Gå til innhold

Min mann vil kjøpe en veldig dyr bil, er det greit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mann har alltids ønsket seg en spesiell bil. Og jeg lurer på om det er greit/normalt å bruke så nye penger på bil? Tar gjerne imot inntrykk, tanker og følelser dere kan ha om dette 😊

 

Litt info: Vi har akkurat kjøpt en ny leilighet i Oslo, er gift og vi har ei datter på snart 2 år. 

Vi hadde bil, men solgte den når vi flyttet til Majorstua, siden den ikke ble brukt. 

Den aktuelle bilen, er en sportsbil til over 1milion kroner, fra 2016 😮

Ingen av oss ønsker oss hytte eller båt, og får gjort alt annet vi ønsker (ferie, mat og kos). Men personlig ønsker jeg heller å bruke de pengene på nytt gulv, kakkelovn og kjøkken. (Isteden for å vente) 

Jeg har en normal inntekt (700 000) men min mann tjener nærmere 2. 

 

Hva tenker dere? 

 

På forhånd takk ☺️

Anonymkode: f1e32...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva tenker dere? 

Anonymkode: f1e32...123

Om dere eier 50/50 bør jo bidraget til bolig være likt. Da står han fritt til å bruke det han har til overs etter utgifter til bolig på hva han selv ønsker. 

Anonymkode: a750d...4fe

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Min mann har alltids ønsket seg en spesiell bil. Og jeg lurer på om det er greit/normalt å bruke så nye penger på bil? Tar gjerne imot inntrykk, tanker og følelser dere kan ha om dette 😊

 

Litt info: Vi har akkurat kjøpt en ny leilighet i Oslo, er gift og vi har ei datter på snart 2 år. 

Vi hadde bil, men solgte den når vi flyttet til Majorstua, siden den ikke ble brukt. 

Den aktuelle bilen, er en sportsbil til over 1milion kroner, fra 2016 😮

Ingen av oss ønsker oss hytte eller båt, og får gjort alt annet vi ønsker (ferie, mat og kos). Men personlig ønsker jeg heller å bruke de pengene på nytt gulv, kakkelovn og kjøkken. (Isteden for å vente) 

Jeg har en normal inntekt (700 000) men min mann tjener nærmere 2. 

 

Hva tenker dere? 

 

På forhånd takk ☺️

Anonymkode: f1e32...123

Hvis dere har råd til det så kan han vel kjøpe bilen. Da får du en veldig glad mann. Den kan selges senere hvis det blir problemer med økonomien. Hvis dere ikke har råd til det så be han opprette en sparekonto.
Hilsen mann som gjerne skulle hatt en sportsbil til 1 mill.

Anonymkode: d437d...6e9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere gode svar. 

 

Jeg kunne nok heller tenke meg nytt gulv og kjøkken istedenfor bil nå. Omtrent samme pris. 

 

Vi har felles økonomi. Vi begge får like mye hver mnd til eget forbruk, så 50/50 har vi ikke. Mannen tjener klart mest, og derfor bidra mest. Det er helt naturlig for oss. Vi snakker alltid om våre penger, ikke mine eller dine. 

 

Jeg trenger ingen bekreftelse på hva som er grei. Men tar gjerne imot inntrykk, tanker og følelser dere kan ha om dette. For meg virker det merkelig å ønske å bruke så mye penger på bil. 

 

Haha. Glad mann er viktig, men glad kone er kanskje også viktig 😅 kone vil ha kjøkken og gulv 😋 han skal nok få sin sportsbil, spm er dette er riktig tid. Svært upraktisk bil, når man er en liten nyetablert familie ☺️ 

Takk igjen for tanker, spennede å høre andres perspektiver. 

 

Anonymkode: f1e32...123

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er greit for dere, er umulig for meg å svare på. Men med over 2,5 mill inn i året hvor mannen står for nesten 2 av de, så tenker jeg at han skal få lov til å bestemme litt selv hva han ønsker å bruke sine penger på. 

Vi har to normale inntekter, så bruktbil til 1 Mill er dumskap for oss. Kjøper heller ny til halve prisen. 

Anonymkode: d822c...eba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi hadde bil, men solgte den når vi flyttet til Majorstua, siden den ikke ble brukt. 

Den aktuelle bilen, er en sportsbil til over 1milion kroner, fra 2016 😮

 

Anonymkode: f1e32...123

Dere har jo tydeligvis ikke behov for bil i hverdagen, så derfor lurer jeg på om denne bilen er en hobby-bil som bare blir brukt i sommerhalvåret for å "cruise"?

