Gå til innhold

Redd for å få barn, er redd for at det skal bli utviklingshemmet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Oppvokst med søster med CP som var 100% pleietrengende. Hun gikk bort da jeg var 10 år. 

Jeg har sett nært hva dette kan gjøre med en familie. Og hva det gjorde med meg. Hvor utslitt mine foreldre var og omsorg jeg ikke fikk, da de ble deprimerte etter hennes bortgang. 

Jeg er usikker på om jeg tørr å få barn selv. Det er ikke arvelig, de fleste barn blir født friske, men man vet jo aldri. Det er jo så mye som kan skje.

Jeg sier ikke at jeg ville elsket det noe mindre, men jeg tror ikke jeg ville taklet belastningen. Og da er det vell ikke rett at jeg bringer et barn inn i verden? Om jeg ikke vet om jeg er sterk nok, uansett hva barnet kunne hatt av diagnose

Jeg håper ikke jeg tråkker på noen sine tær, igjen så har jeg hatt en søster og det har satt sine spor. Håper de som har funksjonshemmende i nær familie forstår 

Anonymkode: d9231...b69

• Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som søster til en med et gjennomgripende syndrom som har preget hele min oppvekst og nå også mitt voksne liv forstår jeg deg fullt ut! Det kan hjelpe å snakke med noen om frykten, du har nok ting som skulle vært bearbeidet. Det hadde jeg. Sender deg en stor klem❤️

Anonymkode: 08130...871

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Som søster til en med et gjennomgripende syndrom som har preget hele min oppvekst og nå også mitt voksne liv forstår jeg deg fullt ut! Det kan hjelpe å snakke med noen om frykten, du har nok ting som skulle vært bearbeidet. Det hadde jeg. Sender deg en stor klem❤️

Anonymkode: 08130...871

Tusen takk ❤️❤️ Setter stor pris på svaret ditt!

AnonymBruker
Skrevet

Om du blir gravid bestill ekstra privat ul for å sjekke nakkefolden og ta NIPT test. Utrolig mye de kan se på ultralyd for tiden. 

var på ul i uke 15 her og kunne se detaljer som nesebor, lepper, amorbue osv. Helt fascinerende å se på. 

Anonymkode: b61bc...b9f

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det å bli gravid å få barn medfører en risiko for at ting skjer. 

Jeg har venninner som har mistet barn til kreft, venninner som har barn med downs, venninner som har født barn med alvorlig hjertefeil, venninner som har barn som tok selvmord, som ble rusavhengige, som ikke vil ha kontakt.  Og ikke minst mange som har opplevd at et barn snur hele livet og forholdet på hodet, og at mange ikke klarer å finne tilbake til det samlivet de hadde før barn. 

Så egentlig må man bare velge å stupe i det, og ta sorgene når de kommer (for noe blir det alltid). Slik er det å leve. 

Anonymkode: f5d9d...60a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har venninner som har mistet barn til kreft, venninner som har barn med downs, venninner som har født barn med alvorlig hjertefeil, venninner som har barn som tok selvmord, som ble rusavhengige, som ikke vil ha kontakt.  Og ikke minst mange som har opplevd at et barn snur hele livet og forholdet på hodet, og at mange ikke klarer å finne tilbake til det samlivet de hadde før barn. 

Så egentlig må man bare velge å stupe i det, og ta sorgene når de kommer (for noe blir det alltid). Slik er det å leve. 

Ja, det er jo en iboende risiko i det. Man kan gjøre alt man kan, ta alle forholdsregler og lese alle bøkene, men man rår ikke 100% over det.

Men, det går jo stort sett bra med de fleste. Det er mer sannsynlig at det går greit enn at det går dårlig. 

Anonymkode: 2d4fc...f72

AnonymBruker
Skrevet

Det er en risiko det ved å bli gravid/få barn. Jeg skal ikke få barn.

Anonymkode: 46e00...527

Skrevet

Først, du har min fulle forståelse for at du syns dette er vanskelig.

Husk at det er også helt greit å velge å ikke få barn.  

Har du lyst på barn? Hvis du kunne eliminert alle farer? 100% garanti for et friskt barn som utviklet seg normalt. 

Hvis ja, så ta nipt test og få ekstra oppfølging. Men ville også snakket med noen for å bearbeide opplevelser. 

God klem

AnonymBruker
Skrevet

Forstår denne frykten. 

Jeg hadde ikke så mye angst for dette da jeg ble gravid. Det er fordi at alle i min familie/ søsken / kusiner og fettere klarte seg veldig bra. Ingen var født med noen diagnose. Jeg fikk 2 barn, og det ble ikke så enkelt som jeg trodde. Jeg fikk et barn som sliter med å fungere normalt, og et barn som fungerer bra men har en alvorlig medfødt sykdom.  Synes det var så urettferdig og rart at jeg skulle måtte oppleve at begge barna mine har noen alvorlige lidelser.  Jeg ønsket derimot flere barn men fikk ingen flere barn av ukjente grunner. Min mor sa at hun har jo fått helt friske barn og ingen andre i familien har fått opplevd det som jeg har. 

