Gå til innhold

Arrangementer i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De siste to årene har det ikke vært noen arrangementer i barnehagen med foreldre tilstede. Men, nå i år er vi omtrent tilbake til normalen og det har vært et par arrangementer. 

Det jeg lurer på er når slike ting blir arrangert i dine barn sin barnehage (foreldrekafe, utstillinger osv). Den første barnehagen vi hadde barn i inviterte stort sett til 15:30. Men, nåværende barnehage inviterer konsekvent til kl 14. Det gjorde de også før korona. Det er så sykt irriterende. Det er sikkert enklest for dem å gjøre det midt på dagen når bemanningen er best, men det gjør jo at foreldre må ta fri i flere timer. Ofte er det hele over på en halvtime-time, men en går jo ikke tilbake på jobb da. En ender opp med å ta barna med hjem, lenge før normal hentetid. 

Det var et slikt arrangement idag, alle avdelingene hadde en felles utstilling av et prosjekt de har holdt på med. Invitasjonen sa lite om hva det egentlig var, og jeg vil anslå at ca halvparten av barna hadde foreldre som kom halsende inn porten kl 14 for å delta. Mange unger gråt fordi deres foreldre ikke kom. Og hva skjer? En ped.leder bruker bokstavelig talt 2 minutter på å fortelle en samlet foreldregruppen om prosjektet, og så fikk barna gå rundt å vise oss. Kunsten de hadde laget var hengt opp på veggene i barnehagen. Det var ingenting mer fra barnehagen sin side, ingen ansatte som sto å fortalte noe på de ulike stedene el. De fleste var ferdig på godt under en halvtime. 

Jeg synes det er så innmari kjipt. Jeg ønsker å være der for mine barn og stille opp når det er noe som skjer. det var kjempekjekt å få se idag, og jenten min synes det var veldig stas å få vise frem det de har jobbet med.  Jeg vil heller ikke at våre barn skal være blant dem som står å gråter fordi foreldrene ikke kommer. 

Men samtidig blir jeg forbanna over manglende respekt for foreldrenes arbeidstid. Jeg avspaserte 2 timer for å få dette med meg, trolig i likhet med mange av de andre som dukket opp. Og så er det «bare» for noe som de like gjerne kunne ha oppfordret oss til å ta en runde å kikke på ifm henting. Evt kunne de ha skjøvet tidspunktet til senere på dagen, slik at man ikke måtte ta så mye fri. 

Jeg har tenkt å ta det opp med barnehagen, men vil bare høre her først om jeg er i utakt med hva som gjøres andre steder eller ei. 

Anonymkode: d6a78...e85

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Desverre er nye tider merkelige! Ser det på skolen og. Flr var der forestilling og div. No er det en eller to sanger og så klein mingling med foreldrene i 2timer +. 

Kunne likegodt la det være..

Anonymkode: 7097e...f89

• Liker 3
Skrevet

Det der hørtes ut som et dårlig opplegg! Barnehagen vår hadde noe lignende. Men da var det vel fra 14 og frem til stengetid. Og hvor det var lagt opp til at barnet kunne vise oss rundt så vi kunne ta en kopp kaffe, en bolle og se over ting i det vi hentet. Vi kom vel sånn 1545 tror jeg. Så litt avspasering, men ikke mye. Samtidig så kunne de som ikke hadde sjans å komme særlig før bruke 10min for å ta runden med barnet sitt før stengetid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er flere barn enn man tror som blir hentet tidlig og kl 14 er også tid med flest ansatte tilstede å ha ansvar for så mange ekstra personer på plass. 

Anonymkode: cc269...4c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så glad for at barnehagen vår ikke driter i at vi faktisk har en jobb å være på!😅

Anonymkode: 785cd...726

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde lignende opplegg da mine barn gikk i bhg, men da holdt det på fram til  bhg stengte. Slik at alle foreldre hadde mulighet til å komme og se. Man MÅTTE ikke være der til kl. 14. 

Anonymkode: 30f7b...a2b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Rart at ikke bhg ser sammenhengen med at barn er i barnehage=foreldre har en jobb😅 ok hvis du har kontorjobb/hjemmekontor/fleksitid, men majoriteten har vel ikke det 😛 vanskelig å dra til lunsj hvis du jobber som sykepleier og Helga på 89 år skal dusjes klokken 14:30

Anonymkode: b9aea...93d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi henter barnet vårt klokken 14:30 hver eneste dag. Ikke alle lar ungene sine være i barnehagen helt til halv fire! Å legge slike arrangementer til klokken 14 er helt innafor. 

Anonymkode: 59748...05c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kl 14 er for tidlig ja. Du må gi beskjed. Det et helt sikkert andre foreldre som har reagert på det samme. I vår barnehage legger de slike ting til kl 15. 

Anonymkode: cfb2b...c9d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Rart at ikke bhg ser sammenhengen med at barn er i barnehage=foreldre har en jobb😅 ok hvis du har kontorjobb/hjemmekontor/fleksitid, men majoriteten har vel ikke det 😛 vanskelig å dra til lunsj hvis du jobber som sykepleier og Helga på 89 år skal dusjes klokken 14:30

Anonymkode: b9aea...93d

Helt enig! Og så kan jo selvsagt barnehagene starte tidlig hvis det er et opplegg hvor ikke alle må være tilstede samtidig. Da kan de som kan gå tidlig fra jobb, som har fri e.l komme tidlig og andre senere. I tillegg blir ikke barnehagen stappfull fordi alle skal innom i samme korte tidsrom. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vant til at slike arrangementer legges til første eller siste time av barnehagens åpningstid. Heldigvis, eller så hadde jeg hatt liten mulighet til å delta.

Anonymkode: f703c...1b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi henter barnet vårt klokken 14:30 hver eneste dag. Ikke alle lar ungene sine være i barnehagen helt til halv fire! Å legge slike arrangementer til klokken 14 er helt innafor. 

Spar oss. 

Anonymkode: 70ada...a06

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Flinke dere er da. Superflinke, gratulerer!

Vi derimot jobber 100% og er dårlige foreldre som henter etter kl 1530. 

Anonymkode: 9022b...ba8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vår barnehage hadde noe lignende, men da tror jeg det var noe sånt som kom fra kl 15, 15.30 serverer vi is (og ped.leder fortalte litt). Var vel kanskje en tredjedel av barna som ikke hadde foreldre som kunne komme  før normal hentetid. De som kom var typisk folk med jobber med fleksitid. 
I perioder med lite smitte under korona hadde de markeringer der de serverte boller/pepperkaker, saft og kaffe ved henting, med mulighet til mingling med styrer, andre ansatte og andre foreldre, men der det ble presisert at vi skulle he te til vanlig tid. 
har også hatt en del frokoster, men da har det vært servering i hele tidsrommet de vanligvis serverer frokost (litt etter åpningstid og fram til kl 9)

Anonymkode: a62f4...c65

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men om barnehagen hadde lagt det til 15.30, så kunne jo ditt barn vært der en time lengre. Evt kunne dere valgt å hente ungen hjem og latt være å delta. Er sikker på at ditt barn ikke tar noe skade av å være 1 time lengre en og annen gang.

Anonymkode: fcf7a...4c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Flinke dere er da. Superflinke, gratulerer!

Vi derimot jobber 100% og er dårlige foreldre som henter etter kl 1530. 

Anonymkode: 9022b...ba8

Hent når dere vil, men det må da være mulig å møte i barnehagen klokken 14 to ganger i året. Eller er det så trasig å tilbringe tid med sitt eget barn? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp med foreldrekontakt og ta det opp p0 foreldremøter! 

Anonymkode: 11e0a...f4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men om barnehagen hadde lagt det til 15.30, så kunne jo ditt barn vært der en time lengre. Evt kunne dere valgt å hente ungen hjem og latt være å delta. Er sikker på at ditt barn ikke tar noe skade av å være 1 time lengre en og annen gang.

Anonymkode: fcf7a...4c1

Vi ville aldri latt han være en time lenger enn vanlig. Å reise fram og tilbake er bare styrete. Her skjer alt klokken to, og det passer utmerket. Da er også alle de ansatte på jobb. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De siste to årene har det ikke vært noen arrangementer i barnehagen med foreldre tilstede. Men, nå i år er vi omtrent tilbake til normalen og det har vært et par arrangementer. 

Det jeg lurer på er når slike ting blir arrangert i dine barn sin barnehage (foreldrekafe, utstillinger osv). Den første barnehagen vi hadde barn i inviterte stort sett til 15:30. Men, nåværende barnehage inviterer konsekvent til kl 14. Det gjorde de også før korona. Det er så sykt irriterende. Det er sikkert enklest for dem å gjøre det midt på dagen når bemanningen er best, men det gjør jo at foreldre må ta fri i flere timer. Ofte er det hele over på en halvtime-time, men en går jo ikke tilbake på jobb da. En ender opp med å ta barna med hjem, lenge før normal hentetid. 

Det var et slikt arrangement idag, alle avdelingene hadde en felles utstilling av et prosjekt de har holdt på med. Invitasjonen sa lite om hva det egentlig var, og jeg vil anslå at ca halvparten av barna hadde foreldre som kom halsende inn porten kl 14 for å delta. Mange unger gråt fordi deres foreldre ikke kom. Og hva skjer? En ped.leder bruker bokstavelig talt 2 minutter på å fortelle en samlet foreldregruppen om prosjektet, og så fikk barna gå rundt å vise oss. Kunsten de hadde laget var hengt opp på veggene i barnehagen. Det var ingenting mer fra barnehagen sin side, ingen ansatte som sto å fortalte noe på de ulike stedene el. De fleste var ferdig på godt under en halvtime. 

Jeg synes det er så innmari kjipt. Jeg ønsker å være der for mine barn og stille opp når det er noe som skjer. det var kjempekjekt å få se idag, og jenten min synes det var veldig stas å få vise frem det de har jobbet med.  Jeg vil heller ikke at våre barn skal være blant dem som står å gråter fordi foreldrene ikke kommer. 

Men samtidig blir jeg forbanna over manglende respekt for foreldrenes arbeidstid. Jeg avspaserte 2 timer for å få dette med meg, trolig i likhet med mange av de andre som dukket opp. Og så er det «bare» for noe som de like gjerne kunne ha oppfordret oss til å ta en runde å kikke på ifm henting. Evt kunne de ha skjøvet tidspunktet til senere på dagen, slik at man ikke måtte ta så mye fri. 

Jeg har tenkt å ta det opp med barnehagen, men vil bare høre her først om jeg er i utakt med hva som gjøres andre steder eller ei. 

Anonymkode: d6a78...e85

Bhg her og har slike tilstelninger på syke tidpungt, gjerne kl 10!! Så får vi mail «så dumt så lite foreldre kom til blablabla», unskyld vi har jobb da liksom 😅

Anonymkode: f2209...6c0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hent når dere vil, men det må da være mulig å møte i barnehagen klokken 14 to ganger i året. Eller er det så trasig å tilbringe tid med sitt eget barn? 

Lol, ja, det er akkurat derfor jeg som aleneforsørger prioriterer å sørge for tak over hodet og mat på bordet til ungene, fremfor å bruke arbeidstiden til å henge i barnehagen. Må være fint å være så privilegert.

Anonymkode: f703c...1b8

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...