Gå til innhold

Tvinger du barnet ditt til å gå i 17. mai tog?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det året jeg fylte ti år, fant jeg ut at jeg ikke ville gå i tog lengre. Dette er over førti år siden og jeg sa til mamma at jeg ikke ville gå i tog eller feire 17 mai lengre. 

Jeg nektet også å pynte meg. 

Familien prøvde å overtale meg og vi ble enige om et kompromiss. Jeg fikk gå i bukse og t-skjorte og var med på feiringen etter toget hadde gått. 

Det ble siste gang jeg feiret dagen, etter dette har jeg vært hjemme og kost meg alene denne dagen. Eller jobbet etter jeg ble yrkesaktiv. 

For meg er dagen en helt vanlig dag. Da jeg fikk egne barn, var det alltid pappaen som fulgte de på dagen. Ungene elsket feiringen, samme gjorde han. Nå er jeg mormor og det er fortsatt på farssiden det blir feiret og jeg holder meg hjemme eller tar en tur på jobb. Er det fint vær, kjører jeg en motorsykkeltur. 

Hadde aldri tvunget barna mine til å gå i tog om de ikke ønsket dette. Men barna mine elsker å feire store dager, så det har ikke smittet over på de. Godt de har en pappa som elsker sånt. Vi er også skilt for lenge siden, så de drar alltid til ham og feirer jul, bursdager, høytidsdager og lignende. Jeg skyr sånt som pesten. 

Anonymkode: d8d8f...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri trengt å tvinge barna til å gå i tog, de syns det er kjempegøy😀🇳🇴 Vi har gått i tog siden de var 1 år og gikk barnehagen. Nå er de 12 og 9 og gleder seg skikkelig til å gå i tog igjen. 
 

Det jeg lurer på er hvorfor barna ikke vil gå i tog? Fordi de må gå et stykke, orker ikke? Eller fordi folk ser på dem når de går? 

Anonymkode: a1026...a96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dere som har barn som nekter å gå i 17. mai tog tvinger du dem til å gå? Både barnehage og skolebarn tenker jeg på.

Anonymkode: f46e1...cb0

Nei, har aldri tvingt de. Men vet at mange gjør det! 

 

Anonymkode: 083ce...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Har aldri trengt å tvinge barna til å gå i tog, de syns det er kjempegøy😀🇳🇴 Vi har gått i tog siden de var 1 år og gikk barnehagen. Nå er de 12 og 9 og gleder seg skikkelig til å gå i tog igjen. 
 

Det jeg lurer på er hvorfor barna ikke vil gå i tog? Fordi de må gå et stykke, orker ikke? Eller fordi folk ser på dem når de går? 

Anonymkode: a1026...a96

Noen barn syns det er kjedelig å gå i tog.

Anonymkode: f46e1...cb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Noen barn syns det er kjedelig å gå i tog.

Anonymkode: f46e1...cb0

Men barn tåler heldigvis å gjøre kjedelige ting også. Spesielt i år synes jeg det er viktig å lære barna at vi skal feire at vi er ett fritt land🇳🇴

Anonymkode: 5ba5d...f06

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Noen barn syns det er kjedelig å gå i tog.

Anonymkode: f46e1...cb0

Det er litt for dårlig å ikke gidde å gå i tog fordi det er kjedelig. Da må foreldrene motivere barnet. 
Dette handler mye om oppdragelse. 

Anonymkode: a1026...a96

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå gikk mine bare 2 år, resten av tiden gikk de med korpset, men ja, de måtte gå med klassene disse to årene.
Den ene nektet det første året, han syntes det var skummelt, men da gikk faren sammen med ham.

Anonymkode: 9c148...674

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går barnehagebarna bare halve strekningen og kunne ha med foreldre så det ble stor oppslutning fra tidlig alder.   Eldste likte ikke leker og masse folk på skolen så kunne noen år få gå hjem litt tidligere enn oss, men gå i tog måtte han.  Her møtes mye av bygda på skolen (tar 500 elever) så det er ganske fullt.  Bygdene er tett her så det er kun 2-4 km til 3 andre feiringer på andre lokale skoler.  Også der er det stor oppslutning om toget.  

Anonymkode: 9b3fe...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen var det kjempestas med tog, så aldri noen tvang. På barneskolen var det obligatorisk, så de måtte bare finne seg i det da også. På ungdomsskolen her går de ikke i tog, og det synes jeg er ganske trist! Gleder meg til å se tantebarna mine, som forøvrig tvinges.

Anonymkode: 51ef0...00d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dere som har barn som nekter å gå i 17. mai tog tvinger du dem til å gå? Både barnehage og skolebarn tenker jeg på.

Anonymkode: f46e1...cb0

barnehagetog er ikke obligatorisk men trodde skoletoget var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei.

Barnehagebarn går ikke i tog på 17.mai forøvrig :) 

 

Anonymkode: f9f93...f89

Snakk for deg selv, de går der vi bodde før 🤪

Anonymkode: e25b1...d8a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvinge har jeg aldri gjort. Men toget var « obligatorisk» ut barneskolen. Etter det har de fått velge selv.

Anonymkode: c65df...6ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo så mange måter å feire 17. mai på, så rart med folk som sier det er «bare stress» eller «hater sånt». Hva er «sånt»?

Jeg har vært barn i tog og lekt leker, jeg har vært trøtt russ i kostyme i russetog. Jeg har vært med eldre slektninger på middag på restaurant og biltur for å se flagg. Jeg har stått grytidlig i kalde bygder og sett glisne tog med minikorps, Jeg har stått sild i tønne på Karl Johan. Jeg har stått på slottsplassen og sett mine gå i gå barnetoget. Jeg har drukket vin i bakgårder med kjærester. Jeg har gått i tog i utlandet. Jeg har vært på byen og festet. Jeg har vært på 17. mai-fest på lokalet på bygda. Jeg har dratt alene i finstasen for å se på toget. Jeg har gått på skogstur med flagg i sekkene. Jeg har bodd i utlandet og fortalt alle rundt meg at i dag er det festdag hjemme i Norge! Jeg har arrangert festen på skolen sammen med mange andre foreldre og løpt rundt med kaker og kronestykker.

Noen ganger har det vært travelt, noen ganger morsomt, noen ganger ensomt, noen ganger gøy. Men livet er fullt av helt vanlige dager, det er ikke som om hverdager er mangelvare! 

Og friheten vi har i Norge er dyrebar og verdt å feire.

Anonymkode: cf68c...6f7

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei.

Barnehagebarn går ikke i tog på 17.mai forøvrig :) 

 

Anonymkode: f9f93...f89

Min unge gikk da i tog på 17.mai i barnehagen. Det er helt vanlig utenfor Oslo (og muligens de andre store byene).

Ellers så nei, jeg tvinger ikke ungen til å gå i 17.mai tog, men fremsnakker det. Dette blir første gang med tog etter skolestart (tredjeklassing, og corona 🤷‍♀️), så da oppfordret vi til det og nå har ungen lyst. I barnehagen ville hun enkelte år, og andre ikke. 

Anonymkode: bb7bc...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke barnetog om barna ikke går i tog…

Hos oss har det vært obligatorisk for ungene å stille i barnetog ut barneskolen. De har ved et par anledninger sagt at de ikke hadde lyst, men det har ikke vært noen diskusjon. Det hører liksom med på 17.mai. Både lærere og rektor har stilt opp hvert år sammen med ungene og det er en flott tradisjon

ELSKER forøvrig 17.mai 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tvunget da jeg var liten og gikk på skole.

 

Det har nå resultert i at jeg AVSKYR 17. mai og rømmer landet hvert år. Jeg takler virkelig ikke den dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har aldri tvunget barnet. Noen år gikk hun, så ville hun ikke i flere år. Men gikk igjen siste året på ungdomsskolen. 

Anonymkode: 4988b...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har krevd at de skal gå i skoletoget (barnehagetoget har de alltid hatt lyst til selv) 

jeg legger tilrette for at de har gode sko (gjerne fine joggesko), at de er kledd for været (selv om det skjuler dressen/festdrakten) og jeg har latt de velge seg en morsom blåse. 
i småskolen gikk jeg sammen med dem (sammen med hele klassen). 
17.mai toget er ikke valgfritt her. 
kanskje hadde jeg ikke vært like «streng» hvis ruta var lengre og dette varte i flere timer. Jeg vet også flere steder toget har stopp innom kirka for gudstjeneste før det går tilbake. Dette hadde jeg ikke krevd. 
Det er mye som spiller inn her, men ja, jeg krever at mine barn går i tog på 17.mai. 

 

Anonymkode: ee097...1d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått beskjed av skolen at det er en offentlig fridag, men de forventer at barna stiller opp i toget.

Så har sagt at barna må gå i tog ut 7.klasse, så kan de velge selv fra ungdomsskolen. Er foreløpig kun guttungen i 6.klasse som må "tvinges", men han er fra før lat, så er det det går på. Latskap og kjedelig. Jentungen i 3.klasse gleder seg, da det blir første gang for henne (utenom småtoget i bhg).

Anonymkode: a515a...1f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tvang aldri, men noen år måtte jeg overtale. Jeg kjente barnet mitt godt nok til å vurdere hva som lå bak uviljen og hvorvidt det kom til å ende med anger over valget etterpå. Tror vi droppet toget to ganger i løpet av barne-ungdomsskolen. Det ene året jublet jeg innvendig da jeg til slutt "godtok" argumentene for å droppe det, for jeg følte ikke for å gå utenfor døra i det drittværet selv... 😏 

Anonymkode: f09f4...aba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...