme. Det finnes mye av begge deler her til lands. Hvorfor kan ikke noen godta at muslimer ønsker å være muslimer og følge Koran,og at mørk hud er like verdt som lys hud?

Anonymkode: a6d60...e11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Nei,det er det ikke. Akkurat som rasisme. Det finnes mye av begge deler her til lands. Hvorfor kan ikke noen godta at muslimer ønsker å være muslimer og følge Koran,og at mørk hud er like verdt som lys hud?

Anonymkode: a6d60...e11

Du vil ikke forstå tydeligvis. 
du sier dermed at de som stiller seg kritisk til hinduismen er hinduofob. Og dermed har angst for menneskene som praktiserer religionen og ikke religionen? Islamofob er et ord som ene og alene er en hersketeknikk for å unngå at Allah og koranen ikke skal kunne kritiseres. En veldig vanlig taktikk.

 

Anonymkode: 37d43...486

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vil ikke forstå tydeligvis. 
du sier dermed at de som stiller seg kritisk til hinduismen er hinduofob. Og dermed har angst for menneskene som praktiserer religionen og ikke religionen? Islamofob er et ord som ene og alene er en hersketeknikk for å unngå at Allah og koranen ikke skal kunne kritiseres. En veldig vanlig taktikk.

 

Anonymkode: 37d43...486

Det er forskjell på å være kritisk til noe, og å drive hets.

Jeg er aktiv motstander av all religion, og har mange ganger kritisert islam i offentligheten, noen ganger i relativt sterke ordelag. Ikke en eneste gang har jeg blitt beskyldt for å være islamofob eller rasist.

Det har noe å gjøre med hvordan man kritiserer. Nesten hver eneste gang noen blir kalt islamofob eller rasist så er det fordi de har generalisert, overdrevet noe voldsomt, kritisert ting som ikke er reelle, brukt hatske ord mot store grupper av individer. Til felles har alle slike innlegg og utsagn at de er drevet av emosjonalitet og ikke faktabasert kritikk.

Anonymkode: ca6c7...897

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er forskjell på å være kritisk til noe, og å drive hets.

Jeg er aktiv motstander av all religion, og har mange ganger kritisert islam i offentligheten, noen ganger i relativt sterke ordelag. Ikke en eneste gang har jeg blitt beskyldt for å være islamofob eller rasist.

Det har noe å gjøre med hvordan man kritiserer. Nesten hver eneste gang noen blir kalt islamofob eller rasist så er det fordi de har generalisert, overdrevet noe voldsomt, kritisert ting som ikke er reelle, brukt hatske ord mot store grupper av individer. Til felles har alle slike innlegg og utsagn at de er drevet av emosjonalitet og ikke faktabasert kritikk.

Anonymkode: ca6c7...897

Takk,endelig noen som forstår.

Anonymkode: a6d60...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelen er langt fra noen "feel good"-bok den heller. Ta det med ro. 

Anonymkode: 4d64d...275

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.5.2022 den 15.25):

Og dere som fortsatt står og skriker ingen rasister i våre gater. Har dere lest koranen? 

Ja, og i motsetning til deg greier vi å forstå konteksten av versene som var under en forsvarskrig da muslimene ble angrepet av arabiske hedninger, Ikke som et generelt vers som oppfordrer til vold mot ikke-muslimer, eller vantro som de bruker i Koranen. Trollingen din er lett å gjennomskue, ingen grunn til å late som om du ikke var muslimhater før også.

Anonymkode: 928a1...7e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...