AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #1 Skrevet 10. mai 2022 Hvorfor våkner hun så ofte om kveldene? Hva kan være grunnen til at hun ikke sovner igjen av seg selv? Er så lei av å gå i skytteltrafikk mellom barnerommet og alt jeg trenger å få gjort på kveldstid. Hun er litt over året, hadde sånt håp om at det skulle bli lettere med søvnen snart men det ser ikke sånn ut, gitt. Anonymkode: 6ca9f...5a5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #2 Skrevet 10. mai 2022 Århhhhhhhh helvetes dritt altså. Bør jeg be legen om melatonin eller noe? Kan det funke? Anonymkode: 6ca9f...5a5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #3 Skrevet 10. mai 2022 Kanskje hun er overtrøtt? Min sover mest urolig på kveldstid hvis det har gått litt for mange timer fra siste blunden.. Sovner hun av seg selv, eller pupp, byssing osv? Anonymkode: 8590b...dd4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #4 Skrevet 10. mai 2022 Det er bare slik. Ingen hokus pokus. Det kalles søvnsyklusforstyrrelser, de våkner istendenfor p sove videre når de går i ny syklus. Eldste er 4 år og vi har hatt det slik i 3 år. Vi har vært hos barnelege, BUPA,fastlege og alt. Vi har trygla om å prøve medisin, men alle sier nei. Du får ikke slike ting over lav sko i Norge. Det er slik det er å være foreldre . Jeg har i perioder blitt sykemeldt sv utmattelse grunnet dette. Ingen god natt søvn på 4 år Anonymkode: 0b344...ccd 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #5 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Århhhhhhhh helvetes dritt altså. Bør jeg be legen om melatonin eller noe? Kan det funke? Anonymkode: 6ca9f...5a5 Eller barnevernet? Anonymkode: 650fb...e49 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #6 Skrevet 11. mai 2022 Ungen er bare årsgammel! Det er 100% normalt at unger våkner om kvelden/natta, faktisk helt opp til fireårs alder. Vår var våken hver time som baby, hver 2.-3. time som ettåring. Nå er han straks tre år og siste måneden er det redusert til 1-2 oppvåkninger om natta. Det er helt vanlig, men fortvilende ja. Anonymkode: 28105...a6c 4 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #7 Skrevet 11. mai 2022 Det er helt normalt, på ingen måte sykelig og trenger ikke medisineres. Anonymkode: e39da...d1f 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #8 Skrevet 11. mai 2022 Det er normalt, dessverre. Jeg forstår at du kan tro det er noe galt, for vi blir jo hele tiden bombardert av påstander om hvor mye barn skal sove ("toåringer sover 12 timer i døgnet" står det for eksempel i en annen tråd akkurat nå), så når ditt eget barn ikke er i nærheten av å sove så mye uansett hva du gjør, så føles det som noe er feil. Anonymkode: 16bbf...535 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #9 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvorfor våkner hun så ofte om kveldene? Hva kan være grunnen til at hun ikke sovner igjen av seg selv? Er så lei av å gå i skytteltrafikk mellom barnerommet og alt jeg trenger å få gjort på kveldstid. Hun er litt over året, hadde sånt håp om at det skulle bli lettere med søvnen snart men det ser ikke sånn ut, gitt. Anonymkode: 6ca9f...5a5 Behov for nærhet. Vi er mange som har vært der. Går hun i bhg? Har du nettopp begynt å jobbe? Er far tilstede? Anonymkode: 37822...caf 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #10 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Eller barnevernet? Anonymkode: 650fb...e49 Hva skal de gjøre, tenker du? Har de et magisk triks de kan lære meg? AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er normalt, dessverre. Jeg forstår at du kan tro det er noe galt, for vi blir jo hele tiden bombardert av påstander om hvor mye barn skal sove ("toåringer sover 12 timer i døgnet" står det for eksempel i en annen tråd akkurat nå), så når ditt