Anonymkode: b17b3...455

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Om du blir gravid bestill ekstra privat ul for å sjekke nakkefolden og ta NIPT test. Utrolig mye de kan se på ultralyd for tiden. 

var på ul i uke 15 her og kunne se detaljer som nesebor, lepper, amorbue osv. Helt fascinerende å se på. 

Anonymkode: b61bc...b9f

Da bør hun ta den danske testen som tester mer enn kun 3  syndrom. Og barn med syndrom trenger ikke være utviklingshemmede.

Anonymkode: 8df90...ccc

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har full forståelse for tankegangen din. 

Jeg er vernepleier, og jeg var også redd for at det skulle være noe med barna mine. Har nok med menneskene på jobb, ønsker ikke å "jobbe" når jeg er hjemme også. Heldigvis var alt bra med mine barn. 

Når det er sagt, selv om alt er fint under svangerskapet, kan det faktisk skje at det oppstår alvorlige komplikasjoner under fødsel. Vet av en gutt som satt fast, fikk surstoffmangel og CP som følge. Selv om det er sjelden, kan det faktisk skje. Vi har ingen garantier her i livet. 

Anonymkode: aac84...f2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da bør hun ta den danske testen som tester mer enn kun 3  syndrom. Og barn med syndrom trenger ikke være utviklingshemmede.

Anonymkode: 8df90...ccc

Det er likevel ikke alt som kommer frem på slike tester. Som f.eks autisme som det er utrolig mye av nå om dagen.

Anonymkode: 4d216...559

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bestill privat ultralyd uke 12 og se etter nakke fold og eventuelt ta nip test..og om det skulle vise seg være Downs har du 2 muligheter.. beholde eller abort

Anonymkode: 88752...5a2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår frykten din veldig godt. Jeg har tre barn og har tatt for gitt at de var friske. Det siste barnet mitt ble født med et syndrom som gjør at hun trenger hjelp til alt. Vi har hjelp fra kommunen, hun kan ikke vere alene i 1 minutt en gang,  og hun kan ikke det samme som andre 4 åringer kan. Jeg sier ikke det for å skremme deg, men det er realiteten at noe kan skje som man ikke forventer. Men det har du jo allerede tenkt gjennom. Når det er sagt så er jo sjansen myeeeee større for at alt går fint og at du får et friskt barn, det er jo tross alt flest friske barn som fungerer normalt! Jeg synst det er synd om du velger og ikke få barn basert på den frykten. Visst jeg var deg ville jeg snakket med noen om det. Lykke til

Anonymkode: 04080...0d3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp med en bror med Asberger, det var veldig tøft. Jeg tok selv en utvidet nipt test (ja, jeg vet at Asperger ikke vises der) og var veldig stresset. Vi bestemte oss for at hvis nr. 1 viste tegn på  Asperger, så skulle vi ikke gå for nr. 2. 

Anonymkode: 81bb1...6bf

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er likevel ikke alt som kommer frem på slike tester. Som f.eks autisme som det er utrolig mye av nå om dagen.

Anonymkode: 4d216...559

Å si at det er utrolig mange som har autisme er en stor overdrivelse; 0,7 % av barn har denne diagnosen. 

Anonymkode: 4d621...4b3

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for støtte ❤️❤️❤️
Jeg setter veldig stor pris på å lese deres erfaringer! Og hva deres syn er på dette privat. 

Jeg har gått til behandling for barndommen, men det har ikke gjort at tankene er helt borte. Men det er fint at dere nevner behandling, i tilfelle noen andre leser dette og kunne trengt å snakket med noen ❤️ Om jeg noen gang skulle valgt å ville ha barn, så hadde jeg gått til behandler både før, under og etter graviditeten, bare for tryggheten i det. 

Igjen, tusen takk for deres historier og erfaringer, det gjør veldig godt å lese

ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Å si at det er utrolig mange som har autisme er en stor overdrivelse; 0,7 % av barn har denne diagnosen. 

Anonymkode: 4d621...4b3

Det er uansett flere enn før.

Anonymkode: 2171a...8c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det beste svaret.:blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt bekymringen. Er redd for det samme og har og vokst opp med et søsken med utviklingshemming. Jeg hadde nok og trengt terapi for å bearbeide barndommen. Den dag i dag som voksen i 30 åra kan jeg fortsatt gråte av utmattelse og (kanskje og ubearbeidede følelser) etter noen timer med søsken. Suger fortsatt livskraft og energi ut av meg. Blir helt tappet. 

Jeg er gravid nå. Tok utvidet Viastara og NIPT test via Ultralydklinikken i Danmark. Den tester for veldig mye. Men selvsagt ikke alt, og noe kan og skje under fødselen. Vet om flere barn/ungdom som har fått utviklingshemming pga. surstoffmangel under fødsel eller for tidlig fødsel. 

Jeg har likevel valgt å hoppe i det. Om jeg skulle få et barn som ikke er friskt må jeg vel bare klare det. Heldigvis kan man få mer hjelp i dag fra kommune, avlastning og annen hjelp. 

Anonymkode: 24bfd...dbd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...