Gå til innhold

Hvordan forkorte oppsigelsestiden på jobben? Erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har oppsigelsestid på 2 måneder, men ønsker ikke å være der i det hele tatt. Skikkelig dårlig arbeidsmiljø, så jeg valgte å slutte. Er det opp til arbeidsgiveren å la meg gå tidligere? Må det være skriftlig avtale mellom oss? Redd for at hun blir vanskelig og sier nei 

Anonymkode: ff550...e71

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har en grei lege kan du kanskje bli sykemeldt pga arbeidssituasjonen. 
og så kan du jo prøve å forhandle deg frem til å få slutte før, men det kommer an på sjefen…

Anonymkode: cb477...215

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis du har en grei lege kan du kanskje bli sykemeldt pga arbeidssituasjonen. 
og så kan du jo prøve å forhandle deg frem til å få slutte før, men det kommer an på sjefen…

Anonymkode: cb477...215

Legen min nesten insisterer på å sykemelde meg ut oppsigelsestiden fordi hun ser hva denne jobben gjør med meg, men jeg kan ikke. Hvis jeg blir sykemeldt, må jeg gi avkall på andre prosjekter jeg har på kveldstid og det har jeg ikke råd til. Så med andre ord, må jeg tolerere jobb nr.1 for å ikke miste jobb nr.2. Jeg trenger jo denne andre jobben videre. 

Anonymkode: ff550...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har gjort det? 

Anonymkode: ff550...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta ut ferie hvis du har det til gode.

Anonymkode: 735ce...7ad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

M71 skrev (48 minutter siden):

Permisjon uten lønn?

Er det mulig?? 

Anonymkode: ff550...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Du kan ta ut ferie hvis du har det til gode.

Anonymkode: 735ce...7ad

Fra i fjor? 

Anonymkode: ff550...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Fra i fjor? 

Anonymkode: ff550...e71

Ja, ferien du ville tatt ut i år hvis du jobbet lenger kan du ta ut nå og dermed korte ned oppsigelsestiden med 3-4 uker.

Anonymkode: 735ce...7ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, ferien du ville tatt ut i år hvis du jobbet lenger kan du ta ut nå og dermed korte ned oppsigelsestiden med 3-4 uker.

Anonymkode: 735ce...7ad

Sommerferien 2022, for eksempel? Jeg visste ikke at det var mulig. Kan ikke sjefen nekte meg det? 

Anonymkode: ff550...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippokrates

Oppsigelsestid kan forhandles om. Det gjorde jeg i en bedrift jeg var på. Hadde 3 måneder oppsigelsestid fra den 1. i hver måned, og sa opp 5. i den aktuelle måneden, noe som i praksis ga meg nesten 4 måneder oppsigelsestid. 

Jeg fant meg drømmejobben som ba meg komme "ved første anledning", altså åpen startdato.
Den gamle lederen hadde en gammeldags narsissistisk lederstil som brøt alle rundt seg ned, så jeg kviet meg til å forhandle. Jeg spurte, men fikk først klink NEI. Så sa jeg at han fikk velge mellom å beholde en motvillig og umotivert arbeidstaker som kun møtte på jobb for å gjøre minimum av arbeidsoppgavene og lot lederen ta seg av alt av opplæring på ny personell i 4 måneder. Eller beholde en energisk arbeidstaker som legger ned ekstra innsats og som aktivt går inn for å lære ifra seg mest mulig til en potensiell erstatter, en erstatter allerede peket ut på forhånd, til erstatteren var helt klar for å gjøre jobben. 

Jeg hadde ingenting å tape på å sette lederen i en slik klemme, for jeg ville aldri brukt han som referanse uansett.

Sjefen nølte, men sa ja til mitt siste forslag. Jeg var ute fra arbeidsplassen 4 uker senere. 

Så, oppsigelsestid kan og bør forhandles om under oppsigelsen. Det er også en reell sjanse for at arbeidsgiver faktisk har lyst til å gi slipp på deg tidligere, uten at arbeidsgiver sier det til deg. Særlig hvis du kan tilby noe ekstra rundt oppsigelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spørre om å få gå tidligere, du kan be om ulønnet permisjon, du kan be om ferie. Og sjefen kan si nei til alt det.

Og du kan bli sykemeldt fra en jobb, uten å være sykemeldt fra en annen.

Anonymkode: 69875...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spørre om å få ta ut ferie og avspasering for å forkorte oppsigelsestiden. En sykemelding vil bety at jobben må betale de 16 første sykedagene før refusjonen fra NAV kicker inn,så det vil jo koste noe hvis de sier nei til uttak av ferie dersom sykemelding blir konsekvensen. 

Du kan som en over sier bli sykemeldt 100% fra den ene jobben uten å bli sykemeldt fra den andre. 

Anonymkode: a8f15...0e1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du kan spørre om å få gå tidligere, du kan be om ulønnet permisjon, du kan be om ferie. Og sjefen kan si nei til alt det.

Og du kan bli sykemeldt fra en jobb, uten å være sykemeldt fra en annen.

Anonymkode: 69875...b2b

Men da blir alle timene jeg jobber i den andre jobben trukket fra sykepenger? 

Anonymkode: ff550...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du kan spørre om å få ta ut ferie og avspasering for å forkorte oppsigelsestiden. En sykemelding vil bety at jobben må betale de 16 første sykedagene før refusjonen fra NAV kicker inn,så det vil jo koste noe hvis de sier nei til uttak av ferie dersom sykemelding blir konsekvensen. 

Du kan som en over sier bli sykemeldt 100% fra den ene jobben uten å bli sykemeldt fra den andre. 

Anonymkode: a8f15...0e1

Hvor mange dager i forveien må jeg fortelle sjefen at jeg ønsker å ta ut ferie?  

Anonymkode: ff550...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvor mange dager i forveien må jeg fortelle sjefen at jeg ønsker å ta ut ferie?  

Anonymkode: ff550...e71

Det kommer helt an på arbeidsplassen. Noen setter opp listene i mars allerede, andre steder kan man si i fra noen dager i forveien.

Sykepenger dekker opp den tapte inntekten, altså den inntekten du mister fra den jobben du er sykemeldt fra.

Anonymkode: 69875...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer helt an på arbeidsplassen. Noen setter opp listene i mars allerede, andre steder kan man si i fra noen dager i forveien.

Sykepenger dekker opp den tapte inntekten, altså den inntekten du mister fra den jobben du er sykemeldt fra.

Anonymkode: 69875...b2b

Skjønner ikke helt. Hvis man har ekstra jobb, blir de timene trukket fra sykepenger? 

Anonymkode: ff550...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Skjønner ikke helt. Hvis man har ekstra jobb, blir de timene trukket fra sykepenger? 

Anonymkode: ff550...e71

Sykepenger blir regnet ut fra samlet inntekt.

Jobber du 8 timer på en jobb, og to timer på en annen jobb, og blir sykemeldt fra første jobben, så får du sykepenger for de 8 timene.

Anonymkode: 69875...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Sykepenger blir regnet ut fra samlet inntekt.

Jobber du 8 timer på en jobb, og to timer på en annen jobb, og blir sykemeldt fra første jobben, så får du sykepenger for de 8 timene.

Anonymkode: 69875...b2b

Så da jobber man på en måte "gratis" på den andre jobben? 

Anonymkode: ff550...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så da jobber man på en måte "gratis" på den andre jobben? 

Anonymkode: ff550...e71

Nei, du får jo lønn når du jobber....

Du får sykepenger for det du ikke jobber, og lønn for det du jobber...

På samme måte som når man er gradert sykemeldt.  Er man sykemeldt 50% og jobber resterende 50% så får man sykepenger for 50%, og lønn for de 50% man jobber...

Men først og fremst så går du å snakker med sjefen din å spørr om mulighetene for å enten få slutte tidligere eller ta ferie. Du sier du er redd hun blir vanskelig, men det er like mye mulig hun synes det er helt greit få deg ut raskt.

Anonymkode: 69875...b2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...