eget barn ikke er i nærheten av å sove så mye uansett hva du gjør, så føles det som noe er feil. Anonymkode: 16bbf...535 Ja. Det er fryktelig frustrerende. Jeg ønsker å jobbe overtid hjemmefra på kvelden slik at jeg kan bruke fleksitid til å gi henne kortere dager i barnehagen, men det går jo faen ikke opp når det blir fjas hele kvelden. AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Behov for nærhet. Vi er mange som har vært der. Går hun i bhg? Har du nettopp begynt å jobbe? Er far tilstede? Anonymkode: 37822...caf Begynt i barnehagen ja, gått borti 2mnd nå. Jeg har jobbet lenge men faren har vært mye hjemme. Han jobber offshore så vi har fått det til å gå opp slik. Anonymkode: 6ca9f...5a5 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 11. mai 2022 #11 Skrevet 11. mai 2022 Det er helt normalt. Les om sleep regression. Du gir selvfølgelig ikke medisiner til en 1 åring🙈
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #12 Skrevet 11. mai 2022 WhisperingWind skrev (5 timer siden): Det er helt normalt. Les om sleep regression. Du gir selvfølgelig ikke medisiner til en 1 åring🙈 Melatonin er jo ikke sovemedisin? Men ok, sikkert helt normalt. Utrolig frustrerende likevel. Anonymkode: 6ca9f...5a5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #13 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hvorfor våkner hun så ofte om kveldene? Hva kan være grunnen til at hun ikke sovner igjen av seg selv? Er så lei av å gå i skytteltrafikk mellom barnerommet og alt jeg trenger å få gjort på kveldstid. Hun er litt over året, hadde sånt håp om at det skulle bli lettere med søvnen snart men det ser ikke sånn ut, gitt. Anonymkode: 6ca9f...5a5 sånn er det og være mamma Anonymkode: 42298...3df
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #14 Skrevet 11. mai 2022 Hvordan er innsovingen? Vi hadde det helt likt (hele kvelden og hele natta, holdt på å bli gal) Jeg er helt i mot tradisjonell søvntrening, men til slutt måtte vi bite i det sure eplet og ta kampen om at hun skulle lære å sovne selv i senga. Det tok MANGE måneder, vi tok det veldig gradvis og hun gråt aldri alene. Da hun omsider kunne sovne selv, sov hun hele natta omtrent uten oppvåkninger der hun trengte hjelp til å sovne igjen. Det var løsningen for oss, sier ikke at det er noe fasitsvar. Hvis de er overtrøtte når de sovner er det vanskeligere for dem å gå inn i nye søvnfaser på egenhånd. Er hun våken for lenge mellom lur og leggetid? Anonymkode: d97f2...2fc
Mango Skrevet 11. mai 2022 #15 Skrevet 11. mai 2022 Helt normalt. Kanskje du bare skal droppe å ta igjen arbeid på kveldstid, så har du en ting mindre hengende over deg.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #16 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hvordan er innsovingen? Vi hadde det helt likt (hele kvelden og hele natta, holdt på å bli gal) Jeg er helt i mot tradisjonell søvntrening, men til slutt måtte vi bite i det sure eplet og ta kampen om at hun skulle lære å sovne selv i senga. Det tok MANGE måneder, vi tok det veldig gradvis og hun gråt aldri alene. Da hun omsider kunne sovne selv, sov hun hele natta omtrent uten oppvåkninger der hun trengte hjelp til å sovne igjen. Det var løsningen for oss, sier ikke at det er noe fasitsvar. Hvis de er overtrøtte når de sovner er det vanskeligere for dem å gå inn i nye søvnfaser på egenhånd. Er hun våken for lenge mellom lur og leggetid? Anonymkode: d97f2...2fc Varierer, noen ganger tar det kjempelang tid, andre ganger kort. Hun kan noen ganger gråte seg i søvn selv om vi er der. Jeg forstår godt at dere valgte å søvntrene slik, men det sitter langt inne å gjøre det merker jeg. Synes du det var fælt? Hvordan gikk dere frem? Merkelig nok har det gått greit i kveld, men jeg skjønner aldri hva som er annerledes de kveldene det går greit😅 Eller det kan hende at hun noen ganger legges for sent. Men det er vanskelig å vite, legges hun for tidlig så sover hun en stund og så våkner hun som om det bare var en sen dupp. Mango skrev (49 minutter siden): Helt normalt. Kanskje du bare skal droppe å ta igjen arbeid på kveldstid, så har du en ting mindre hengende over deg. Ja... Det er bare det at da får jeg aldri jobbet inn fleksitimer så da kan jeg ikke gå tidlig for å hente. Synes det blir lange dager når jeg må både levere og hente 😕 Anonymkode: 6ca9f...5a5
