Gå til innhold

Min mann vil kjøpe en veldig dyr bil, er det greit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for flere gode svar. 

 

Jeg kunne nok heller tenke meg nytt gulv og kjøkken istedenfor bil nå. Omtrent samme pris

 

Vi har felles økonomi. Vi begge får like mye hver mnd til eget forbruk, så 50/50 har vi ikke. Mannen tjener klart mest, og derfor bidra mest. Det er helt naturlig for oss. Vi snakker alltid om våre penger, ikke mine eller dine. 

 

Jeg trenger ingen bekreftelse på hva som er grei. Men tar gjerne imot inntrykk, tanker og følelser dere kan ha om dette. For meg virker det merkelig å ønske å bruke så mye penger på bil. 

 

Haha. Glad mann er viktig, men glad kone er kanskje også viktig 😅 kone vil ha kjøkken og gulv 😋 han skal nok få sin sportsbil, spm er dette er riktig tid. Svært upraktisk bil, når man er en liten nyetablert familie ☺️ 

Takk igjen for tanker, spennede å høre andres perspektiver. 

 

Anonymkode: f1e32...123

Gulv og kjøkken til 1 million? Hvis dere legger gulv selv som er en veldig enkel oppgave, blir det vel ikke mer enn 50.000. Så da har dere ca 950.000 som dere tenker å bruke på et kjøkken? Hva slags kjøkken er dette? 

Anonymkode: 54fe5...b21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk for flere gode svar. 

 

Jeg kunne nok heller tenke meg nytt gulv og kjøkken istedenfor bil nå. Omtrent samme pris. 

 

Vi har felles økonomi. Vi begge får like mye hver mnd til eget forbruk, så 50/50 har vi ikke. Mannen tjener klart mest, og derfor bidra mest. Det er helt naturlig for oss. Vi snakker alltid om våre penger, ikke mine eller dine. 

 

Jeg trenger ingen bekreftelse på hva som er grei. Men tar gjerne imot inntrykk, tanker og følelser dere kan ha om dette. For meg virker det merkelig å ønske å bruke så mye penger på bil. 

 

Haha. Glad mann er viktig, men glad kone er kanskje også viktig 😅 kone vil ha kjøkken og gulv 😋 han skal nok få sin sportsbil, spm er dette er riktig tid. Svært upraktisk bil, når man er en liten nyetablert familie ☺️ 

Takk igjen for tanker, spennede å høre andres perspektiver. 

 

Anonymkode: f1e32...123

Er den så upraktisk??? Jeg har selv kjørt/kjører 911 med barn i samme alder og de fryder seg over å bli kjørt standsmessig hit og dit. Hvilken bil er det mannen din ønsker seg? Vet vi det er det vesentlig  lettere å komme med råd og anbefalinger.

Anonymkode: 8b1b7...4c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Og jeg lurer på om det er greit/normalt å bruke så nye penger på bil?

Ja så lenge man har råd til det og klarer å håndtere økonomien sin så er dette både greit og normalt. Bil til 1 mill+ er ganske så vanlig 

Anonymkode: 631f0...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen biler kan jo stige i verdi, så kanskje han ser på det som et investeringsobjekt?

Anonymkode: 54837...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakkelovn faktisk. Spesielt 

Anonymkode: 03685...5ee

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er den så upraktisk??? Jeg har selv kjørt/kjører 911 med barn i samme alder og de fryder seg over å bli kjørt standsmessig hit og dit. Hvilken bil er det mannen din ønsker seg? Vet vi det er det vesentlig  lettere å komme med råd og anbefalinger.

Anonymkode: 8b1b7...4c8

911 er jo ikke spesielt fancy da

Anonymkode: 03685...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noen biler kan jo stige i verdi, så kanskje han ser på det som et investeringsobjekt?

Anonymkode: 54837...37b

Spørs jo helt.

De bor på Majorstuen så kanskje de ikke har garasje? Å gateparkere en dyr bil hadde jeg ikke hatt guts nok til. Ingen bil som stadig blir ødelagt, ripet opp eller stjålet stiger i verdi. Lakken forfaller fordi bilen blir utsatt for salt om vinteren, feiebilen sender småstein som små kuler mot bilen når den kjører forbi.

