Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går mot brudd, og jeg er den som har best mulighet til å beholde huset, og ønsker veldig gjerne det. Men forstår ikke helt dette med hvordan man kjøper ut den andre. 

I vårt tilfelle: 

Boligens nåværende verdi: ca 4,5 mill

Nåværende lån: 2,8 mill

Kjøpte for 3,7 mill

Jeg gikk inn med 650 000 i EK, hun ingenting. Har allikevel lik eierbrøk. 

Hvordan vil det bli dersom jeg skal kjøpe henne ut? Noen som kan forklare på en enkel måte? 

Anonymkode: 39e7c...30b

AnonymBruker
Skrevet

Om hun anerkjenner at din egenkapital er noe du kan ta med ut av forholdet: Du betaler henne 2,25 millioner (pluss at du beholder 1/2 av lånet), du vil da ha egenkapital i boligen på  850 000.

Om hun er vanskelig og insisterer på at dere jo eier 50/50 på skjøtet: Du betaler henne 1,925 millioner (pluss at du beholder 1/2 av lånet), du vil da ha egenkapital i boligen på 1 175 000.

Om hun er enda vanskeligere: Du må legge hennes del ut på det åpne markedet og vinne budrunden med andre. Heldigvis er det få som prøver å få 50% av en bolig.

Greit å kontakte eiendomsmegler som kan forklare deg og også gi prisvurdering. 

Anonymkode: f239d...8df

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Om hun anerkjenner at din egenkapital er noe du kan ta med ut av forholdet: Du betaler henne 2,25 millioner (pluss at du beholder 1/2 av lånet), du vil da ha egenkapital i boligen på  850 000.

Om hun er vanskelig og insisterer på at dere jo eier 50/50 på skjøtet: Du betaler henne 1,925 millioner (pluss at du beholder 1/2 av lånet), du vil da ha egenkapital i boligen på 1 175 000.

Om hun er enda vanskeligere: Du må legge hennes del ut på det åpne markedet og vinne budrunden med andre. Heldigvis er det få som prøver å få 50% av en bolig.

Greit å kontakte eiendomsmegler som kan forklare deg og også gi prisvurdering. 

Blanda de to første mulighetene, mener jo selvsagt at om du anerkjenner at du kan ta med egenkapitalen ut igjen så betaler du henne 1,925 millioner (pluss at du beholder 1/2 av lånet), du vil da ha egenkapital i boligen på 1 175 000.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har skriftlig nedskrevet at jeg stod for EK, og i tillegg at jeg skulle få rente tilsvarende BSU dersom salg med overskudd. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har skriftlig nedskrevet at jeg stod for EK, og i tillegg at jeg skulle få rente tilsvarende BSU dersom salg med overskudd. 

TS

Rente på hva? Egenkapitalen? Det høres ut som en veldig spesiell løsning. Det viktige er vel å snakke med tidligere samboer, eventuelt advokat.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Rente på hva? Egenkapitalen? Det høres ut som en veldig spesiell løsning. Det viktige er vel å snakke med tidligere samboer, eventuelt advokat.

På min EK ja. Mulig det er spesielt, men fikk det som råd fra vår rådhiver i banken.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...