Gå til innhold

Sur vernepleier som får venninnen min til å gråte (langt innlegg)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette ble et kjempelangt innlegg. Tusen takk til deg som orker å lese og tar deg tid til å kommentere.
Hvis du ikke orker å lese alt så står egentlig det viktigste i det avsnittet med alle anførselstegnene.

 

Jeg har en barndomsvenninne som sliter litt med at hun ikke tør å ta plass, ikke tør å si nei, tror at hun ikke verdt noe og slike ting. Hun har alltid slitt med disse tingene, men etter at arbeidsplassen hennes ble lagt ned og hun gikk arbeidsledig en stund ble det verre. Så nå går hun på AAP, og som et ledd i det har hun samtaler med en vernepleier i kommunen. Vernepleieren har diagnostisert henne med depresjon.

Venninnen min er utrolig snill og sier aldri et vondt ord om noen, så når hun har vært litt negativt til denne vernepleieren har jeg stusset litt. Hun sier at hun synes vernepleieren er sjefete, og at hun aldri får komme til ordet. Jeg vet godt at venninnen min kan være treig til å stable en setning på beina og få den ut av munnen, så jeg kan forstå at det er lett for folk å prate over henne. Men, burde ikke en som jobber med psykisk helse og som skal hjelpe henne med å bli litt tøffere og hjelpe henne til å tørre å si meningen sin være ekstra påpasselig med å ikke prate over henne? Bør ikke vernepleieren være ekstra påpasselig med å gi venninnen min tilstrekkelig med tid til å klare å få formulert en setning? 
Jeg stusset litt over det hun fortalte, men tenkte at det kanskje kom til å gå seg til etterhvert. 

 

I går var jeg hos venninnen min, og hun spurte om jeg kunne hjelpe henne med å forstå et brev fra NAV. Jeg skjønte ikke hva det egentlig sto der, og foreslo at hun kunne spørre vernepleieren. For vernepleieren er også hennes koordinator, og har hjulpet henne med slike ting før. Venninnen min sendte bilde av brevet til vernepleieren og spurte om hun hadde mulighet til å gi noen råd. Vernepleieren ringte henne rett etterpå, og venninnen min satte på høyttaler men sa ikke til vernepleieren at jeg lyttet. 

Jeg likte ikke måten hun snakket til venninnen min på. Hun hørtes så sur ut. Venninnen min er ikke en som forlanger hjelp pronto, så hvis det var et dårlig tidspunkt for vernepleieren så hadde hun god anledning til å ta det en annen dag. Hun startet med å si "Hva er det du ikke skjønner? Dette brevet er jo veldig tydelig og enkelt å forstå."
Venninnen min leste opp en setning som vi begge synes er forvirrende, og da svarte vernepleieren skikkelig surt "Hva er det du ikke skjønner? Det står jo der svart på hvitt." 
Venninnen min prøvde å forklare at når de i begynnelsen av brevet skriver blablabla, men så senere skriver de xyzxyzxyz, hva er det de egentlig mener? 
"Skjønner du virkelig ikke det? Du må lese hele brevet da vet du." Vernepleieren svarer surere og surere, og venninnen min begynner å gråte. Da sier vernepleieren herregud i en sånn tone som om hun himlet med øynene. Venninnen min bare gråter enda mer og klarer ikke få sagt noe. Vernepleieren avslutter med å si at hun får ringe NAV og be om hjelp hvis hun synes brevet var så vanskelig å forstå. 

 

Slike samtaler er kjempevanskelig for venninnen min, og vanligvis unnviker hun slikt så langt det er mulig eller avslutter samtalen etter første motspørsmål. Jeg er egentlig ganske stolt over henne og synes hun var flink og klarte seg godt i samtalen. Jeg må si jeg synes det var skikkelig vondt å høre på tonen til vernepleieren. Det er jo faktisk snakk om et menneske som skal hjelpe med å bygge venninnen min opp, og så snakker hun så surt til henne. Jeg likte heller ikke måten hun avsluttet samtalen på, jeg synes hun kunne avsluttet med et par hyggelige ord, for hun må ha hørt snufsing til venninnen min og skjønt at hun gråt. Jeg skjønner ikke hvordan hennes avvisende oppførsel skal kunne vekke tillit hos venninnen min. 
Vi satt og snakket en god stund etter samtalen, og venninnen min forteller at det er slik hun alltid er. At hun alltid snakker så hardt og surt til henne og får henne til å gråte. Og når venninnen min begynner å gråte så sier vernepleieren at det er fordi hun er deprimert. Jeg opplever ikke venninnen min som deprimert (men det kan jo være ting jeg ikke ser), men jeg skjønner veldig godt at hun begynner å gråte av å bli snakket til som om hun var en dum og uskikkelig femåring. 

Det er mulig at jeg bare ikke forstår arbeidsmetoden til vernepleieren og at dette egentlig er helt normal måte å snakke til brukere på. Men jeg tror ikke det. Dette er i hvert fall ikke normalt for folk flest ellers i samfunnet.
Jeg mistenker egentlig at vernepleieren heller ikke forstod innholdet i brevet men at hun er for feig til å innrømme det. 

