Gå til innhold

Hvilke fordeler ser du ved å reise på egenhånd? Kun fordeler takk!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Startet selv med reising på egenhånd for 10år siden, kastet meg ut i det pga var lei av venninneturer der alle måtte følge hverandre på ting. Sutring om spisesteder etc. Aldri sett meg tilbake, vokst utrolig som menneske av å reise rundt i verden på egenhånd. Verden er ikke farlig, er ikke slik vi tror. At alle land er farlig, er på det verste stedene jeg har fått god hjelp til å komme meg rundt. 

Noen fordeler:

- Styrer alt selv, slipper å ta hensyn til andre.
- Blir ekstremt selvstendig, som er viktig for å overleve generelt.
- Frihetsfølelse av en helt annen verden.
- Sover så lenge man vil, legger seg når man vil.
- Spiser hvor og når man vil.
- Kan møte nye mennesker på en helt annen måte enn sammen med venninnegjengen.
- Har sex om jeg føler for det. Kan utforske mer her, til og med hatt sex med jenter. Trekant med par møtt på tapasbar i Spania.
- Kan melde seg på aktiviteter der man drar.

Kunne skrivd mye mer....

Men lært en viktig ting: ikke drikk mye alkohol, ta vare på deg selv :) 

Anonymkode: decd7...312

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ok? Hva slags svar hadde du forventet å få? 😂

Anonymkode: 597a9...65f

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

En stor fordel for meg er at jeg får sett teaterstykker, operaer eller andre forestillinger som andre i et potensielt reisefølge ikke orker å bruke tid eller penger på. Jeg kan fint reise bort en langhelg for å få med meg en spesiell forestilling. Og alt det andre jeg opplever i tillegg blir bare bonus :) Pluss at jeg endelig kan smugrøyke uten at noen kjente ser meg 😄

Anonymkode: 20b81...d6f

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg finner det mer avslappende! Du har jo listet svært mange fordeler selv, men jeg kan legge til at jeg pleier å gå med god musikk på øret og leser en god bok når jeg er ute på cafe etc.. Virkelig avslappende og nydelig!

Anonymkode: cb007...ede

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det er ekstremt befriende å lese alene. Stå opp så tidlig du vil, gå å utforske så tidlig du vil. Vandre gatelangs og se i alle butikkene du vil. Sitte på en koselig restaurant med god mat og noe godt i glasset. Da koser jeg meg skikkelig!

Anonymkode: c5981...9cf

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
10 hours ago, AnonymBruker said:

En stor fordel for meg er at jeg får sett teaterstykker, operaer eller andre forestillinger som andre i et potensielt reisefølge ikke orker å bruke tid eller penger på. Jeg kan fint reise bort en langhelg for å få med meg en spesiell forestilling. Og alt det andre jeg opplever i tillegg blir bare bonus :) Pluss at jeg endelig kan smugrøyke uten at noen kjente ser meg 😄

Anonymkode: 20b81...d6f

Enig! Det er også mye lettere å finne billett i siste liten om man er alene for man kan plukke i enslige seter som har blitt igjen rundt omkring. Jeg har fått utrolig bra seter til kule ting i siste liten.

Jeg liker også at man bare kan slappe av på hotellet en del uten å føle at man MÅ gjøre ting.

Anonymkode: 31ed1...046

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Amossa

Tror du har nevnt de fleste fordelene selv, ts.  Selv er jeg gift, men har en jobb som gir meg mer mulighet til å reise enn mannen min har.  Har reist mye med mann og barn, noe med venninner, men mest alene. 

Å reise alene gir meg en følelse av frihet som jeg ikke har i en ellers travel hverdag med plikter over alt.  To uker helt alene på en vakker gresk øy, i en italiensk småby, en fransk badeby osv.  Når man reiser alene tar folk mye lettere kontakt enn om man reiser som par.  Er sikker på at jeg ville gått glipp av mange bekjentskaper og opplevelser som jeg ikke ville ha opplevd om jeg ikke var alene.  

Kun fordeler, skriver du.  Hvorfor det, egentlig?  Det er virkelig flest fordeler.  Den som reiser alene bør likevel vite at man også kan risikere å føle seg ensom i blant.  Når "alle andre" sitter flere rundt bordet på restauranten, og bare du sitter alene.  Når "alle andre" går å leier på en kjæreste, og du går alene.  

Uønsket oppmerksomhet kan også være plagsomt når man reiser alene.    

• Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Takk for alle svar 😊

Amossa skrev (13 timer siden):

Tror du har nevnt de fleste fordelene selv, ts.  Selv er jeg gift, men har en jobb som gir meg mer mulighet til å reise enn mannen min har.  Har reist mye med mann og barn, noe med venninner, men mest alene. 

Å reise alene gir meg en følelse av frihet som jeg ikke har i en ellers travel hverdag med plikter over alt.  To uker helt alene på en vakker gresk øy, i en italiensk småby, en fransk badeby osv.  Når man reiser alene tar folk mye lettere kontakt enn om man reiser som par.  Er sikker på at jeg ville gått glipp av mange bekjentskaper og opplevelser som jeg ikke ville ha opplevd om jeg ikke var alene.  

Kun fordeler, skriver du.  Hvorfor det, egentlig?  Det er virkelig flest fordeler.  Den som reiser alene bør likevel vite at man også kan risikere å føle seg ensom i blant.  Når "alle andre" sitter flere rundt bordet på restauranten, og bare du sitter alene.  Når "alle andre" går å leier på en kjæreste, og du går alene.  

Uønsket oppmerksomhet kan også være plagsomt når man reiser alene.    

Synes det ikke var noe poeng i å liste opp ulemper, personlig ser jeg faktisk knapt ulemper. Ikke fokusert på det i heletatt, jeg føler meg ikke ensom ved å spise ute. Man har jo folk rundt seg heletiden, liker å se på livet :) Å sammenligne seg med andre er jo ikke noe poeng. Så legger man merke til MYE mer enn man ellers ville gjort, det som er så trist å se er jo mobilen. Mange sitter på den mye mens de skal spise sammen, ofte når det bare er 2 som spiser. Sett noen trykke på den hele veien mellom rettene, trist.

Når man reiser på egenhånd er det lett å få kontakt ja :) Vær også streng å sifra om menn prøver seg, om noen blir fysisk er det bare å hyle ut. Opplevd det en gang, da løp folk til for å hjelpe meg 😅.. Så ble reddet der ja.

Anonymkode: decd7...312

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lilylune

Du kan impulsivt gå inn i en butikk og titte uten at noen uffer seg fordi det tar lang tid/ikke interessert etc Du kan spise hva og hvor du vil uten å ta hensyn til hva andre liker. Du kan ligge i senga til 14 uten at noen kommer til å få vite om det. Du kan ha det så ryddig/rotete akkurat du vil.

Du kan se en rar gammeldags film på kvelden (eller kl 14 i senga som nevnt over :)) som ingen du kjenner kunne tenke seg å se. Du kan ha en hel dobbeltseng for deg selv og ingen som stjeler dyne. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

-du kan trene når du vil, og så lenge du vil uten at du må passe på avtaler. Du kan også henge sure treningsklær på badet uten at noen klager. 

-du kan ligge i senga og spise godterier hele dagen om du vil

Ellers synes jeg 1-2 dager slik er fint, så begynner jeg å savne selskap😂😂😂 vi er vel alle forskjellige.

Anonymkode: 80a53...4ac

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Drømmer om å reise alene. Alle fordelene her  er ting jeg lengter etter. Sliten småbarnsmor som skal på sydenferie med småbarn og storfamilie i sommer…

Anonymkode: 500e3...4c4

• Hjerte 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Ulempe er at man ikke kan spleise på dobbeltrom 

Anonymkode: f493f...265

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man slipper å ta hensyn til noen annen hele tiden. Jeg kan være impulsiv og helt plutselig endre reiseplanen min og det er ikke alltid like enkelt når man reiser med noen som også må være med på det. 

man slipper krangel og drama. 
jeg slipper å bli med på ting jeg ikke har lyst eller egentlig råd til. 

Anonymkode: 2c5fb...cea

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ulempe er at man ikke kan spleise på dobbeltrom 

Anonymkode: f493f...265

Fordelen er hele dobbelsenga for seg sjøl!

Anonymkode: 2b1d5...fa9

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg skal til London alene for å gå på Queen-konsert. Jeg skal være tre dager, bare sove, spise og gå på konsert. Hvis jeg skulle reist med noen tror jeg at jeg hadde kjent på at man må oppleve mer. Trakke rundt på shopping eller turistfeller.. neitakk. 

Anonymkode: 91097...470

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Er ikke de fleste av fordelene du nevner, fordeler man har som singel hjemme og?

Anonymkode: 5a1aa...cb7

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det er en stor fordel å kunne trives i eget selskap, men jeg synes det beste med å reise alene er å ta livet og dagen som det faller seg, gjøre det man har lyst til og føle seg fri. Tar forholdsregler, men har aldri følt meg utrygg. Kommer lett i kontakt med folk og har med bøker, samt musikk og podkaster på mobilen. Kan ikke huske at jeg har syntes det er kjedelig eller at jeg har følt meg ensom heller, det er så mye man kan se og oppleve. 

Anonymkode: 4dd12...ec7

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...