AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #1 Skrevet 6. mai 2022 Viser til den andre tråden om en 3,5-åring som ser 3t på Ipad HVER DAG uten at TS nevner noe om hvordan dette har påvirket ungen hennes. Selv har jeg en sønn som blir spinnvill av daglig skjermtid. Er det ingen andre med småbarn som ikke tåler å se på tv/ipad daglig her? Har lurt på om sønnen min er høysensitiv, eller noe sånt? Anonymkode: ef6fa...acb 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #2 Skrevet 6. mai 2022 Jo, begge ungene her påvirkes negativt av TV og iPad. De blir grinete og kranglete og hører ikke etter. Det er akkurat som det blir et stressmoment. Det blir derfor ikke skjerm her hver dag, stort sett bare litt i helgene. Anonymkode: a1695...c64 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #3 Skrevet 6. mai 2022 1,5 åringen min ser på iPad daglig ja, sikkert opptil 1 time hver dag- merker ikke noe på henne. Hvis ungen blir hissig og slår seg helt vrang når man forsøker å ta den bort tolker jeg det som et tegn på at de har sett for mye. At hodet blir litt «kokt» på en måte. Har ikke opplevd det med 1-åringen, men storesøster på 6. Anonymkode: 572fa...249
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #4 Skrevet 6. mai 2022 Ikke av daglig skjermbruk, men av mye skjerm på en dag. Lar han ikke verken se på tv eller spille mange timer i strekk. Det er nesten som om han er overstimulert og understimulert på en gang. Anonymkode: 59361...acc 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #5 Skrevet 6. mai 2022 Min tåler det fint, går lei og stopper av seg selv. Skjerm/ikke skjerm påvirker ham lite. Joda, det har vært en og annen episode der han heller vil se på pad enn å for eksempel dra ut. Men det skjer jo om han er oppslukt med Duplo, puslespill eller annen lek også. Anonymkode: ba947...907
Gjest WhisperingWind Skrevet 6. mai 2022 #6 Skrevet 6. mai 2022 Min ble noe hissig når han ikke fikk til noe i et spill. Men det blir jeg og når jeg gamer😅 Men jeg har vært streng på om at han ikke regulerer seg og roer seg så slår jeg av. Nå blir han aldri sur. Han spør om hjelp/tips. For min unge så er det veldig beroligende. Akkurat som det var og er for meg. Men det betyr ikke at vi ikke er aktive, er ute på tur etc. Vi har funnet en balanse som passer OSS. Hva andre gjør bryr jeg meg ikke om.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #7 Skrevet 6. mai 2022 Kunne merke det før, men som nevnt over: ikke av daglig skjermbruk, men dersom det ble for lenge om gangen, igjen som nevnt over her, akkurat som han var overstimulert og kjeda seg på en gang. Da slo vi av, noe som var ekstremt lite populært, men med en gang vi satte i gang med noe annet var han seg selv igjen. Nå regulerer han det fint selv. Kan se ei lita stund, når det blir for mye eller kjedelig går han og finner på noe annet. Finner plastelina, ei bok, leker, spør om å få gå ut eller noe annet. Anonymkode: 6af3c...c1c 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #8 Skrevet 6. mai 2022 Merker ingenting, men han er ikke avhengig av skjerm, går ofte å leker videre etter en liten stund Anonymkode: c3f1c...309
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #9 Skrevet 6. mai 2022 Merker ikke noe forskjell på om det har vært mye tv eller ikke. Anonymkode: a4a4a...097
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #10 Skrevet 7. mai 2022 Det kommer jo litt an på hva de bruker ‘skjermen’ til. Noen spill/app’er er jo laget på en måte som kan trigge avhengighet nærmest. Er kritisk til hva vi laster ned, og prøvespiller alltid selv først. Youtube kan bli litt samme greia, siden de stadig får opp forslag om nye filmer i samme sjanger. Små barn får fort hekt på idiotiske greier som videoer av folk som åpner Kinderegg….!? Altså, vi er vare på å unngå ting som kan gi småttisene ‘hekt’ mer enn å krangle om skjermtid. Merker vi de ikke klarer å legge fra seg, eller selv finner på andre ting, så snakker vi om at nå er de ‘spillegale’ eller hekta, og hjelper dem å stoppe. Minste styrer vi mer. Anonymkode: 3e09f...2c3 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #11 Skrevet 7. mai 2022 Nevøen min får selv styre skjermtid. Når jeg er på besøk sitter han med ipad, PC, mobil, playstation hele tiden, gjerne to skjermer på en gang også. De få gangene noen klarer å dra ham vekk fra en skjerm oppfører han seg nesten som om han skulle være rusa, er både oppjaget men bruker lang tid på å svare på selv ja/nei-spørsmål. Er skikkelig trist å se hvor ødelagt han blir. Og jeg synes han virker verre for hver gang. Anonymkode: 2069e...574 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #12 Skrevet 7. mai 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Nevøen min får selv styre skjermtid. Når jeg er på besøk sitter han med ipad, PC, mobil, playstation hele tiden, gjerne to skjermer på en gang også. De få gangene noen klarer å dra ham vekk fra en skjerm oppfører han seg nesten som om han skulle være rusa, er både oppjaget men bruker lang tid på å svare på selv ja/nei-spørsmål. Er skikkelig trist å se hvor ødelagt han blir. Og jeg synes han virker verre for hver gang. Anonymkode: 2069e...574 Så trist! Hva sier foreldrene?? De må jo ta grep NÅ! Anonymkode: ef6fa...acb