 

Anonymkode: 5f03d...bb4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din er voksen og bestemmer selv hva han vil bruke pengene sine på 

Anonymkode: 33891...9fd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Hvilken sportsbil er det snakk om? 911?

Anonymkode: fa435...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store spørsmålet her er da egentlig ikke om det er greit at han bruker så mye penger på en bil. 

Spørsmålet er om det er greit for deres felles økonomi og balansen i forholdet, om han i den fasen dere er i nå, bruker så mye penger på sin personlige hobby, som ikke kommer resten av familien til gode. 

Du må også spørre deg selv om dette vil få betydning for mer enn bare økonomien når den kjøpes. 
Hva betyr det for fritiden deres? Vil han bruke mer av tiden på bilen og mindre på familien? 
Vil det påløpe tilleggsutgifter som gjør at dette blir en mer konstant utgift? 
Og har dere parkering? Eller kommer det behov for å leie/kjøpe garasjeplass i tillegg? (På Majorstuen koster det omtrent like mye som en litt dyr bil.) 

Har han en god forklaring på hvorfor han mener det er riktig at dette prioriteres fremfor noe som kommer hele familien til gode? 
Jeg vil jo tenke at siden dette er hans ønske og hans hobby, så bør det være han som skal selge inn til deg (så du er enig.) at dette er riktig avgjørelse nå. 
Med felles økonomi, bør det at du er skeptisk bety at dere ikke gjør det. Da har han ikke gode nok argumenter. 

Hva med å heller bruke halvparten så mye penger på noe i hjemmet, og så sette av en pott til sparing, som på sikt skal dekke denne bilen han ønsker seg.

Anonymkode: 36150...897

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det greit at han bruker sine penger på å kjøpe kue han har lyst på!!  Er forøvrig enig med ..f03 - hvilken bil snakker vi om her?

Anonymkode: 8b1b7...4c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regel nummer en for å bruke masse penger på en eldre bil. Først investerer man i en god plass å parkere den. 

Det koster å ha bilhobby, men det er virkelig verd det om man har glede av det. Er det snakk om en Porsche med to dører så kan du risikere at bilen også stiger i verdi. Er det snakk om noe italiensk så sett dere GODT inn hvor dyrt det er å eie siden det alltid alltid alltid er behov for service eller deler. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri i verden ha kjøpt så dyr bil, eller ting fra øverste pris klasse av hobbiene mine. 

Men med det sagt så tjener han såpass mer enn deg at han bør få kunne bruke penger på ting han har lyst på. Der har uansett veldig god økonomi.  

Vet om folk som ikke får kjøpe noe som helst dyrt til seg selv når man har felles økonomi og er den som tjener mest. Må være veldig kvelende. 

Tidspunktet kan dog diskuteres. 

Mann 32. 

Anonymkode: 99981...6bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker som så at det må du prate/ ta opp ned han om du er totalt uenig.  Tenker også at han vil kjøpe den bilen uansett hva vi på kvinneguiden mener allfall!😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din vil ha et leketøy, og det bør gå av hans egne penger, ikke felles budsjett. Så enkelt er det faktisk, ingen trenger en sportsbil til en million. 

Anonymkode: ae664...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mannen din vil ha et leketøy, og det bør gå av hans egne penger, ikke felles budsjett. Så enkelt er det faktisk, ingen trenger en sportsbil til en million. 

Anonymkode: ae664...01d

De har felles økonomi og han tjener mer enn dobbelt så mye som henne

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

pengesluk. biler faller alltid i verdi.

Anonymkode: 6dbbd...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage en sparekonto for oppussing og en for bil?

Anonymkode: 96982...1f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal mannen bidra mest fordi han tjener mest, og hvorfor skal han gjøre investeringer i leiligheten som du ved et samlivsbrudd skal dra nytte av. 

Da må i så fall oppussingen avregnes salgssummen. 

Det mest rettferdige er selvfølgelig at felleskostnader deles på 2, og resten tilfaller den enkelte. Ønsker dere å pusse ytterligere opp så kan dere opprette en sparekonto til dette, eventuelt ta opp et delt ekstralån for den kostnaden. 

Trodde ærlig talt vi var forbi den tiden hvor kvinnen skal leve på mannen sin. 

 

Anonymkode: c50b7...aa5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

pengesluk. biler faller alltid i verdi.

Anonymkode: 6dbbd...9ec

Dette vet du svært lite om forstår jeg. 

 

Anonymkode: c50b7...aa5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...