Jeg har lyst til å sende inn en klage for jeg synes ikke det er greit å snakke til andre mennesker på denne måten. Venninnen min er som vanlig unnvikende og vil ikke klage. Så jeg kommer ikke til å sende inn en klage, men jeg har likevel lyst til å gjøre vernepleierens sjef oppmerksom på hvordan vernepleieren snakker til andre mennesker, men jeg vet ikke hvordan. Eller er det dumt av meg? Synes dere jeg overreagerer? 

Anonymkode: ef28b...2d5

  • Liker 3
  • Hjerte 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det mennesket passer IKKE til å være vernepleier! Venninnen din må rett og slett få en ny.

Anonymkode: f0f16...53d

  • Liker 19
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overreagerer IKKE. Dette er fullstendig uakseptabel oppførsel av denne vernepleieren.

  • Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke venninnen din lov til å ta med seg en støtteperson i samtaler med vernepleieren? I så fall kan du jo bli med, og se hvordan hun er ovenfor venninnen din da. 
 

Syns det er rart at det er vernepleieren som har diagnostisert venninnen din med depresjon. Trodde ikke vernepleiere kunne gjøre det? Venninnen din trenger åpenbart en bedre hjelp enn det vernepleieren tilbyr også, så psykolog er noe du kan foreslå til henne. 
 

Utover det ville jeg nok sendt inn klage på vernepleieren ut fra samtalen du overhørte. 

Anonymkode: 033c9...d50

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er IKKE greit. 

Jeg lurer også på hvordan denne vernepleieren har satt en diagnose på venninnen din? Vernepleiere kan vel ikke sette diagnoser? 

Så heldig venninnen din er som har deg. ❣️

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hva som får mennesker i slike stillinger til å oppføre seg slik. Hvorfor jobbe med sårbare mennesker hvis man bare er sur, tverr og uempatisk?

Dette mennesket, TS, som venninnen din har kommet borti er ikke egnet som vernepleier. Alle kan ha en dårlig dag, men dette er uakseptabelt, spesielt når det alltid er slik. En vernepleier kan heller ikke diagnostisere, så her virker det nesten som at vernepleieren går over streken for å så skylde på pasienten når hun får reaksjoner. Det er rett og slett manipulerende. Jeg blir dårlig av å tenke på at det finnes sånne mennesker i slike yrker som er så lite egnet. Klag og søk om en ny vernepleier/koordinator. Slik skal det overhodet ikke være. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 11
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må bare få si at KUN legen kan sette en diagnose. Bli kvitt hurpetutta!

Anonymkode: f4b87...5cf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vernepleier kan ikke sette diagnose. Det er det kun lege/psykiater og psykolog som kan. 

Dessuten er dette helt uakseptabel måte å snakke til folk på, uansett. 

Jeg heller skjønner ikke hvorfor folk som tydeligvis hater andre skal jobbe i yrker med mennesker. Husker godt jeg hadde en skikkelig sur dame som veileder på nav, hun gjorde alt i sin makt for å forvirre meg, sendte inn dokumentasjon som ikke stemte, og svarte surt hver gang jeg lurte på noe. Hun mente også at det var meget rart at jeg ikke forsto hvorfor hun mente at jeg skulle avslutte aap 4 måneder før det jeg hadde fått innvilget, og masse surr. Endte med at jeg sendte klage, for å holde på sånn, spesielt med auke folk, går ikke an.

Få venninnen din til å avslutte hos henne. Hun får ingenting ut av det der, og det er bedre for venninnen din å søke seg inn hos en psykolog. Du finner lister med psykologer med refusjonsordning på nett, slik at det ikke blir så alt for kostbart for venninnen din. 

Anonymkode: 817e0...e6e

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Dette finnes ikke greit på noen som helst måte. Denne personen burde ikke jobbe i helsesektoren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucius

Svært mange mennesker burde aldri arbeidet i helsesektoren. Denne vernepleieren er et skrekkeksempel. 
(Hjelper ikke med gode karakterer om personligheten ikke er egnet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden driver en VERNEPLEIER med terapi ovenfor klienter??? 
Skal ikke de jobbe med andre ting ? 
Jeg hadde hjulpet venninne min med å finne ut eksakt hvilken rolle denne vernepleieren har,  og hvorfor hun har begynt å opptre som terapeut. 
Dette forholdet/ behandlingen bør avvikles umiddelbart 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vernepleier her. Jeg forstår ikke helt settingen her? Jeg har masse spørsmål😅 Er hun i boveiledningsstjenesten? Rus/psyk tjenesten? Er hun tildelt et visst antall timer i uka? Eller kan hun ringe denne vernepleieren 24/7? Hva er vedtaket venninnen din har? Er hun informert om dette, eller har de ikke hatt noen forventningsavklaring om man kan ringe vernepleiere utenom arbeidstid etc? Uansett skal hun ikke oppføre seg sånn, jeg bare sliter med å se i hvilken sammenheng de har kontakt og hvor mange timer det er i vedtaket. Dessuten kan ikke vernepleiere sette diagnose, det må lege gjøre. Men regner med vennen din har vært til utredning, iom hun har denne tjenesten? 

Anonymkode: 9ccd2...b05

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festlig skrev (4 minutter siden):

Hvorfor i all verden driver en VERNEPLEIER med terapi ovenfor klienter??? 
Skal ikke de jobbe med andre ting ? 
Jeg hadde hjulpet venninne min med å finne ut eksakt hvilken rolle denne vernepleieren har,  og hvorfor hun har begynt å opptre som terapeut. 
Dette forholdet/ behandlingen bør avvikles umiddelbart 

Jo, nå er vi vernepleiere nettopp miljøterapeuter, så den er grei. Men å stille diagnose kan vi ikke. Å være terapeut, kan vi. 

Anonymkode: 9ccd2...b05

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Festlig skrev (54 minutter siden):

Hvorfor i all verden driver en VERNEPLEIER med terapi ovenfor klienter??? 
Skal ikke de jobbe med andre ting ? 
Jeg hadde hjulpet venninne min med å finne ut eksakt hvilken rolle denne vernepleieren har,  og hvorfor hun har begynt å opptre som terapeut. 
Dette forholdet/ behandlingen bør avvikles umiddelbart 

Hm, en vernepleier kan fint drive med bla terapi, det er en del av utdanningen. Men hun kan ikke stille diagnoser. 

Anonymkode: e0fee...98f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

😳

Stakkars, hun har jo vært skikkelig uheldig med samtalepartneren i disse støttesamtalene!😕 Jeg ville ha prøvd å hjelpe henne med å bytte/klage, et eller annet. Hun kommer jo ikke til å føle seg noe bedre, ved å snakke med den vernepleieren. 

Jeg har fått høre av en helsesykepleier at jeg var deprimert før, men det var mer noe h*n sa fordi at jeg hadde en del depressive symptomer. H*n kunne jo ikke sette en ordentlig diagnose på meg.  

Anonymkode: 8a088...885

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, nå er vi vernepleiere nettopp miljøterapeuter, så den er grei. Men å stille diagnose kan vi ikke. Å være terapeut, kan vi. 

Anonymkode: 9ccd2...b05

Å langt derifra, en vernepleier drive terapi til en som tydeligvis har en diagnose og trenger profesjonelle folk rundt seg? Hva er det for noe ? 
Psykiater, psykisk sykepleier eller psykolog er innafor. 
I dette tilfelle burde vernepleieren har en såpass god innsikt i dine egne ferdigheter at han/hun melder pass og sender ballen videre til noen som KAN hjelpe 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så langt jeg kan skjønne er kanskje første sted at din venninne ber om et møte med vernepleier? Et der hun har med seg noen som kan hjelpe henne tale sin sak (deg?) og få formidlet at den type oppførsel som dere opplevde ikke er til hjelp og at grunnen til at man får tildelt en vernepleier er for at man skal føle seg ivaretatt og bistått i en vanskelig situasjon. Rollen som vernepleier skal jo bistå av flere elementer, deriblant kommunikasjon og rådgiving, og det er vel her det skorter om ikke annet - så jeg tror kanskje venninnen din med fordel kan ta med seg noen som kan hjelpe henne til å sette sine behov frem i lyset. Hvis ikke er jo poenget med en vernepleier borte? 

De skal så langt jeg kan skjønne bidra til en kartlegging, hvordan skal de kunne kartlegge om venninnen din ikke klarer si hva hun trenger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er skammelig av vernepleieren! Utrolig at hun kan være så utålmodig og frekk. Har gått på spesialskole og selv sett eksempler på empatiløse frekke folk der som egentlig skal prøve å hjelpe de som går der!

Anonymkode: de87f...a16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig venninne som har deg. Jeg har også vært utsatt for en sur, uempatisk fastlege som ville bestemme over meg og truet med å ikke skrive ut bl.a migrene medisin om jeg ikke gjorde som hun ville..

Anonymkode: 75d17...350

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, så heldig venninna di er som har deg ❤️ du er et ekstremt godt menneske.

 

Først og fremst, få venninnen din (eller hjelp henne) med å finne dokumentasjon fra disse timene hos denne vernepleieren, altså journal notater. Jeg trudde ikke VP kunne diagnosere folk heller, men.. men det jeg også tenker litt på her er (misforstå meg rett, mener ikke å ta VP i forsvar), men det kan godt hende at venninna di ikke er deprimert, og det kan godt hende ho er det, men det virker som veldig feil behandling det VP gjør.  Og det er viktig å ha dokumentasjon på den måten ho behandler folk på, for det virker ikke greit.  

 

Nav er et utrolig komplekst og vanskelig system. Dersom ho har en veileder på nav ville jeg kontaktet vedkommende. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...