Men til det TS spør om, dere tjener jo såpass fett med penger at jeg tenker det går greit økonomisk, men hvis mannen din ender opp med å kjøre rundt i bilen sin mens du sitter hjemme med datteren deres alene kveld etter kveld og helg etter helg så hadde jeg sagt nei.

I tillegg er det ikke miljøvennlig å bare kjøre rundt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Min mann har alltids ønsket seg en spesiell bil. Og jeg lurer på om det er greit/normalt å bruke så nye penger på bil? Tar gjerne imot inntrykk, tanker og følelser dere kan ha om dette 😊

 

Litt info: Vi har akkurat kjøpt en ny leilighet i Oslo, er gift og vi har ei datter på snart 2 år. 

Vi hadde bil, men solgte den når vi flyttet til Majorstua, siden den ikke ble brukt. 

Den aktuelle bilen, er en sportsbil til over 1milion kroner, fra 2016 😮

Ingen av oss ønsker oss hytte eller båt, og får gjort alt annet vi ønsker (ferie, mat og kos). Men personlig ønsker jeg heller å bruke de pengene på nytt gulv, kakkelovn og kjøkken. (Isteden for å vente) 

Jeg har en normal inntekt (700 000) men min mann tjener nærmere 2. 

 

Hva tenker dere? 

 

På forhånd takk ☺️

Anonymkode: f1e32...123

Å nekte et voksent menneske å kjøpe noe for sine egne penger synes jeg er helt forkastelig

Anonymkode: f3d9f...1bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du har så mye å si på det når mannen tjener såpass mer enn deg.

Anonymkode: 24f95...935

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

911 er jo ikke spesielt fancy da

Anonymkode: 03685...5ee

Absolutt ikke, men ungene fryder seg likevel når jeg kommer i Ruf’en, og var vel så mye ment som et eksempel på ar sportsbil og barn lar seg kombinere.

Anonymkode: 8b1b7...4c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kakkelovn faktisk. Spesielt 

Anonymkode: 03685...5ee

Det er jo drømmen, + vannmantel koblet til den. 

Så fremt du hugger ved selv så har du i tilnærmet gratis oppvarming av huset, inkludert varmtvannsbereder. 

Anonymkode: c50b7...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Absolutt ikke, men ungene fryder seg likevel når jeg kommer i Ruf’en, og var vel så mye ment som et eksempel på ar sportsbil og barn lar seg kombinere.

Anonymkode: 8b1b7...4c8

Barnet er vel 2 år, ikke ni år. dine høres jo ut som de er store nok til å forstå at brom brom og rusing er kult. 

Men nå vet jeg ikke om bilen TS tenker på er en familiebil en gang, eller om den har plass til barnevogn og barnesete. Om den har plass til det, så er det jo bra, bortsett fra at den er sykt dyr da. 

Men å kjøpe en sportsbil for kosen sin skyld, uten å tenke på faktiske behov som barna man tar seg av har, så er man jo bare en kjempedust. Kjenner ikke noen som har gjort noe lignende nei. host host. ( eksen ) 🙄  

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en spesiell sportsbil, koster nærmere to mill. 

Har selvsagt betalt den selv og jeg elsker den! Er fullstendig ubrukelig som familiebil, men mine barn er voksne. Var litt komplisert da jeg møtte mannen min. Han hadde to små barn og en stasjonsvogn som havarerte et halvt år senere. Den eneste bilen han hadde da, var en treseters arbeidsbil. 

Så da endte vi ofte opp med å kjøre to biler når vi skulle noe alle sammen. Ett barn og meg i min og det samme i hans. Ungene byttet på annenhver gang med å sitte på med meg ;) Var jo mest stas det.

Bilen min er hellig for meg og det er aldri noe tema å selge den. 

Får din mann samme glede av sin bil som jeg gjør med min, synes jeg det er en riktig og fornuftig investering. 

Med den inntekten dere har samlet, ser jeg da ingen grunn til at dere ikke skal ha råd til både oppussing og bil. 

 

Anonymkode: f81ee...a55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.5.2022 den 9.16):

Takk for flere gode svar. 

 

Jeg kunne nok heller tenke meg nytt gulv og kjøkken istedenfor bil nå. Omtrent samme pris. 

 

Vi har felles økonomi. Vi begge får like mye hver mnd til eget forbruk, så 50/50 har vi ikke. Mannen tjener klart mest, og derfor bidra mest. Det er helt naturlig for oss. Vi snakker alltid om våre penger, ikke mine eller dine. 

 

Jeg trenger ingen bekreftelse på hva som er grei. Men tar gjerne imot inntrykk, tanker og følelser dere kan ha om dette. For meg virker det merkelig å ønske å bruke så mye penger på bil. 

 

Haha. Glad mann er viktig, men glad kone er kanskje også viktig 😅 kone vil ha kjøkken og gulv 😋 han skal nok få sin sportsbil, spm er dette er riktig tid. Svært upraktisk bil, når man er en liten nyetablert familie ☺️ 

Takk igjen for tanker, spennede å høre andres perspektiver. 

 

Anonymkode: f1e32...123

Tjener omtrent det samme som mannen din og jeg har nytt hus, kjøkken til nærmere en million, sportsbil til to og lever godt ellers. Godt med penger på bok også, bortsett fra hus og bil, er jeg ganske fornuftig økonomisk. Nå vet jeg ikke noe om gjelda deres, men dere bør kunne få til alt dette med den inntekten dere har samlet. 

Ja takk, begge deler sier jeg :) 

Anonymkode: f81ee...a55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger jo ikke en så dyr bil og dere trenger jo ikke bil i det hele tatt. Men jeg vil tippe at det gulvet og kjøkkenet dere har nå også fungerer helt fint? Jeg tenker at det ikke er særlig stor forskjell i behov og nytte av disse to ønskene. Da ville jeg nok vurdert å la han få det han ønsker seg først, fordi han står for over to tredjedeler av inntekten.

Anonymkode: def1b...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

lillevill skrev (3 minutter siden):

Barnet er vel 2 år, ikke ni år. dine høres jo ut som de er store nok til å forstå at brom brom og rusing er kult. 

Men nå vet jeg ikke om bilen TS tenker på er en familiebil en gang, eller om den har plass til barnevogn og barnesete. Om den har plass til det, så er det jo bra, bortsett fra at den er sykt dyr da. 

Men å kjøpe en sportsbil for kosen sin skyld, uten å tenke på faktiske behov som barna man tar seg av har, så er man jo bare en kjempedust. Kjenner ikke noen som har gjort noe lignende nei. host host. ( eksen ) 🙄  

Første gangen jentungen ble hentet i 911’n var på 2-årsdagen….

Anonymkode: 8b1b7...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.5.2022 den 3.52):

Om dere eier 50/50 bør jo bidraget til bolig være likt. Da står han fritt til å bruke det han har til overs etter utgifter til bolig på hva han selv ønsker. 

Anonymkode: a750d...4fe

De er gift så de har forsørgerplikt overfor hverandre, i motsetning til samboere. Veldig vanlig å ikke betale likt på hus og sånt når man har så ulik inntekt.

Anonymkode: 8a91a...a1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man trenger jo ikke en så dyr bil og dere trenger jo ikke bil i det hele tatt. Men jeg vil tippe at det gulvet og kjøkkenet dere har nå også fungerer helt fint? Jeg tenker at det ikke er særlig stor forskjell i behov og nytte av disse to ønskene. Da ville jeg nok vurdert å la han få det han ønsker seg først, fordi han står for over to tredjedeler av inntekten.

Anonymkode: def1b...d82

Helt enig… han trenger ikke bruke sine penger på bil, hun trenger ikke bruke på kakkelovn og gulv… 

 

Anonymkode: 8b1b7...4c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lever en gang, så hvorfor ikke unne seg noe fint hvis man faktisk har råd til dette? 
Selv kjøpte jeg en sportsbil til 600 000 i fjor (Brukt) og den billigste som ligger ute på finn nå koster kr. 700 000,- samtidig har jeg betalt ned 50 000,- på lånet. Så om jeg selger den i dag og får f. eks 700 000,- for den, så vil jeg i praksis sitte igjen med kr 150 000,- i +. 🙂 Det er et regnestykke jeg kan like. 

Nå er det ikke alle biler som stiger i verdi og det kommer veldig an på type bil. 
Når du sier at mannen tjener nærmere 2 mill, så ser jeg ikke på en bil til 1 mill som noe problem. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...