Gå til innhold

Aktiv prøver i 5 mnd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen sier det egentlig ikke er så viktig  for han med barn men sier heller ikke nei hvis det skulle skje at vi klarer å bli gravide. Bruker aldri beskyttelse og begynt på folat og d vitaminer som jeg hadde mangel på for 3-4 mnd tilbake. Er det andre tips jeg eller mannen kan bruke for ekstra tilskudd eller noe ? 

Anonymkode: 232b2...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folat … ikke noe mer jeg vet om 

Anonymkode: 232b2...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tracker du syklusen din ved hjelp av eggløsningstester eller temperatur? :)?  Med andre ord; vet du at du har sex rundt eggløsning? 

Endret av Pudderrosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger denne. Skal selv inn i 6 prøveperiode nå. Men er vell bare å slappe av og ikke stresse for mye, er ikke så lett da 😅 Jeg tar folat og tran

Anonymkode: 6f27c...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å vite jeg ikke er alene:))) ikke lett å dele sånt med bekjente heller for det er noe forventninger hele tiden. Og det stresser meg enda mer!! 

Anonymkode: 232b2...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Følger denne. Skal selv inn i 6 prøveperiode nå. Men er vell bare å slappe av og ikke stresse for mye, er ikke så lett da 😅 Jeg tar folat og tran

Anonymkode: 6f27c...58d

 

Pudderrosa skrev (3 minutter siden):

Tracker du syklusen din ved hjelp av eggløsningstester eller temperatur? :)?  Med andre ord; vet du at du har sex rundt eggløsning? 

Ja da, bruker eggløsningstester. Hvordan og når skal jeg måle temp? Hvor ofte ? 

Anonymkode: 232b2...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

 

Ja da, bruker eggløsningstester. Hvordan og når skal jeg måle temp? Hvor ofte ? 

Anonymkode: 232b2...0f9

Hver morgen før du står opp, helst til ca samme tidspunkt hver dag. Bruk termometer med to desimaler og se hvordan temperaturen utvikler seg i løpet av en syklus :) finnes apper som kan hjelpe: Premom eller fertility friend feks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Gleder meg sykt mye hvis jeg klarer å bli gravid en dag 🙏🏻🙏🏻

Anonymkode: 232b2...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å bruke spermvennlig glidemiddel da de du får kjøpt til vanlig er nesten som å bruke prevensjon 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pudderrosa skrev (7 minutter siden):

 

Hver morgen før du står opp, helst til ca samme tidspunkt hver dag. Bruk termometer med to desimaler og se hvordan temperaturen utvikler seg i løpet av en syklus :) finnes apper som kan hjelpe: Premom eller fertility friend feks

Men er det ikke slik at når man måler en økning i temperatur, så har eggløsning allerede vært? At det er for sent?

Anonymkode: 65eaf...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er interessert i temping anbefaler jeg den o'store tempetråden her inne. Mye hjelp å finne der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er det ikke slik at når man måler en økning i temperatur, så har eggløsning allerede vært? At det er for sent?

Anonymkode: 65eaf...492

Ja! For akkurat den syklusen, men så kan du bruke informasjonen du finner til å forutse neste syklus, også kan du med større nøyaktighet si at du har hatt eggløsning enn man kan med eggløsningstester, de kan vise høy lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke tempe, eggløsningstesten er mer en god nok. Temp kan føre til mer stress, og er gjerne mer normalt når man har vært prøver lenge (typ et år). Leste om det her på forum selv, begynte og ble bare stresset. Når jeg sluttet leste jeg om alle som bare syntes det var stress. Det vil ikke ha noe å si hva tempen er dersom du har samleie annenhver dag i din fruktbare periode.

Bare et tips fordi prøving er veldig veldig stressende, og det er dumt å lage mer stress enn nødvendig tenker jeg

Anonymkode: 5ec34...207

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før jeg ble gravid med nr 1 og kjente syklusene mine ble jeg godt kjent med kroppen min. Jeg kjente på livmortappen hver eneste dag (sittende på do er best for å komme til), kjente på utflod (når den er gjennomsiktig/våt og/strekkbar er du mest sannsynlig fertil og det er best å ha sex) og kjente etter sexlyst.

Jeg er på måned 5 etter vi starta å prøve på nr 2. Jeg ammer om natta og slutta på Cerazette i desember, så jeg bruker enda tiden på å bli kjent med min nye syklus som jeg fikk tilbake i februar. Håper at tegnene jeg hadde før stemmer nå, for det gjelder mange kvinner (økt sexlyst, eggløsningsslim osv). 
 

Hvis du vil kan du bruke EL-tester eller tempe. Hvis du vet ca hvor lange syklusene dine er kan du regne deg til når din fertile periode skal komme og begynne testing da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

s0la skrev (7 timer siden):

Før jeg ble gravid med nr 1 og kjente syklusene mine ble jeg godt kjent med kroppen min. Jeg kjente på livmortappen hver eneste dag (sittende på do er best for å komme til), kjente på utflod (når den er gjennomsiktig/våt og/strekkbar er du mest sannsynlig fertil og det er best å ha sex) og kjente etter sexlyst.

Jeg er på måned 5 etter vi starta å prøve på nr 2. Jeg ammer om natta og slutta på Cerazette i desember, så jeg bruker enda tiden på å bli kjent med min nye syklus som jeg fikk tilbake i februar. Håper at tegnene jeg hadde før stemmer nå, for det gjelder mange kvinner (økt sexlyst, eggløsningsslim osv). 
 

Hvis du vil kan du bruke EL-tester eller tempe. Hvis du vet ca hvor lange syklusene dine er kan du regne deg til når din fertile periode skal komme og begynne testing da. 

Hvordan klarer du å kjenne på livmortappen? Og enda vanskeligere; finne ut noe om eggløsning ved å kjenne på den? Har aldri gjort det selv, vet ikke om jeg klarer å komme høyt/langt nok inn engang?

Anonymkode: 65eaf...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan klarer du å kjenne på livmortappen? Og enda vanskeligere; finne ut noe om eggløsning ved å kjenne på den? Har aldri gjort det selv, vet ikke om jeg klarer å komme høyt/langt nok inn engang?

Anonymkode: 65eaf...492

Prøv mens du sitter på do. Selv er jeg også veldig godt kjent med Livmortapp og den MÅ være åpen skal man ha el/ sperm komme opp. Er den lukket så er det «ikke vits i» å ha sex for Graviditetens skyld hvertfall ;) Har lært kroppen godt å kjenne pga den, men tok meg nok mange måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Laura80 skrev (1 time siden):

Prøv mens du sitter på do. Selv er jeg også veldig godt kjent med Livmortapp og den MÅ være åpen skal man ha el/ sperm komme opp. Er den lukket så er det «ikke vits i» å ha sex for Graviditetens skyld hvertfall ;) Har lært kroppen godt å kjenne pga den, men tok meg nok mange måneder.

Utrolig dumt å skrive sikkert, men altså, hvordan kjenner du om den er åpen eller lukket?

Anonymkode: 65eaf...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Utrolig dumt å skrive sikkert, men altså, hvordan kjenner du om den er åpen eller lukket?

Anonymkode: 65eaf...492

Tror nesten man bare må lære seg den å kjenne over tid og sett sammen med feks positive eltester osv. Du kjenner på åpningen om den er lukket eller åpen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvordan klarer du å kjenne på livmortappen? Og enda vanskeligere; finne ut noe om eggløsning ved å kjenne på den? Har aldri gjort det selv, vet ikke om jeg klarer å komme høyt/langt nok inn engang?

Anonymkode: 65eaf...492

Jeg må sitte på toalettet for å ha riktig stilling, hvis ikke klarer jeg ikke å nå den. Da jeg først begynte med det (da vi prøvde på første) skjønte jeg ikke hva jeg kjente etter. Man skal kunne kjenne en «klump med et hull i», haha. Men jeg prøvde hver dag og ettersom dagene gikk klarte jeg å kjenne at noe endret seg.

Når tappen ligger høyt, er myk og er åpen (når du kjenner at hullet er større enn vanlig) da er man som regel i det fertile vinduet. Når den er lav, hard og lukket er man ikke fertil. Den er åpen før mensen også, for å slippe ut blod regner jeg med. Man blir kjent med sin egen livmortapp med tiden! Det og å kjenne på utfloden har tidligete vært en stor hjelp for meg og det har som regel alltid stemt med når jeg får EL. 😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde alle mulige triks i 5 måneder, på den 6 var det litt hektisk så tok ikke EL tester, trodde vi bommet totalt på ELdato og hadde ikke så mye sex som vi skulle ønske vi rakk(ble bare en gang, 3 dager før EL). Likevel satt den. Tror det er veldig tilfeldig uansett hva man gjør, så lenge det er innenfor de fertile dagene. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...