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #13 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det kommer jo litt an på hva de bruker ‘skjermen’ til. Noen spill/app’er er jo laget på en måte som kan trigge avhengighet nærmest. Er kritisk til hva vi laster ned, og prøvespiller alltid selv først. Youtube kan bli litt samme greia, siden de stadig får opp forslag om nye filmer i samme sjanger. Små barn får fort hekt på idiotiske greier som videoer av folk som åpner Kinderegg….!? Altså, vi er vare på å unngå ting som kan gi småttisene ‘hekt’ mer enn å krangle om skjermtid. Merker vi de ikke klarer å legge fra seg, eller selv finner på andre ting, så snakker vi om at nå er de ‘spillegale’ eller hekta, og hjelper dem å stoppe. Minste styrer vi mer. Anonymkode: 3e09f...2c3 Det er slik vi gjør det og. Barnet får styre selv hvor mye de får bruke ipaden, men det er ikke veldig mange spill vi har valgt spill som det ikke er så lett å bli hekta på. Barnet får heller ikke se youtube eller netflix på brettet, kun på datamaskin der vi må stoppe og starte dem. Anonymkode: af047...0b5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #14 Skrevet 7. mai 2022 Nei, han bare mister interessen av seg selv Anonymkode: ccc38...363
Sisu Skrevet 7. mai 2022 #15 Skrevet 7. mai 2022 Egentlig ikke. Vi kan ha en dag med mye skjerm, typisk når hun er syk eller veldig sliten, og det virker bare som om det er avslappende for henne. Foreløpig får hun styre det helt fritt, for hun velger som regel skjerm bort etter veldig kort tid eller ikke i det hele tatt de fleste dager, så lenge hun ikke "trenger" avkoblingen. 4 år. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #16 Skrevet 7. mai 2022 Ja, mine tålte ikke Netflix og kanaler som Nickrlodeon (det var den verste) på tv. Ble helt krakilske. Nrk super og filmer gikk bra, der tok programmene slutt, Fantorangen sa takk for i dag og god natt, nå er det ferdig. Nivkelodeon skapte en desperat følelse av å gå glipp av noe, måtte se, umulig å slå av, «neste,neste,neste!». De slo og hylte når vi slo av, og var desperate, ikke akkurat hyggelig avslapping i helgen eller roe seg før legging. Vi viste gamle Postmann-Pat -dvd-er ol istedet, fjernet alt annet enn NRK super, og barna tålte fint to timer en lørdag Nå har de blitt store, og problemstillingen dukket oppgi igjen, det er litt skummelt, tiktok og YouTube, ZOOMERANG, snap, insta…, det tar aldri slutt, man går alltid glipp av noe, utrolig tidstyv. Vi har knallstrenge skjetmtidbegrensninger. Anonymkode: 0e433...0ac 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #17 Skrevet 7. mai 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Ja, mine tålte ikke Netflix og kanaler som Nickrlodeon (det var den verste) på tv. Ble helt krakilske. Nrk super og filmer gikk bra, der tok programmene slutt, Fantorangen sa takk for i dag og god natt, nå er det ferdig. Nivkelodeon skapte en desperat følelse av å gå glipp av noe, måtte se, umulig å slå av, «neste,neste,neste!». De slo og hylte når vi slo av, og var desperate, ikke akkurat hyggelig avslapping i helgen eller roe seg før legging. Vi viste gamle Postmann-Pat -dvd-er ol istedet, fjernet alt annet enn NRK super, og barna tålte fint to timer en lørdag Nå har de blitt store, og problemstillingen dukket oppgi igjen, det er litt skummelt, tiktok og YouTube, ZOOMERANG, snap, insta…, det tar aldri slutt, man går alltid glipp av noe, utrolig tidstyv. Vi har knallstrenge skjetmtidbegrensninger. Anonymkode: 0e433...0ac Akkurat som å høre om sønnen min. Det går greit å se på rolige programmer, men sånn stressa shows med lynkjapp klipping og heseblesende tempo gjør noe med han, ass. TS. Anonymkode: ef6fa...acb 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #18 Skrevet 7. mai 2022 Hvis du tenker over det blir vi alle negativt påvirket av disse skjermene. Vi blir passive, rastløse, ukonsentrerte, deprimerte osv. Barn har mindre kontroll på egne følelser og da sier det seg selv at skjermtid kan være negativt. Anonymkode: f6cde...390 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #19 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Viser til den andre tråden om en 3,5-åring som ser 3t på Ipad HVER DAG uten at TS nevner noe om hvordan dette har påvirket ungen hennes. Selv har jeg en sønn som blir spinnvill av daglig skjermtid. Er det ingen andre med småbarn som ikke tåler å se på tv/ipad daglig her? Har lurt på om sønnen min er høysensitiv, eller noe sånt? Anonymkode: ef6fa...acb Yes. Mye skjermgid gir Kokoloko. Vi må begrense. Anonymkode: e4194...d3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå