Gå til innhold

Skravletråd januar-februar 2023


Kassiopeia8

Anbefalte innlegg

Snoopdoggie skrev (På 17.6.2022 den 22.11):

Heihei, jeg melder meg inn 🤗 

Jeg fant ut for litt siden at jeg er gravid med vår første. Vet ikke om jeg har rett, men har regnet meg frem til 4+5 i dag med termin 22. februar. Jeg har ikke så mange symptomer enda. Har hatt ganske mye mensenlignende smerter i magen. Håper at det er normalt. Har også merket at jeg ikke har så mye matlyst mer, er tørst og kan bli veldig varm. Håper at trøtthet, kvalme og ømme bryster kommer snart, som en slags bekreftelse på at jeg er gravid. Føles ganske uvirkelig enn så lenge 😳 Jeg har kun bestilt legetime (om ca to uker). Burde jeg kontakte jordmor eller bestilt tidlig ultralyd også, eller kan det vente til etter jeg har vært hos legen? 

Velkommen! Legger du til alder og hvilket barn du venter, så kan jeg legge deg til i lista 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Henger meg på her jeg også. Jeg er 39 år, Solomor og gravid for første gang. IVF via Riksen. Enn så lenge regnet meg frem til termin 23.februar. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benk skrev (13 timer siden):

Hei! Benk - 29 - B1 - termin 14 februar 😊

Det er første graviditet så er veldig spent på korleis det blir framover! 

Gratulerer! Kjærlighetsbarn med termin på valentines! 💜

Luna_SolO skrev (9 timer siden):

Henger meg på her jeg også. Jeg er 39 år, Solomor og gravid for første gang. IVF via Riksen. Enn så lenge regnet meg frem til termin 23.februar. 

Gratulerer! Det blir spennende med solomor. 
 

___
Jeg fikk svar på NIPT i dag! Lav risiko på alt :hoppe: veldig lettet! Og det er en jente!! Jeg var så innstilt på gutt etter TUL at jeg ble helt sjokkert. Hadde plukket ut garn jeg skal strikke ulljakke av og greier. Får nok endre farge på den nå 😆 Men da blir det enklere med arvetøy fra eldste da. Venter på et resultat til på NIPT (vistara) som tar en ekstra uke, men nå begynner jeg å bli klsr for å være offentlig altså. Er 11+4 i dag

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølsevann skrev (13 timer siden):

Gratulerer! Kjærlighetsbarn med termin på valentines! 💜

Gratulerer! Det blir spennende med solomor. 
 

___
Jeg fikk svar på NIPT i dag! Lav risiko på alt :hoppe: veldig lettet! Og det er en jente!! Jeg var så innstilt på gutt etter TUL at jeg ble helt sjokkert. Hadde plukket ut garn jeg skal strikke ulljakke av og greier. Får nok endre farge på den nå 😆 Men da blir det enklere med arvetøy fra eldste da. Venter på et resultat til på NIPT (vistara) som tar en ekstra uke, men nå begynner jeg å bli klsr for å være offentlig altså. Er 11+4 i dag

Takk! Det blir veldig spennende. Skrekkblandet fryd som for sikkert alle førstegangsmødre. 😉

Hvilken uke tok du NIPT? Noen som vet når det er mest vanlig å ta det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luna_SolO skrev (7 timer siden):

Takk! Det blir veldig spennende. Skrekkblandet fryd som for sikkert alle førstegangsmødre. 😉

Hvilken uke tok du NIPT? Noen som vet når det er mest vanlig å ta det?

Jeg tok nipt tidlig i uke 10. I Norge tar man det uke 12, men jeg har tatt via Danmark (blodprøvene kan tas fra uke 9). Siden jeg er så gammel (39) føler jeg risikoen for alt er så mye høyere så jeg ville ta den danske. Der tester de mange fler ting enn Norge. Koster mye, men gjør svangerskapet enklere for meg. Tok det ikke sist når jeg var 35. Jeg er mye mer bekymra for alt denne gang enn forrige gang. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere andre? Hvordan er formen? 
 

Jeg er 11+6 i dag, og fortalte sjefen i dag. Var litt nervøs før det, men det gikk fint :) så skal det offentliggjøres for kollegaene neste uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner godt at du var spent, men må være deilig å ha fortalt det til sjefen. I morgen er du over den magiske grensen 🥰 Må være fint å ha kommet så langt, @Pølsevann. Hvordan er formen din?
 

Jeg er 9+6 i dag (10+1 i følge ultralyd). Føler meg veldig sliten for tiden. Sover urolig, er oppe om natten for å tisse, og utslitt etter jobb. Orker ingenting annet enn å ligge på sofaen om kveldene. Føler det har blitt verre den siste uken. I tillegg er jeg kvalm om morgenen, men det gir seg når jeg spiser. Kunne spist så og si hele tiden, men prøver å begrense meg 😂 Håper de neste ukene går fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver2021 skrev (1 time siden):

Skjønner godt at du var spent, men må være deilig å ha fortalt det til sjefen. I morgen er du over den magiske grensen 🥰 Må være fint å ha kommet så langt, @Pølsevann. Hvordan er formen din?
 

Jeg er 9+6 i dag (10+1 i følge ultralyd). Føler meg veldig sliten for tiden. Sover urolig, er oppe om natten for å tisse, og utslitt etter jobb. Orker ingenting annet enn å ligge på sofaen om kveldene. Føler det har blitt verre den siste uken. I tillegg er jeg kvalm om morgenen, men det gir seg når jeg spiser. Kunne spist så og si hele tiden, men prøver å begrense meg 😂 Håper de neste ukene går fort.

Formen er fin. Er kjempetrøtt og sliten, men lite plager utenom det. Spiser mye da 😆 

Var deilig å få sagt det og gleder meg til jeg ikke trenger å skjule det lenger. Men jeg synes magen har blitt litt mindre de siste dagene, så jeg blir jo litt bekymra pga det. Selv om jeg logisk sett vet at man er mye oppblåst i første trimester så magen oppleves større da. Er jo henvist til TUL i uke 12, men ikke fått time enda. Og på sykehuset tar de ikke tlf. Snakka med de for 1,5 uke siden og da hadde henvisningen stoppa opp i systemet, virker som den har stoppa igjen. 
 

åå ja den tissingen på natta er så irriterende. Når vi i utgangspunktet er slitne så blir det ikke akkurat bedre av å ikke få sove skikkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kassiopeia8 du kan gjerne slette meg fra listen da det var en kjemisk. Positiv hcg blodprøve og graviditetstest igjen nå, så ligger hakk i hel med mars-spire ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Marihøna* skrev (1 time siden):

@Kassiopeia8 du kan gjerne slette meg fra listen da det var en kjemisk. Positiv hcg blodprøve og graviditetstest igjen nå, så ligger hakk i hel med mars-spire ❤️

Håper det går bedre denne runden❤️ Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det veldig fint! Formen er god og har vært fin de siste to ukene. Jeg har mye energi, når jeg passer på å sove litt ekstra og spise jevnlig. Jeg er 10+6 i dag, og nærmer meg uke 12! Det har gått kjemperaskt de siste ukene syns jeg. Nå har jeg sommerferie og gleder meg til å koble litt av, ha litt roligere dager og gjøre litt forskjellig gøy vi ikke rekker ellers. Jeg har forsåvidt delt nyheten til de fleste både venner, familie og kolleger, men blir fint at det snart kan bli helt offentlig. Jeg har allerede fått relativt stor mage, og det er ikke tvil om at jeg ser gravid ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassiopeia8 skrev (19 timer siden):

Jeg har det veldig fint! Formen er god og har vært fin de siste to ukene. Jeg har mye energi, når jeg passer på å sove litt ekstra og spise jevnlig. Jeg er 10+6 i dag, og nærmer meg uke 12! Det har gått kjemperaskt de siste ukene syns jeg. Nå har jeg sommerferie og gleder meg til å koble litt av, ha litt roligere dager og gjøre litt forskjellig gøy vi ikke rekker ellers. Jeg har forsåvidt delt nyheten til de fleste både venner, familie og kolleger, men blir fint at det snart kan bli helt offentlig. Jeg har allerede fått relativt stor mage, og det er ikke tvil om at jeg ser gravid ut!

Så deilig at du har fått igjen energien! Håper jeg får min snart! Hjelper ikke med sykdom i hus, for da får jeg ikke den søvnen jeg trenger heller. 
 

Jeg er 12+0 i dag! Over den magiske grensen! Og fikk gode resultatet på vistara Nipt, så da er hvertfall alle risikoer for sykt barn lave. Men jeg er ikke helt rolig likevel. Jeg har den stemmen i bakhodet som minner meg på MA, den holder liksom aldri munn. Skal på TUL på tirsdag, så håper at jeg da klarer å roe meg ned når jeg er over 12 uker og (forhåpentligvis) ser liv på UL. Hvis ikke må jeg nok få en tidligere time til jordmor for å få hjelp til å roe ned nervene. Orker ikke ha det sånn i er halvt år til. Før jeg hadde den MAen var jeg ikke sånn i det hele tatt. Synes andre stressa fælt og sånn.. karma 😆 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 6+2 i dag. Kvalmen meldte sin adkomst allerede rundt 5+4, akkurat slik den gjorde ved sist graviditet også. Heldigvis hjelper det å spise for å få vekk kvalmen, men dette betyr at jeg må spise et eller annet hver time/annen hver time... Prøver å holde meg til fire faste måltider og å spise frukt og nøtter i mellom der. Ellers er formen ganske grei. 

Er veldig oppblåst og ønsker å holde graviditeten skjult litt til, må derfor prøve å finne klær som skjuler den lille kulen 😄😄

Har ikke fortalt noen om graviditeten enda, men jeg skal faktisk på første svangerskapskontroll til uken. For min del er det litt tidlig å skulle dra på kontroll nå, men det er bare fordi det fortsatt er uvant 😅 Men jeg må jo få booket time til tidlig UL og nå er det jo ferietider for helsepersonell fremover, og vi skal snart på ferie selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smashy skrev (1 time siden):

Jeg er 6+2 i dag. Kvalmen meldte sin adkomst allerede rundt 5+4, akkurat slik den gjorde ved sist graviditet også. Heldigvis hjelper det å spise for å få vekk kvalmen, men dette betyr at jeg må spise et eller annet hver time/annen hver time... Prøver å holde meg til fire faste måltider og å spise frukt og nøtter i mellom der. Ellers er formen ganske grei. 

Er veldig oppblåst og ønsker å holde graviditeten skjult litt til, må derfor prøve å finne klær som skjuler den lille kulen 😄😄

Har ikke fortalt noen om graviditeten enda, men jeg skal faktisk på første svangerskapskontroll til uken. For min del er det litt tidlig å skulle dra på kontroll nå, men det er bare fordi det fortsatt er uvant 😅 Men jeg må jo få booket time til tidlig UL og nå er det jo ferietider for helsepersonell fremover, og vi skal snart på ferie selv. 

Jeg har måttet holde meg unna kjoler, for det fremhever magen 😆 litt løse topper og en cardigan har vært mitt beste skjuletriks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på TUL i dag på sykehuset! Alt var bra og det var bankende hjerte og alt. Så da håper jeg nervene kan roe seg. Ble flyttet 2 dager, så ny termin er 10.januar. 
så da er jeg 12+3 igjen. 
Termin blir ikke flyttet på OUL nå, for den var visst mer nøyaktig nå i følge legen. 

offentliggjort på jobb også, så nå er det virkelig 🤩

Endret av Pølsevann
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølsevann skrev (2 timer siden):

Vært på TUL i dag på sykehuset! Alt var bra og det var bankende hjerte og alt. Så da håper jeg nervene kan roe seg. Ble flyttet 2 dager, så ny termin er 10.januar. 
så da er jeg 12+3 igjen. 
Termin blir ikke flyttet på OUL nå, for den var visst mer nøyaktig nå i følge legen. 

offentliggjort på jobb også, så nå er det virkelig 🤩

Godt å høre at alt sto bra til!! 🥰 Må være deilig å få katta ut av sekken 👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pølsevann skrev (På 26.6.2022 den 14.40):

Jeg har måttet holde meg unna kjoler, for det fremhever magen 😆 litt løse topper og en cardigan har vært mitt beste skjuletriks. 

Ja det blir mye løse topper og cardigan her også 😄Jeg må få kjøpt meg litt mere klær, har et begrenset antall topper som kan skjule magen 😄

 

Pølsevann skrev (3 timer siden):

Vært på TUL i dag på sykehuset! Alt var bra og det var bankende hjerte og alt. Så da håper jeg nervene kan roe seg. Ble flyttet 2 dager, så ny termin er 10.januar. 
så da er jeg 12+3 igjen. 
Termin blir ikke flyttet på OUL nå, for den var visst mer nøyaktig nå i følge legen. 

offentliggjort på jobb også, så nå er det virkelig 🤩

Så bra at alt stod bra til med den lille 😍 Da er det bare å nyte en deilig sommer. 
Det blir litt mer virkelig når man endelig vil dele det med familie, venner, kollegaer osv.

Gleder meg til vi skal fortelle om vår hemmelighet, men hemmeligheten vil vi ha for oss selv litt til. Selv om vi blir nok å dele det med litt av familien litt tidligere enn ønsket, tror ikke vi klarer å skjule det så godt i sommer med soling og bading. Pluss at de sikkert kommer til å merke at jeg må ha mat i nærheten hele tiden 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12+0!!! En merkedag. Dette er riktignok menstermin, og sannsynligvis er jeg nok litt bak siden EL kom sent i syklusen. Men forholder meg til menstermin frem til OUL enn så lenge. Jeg føler meg veldig fin i formen. Kjenner knapt at jeg er gravid. Noe ekstra sulten kanskje, men det har avtatt litt. Fått litt mage, og det er vel eneste tydelige tegn. Føler nesten at det blafrer litt inni der av og til, men tror det er for tidlig å kjenne bevegelse? Kjente ikke før typ uke 17 sist tror jeg.
 

Begynt å tenke litt på barnerom i det siste, og praktiske greier som sprinkelseng, bed side crib osv. Med forrige gav vi bare opp alt det der, og han sover fortsatt i dobbeltsenga vår. Men tenker jo at nummer to kanskje har en annen personlighet, og at det er verdt å prøve. Tror også vi snart skal kjøpe inn et skap, sånn at vi kan begynne å finne fram de små klærne igjen. Gleder meg!

Endret av Kassiopeia8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver2021 skrev (På 28.6.2022 den 17.57):

Godt å høre at alt sto bra til!! 🥰 Må være deilig å få katta ut av sekken 👏🏻

Ja, veldig deilig! Selv om det er litt flaut når sjefen annonserer og alle ser på meg :fnise: "hei, jeg har hatt sex" liksom :P 

Smashy skrev (På 28.6.2022 den 19.02):

Ja det blir mye løse topper og cardigan her også 😄Jeg må få kjøpt meg litt mere klær, har et begrenset antall topper som kan skjule magen 😄

 

Så bra at alt stod bra til med den lille 😍 Da er det bare å nyte en deilig sommer. 
Det blir litt mer virkelig når man endelig vil dele det med familie, venner, kollegaer osv.

Gleder meg til vi skal fortelle om vår hemmelighet, men hemmeligheten vil vi ha for oss selv litt til. Selv om vi blir nok å dele det med litt av familien litt tidligere enn ønsket, tror ikke vi klarer å skjule det så godt i sommer med soling og bading. Pluss at de sikkert kommer til å merke at jeg må ha mat i nærheten hele tiden 😄 

Nei, soling og bading er ikke det beste når man skal prøve å skule en voksende mage :P

Kassiopeia8 skrev (11 minutter siden):

12+0!!! En merkedag. Dette er riktignok menstermin, og sannsynligvis er jeg nok litt bak siden EL kom sent i syklusen. Men forholder meg til menstermin frem til OUL enn så lenge. Jeg føler meg veldig fin i formen. Kjenner knapt at jeg er gravid. Noe ekstra sulten kanskje, men det har avtatt litt. Fått litt mage, og det er vel eneste tydelige tegn. Føler nesten at det blafrer litt inni der av og til, men tror det er for tidlig å kjenne bevegelse? Kjente ikke før typ uke 17 sist tror jeg.
 

Begynt å tenke litt på barnerom i det siste, og praktiske greier som sprinkelseng, bed side crib osv. Med forrige gav vi bare opp alt det der, og han sover fortsatt i dobbeltsenga vår. Men tenker jo at nummer to kanskje har en annen personlighet, og at det er verdt å prøve. Tror også vi snart skal kjøpe inn et skap, sånn at vi kan begynne å finne fram de små klærne igjen. Gleder meg!

HUrra! Gratulerer! Jeg har vært ekstremt heldig denne gang og. Knapt noen symptomer. Men magen er der da. Jeg og synes jeg kjenner bevegelse innimellom, men det kan jo ikke være det? Mini er nå 6,1 cm fra hode til rumpe. Et lite minimenneske med hender og føtter og det hele! 

Har også begynt å tenke på det praktiske. Vi har bare 2 soverom, så her blir det trangt hvis vi ikke finner oss et nytt sted å bo (har vært på litt visninger), så vi må ha baby hos oss lenge, og finne en lur løsning for skap. Jeg har ikke oversikt over hva vi har av klær i boden fra førstemann, men hun ble født på sommer med 30 grader, så det minste er det vel tvilsomt at vi kan bruke i Januar 😂  Har begynt å strikke en liten ulljakke også. 
Og skriver liste over ting vi må kjøpe inn av utstyr. Vi hadde jo bestemt oss for å bare få 1 barn, så har gitt bort og solgt MASSE! Alt av babyutstyr f.eks. Så skal tråle Finn etterhvert. 

Og navn!! Driver å ser på navn på lister på internett for inspirasjon, men det er SÅ vanskelig! Hvertfall med en sta mann med sterke meninger 😂 Men han vant kampen på nr 1 (jeg ga opp), så jeg tenker at da er det min tur til å ta siste ordet denne gang. 🤭

Har lyst å fortelle 4 åringen at hun skal bli storesøster, men mannen vil vente. I tilfelle det går gæærnt. Han tror ikke på at det kan gå bra før ungen er her tror jeg :fnise: 

Endret av Pølsevann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...