Gå til innhold

Hvem ville du reddet?


Anbefalte innlegg

Gjest Villfisker
Hannah80 skrev (6 minutter siden):

Hadde hund/katt vært et av alternativene, så hadde flere her inne valgt dyret først. Det går jo igjen i utallige tråder her inne. Folk hadde reddet katten sin istedenfor nabobarnet. 

Du har rett, og det er sykt. Slike avgjørelser burde egentlig være straffbare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Warrior

Kommer an på. Hvis de kan bli reddet av andre som er på vei som er i nærheten så måtte det blitt den som ikke kunne svømme/svømmer dårligst. 

Men hvis ingen andre er i nærheten og ikke kommer frem før om lang tid og det er stor sjanse for at de ikke overlever så måtte det bli jenta på 18 år eller alenemoren. Veldig vanskelig å velge mellom de to. Hvis jeg måtte velge kun en av de så velger jeg å redde den yngste som mest sannsynlig er hun på 18. Fordi hun nettopp har vært et barn. Nettopp blitt voksen.

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på denne problemstillingen litt lengre enn dere så jeg har tjuvstartet litt, men jeg lurer bare på hvordan dere kan vurdere et liv som mer verdifullt enn et annet. Er et ung liv mer verd enn et gammelt? Er en kreftforskers liv mer verd enn en pensjonist? 

Tenker ikke at jeg sitter på en fasit altså, jeg synes bare det er litt spennende å lese/høre hva og hvordan dere tenker. 

Jeg kan fint skrive om hva jeg tenker litt senere i tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alenemoren, mødre og barn først

Anonymkode: 9912d...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18-åringen.

Anonymkode: d0c8e...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
Anonymburker skrev (59 minutter siden):

Har det noe å si?

Litt spesielt å ville redde den 18årige jenta av denne poolen med folk som både har barn og løsningen på kreftpandemien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskeren som kan kurere kreft. Enkelt og greit fordi på sikt vil det redde fler barn fra å miste foreldrene sine. 

Anonymkode: 619c8...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
Nooni skrev (13 minutter siden):

Jeg har tenkt på denne problemstillingen litt lengre enn dere så jeg har tjuvstartet litt, men jeg lurer bare på hvordan dere kan vurdere et liv som mer verdifullt enn et annet. Er et ung liv mer verd enn et gammelt? Er en kreftforskers liv mer verd enn en pensjonist? 

Tenker ikke at jeg sitter på en fasit altså, jeg synes bare det er litt spennende å lese/høre hva og hvordan dere tenker. 

Jeg kan fint skrive om hva jeg tenker litt senere i tråden. 

Et liv har uendelig verdi i seg selv, men så må man se på helheten. Et menneske er en del av et samfunn. Når det da blir store forskjeller i hva individene kan gjøre for samfunnets beste så er det klart at livene har ulik verdi.

Denne debatten har vært oppe i forbindelse med selvkjørende biler.

Bilene må gjenkjenne og vurdere ekstremt mange elementer når den kjører. Burde man legge inn et program som også vurderer hvilke folk bilen må kjøre på i en uheldig situasjon?

For et menneske som kjører en bil vil i brøkdelen av et sekund i ganske mange tilfeller velge å kjøre på et eldre person enn et lite barn dersom uhellet er ute og man får sjansen til å styre utfallet.

Burde vi også få en slik programvare i de selvkjørende bilene?

Jeg vil si ja.

Man er redd for et sorteringssamfunn, men helt ærlig, burde vi ikke også ha det i en viss grad? Er det virkelig ikke forskjell på å drepe en 100åring og en 1åring? Noen vil kanskje si nei, men...

The greater good, osv.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nooni skrev (3 timer siden):

- En forsker som kan vise til resultater/behandling som kan kurere flere typer kreft

Denne.

Anonymkode: 0c1c3...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta på 18.

-Hilsen alenemor til en på 5, 7 og 17.

Anonymkode: 5ec76...cc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiotisk av båten å bare ha en bitteliten redningsbåt med plass til to stykker. Men jeg hadde plassert folk i fanget på hverandre, så hadde det nok gått bra. Noen kunne også hengt langs båtripa. Null stress. 

Anonymkode: e822a...e05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Nooni said:

Jeg har tenkt på denne problemstillingen litt lengre enn dere så jeg har tjuvstartet litt, men jeg lurer bare på hvordan dere kan vurdere et liv som mer verdifullt enn et annet. Er et ung liv mer verd enn et gammelt? Er en kreftforskers liv mer verd enn en pensjonist? 

 

Et ungt liv er ikke mer verdt, men statistisk sett mer langvarig. Så potensialet er større. Litt som i helsevesenet før covid kom på banen, at man vurderte kost/nytteverdi ut fra hvor mange år liv som sto på spill. 

Anonymkode: d6151...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Villfisker skrev (34 minutter siden):

Du har rett, og det er sykt. Slike avgjørelser burde egentlig være straffbare. 

Det er vel egentlig det?

Straffelovens paragraf 287 omhandler forsømmelse av hjelpeplikt, og der står det at den som etter evne unnlater å hjelpe en person som er I åpenbar fare for å miste livet eller bli påført betydelig skade på kropp og helse " kan bli straffet med bot rller opptil 6 mnd i fengsel. 

Jeg forstår det slik at hvis en person redder en katt i stedet for barnet som står ved siden av katten, kan personen tiltales etter denne paragrafen. 

Anonymkode: f8b39...9c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Et ungt liv er ikke mer verdt, men statistisk sett mer langvarig. Så potensialet er større. Litt som i helsevesenet før covid kom på banen, at man vurderte kost/nytteverdi ut fra hvor mange år liv som sto på spill. 

Anonymkode: d6151...c72

Jeg syns du burde lage deg en bruker og diskutere under denne fordi jeg er nysgjerrig på deg i videre debatt (eventuelt)  Er ikke nødvendigvis enig, men jeg følger tankegangen. Håper du tar oppfordringen min. 

Imens vil jeg spørre deg: Er antall år man har levd det som definerer verdien av et liv?

Jeg blir ikke provosert med statistikk, men vær nå ikke så forutsigbar :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Nooni said:

Jeg syns du burde lage deg en bruker og diskutere under denne fordi jeg er nysgjerrig på deg i videre debatt (eventuelt)  Er ikke nødvendigvis enig, men jeg følger tankegangen. Håper du tar oppfordringen min. 

Imens vil jeg spørre deg: Er antall år man har levd det som definerer verdien av et liv?

Jeg blir ikke provosert med statistikk, men vær nå ikke så forutsigbar :)

Det har jeg allerede svart på. Et langt liv er ikke nødvendigvis bedre, men potensialet er større. Det er derfor vi (før covid) valgte å redde yngre heller enn eldre. 

Anonymkode: d6151...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

loveli skrev (1 time siden):

Litt spesielt å ville redde den 18årige jenta av denne poolen med folk som både har barn og løsningen på kreftpandemien...

Jenta på 18 er vel den yngste her.. For så vidt litt logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det har jeg allerede svart på. Et langt liv er ikke nødvendigvis bedre, men potensialet er større. Det er derfor vi (før covid) valgte å redde yngre heller enn eldre. 

Anonymkode: d6151...c72

Du tenker at potensialet i et menneske, hva de kan GJØRE, VÆRE og UTFØRE i et samfunnet, har mer verdi hos et ung menneske enn en pensjonist? Du velger altså å kun forholde deg til statistikk i svaret. Står du fortsatt inne for det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det har jeg allerede svart på. Et langt liv er ikke nødvendigvis bedre, men potensialet er større. Det er derfor vi (før covid) valgte å redde yngre heller enn eldre. 

Anonymkode: d6151...c72

Ingen av oss vet hvordan eller hvor langt  livet vårt blir.

Jeg bare lurer på, er et virkelig sånn at folk gjør disse vurderingen. 

For meg hadde det vært helt utelukket.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskeren. Deretter legen. 

Enkelt valg for meg. Det er de to som kan bidra mest til samfunnet generelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...