Gå til innhold

Når barn ødelegger eiendeler på skolen, hvem er ansvarlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en svært svaksynt førsteklassing som bruker briller. I forrige uke tok en medelev brillene hans og kastet de opp i luften slik at de landet på asfalten og glassene ble oppripet. Det var en voksen på SFO som fortalte om hendelsen og sa at det som skjedde var totalt uprovosert. Mitt barn fortalte hvem det var som kastet brillene og det er et barn som har store problemer og som har en til en oppfølging hele dagen, slik jeg har forstått det. Skolen har tydeligvis ikke erstatningsansvar for briller, er foreldrene til barnet som ødela brillene det? Hvordan går man i så fall frem for å rette et slikt krav? Foreldrene til barnet snakker ikke norsk, så å snakke med de blir vanskelig. 

Anonymkode: 0622a...9bf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barn er ansvarlig for skade de volder uaktsomt eller forsettlig etter skadeerstatningsloven § 1-1. Etter forarbeidene kommer det frem at skolen kan bli erstatningsrettslig ansvarlig når De har tilsyn av barnet. Dvs. du skal rette kravet ditt mot skolen. De kan ikke si at de ikke dekker briller. Det er det rareste jeg har hørt. 

Anonymkode: b14a6...f2c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Okei, beklager. Sjekket litt nærmere nå, og skolens ansvar dekker ikke briller. Du må dermed rette kravet mot barnet og dermed barnets foreldre (inntil 5000 kr). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har en svært svaksynt førsteklassing som bruker briller. I forrige uke tok en medelev brillene hans og kastet de opp i luften slik at de landet på asfalten og glassene ble oppripet. Det var en voksen på SFO som fortalte om hendelsen og sa at det som skjedde var totalt uprovosert. Mitt barn fortalte hvem det var som kastet brillene og det er et barn som har store problemer og som har en til en oppfølging hele dagen, slik jeg har forstått det. Skolen har tydeligvis ikke erstatningsansvar for briller, er foreldrene til barnet som ødela brillene det? Hvordan går man i så fall frem for å rette et slikt krav? Foreldrene til barnet snakker ikke norsk, så å snakke med de blir vanskelig. 

Har dere ikke brilleforsikring? I min avtale med optiker, får jeg gratis nye glass ved sånne hendelser. 

Anonymkode: 833a5...52b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har dere ikke brilleforsikring? I min avtale med optiker, får jeg gratis nye glass ved sånne hendelser. 

Åpenbart ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Okei, beklager. Sjekket litt nærmere nå, og skolens ansvar dekker ikke briller. Du må dermed rette kravet mot barnet og dermed barnets foreldre (inntil 5000 kr). 

Men hvordan gjøres dette når foreldrene ikke hverken snakket eller leser norsk? Sender jeg bare et brev liksom? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hvordan gjøres dette når foreldrene ikke hverken snakket eller leser norsk? Sender jeg bare et brev liksom? 

Ja, jeg ville formulert noe skriftlig. Hør eventuelt med skolen. Foreldrene har antagelig en eller annen tolk de kan benytte. 

Anonymkode: 3be65...c88

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Åpenbart ikke. 

Er jo ren idioti å ikke ha brilleforsikring til barn 🙄

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er jo ren idioti å ikke ha brilleforsikring til barn 🙄

Det må du gjerne mene, men nå har ungen brukt briller i 5 år uten at vi har hatt behov for forsikring. Ikke har det blitt nevnt av optikeren heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Helårs reiseforsikring dekker utrolig mye bare man er utenfor sitt eget hjem. Sjekk om deres dekker dette. 

Ellers ville jeg selvsagt snakket med skolen om dette og råd om hva dere bør gjøre.

Anonymkode: 5d5ee...142

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du snakket med skolen, og er sikker på at de ikke dekker dette? Vår skole har forsikring som dekker ødelagte briller i skoletiden. Det er sikkert forskjellig fra kommune til kommune. Men der jeg jobber, dekker skolen ødelagte briller

Anonymkode: fbe28...674

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det må du gjerne mene, men nå har ungen brukt briller i 5 år uten at vi har hatt behov for forsikring. Ikke har det blitt nevnt av optikeren heller. 

Jeg hadde brukt briller i 36 år før jeg ødela dem. Så før eller seinere skjer det. Skulle visst ha takket ja da optikeren spurte om jeg skulle ha forsikring… Tenkte at det er størst sjanse for at brillene blir ødelagt på jobb (og arbeidsgiver har forsikring) eller på sykkelturen til/fra jobb (helårs reiseforsikring), men der tok jeg feil.

Lillesøster opplevde det samme som ditt barn. Skolens forsikring dekket opptil en viss sum, og noen veldig sinte og flaue foreldre til barnet som hadde ødelagt brillene hennes dekket resten.

Anonymkode: 37f19...be7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har du snakket med skolen, og er sikker på at de ikke dekker dette? Vår skole har forsikring som dekker ødelagte briller i skoletiden. Det er sikkert forskjellig fra kommune til kommune. Men der jeg jobber, dekker skolen ødelagte briller

Anonymkode: fbe28...674

Skoletiden er ikke i sfo tid…

Hvilken brillekjede bruker dere? Brilleland som vi bruker erstatter glass hvis de er veldig ripete. Har ikke betalt ekstra forsikring for det. Du kan også høre med reiseforsikringen din. Vår dekker briller med en egenandel på 2000. Nav dekker 1200/2400, så da går det nesten i null iallefall…

Anonymkode: 9cc98...c26

Skrevet

Hva med å sjekke innbo eller reiseforsikring?

Når jenta vår mistet sine i flisgulvet fordi hun holdt de og ble dyttet av lillesøster, dekket innbo alt. Ingen egenandel og i løpet av 5 min fikk jeg et verdibevis hos optikeren jeg vanlig bruker som dekket alt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som mor til et barn som ødela briller til en medelev i akebakken (med vilje) kan jeg med sikkerhet si at foreldrene til barnet er erstatningspliktig 🙈 

ta en samtale med rektor på skolen.

takk og lov for ar sønnen min er over den vanskelige perioden sin❤️  

Anonymkode: 7810c...2b7

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Når jeg fikk et hakk i glasset hos meg så fikk jeg nytt glass uten å betale noe, det var en del av pakken. Samme når vi hadde problem med innfatningen på ene paret, da betalte jeg bare 25 % så det finnes jo ordninger, man har jo garanti på et år etter man har kjøpt brillene. Hvor gamle er brillene? Jeg bruker bare interoptik, der får du og med en ekstra brille på kjøpet hvis du skal har briller til barn.

Uansett, dette må jo foreldrene til dette utagerende barnet betale, som noen her sa iallfall opp til 5000 kroner. Hadde det vært mitt barn med ræva oppførsel så hadde jeg med den største selvfølge betalt hele kostnaden for nye briller, herlighet briller koster jo. Noen må betale iallfall, kanskje skolen har et større ansvar siden dette barnet tydeligvis blir fulgt rundt omkring, da er det deres ansvar og.

Håper dere har et ekstra par liggende så hun har noe å bruke mens dere venter på nye. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...