Gjest WhisperingWind Skrevet 11. mai 2022 #17 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Melatonin er jo ikke sovemedisin? Men ok, sikkert helt normalt. Utrolig frustrerende likevel. Anonymkode: 6ca9f...5a5 Det skal uansett aldri tas på så små barn.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #18 Skrevet 11. mai 2022 Det er vel bare helt vanlig, har ikke alle småbarnsforeldre det slik om kvelden? Vi har det sånn og alle vi kjenner med barn har det sånn. Snakket med helsesykepleiere om det og de sier det samme. Om det er noe trøst 😊 Jævlig er det absolutt, vi ønsker oss kveldene våre tilbake! Har en på 4 og en 1 og alltid minst en av de som er våken på kvelden og spolerer alt håp om å få gjort noe fornuftig eller kjekt på kvelden. Men men, sånn er det å ha små barn. Om 3-4 år er det kanskje lettere igjen. Anonymkode: 4b454...aa5
Mango Skrevet 11. mai 2022 #19 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja... Det er bare det at da får jeg aldri jobbet inn fleksitimer så da kan jeg ikke gå tidlig for å hente. Synes det blir lange dager når jeg må både levere og hente 😕 Anonymkode: 6ca9f...5a5 Skjønner deg godt, og tanken er fin! Men hva med å prøve I en periode og se hva som fungerer best?😊 Sånn som det er nå får du jo faktisk ikke fri i det hele tatt, blir veldig tungt i lengden.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #20 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 11.5.2022 den 21.35): Varierer, noen ganger tar det kjempelang tid, andre ganger kort. Hun kan noen ganger gråte seg i søvn selv om vi er der. Jeg forstår godt at dere valgte å søvntrene slik, men det sitter langt inne å gjøre det merker jeg. Synes du det var fælt? Hvordan gikk dere frem? Merkelig nok har det gått greit i kveld, men jeg skjønner aldri hva som er annerledes de kveldene det går greit😅 Eller det kan hende at hun noen ganger legges for sent. Men det er vanskelig å vite, legges hun for tidlig så sover hun en stund og så våkner hun som om det bare var en sen dupp. Ja... Det er bare det at da får jeg aldri jobbet inn fleksitimer så da kan jeg ikke gå tidlig for å hente. Synes det blir lange dager når jeg må både levere og hente 😕 Anonymkode: 6ca9f...5a5 Syns ikke det var direkte fælt, men absolutt slitsomt å stå i. Vi gjorde det på en måte som vi følte var ok, var mest en utfordring for tålmodigheten egentlig. Jeg sluttet å amme i søvn, ammet for siste gang i stua før natta og gikk inn på soverommet når hun var våken. Brukte white noise, bamse og sovesetning (hyyysj, nå er det natt) som søvnassosiasjoner. Øvde litt på å legge henne i senga men det var helt krise i starten. Tok opp, bar og bysset og sang til hun var rolig og prøvde igjen, gjentok en million ganger. Etter hvert kunne hun legges mer og mer våken i senga uten protester, støttet så mye hun trengte men så lite som mulig. Etter lang tid kunne vi sitte i en stol ved siden av senga og hysje, og etterhvert bevege oss lenger og lenger bort, før vi til slutt kunne gå helt ut av rommet. Dette er absolutt ingen quick fix, det tok sikkert 6 mnd fra start til slutt 🙈 men en riktig måte for oss og så verdt det nå i ettertid! Storebror var heelt annerledes og sov fint i egen seng fra 9-10 mnd med minimal innsats fra oss 🤷🏻♀️ Anonymkode: d97f2...2fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå