AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #1 Skrevet 7. mai 2022 Hei, Jeg trenger sårt litt råd. Jeg og barnefar har vært sammen i ca 3 år, baby er 6mnd. Med tiden så ble barnefar mer og mer stygg i ordbruken, det eskalerte da jeg ble gravid. Han har kalt meg mye stygge ting (ubrukelig, udugelig, tilbakestående osv). Han har vært voldelig mot ting(støvsuger, tørkestativ, mobil, ipad, bilen osv). Jeg har aldri verken vært stygg i munnen tilbake, eller vært voldelig mot ting. Men i kveld bikka det for meg da han atter en gang ble sint og dyttet hele stuebordet i sinne. Jeg reiste meg opp, tok tak i en tallerken og knuste den i gulvet. Det bruste over for han, han tok tak i genseren min og holdt meg nede på sofaen. Jeg ropte navnet hans og sa at han skulle slippe, da slapp han. Jeg pakket tingene og er nå hos familie med baby. Hva gjør jeg??? Baby er bare 6mnd og jeg fikk sms om at han vil ha 50% og pappapermen sin. Jeg har tatt meg av baby 100%, han har ikke skifta en eneste bleie engang. Jeg kunne tenkt meg å få råd av barnevernet, men jeg knuste jo tallerkenen?! Vil de se på meg som like ille??? hjelp.. Anonymkode: 9090a...b77
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #2 Skrevet 7. mai 2022 Du får time hos familievernkontoret og meklingsatest. Så kontakter du nav så får du hele permisjonen selv. Far kan ikke klage på dette så lenge du flytter og ordner ting før han starter på permisjonen. 50 50 uaktuelt før ungen er over 3 år. Ikke sikkert han gidder når du kommer så langt. Anonymkode: 01317...a08 8
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #3 Skrevet 7. mai 2022 Pust... Han får ikke 50/50 med en så liten baby. Og sjansen er stor for at han mister interessen før barnet er 3.. Du har reddet deg og babyen fra vold og ulykkelighet. Dette vil ordne seg. Dere må til familievernkontoret. Fortell om volden der Anonymkode: a4f17...e88 11
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #4 Skrevet 7. mai 2022 Eier eller leier dere der dere bor? Hvem står som leietaker/eier? Hvis du flytter ut må mannen skrive under på adressendring for barnet deres, så hvis du skal stå som hovedforsørger og være den som får barnetrygden osv. Hvis han nekter å skrive under så vil barnet stå på han. Anonymkode: 9fe16...0c3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #5 Skrevet 7. mai 2022 20 minutter siden, AnonymBruker said: Hva gjør jeg??? Baby er bare 6mnd og jeg fikk sms om at han vil ha 50% og pappapermen sin. Jeg har tatt meg av baby 100%, han har ikke skifta en eneste bleie engang. Det er klassisk av slike menn, de vil ha barnet kun fordi de vil straffe deg, ikke fordi de er glade i barnet. Dra til familievernkontoret så fort du kan. Anonymkode: 4f12f...cab 5 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #6 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Eier eller leier dere der dere bor? Hvem står som leietaker/eier? Hvis du flytter ut må mannen skrive under på adressendring for barnet deres, så hvis du skal stå som hovedforsørger og være den som får barnetrygden osv. Hvis han nekter å skrive under så vil barnet stå på han. Anonymkode: 9fe16...0c3 Vi eier begge to.. så da vil baby autommatisk stå på han?? Anonymkode: 9090a...b77
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #7 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er klassisk av slike menn, de vil ha barnet kun fordi de vil straffe deg, ikke fordi de er glade i barnet. Dra til familievernkontoret så fort du kan. Anonymkode: 4f12f...cab Kan man dra dit alene i første omgang?? Han har en jobb som gir han utrolig mye tillit. Har vanskelig for å tro på at de kommer til å tro på meg.. Anonymkode: 9090a...b77 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #8 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Eier eller leier dere der dere bor? Hvem står som leietaker/eier? Hvis du flytter ut må mannen skrive under på adressendring for barnet deres, så hvis du skal stå som hovedforsørger og være den som får barnetrygden osv. Hvis han nekter å skrive under så vil barnet stå på han. Anonymkode: 9fe16...0c3 Et barn «står ikke på» en eier, som et hus eller en bil. En baby under mors omsorg tilhører ikke en adresse. Ts, les her. https://www.bufdir.no/Familie/Samlivsbrudd/ Anonymkode: b2dc3...a9a 7
NiceOrNothing Skrevet 8. mai 2022 #9 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Kan man dra dit alene i første omgang?? Han har en jobb som gir han utrolig mye tillit. Har vanskelig for å tro på at de kommer til å tro på meg.. Anonymkode: 9090a...b77 Det spiller ingen rolle hvilken jobb han har . Kontakt BV og fvk mandag. Ha med deg et støtteskriv der du har skrevet ned de episodene du klarer å huske . Om hva han kaller deg, hvordan han er voldelig mot ting . Konkretiser/ dater de punktvis så godt du kan. Han får ALDRI i livet 50% omsorg for et så lite barn , å vertfall ikke med den adferden . Du burde faktisk kreve samvær med tilsyn , så ustabil som han der høres ut , burde han ikke være alene med et barn .Masse lykke til.❤️💪. (Å husk : ikke svar han ufint eller krangle på tlf . Alt sånt kan bli brukt som bevis . Vær saklig , kald og rolig . Informer, ikke diskuter . Nå er det du som styrer skuta , ikke han . ) 3
NiceOrNothing Skrevet 8. mai 2022 #10 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan man dra dit alene i første omgang?? Han har en jobb som gir han utrolig mye tillit. Har vanskelig for å tro på at de kommer til å tro på meg.. Anonymkode: 9090a...b77 Ja, du kan dra alene ❤️Å ja, de kommer til å tro på deg❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #11 Skrevet 8. mai 2022 Kontakt FVK (Men husk at de har null myndighet og fører ikke journal, men kan veilede deg). Kontakt barnevernet og helsestasjonen så har du flere i ryggen. Vært selv i lignende forhold som eskalerte da jeg ble gravid og babyen ble født, flyttet midlertidig til min mor da babyen var 3 mnd gammel. Barnefar forventet også her å få permisjonen sin og delt omsorg, til tross for at han ikke deltok i det hele tatt om omsorgen av barnet. Det eneste han gjorde var å lage et hælvette. Barnevernet var på min side, etter situasjonen ble anmeldt. Jeg endret permisjon på nav, den ble lett Overført til meg. Kjøpte han siden ut av huset, så var heldig som hadde mulighet til det. Han har ingen rett på pappapermisjon eller 50% med et så lite barn når dere går fra hverandre. Hadde han vært en skikket mann så mener jeg han hadde fortjent å ha permisjonen sin, men som du beskriver han så er han ikke skikket til å ta vare på barnets behov Anonymkode: 87296...ad6 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #12 Skrevet 8. mai 2022 Ta all kommunikasjon med han skriftlig fra nå av! Anonymkode: 81880...ae5 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #13 Skrevet 8. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Et barn «står ikke på» en eier, som et hus eller en bil. En baby under mors omsorg tilhører ikke en adresse. Ts, les her. https://www.bufdir.no/Familie/Samlivsbrudd/ Anonymkode: b2dc3...a9a Et barn står ikke på en eier, men et barn står på en adresse og hovedomsorgsperson. Barnetrygd og bidrag og evt bostøtte og andre støtteordninger går til den forelderen som har fast bostedsadresse som barnet. En baby er under både mors og fars omsorg, men ved samlivsbrudd må jo en av dem flytte ut. Hvis moren flytter ut med baby så må jo adressen endres både for mor og baby. Og den adressen babyen får er den adressen barnetrygd osv kommer til, så sant foreldrene ikke lager en annen avtale. Når foreldrene bor sammen og skal bryte opp så må begge foreldrene skrive under på adresseendring, og hvis mannen nekter å skrive under på at barnet flytter ut av huset han evt. blir boende i, så er det hos han hovedadressen blir stående. Han vil få skattefradrag og han vil få barnetrygd osv osv. Og alt dette gjelder selvfølgelig bare dersom de ikke blir enige. Noe sier meg at denne mannen kommer til å gjøre livet surt for TS og nekte på å skrive under på papirer for at barnet skal "stå på mor". AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vi eier begge to.. så da vil baby autommatisk stå på han?? Anonymkode: 9090a...b77 Hvis du flytter ut og bytter adresse så må mannen skrive under på at barnet flytter med deg. Hvis du blir boende igjen så er det evt du som måtte skrive under på at barnet flytter med han (om situasjonen hadde vært annerledes) Anonymkode: 9fe16...0c3
regine Skrevet 8. mai 2022 #14 Skrevet 8. mai 2022 Kjære TS - føler med deg. Først og fremst er det veldig bra at du og baby er dratt vekk. Dere er begge i sikkerhet og det er viktig! Så må du puste med magen ifht framtiden. Far får verken permisjonen sin eller 50/50 ut fra din situasjonsbeskrivelse. Far har heller ikke krav på det ene eller det andre - det er barnets beste som skal være avgjørende for en samværsordning. At du skriver ned det du husker av episoder og hendelser, med dato (iallfall ca) er veldig lurt, da har du mye mer håndfast å komme med overfor feks familievernkontoret. De skal du dessuten være litt obs på, de kan være ok, men de kan også være mest opptatt av far og fars rettigheter, og bry seg svært lite om hans voldelige adferd. Og nei, dere blir ikke sett på som «like ille» fordi at du - ved en anledning, har kastet en tallerken. At han da også gikk fysisk til angrep på deg er svært mye verre. Det du også bør gjøre er å få juridisk bistand. Fordi her inne får du en hel masse «råd» og innspill av folk som ikke nødvendigvis vet hva de snakker om, og du kan ikke vite verken hva slags bakgrunn eller utdannelse vi som svarer deg har. Det koster selvsagt noen kroner med juridisk bistand, men på lengre sikt er det helt nødvendig for deg at du VET hva som gjelder av lover og regler, ikke bare tror, og iallfall ikke basert på det «noen» har sagt på et anonymt nettforum. Du trenger en person som kan lover og regler og som kan hjelpe deg med akkurat din sak. Da får du avklart det med bosted for barnet etc. Akkurat nå er du på besøk hos dine foreldre, verken du eller baby har flyttet noe sted. Jeg håper du forstår at dette er en mann du IKKE kan gå tilbake til, og at du nå setter igang prosessen med reelt brudd. Han kommer naturligvis til å true deg med barnet, derfor er det også superviktig at du skaffer deg INFORMASJON. At du VET når han snakker tull. Det betyr ikke at det er enkelt å utsettes for sånt, men du må iallfall skaffe deg kunnskap. Så mandag morgen tar du kontakt med en advokat som har barne/familierett som sitt spesiale, og så tar du det derifra. Og som andre har sagt - kun skriftlig kommunikasjon med mannen, og være kort og saklig når du svarer. Stor klem og lykke til 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå