Gå til innhold

Min sønns forlovede vil ikke skaffe tolk til bryllupet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Tolken ødelegger bildene ... ja ja ...

Hvor går grensen her? Hvis brudgommen brukte rullestol, måtte den tas bort også fordi den ødela bildene?

Jeg ville synes det var naturlig at tolken stod ved presten og hvis noen spør hva personen som "veiver med armene" gjør på bildene så får noen forklare at det er en døvetolk. Jeg skjønner ikke at dette skulle være skjemmende på bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blondie65 skrev (1 time siden):

Tolken ødelegger bildene ... ja ja ...

Hvor går grensen her? Hvis brudgommen brukte rullestol, måtte den tas bort også fordi den ødela bildene?

Jeg ville synes det var naturlig at tolken stod ved presten og hvis noen spør hva personen som "veiver med armene" gjør på bildene så får noen forklare at det er en døvetolk. Jeg skjønner ikke at dette skulle være skjemmende på bilder.

Nå er det faktisk ikke hverken brud eller brudgom som behøver tolk, og dette er deres dag. Situasjonen i HI kan ikke sammenlignes  overhodet med eksempelet ditt.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (1 time siden):

Tolken ødelegger bildene ... ja ja ...

Hvor går grensen her? Hvis brudgommen brukte rullestol, måtte den tas bort også fordi den ødela bildene?

Jeg ville synes det var naturlig at tolken stod ved presten og hvis noen spør hva personen som "veiver med armene" gjør på bildene så får noen forklare at det er en døvetolk. Jeg skjønner ikke at dette skulle være skjemmende på bilder.

Kan vel ikke helt sammenlignes 😅

Anonymkode: 459bb...873

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Lorieen skrev (1 time siden):

Nå er det faktisk ikke hverken brud eller brudgom som behøver tolk, og dette er deres dag. Situasjonen i HI kan ikke sammenlignes  overhodet med eksempelet ditt.

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan vel ikke helt sammenlignes 😅

Anonymkode: 459bb...873

Jeg hører dere sier det. Jeg mener fremdeles at man ikke skal anse nødvendig hjelp til en handikappet person som ting som ødelegger bryllupsbildene. Hvis alle strekker seg litt i hverandres retning kan dette bli en fin dag. Skal en døv gjest bli møtt med at hjelpemiddelet ødelegger bryllupsbildene så er det ingen som strekker seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (1 minutt siden):

 

Jeg hører dere sier det. Jeg mener fremdeles at man ikke skal anse nødvendig hjelp til en handikappet person som ting som ødelegger bryllupsbildene. Hvis alle strekker seg litt i hverandres retning kan dette bli en fin dag. Skal en døv gjest bli møtt med at hjelpemiddelet ødelegger bryllupsbildene så er det ingen som strekker seg.

Du misser poenget her. TS er hverken brud eller brudgom. Hun er GJEST, og om hun skal ha tolk under vielsen bør dette foregå så diskret som mulig, av hensyn til brudeparet! 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leie inn? 

Du ække mye døv, men det er åpenbart annet som skorter. 

Anonymkode: ccb16...cfe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lorieen skrev (1 minutt siden):

Du misser poenget her. TS er hverken brud eller brudgom. Hun er GJEST, og om hun skal ha tolk under vielsen bør dette foregå så diskret som mulig, av hensyn til brudeparet! 

Du misser poenger her, hun er ikke bare gjest, hun er brudgommen sin mor! 

Anonymkode: 5c2f4...751

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du misser poenger her, hun er ikke bare gjest, hun er brudgommen sin mor! 

Anonymkode: 5c2f4...751

Det gir henne ingen spesiell rolle. Hun er gjest på lik linje med alle andre. Dersom brudeparet ikke ønsker å ha en tegnspråktolk rett ved siden av seg under vielsen, så er det deres rett! Det er DERES bryllup, deres dag. Ikke TS sin.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her tenker jeg du er egoisten faktisk. I Norge er det helt standardiserte fraser som sies i et bryllup, det er ingen grunn til å ha tolken rett ved siden av brudeparet, du kan fint lese deg opp på hva de sier til hverandre på forhånd. Tolken kan stå godt ut på siden, evt rett forran deg så du får med deg begge deler, men uten å ødelegge for brudeparet. Og hvis du trenger tolk tenker jeg at du leier og betaler for tolken, du kan ikke forvente at det er noe de skal fikse. I steden for å hyle opp om slem svigerdatter her vil jeg heller si du er svigermor fra helvete som krever plass i form av tolk rett ved siden av brudeparet på deres store dag 

Anonymkode: b8938...620

Hva med å lese før du kommenterer? Hun har jo både tilbudt seg å betale for tolken og viser forståelse for at dette er svigerdatterens dag, men føler seg likevell uvelkommen. Ingen hyling om hvor slem hun er... Det virker ikke som svigerdatter har gått i dialog for å finne et kompromiss hvor svigermor får ha tolk samtidig som det ikke forstyrrer for mye engang. Det er ganske egoistisk etter mitt syn. Man kan jo forstå at mor vil høre hva som blir sagt i bryllupet til sønnen sin. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (1 minutt siden):

Det gir henne ingen spesiell rolle. Hun er gjest på lik linje med alle andre. Dersom brudeparet ikke ønsker å ha en tegnspråktolk rett ved siden av seg under vielsen, så er det deres rett! Det er DERES bryllup, deres dag. Ikke TS sin.

Jada er deres dag, men det er vanlig å ta hensyn til handikappede familiemedlemmer. Jeg mener ikke at tolken skal stå oppå brudeparet, men det hørtes da vitterlig ut på TS at svigerdatteren ikke ville ha tolk tilstede i det heletatt. Og det, det synes jeg blir for stygt. 

Anonymkode: 5c2f4...751

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man døv  får man gratis tolk ( viss det er ledig, )  via nav hjelpemidler.   Du kan også få skrivetolk  som sitter bak og skriver hva som blir sakt på nettbrett e.l . Tolk står  så du ser  tolken men ikke står i veien . Det har de gjort før .  De er veldig anonyme kled og gjør svært lite ut av seg . Er ofte to stykker. 

Endret av Dilemaogtanker
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hørselhemmet har man rett til gratis tolk i bryllup, dåp, konfirmasjon, begravelse eller i viktige møter. Tror det er nav man kontakter. 

Anonymkode: c422a...329

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Som hørselhemmet har man rett til gratis tolk i bryllup, dåp, konfirmasjon, begravelse eller i viktige møter. Tror det er nav man kontakter. 

Anonymkode: c422a...329

Jepp du må registrere  deg og få henvisning fra øre lege  eller audiolog

.   

Anonymkode: 512f4...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS nå synes jeg du er kjip. «Bryllupsløftene er bare «ja», med mindre dere er katolske. Det trenger du ikke tolk til. At brudeparet ikke vil ha en ekstra person oppe ved siden av seg skjønner jeg godt. Om du vil ha tolk for talen og liknende - og det skjønner jeg godt - så kan tolken stå ved siden av, det er null stress. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, viren said:

TS nå synes jeg du er kjip. «Bryllupsløftene er bare «ja», med mindre dere er katolske. Det trenger du ikke tolk til. At brudeparet ikke vil ha en ekstra person oppe ved siden av seg skjønner jeg godt. Om du vil ha tolk for talen og liknende - og det skjønner jeg godt - så kan tolken stå ved siden av, det er null stress. 

Du  det er mye  mer enn bare ja. Hilsen en som har gått  glipp av både  bryllup løfter og dåp pga mangel på tolker.  1 time uten å høre og få med seg noe er trist  deprimert  og grusomt.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sitter med avstand, tolken ovenfor deg og brudeparet skrått bak tolken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er døv og bruker tegnspråk, derfor spurte jeg min sønn om han og hans forlovede kunne leie inn tolk til bryllupet sitt. Jeg er så glad på deres vegne og ønsker så innmari å få med meg bryllupsløftene. Selvfølgelig sa jeg at jeg kunne dekke de ekstra kostnadene også. Han sa at han ville ta det opp med henne, men nå skjønner jeg at det ikke gikk så lett som jeg hadde håpt. Dere ser, jeg vil gjerne at tolken skal stå nærme nok til at jeg kan få med meg brudeparet samtidig. Hun sier hun er redd for at det kommer til å ødelegge bildene, og at hun egentlig bare ønsker at de to skal stå der oppe. Jeg føler konfliktsfølelse på grunn av dette. Det er jo deres dag, og hun har nok tenkt lenge på hvordan gjøre denne dagen så perfekt som mulig, men jeg føler meg uvelkommen.

Anonymkode: 46648...651

Hvis du er døv har du krav på gratis tolk via NAV o.l, og som døv hadde du garantert visst om dette… Såååå

 

trololol 

Anonymkode: eb1ce...4c9

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du føler deg uvelkommen fordi de ikke vil ha et forstyrrende element oppe ved seg selv, i kirken? Svigerdatter er slem fordi hun vil at de to skal være i fokus, på en så stor dag?! 🙄 Du høres svært egoistisk ut. 
 

Det er ingen som gir "bryllupsløfter", det er faktisk ingenting som heter bryllupsløfter. Jeg forstår godt hva du mener, men dette er høyst unormalt her i Norge/Europa. Dette er noe de gjør i USA, som er stor tradisjon der (noe bryllup er generelt). 
 

De sa ikke "nei" til tolk, de vil bare ikke at den skal stå oppe ved dem. Du trenger faktisk ikke at tolken må stå oppe ved dem, tegnspråk kan han oversette til - selv om h*n sitter ved siden av deg. Så her syntes jeg du er egoistisk, du lager unødvendig drama. Denne dagen er sønnen din sin og hans samboer, og her sitter jeg med en følelse av at du prøver å skape drama og splid. 
 

Håper og tror at dette er tull. 

Endret av Rosatoast
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er døv og bruker tegnspråk, derfor spurte jeg min sønn om han og hans forlovede kunne leie inn tolk til bryllupet sitt. Jeg er så glad på deres vegne og ønsker så innmari å få med meg bryllupsløftene. Selvfølgelig sa jeg at jeg kunne dekke de ekstra kostnadene også. Han sa at han ville ta det opp med henne, men nå skjønner jeg at det ikke gikk så lett som jeg hadde håpt. Dere ser, jeg vil gjerne at tolken skal stå nærme nok til at jeg kan få med meg brudeparet samtidig. Hun sier hun er redd for at det kommer til å ødelegge bildene, og at hun egentlig bare ønsker at de to skal stå der oppe. Jeg føler konfliktsfølelse på grunn av dette. Det er jo deres dag, og hun har nok tenkt lenge på hvordan gjøre denne dagen så perfekt som mulig, men jeg føler meg uvelkommen.

Anonymkode: 46648...651

Kan ikke tolken stå litt nedenfor på siden, men likevel nærmt nok at du slipper å snu hode hver gang du skal se ?  Er jo litt forståelig at hun ikke vil ha tolken med på bildene som blir tatt når de er der fremme. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jada er deres dag, men det er vanlig å ta hensyn til handikappede familiemedlemmer. Jeg mener ikke at tolken skal stå oppå brudeparet, men det hørtes da vitterlig ut på TS at svigerdatteren ikke ville ha tolk tilstede i det heletatt. Og det, det synes jeg blir for stygt. 

Anonymkode: 5c2f4...751

Det er absolutt ikke det jeg leser utfra det TS skriver, det jeg leser - er at TS forlanger at tolken skal stå oppe ved brudeparet. 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...